Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65712 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049579 indlæg i 100422 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1288
Medlemmer: 3
Skjulte: 1
Gæster: 1284

Følg bodybuilding.dk på

Bivirkninger ved Kreatin

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Hejsa ny på forumet der lige er gået i gang med at styrketræne og komme i form. I den forbindelse har jeg købt en bøtte kreatin ved bodylab og er lige begyndt med loading fasen på 20 g pr. dag den første uge. Jeg har dog allerede fået tynd mave af det, her på den første dag og vil bare vide om jeg skal forvente at blive ved med at have tynd mave i hele loading fasen, indtil jeg går ned på de 4-5 g om dagen?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 235
Tilmeldt: 10. dec 2007, 18:54
Geografisk sted: Aulum
 
Træner her: Fitness world Herning
AG Motion & Fitness
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 70.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan



Du tager de 20 gram kreatin, over hele dagen? Altså f.eks. 4 gange fem gram over en dag?

Kan da godt hilse og sige at det gør pisse ondt i nyrene hvis man bare fyrer 20 gram kreatin ned :roll:
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1437
Tilmeldt: 2. apr 2006, 17:46
 
Træner her: Performance Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (13)
Kostplan: Vis kostplan



Dahl77 skrev:Hejsa ny på forumet der lige er gået i gang med at styrketræne og komme i form. I den forbindelse har jeg købt en bøtte kreatin ved bodylab og er lige begyndt med loading fasen på 20 g pr. dag den første uge. Jeg har dog allerede fået tynd mave af det, her på den første dag og vil bare vide om jeg skal forvente at blive ved med at have tynd mave i hele loading fasen, indtil jeg går ned på de 4-5 g om dagen?


Det meget normalt i Loading facen :) Prøv at slå en prut - det dufter så dejligt så :lol: :lol:
Månedens skribent: December 2007
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 4593
Tilmeldt: 22. jun 2006, 16:57
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



bruger lige din tråd også, da det har relevans =) , har fået at vide det er "farligt" at tage kreatin hvis man f.eks. drikker kaffe, energi drik osv. da kreatin også er energi og kroppen så bliver boostet fyldt med energi og det så går i hjertet og giver hjerte banken.. Fact eller fakta?
Ingen har tid til træning, man tager sig tid!!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 937
Tilmeldt: 10. maj 2006, 16:40
Geografisk sted: Viborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Nej jeg tager de 20 gram fordelt over 4 gange i løbet af dagen. Tager også whey protein 80% 2 gange om dagen. Tør sku ikke slå en prut når jeg har så tynd mave. :mrgreen:
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 235
Tilmeldt: 10. dec 2007, 18:54
Geografisk sted: Aulum
 
Træner her: Fitness world Herning
AG Motion & Fitness
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 70.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan



Kreatin er ikke farligt.

Kreatin giver bare massive prutter! :lol:

Har aldrig haft tynd mave eller lignende pga. kreatin. Har ikke haft andet end fremgang med det, men det er jo ikke skidt :o

Jeg ville mene det bare et fordi din mave ikke er vandt til den substans. Det er det samme at hvis du tager til Thailand eller lignende, da ingredienserne samt bakterierne dernede er helt anderledes.

bruger lige din tråd også, da det har relevans =) , har fået at vide det er "farligt" at tage kreatin hvis man f.eks. drikker kaffe, energi drik osv. da kreatin også er energi og kroppen så bliver boostet fyldt med energi og det så går i hjertet og giver hjerte banken.. Fact eller fakta?


Har godt nok aldrig hørt om dette før. Dog vil jeg aldrig råde til at man har et stort forbrug af koffein produkter når man træner. Da din krop har brug for at restituerer. Koffein = mindre søvn / afslapning.
Overthinkers are rarely those who train hard enough to actually get results
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 6401
Tilmeldt: 20. sep 2007, 17:58
 
Træner her: Anger Mangement
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



R0mme1 skrev:Du tager de 20 gram kreatin, over hele dagen? Altså f.eks. 4 gange fem gram over en dag?

Kan da godt hilse og sige at det gør pisse ondt i nyrene hvis man bare fyrer 20 gram kreatin ned :roll:
For nogen måske.. men inde på motion online er der et link til et forsøg hvor personer fik 20gram dagligt i 2år uden nogen bivirkninger overhovedet...
Brugeravatar
 
Reputation point: 80
 
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 16. maj 2007, 13:09
Geografisk sted: Kaas City
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det er meget normalt at kreatin giver tynd mave. Grunden er osmose, dvs. to væskers forsøg på at have lige store koncentrationer af opløste partikler, når de er adskilt af en membran (kan godt uddybbe den lidt).

