Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65562 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049543 indlæg i 100419 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1165
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1162

Følg bodybuilding.dk på

Billige eller dyre vitaminer

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Lige et hurtigt spørgsmål.

Køber I de helt billige vitaminer eller de dyre mærker fra F.eks. apoteket?

Sammenligner man indholdet, er det jo stort set identisk, men overser jeg noget? Ellers skal jeg bare gå i Aldi? :D
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:Lige et hurtigt spørgsmål.

Køber I de helt billige vitaminer eller de dyre mærker fra F.eks. apoteket?

Sammenligner man indholdet, er det jo stort set identisk, men overser jeg noget? Ellers skal jeg bare gå i Aldi? :D


Selv producenterne har været ude at sige at det er de samme indholdsstoffer i de billige og de dyre. Nogle har et større markedsføringsbudget eller bruger flere penge på forskning og udvikling, og må derfor tage højere priser. Eller de har et brand, svarende til vitaminernes svar på Nike, og kan derfor tillade sig at tage en højere pris, fordi folk er villige til at betale penge for mærkevarer, også selvom det er samme produkt som et no name brand. Personligt tager jeg ingen vitamin tilskud, bortset fra d-vitamin, og har ikke gjort det i årevis. Men skulle jeg indtage det, ville jeg uden tvivl købe et af de billige mærker, eller se på indholdet, og gå efter dem med det højeste indhold af det jeg var mest interesseret i at supplere med. For kvinder, ammende, ældre, eller folk med kroniske sygdomme kan det anbefales at supplere med f.eks. jern, folsyre, calcium eller andet, men friske yngre mænd, som får en varieret kost, har generelt set ikke brug for andet end d-vitamin i vinterhalvåret.
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Diversitet er IKKE vores styrke! Repræsentation er IKKE vigtigt!
Brugeravatar
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 378
Tilmeldt: 7. jul 2009, 20:11
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Mussetrussen: Tak for det. Så vil jeg bare købe de helt billige multivitaminer. (Jeg tager dem mest for en slags "sikkerheds skyld", muligvis unødvendigt, men mit helbred er det sidste sted jeg vil spare.)

Jeg tager selv D-vitamin tilskud om vinteren.

Kukuken: Når det kommer til fiskeolie ved jeg godt der er forskel, men fint med info alligevel.
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nu du nævner D-vitamin faldt jeg over følgende artikel:

https://ing.dk/artikel/hoejt-d-vitamin- ... tte-245030

Man skal altid tage resultatet af et enkelt studie med store forbehold, men der er muligvis endnu en fordel ved at tage sine D-vitaminer om vinteren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Multivitaminer er med al sandsynlighed spild af penge for de fleste. Personligt indtager jeg d-vitamin i vinterhalvåret, men af alle mulige andre årsager end den tvivlsomme påstand om nedsat risiko for at blive smittet med corona.
 
Reputation point: 95
 
Indlæg: 422
Tilmeldt: 21. feb 2013, 18:49
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er svært at blive klog på hvad vitaminer har af betydning for sundhed og sportsperformance. Det er åbenbart at vitaminmangel er en skidt ting - men er der noget at hente ved højere doser/tilskud?

Det vides ikke. Det er meget svært at undersøge. Som så mange andre ting i den verden, så er der gjort spæde forsøg som ikke rigtigt slår ud med noget.

Men fravær af evidens er ikke lig med der intet er om snakken.
- det er enormt svært at undersøge
- det er enormt dyrt at undersøge
- hvad skal men egentligt undersøge? Er det sportsfolk? Er det alm. mennesker?

Der er ikke engang rigtigt god evidens for masser af den medicinske behandling som pågår på landets sygehuse. Det gælder noget så kritisk som kræftbehandling. Intensivbehandling er langt værre.

Så der er lang vej til at nogen finder ud af hvad vitaminer gør og ikke gør.

Ligesom man ideologisk kan være forankret i vitamintilskuddenes lyksaligheder, så kan man også være ideologisk biased således man mener, at der ikke er noget at komme efter.

You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Der er ganske god evidens for, at for højt indhold af jern i kroppen kan være skadeligt, da kroppen mangler funktioner til at nedregulere. Udover at bløde selvfølgelig, hvilket i øvrigt kan være forklaringen på, hvorfor der er observeret helbredsfremmende effekter af blodtapning.