Kreatin opløses og opfører sig som partikler i væsken i din tarm. Tarmen har derfor sværere ved at hive vand til sig, fordi den osmotiske forskel er større, og derfor er der mere vand i afføringen = skider!

Spis mindre af gangen.

bruger lige din tråd også, da det har relevans =) , har fået at vide det er "farligt" at tage kreatin hvis man f.eks. drikker kaffe, energi drik osv. da kreatin også er energi og kroppen så bliver boostet fyldt med energi og det så går i hjertet og giver hjerte banken.. Fact eller fakta?
Ingen af delene :lol: , det passer nemlig ikke. Kreatin virker ved at øge et af energisubstraterne på celleniveau, mens koffein stimulerer nervesystemet. Det er altså to forskellige mekanismer, og hvor koffein kan give hjertebanken, har jeg ikke set noget der tyder på at kreatin gør noget særligt ved hjertemuskulaturens slagfrekvens.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 7010
Tilmeldt: 8. jul 2004, 10:56
Geografisk sted: KBH
 
Træner her: DTU fitness
The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan



Smeden og jer andre, okay, jamen nok bare snak snak jeg har hørt =), syntes bare at der måske kunne være noget om det, når koffein og kreatine begge giver energi.. Men så fik jeg da det afklaret. :) evt. nogle som drikker meget kaffe f.eks. håndværkere ;D , snakker om 8kopper om dagen ca. , som måske kan tale af erfaring..?
Ingen har tid til træning, man tager sig tid!!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 937
Tilmeldt: 10. maj 2006, 16:40
Geografisk sted: Viborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg kværner 10kopper kaffe mindst hverdag og æder kreatin i store mængder.. ingen problemer overhovedet..
Brugeravatar
 
Reputation point: 80
 
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 16. maj 2007, 13:09
Geografisk sted: Kaas City
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



okay, jamen så der nok ikke så meget i det ;D
Ingen har tid til træning, man tager sig tid!!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 937
Tilmeldt: 10. maj 2006, 16:40
Geografisk sted: Viborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du kan også dosere det anderledes, så du dropper loading fasen. Det vil tage lidt længere tid før virkningen slår til, men det skulle være mere effektivt.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3716
Tilmeldt: 5. mar 2006, 00:27
Geografisk sted: Storkøbenhavn
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Lyst skrev:bruger lige din tråd også, da det har relevans =) , har fået at vide det er "farligt" at tage kreatin hvis man f.eks. drikker kaffe, energi drik osv. da kreatin også er energi og kroppen så bliver boostet fyldt med energi og det så går i hjertet og giver hjerte banken.. Fact eller fakta?


Kreatin er rigtig nok energi.
Kroppen bruger i anearobisk tilstand(ilt fri) ATP som energi, og det bruges kun hvis der sker et arbejde udført af musklen.
ATP lageret, er et lager der står standby indtil der er brug for det. Når der bruges ATP til et arbejde, så vil Kosttilskudet Kreatin Fosfat gå ind og genoplade ATP molekylerne.


Ved indtagelse af meget energi(glukose f.eks.), så stiger niveauet af peptidhormonet Insulin. Og giver i hverdags sprog energi til aerobisk arbejde.

Koffein er et CNS(Central nerve system) stimulerende stof, men har meget få alvorlige bivirkinger, men giver hyppigt ting som ufrivllige muskelsammentrækninger, førøgelse af stofskiftet, maveonde, som ikke er noget bemærkelseværdigt.
Det er ikke energi, men et stimulerende stof.

Koffeinen har så vidt jeg forstår/ved ingen betydelig virkning på ATP systemet, selvom visse undersøgelse har vist at det har virkning på aerobisk arbejde(løb).
Forsøg med koffein

Koffein kan faktisk godt give hjertebanken pga. det forøgede stofskiftet.(Hvilket jeg selv har være ude for)
Og det er meget normalt at når man får koffein i kroppen så får som også energi i form af glukose. Det kan vel meget være at idéen er opstået derfra.