Det kan blive et problem, da der er jern i de fleste (alle?) vitaminpiller.

D-vitamin er, så vidt jeg ved, et af de få eller eneste mikronæringsstof, som er svært at få nok af om vinteren ved ikke blot at spise en nogenlunde sund og varieret kost.
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 618
Tilmeldt: 11. jun 2008, 21:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Klud skrev:Der er ganske god evidens for, at for højt indhold af jern i kroppen kan være skadeligt, da kroppen mangler funktioner til at nedregulere. Udover at bløde selvfølgelig, hvilket i øvrigt kan være forklaringen på, hvorfor der er observeret helbredsfremmende effekter af blodtapning.

Det kan blive et problem, da der er jern i de fleste (alle?) vitaminpiller.

D-vitamin er, så vidt jeg ved, et af de få eller eneste mikronæringsstof, som er svært at få nok af om vinteren ved ikke blot at spise en nogenlunde sund og varieret kost.

Så vidt jeg husker udskiller kroppen et protein når den får jern for netop at sænke optaget de næste 24 timer og derfor man lavede protokollen med højere doser jern hveranden dag istedet for dagligt til folk der netop manglede jern ?
Brugeravatar
 
Reputation point: 80
 
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 16. maj 2007, 13:09
Geografisk sted: Kaas City
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Der er i øvrigt mange kvinder, som har decideret jernmangel.

Jeg tager en multivitamin hver morgen og har gjort det lige så længe jeg kan huske. Skelner ikke mellem mærker, selvom der kan være forskel på doseringen og antallet af vitaminer i de billige kontra de dyre.
Brugeravatar
 
Reputation point: 495
 
Indlæg: 4444
Tilmeldt: 7. okt 2006, 13:55
Geografisk sted: Vejle
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det kunne være god latin med en multivitamin uden jern og kobber.

Derudover kan det undre der ikke findes almindelige B-vitaminer i menneskelig dosering: Enten er det til forebyggelse af svær mangel, så doserne er 10x normalt indtag, eller også er nogle af vitaminerne normalt doseret, mens andre af dem er langt højere - typisk b12.

Det er mig en gåde.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Med udgangspunkt i, at flere kvinder lider af jernmangel er min umiddelbare og konstante anbefaling til hunkøn jeg møder på min vej: SPIS (mere) ikke-forarbejdet RØDT kød. SPIS BØF. Jeg har flere veninder, der ugentligt bliver udspurgt om de nu har husket at spise bøf. En venlig reminder. Jeg har endda lært dem, hvordan de steger dem. Hjælp til selvhjælp.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Man behøver i hvert fald sjældent tilskud af B12-vitamin, hvis man er BB'er. Jeg har kronisk forhøjet B12-vitamin, som min læge nu endelig har accepteret formentlig skyldes et højt indtag af animalske fødevarer samt multivitamin med B12 i.
Brugeravatar
 
Reputation point: 495
 
Indlæg: 4444
Tilmeldt: 7. okt 2006, 13:55
Geografisk sted: Vejle
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Fisk og skaldyr kan være en seriøs b12-bombe.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Historisk har mit B12 været allerlavest på den meget kødtunge kost jeg voksede op på. Og der blev dengang suppleret med multi-vitaminpille. B12 var et issue hver gang jeg fik taget blodprøver.

Jeg har mødt flere BB'ere med 'pæne blodprøver' men som må tage B12 via injektion. Dyrere end piller.

Blot til nuancering.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev:Historisk har mit B12 været allerlavest på den meget kødtunge kost jeg voksede op på. Og der blev dengang suppleret med multi-vitaminpille. B12 var et issue hver gang jeg fik taget blodprøver.

Jeg har mødt flere BB'ere med 'pæne blodprøver' men som må tage B12 via injektion. Dyrere end piller.

Blot til nuancering.

Sært. Kan da også være jeg bare har galoperende cancer så.
Brugeravatar
 
Reputation point: 495
 
Indlæg: 4444
Tilmeldt: 7. okt 2006, 13:55
Geografisk sted: Vejle
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pzyrex skrev:
Franz Biberkopf skrev:Historisk har mit B12 været allerlavest på den meget kødtunge kost jeg voksede op på. Og der blev dengang suppleret med multi-vitaminpille. B12 var et issue hver gang jeg fik taget blodprøver.