En hurtig google søgning gav dette:
http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/25/2/364
Forsøget viser at Koffein nedsætter insulin receptorens følsomhed.
In conclusion, we demonstrate that acute administration of a moderate amount of caffeine decreases insulin sensitivity in healthy subjects.

Peripheral adenosine receptor antagonism is less likely to have played a role. Jeg forstår ikke helt sætningen, men der står umiddelbart at det var mindre sandsynligt at Kreatin receptorerne havde været med til at spile en rolle i forsøget.

Konklusion må vel være, at Kosttilskuddet ikke har nogen virkning med modereat koffein indtagelse.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1437
Tilmeldt: 2. apr 2006, 17:46
 
Træner her: Performance Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (13)
Kostplan: Vis kostplan



specter skrev:
R0mme1 skrev:Du tager de 20 gram kreatin, over hele dagen? Altså f.eks. 4 gange fem gram over en dag?

Kan da godt hilse og sige at det gør pisse ondt i nyrene hvis man bare fyrer 20 gram kreatin ned :roll:
For nogen måske.. men inde på motion online er der et link til et forsøg hvor personer fik 20gram dagligt i 2år uden nogen bivirkninger overhovedet...


Men det var også for mig :) , men manglende indtag af væske er også en stor faktor i Kreatin optagelse - hvilket højst sandsynligt var det der gjorde at jeg havde ondt i nyrene.
Der skal cirka 70 gram vand til at opløse et gram kreatin(stod i en Kemibog på mit gymnasium).
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1437
Tilmeldt: 2. apr 2006, 17:46
 
Træner her: Performance Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (13)
Kostplan: Vis kostplan



Lige for at slå fast: Kreatin har ingen effekt på hjertebanken - det øger blot koncentrationen af kreatin i muskelceller og kan ikke øge hverken frekvens eller andet af sig selv, fordi det ikke har nogen effekt på nervesystemet.

ROMME: fint indlæg, men
Koffeinen har så vidt jeg forstår/ved ingen betydelig virkning på ATP systemet, selvom visse undersøgelse har vist at det har virkning på aerobisk arbejde(løb).
Ja, det har umiddelbart ikke nogen effekt på anaerobt arbejde, selvom jeg syntes det er ret godt til f.eks. vægttræning og fokus.

Koffein giver øget hjertebanken ikke så meget på grund af øget glukosestofskifte (selvom det måske er en faktor),men fordi en af metabolitterne øger hjertets effektivitet.

Peripheral adenosine receptor antagonism is less likely to have played a role. Jeg forstår ikke helt sætningen, men der står umiddelbart at det var mindre sandsynligt at Kreatin receptorerne havde været med til at spile en rolle i forsøget.
Det der egentlig menes er at insulinfølsomheden falder, fordi koffein øger mængden (og nok også effektiviteten) af stresshormoner. Det sidst drejer sig om at koffein er en effektiv antagonist til adenosinreceptoren, dvs. sætter sig og blokerer for adenosin-molekyler, men de mener ikke det er derfor følsomheden falder.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 7010
Tilmeldt: 8. jul 2004, 10:56
Geografisk sted: KBH
 
Træner her: DTU fitness
The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan



Grunden til at det er dumt at kombinere koffein eller effedrin for den sags skuld med kreatin er vel at vel at både effedrin og koffein er vanddrivende? Men der skal i hvert fald drikkes store mængder vand! :)

At koffein blokerer for adenosinmolekyler er vel ikke hensigtsmæssig i forhold til kreatin, da kreatins effekt vel skyldes den positive effekt på ATP-processen?

Er ikke så meget inde i det biologi her og vi har vist diskuteret det før, så undskyld mit dumme spørgsmål smed :mrgreen:
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 80
 
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 9. jan 2005, 13:00
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Unifitness
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



@Smeden
Jep det giver et godt kick hehe :8

Troede bare det var pga det øgede stofskifte, som f.eks. gjorde at hjertet slog hurtigere, men har heller ikke læst så meget om koffein hehe.

Det sidste du siger om kreatin og koffein, kan jeg ikke helt forstå. Du siger at koffein blokerer for adenosin-molykeler?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1437
Tilmeldt: 2. apr 2006, 17:46
 
Træner her: Performance Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (13)
Kostplan: Vis kostplan



Grunden til at det er dumt at kombinere koffein eller effedrin for den sags skuld med kreatin er vel at vel at både effedrin og koffein er vanddrivende? Men der skal i hvert fald drikkes store mængder vand! Smil
Jeg tror snarer det er fordi koffein øger effekten af effedrinen og sænker halveringstiden for det. Desuden øger de begge to selvstændigt hjertefrekvens og volumen.

At koffein blokerer for adenosinmolekyler er vel ikke hensigtsmæssig i forhold til kreatin, da kreatins effekt vel skyldes den positive effekt på ATP-processen?
Det blokerer kun for receptorne der står for "træthed" så at sige. Man falder i søvn når nok receptorer er mættet med adenosin, men hvis de er blokeret af koffein, sker det ikke.

Er ikke så meget inde i det biologi her og vi har vist diskuteret det før, så undskyld mit dumme spørgsmål smed Mr. Green
Og jeg kan godt love dig det er sidste gang jeg ... :mrgreen: Du spørger bare mester :mrgreen:


Romme, fik du fat i den med adenosinen.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 7010
Tilmeldt: 8. jul 2004, 10:56
Geografisk sted: KBH
 
Træner her: DTU fitness
The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Vis kostplan



Jep, jeg fik fat i det :thumpup:
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1437
Tilmeldt: 2. apr 2006, 17:46
 
Træner her: Performance Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (13)
Kostplan: Vis kostplan



Citat:
bruger lige din tråd også, da det har relevans =) , har fået at vide det er "farligt" at tage kreatin hvis man f.eks. drikker kaffe, energi drik osv. da kreatin også er energi og kroppen så bliver boostet fyldt med energi og det så går i hjertet og giver hjerte banken.. Fact eller fakta?
Ingen af delene LOL , det passer nemlig ikke. Kreatin virker ved at øge et af energisubstraterne på celleniveau, mens koffein stimulerer nervesystemet. Det er altså to forskellige mekanismer, og hvor koffein kan give hjertebanken, har jeg ikke set noget der tyder på at kreatin gør noget særligt ved hjertemuskulaturens slagfrekvens.


Mig bekendt giver kombinationen af kreatin og og koffein reduceret resyntesehastighed af kreatinfosfatet i intervalpausen mellem gentagne muskelkontraktioner.. Desuden vil koffein reducere kreatins positive effekt på en muskels relaxtionstid, da det sænker mængden af sarkoplasmatisk Ca2+-ATP i skeletmuskulaturen = ringere anaerob energi forsyning... Ovenstående betragtninger er gjort af Per Aagaard - meget klog man hvad angår kreatin!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 389
Tilmeldt: 13. jan 2007, 15:56
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 85.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Link til undersøgelsen..??
Brugeravatar
 
Reputation point: 80
 
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 16. maj 2007, 13:09
Geografisk sted: Kaas City
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ville gerne, men den ligger desværre ikke på nettet.. du får lige en kildehenvisning så kan du bestille den fra bib.dk:

”Effekten af kreatin”, PULS, Per Aagaard og Lars Johansen, marts 2004 nr. 1 årgang 15, Side 8.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 389
Tilmeldt: 13. jan 2007, 15:56
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 85.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Okay vil gerne lige bruge den her tråd til et quick ekstra spørgsmål. Har ikke helt læst hele tråden igennem, så bær over med mig.

Har haft sindssygt mange diskussioner med min biologi lærer på gymnasiet om hvorvidt kosttilskud er sundt. Og nu hævder han at kreatin kan have stor effekt på ens penis. Altså den kan blive mindre, ligesom med anabolske steroider? Jeg tror ikke selv på bivirkningen, og bruger stadig kreatin. Så er det jeg spørger jer om det virkelig er sandt? Og kan i modbevise hans argument? Han siger os at protein pulver er unødvendigt og skader leveren vist. Jeg kan lige høre ham imorgen. Men ville være ekstra fedt, hvis i kunne svare imens.

På forhånd, tak.

Mvh Nikolai
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14. jul 2006, 19:33
 
Træner her: FitnessDK Vallensbæk
NMI
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis han virkelig er uddannet til at udtale sig for disse Produkter!

Angående Kreatin og Protein-pulver. Jeg håber at han har noget dokumentation på det, når han siger sådan noget. Han burde uddybt det lidt mere! Venter på bedre forklaring....

Hilsen. Cyrus
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 25. nov 2007, 01:55
Geografisk sted: Copenhagen
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (6)
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 56 gæster