Jeg har mødt flere BB'ere med 'pæne blodprøver' men som må tage B12 via injektion. Dyrere end piller.

Blot til nuancering.

Sært. Kan da også være jeg bare har galoperende cancer så.

I så fald er LDH og evt CRP nok bedre indikatorer.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2314
 
Indlæg: 7369
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



specter skrev:
Klud skrev:Der er ganske god evidens for, at for højt indhold af jern i kroppen kan være skadeligt, da kroppen mangler funktioner til at nedregulere. Udover at bløde selvfølgelig, hvilket i øvrigt kan være forklaringen på, hvorfor der er observeret helbredsfremmende effekter af blodtapning.

Det kan blive et problem, da der er jern i de fleste (alle?) vitaminpiller.

D-vitamin er, så vidt jeg ved, et af de få eller eneste mikronæringsstof, som er svært at få nok af om vinteren ved ikke blot at spise en nogenlunde sund og varieret kost.

Så vidt jeg husker udskiller kroppen et protein når den får jern for netop at sænke optaget de næste 24 timer og derfor man lavede protokollen med højere doser jern hveranden dag istedet for dagligt til folk der netop manglede jern ?


Kroppen regulerer nemlig selv mængden af jern ja, så Klud er forkert på den. Undtagelsen er folk med hæmokromatose
Brugeravatar
 
Reputation point: 160
 
Indlæg: 3557
Tilmeldt: 18. jun 2008, 14:43
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pzyrex skrev:
Franz Biberkopf skrev:Historisk har mit B12 været allerlavest på den meget kødtunge kost jeg voksede op på. Og der blev dengang suppleret med multi-vitaminpille. B12 var et issue hver gang jeg fik taget blodprøver.

Jeg har mødt flere BB'ere med 'pæne blodprøver' men som må tage B12 via injektion. Dyrere end piller.

Blot til nuancering.

Sært. Kan da også være jeg bare har galoperende cancer så.


Der er ingen grund til at tro at du ikke er rask.

Der kan være stor forskel på virkningen af B12 oralt eller som (dyrere) injektion. Intrinsic factor (IF) laves i mavesækken og kan være stærkt begrænsende for hvor meget B12 man optager via kost + tilskud.

Gik da jeg var ung fra kødtung og B12 vitaminpiller så det stank, til mere varieret og mindre kød, men ved ikke eksakt hvorfor B12 status bedrede sig. I princippet kunne jeg godt tænke mig at prøve B12 injektioner for at se om mit nuværende niveau er sub-optimalt, men får det næppe gjort.
Sidst rettet af Franz Biberkopf 18. jan 2022, 21:52, rettet i alt 2 gange.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



iRoN_wArrioR93 skrev:
specter skrev:
Klud skrev:Der er ganske god evidens for, at for højt indhold af jern i kroppen kan være skadeligt, da kroppen mangler funktioner til at nedregulere. Udover at bløde selvfølgelig, hvilket i øvrigt kan være forklaringen på, hvorfor der er observeret helbredsfremmende effekter af blodtapning.

Det kan blive et problem, da der er jern i de fleste (alle?) vitaminpiller.

D-vitamin er, så vidt jeg ved, et af de få eller eneste mikronæringsstof, som er svært at få nok af om vinteren ved ikke blot at spise en nogenlunde sund og varieret kost.

Så vidt jeg husker udskiller kroppen et protein når den får jern for netop at sænke optaget de næste 24 timer og derfor man lavede protokollen med højere doser jern hveranden dag istedet for dagligt til folk der netop manglede jern ?


Kroppen regulerer nemlig selv mængden af jern ja, så Klud er forkert på den. Undtagelsen er folk med hæmokromatose

Den første hit på google var netdoktor:
"... Kroppen kan ikke udskille jern udover tab af blod som fx ved menstruation."

Mit ordvalg var forkert, idet jeg burde have skrevet kroppen ikke kunne udskille jern.

Kvinder mangler ganske rigtigt ofte jern. Det har nok noget med menstruation at gøre. Gravide ligeså.
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 618
Tilmeldt: 11. jun 2008, 21:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster