Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65705 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049578 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 825
Medlemmer: 2
Skjulte: 1
Gæster: 822

Følg bodybuilding.dk på

Nybegynder - cut/bulk?

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Hej allesammen.

Situationen er således at jeg starter i fitness om to ugers tid.
Indtil da har jeg mine egne vægte og vægtstang som jeg laver øvelser med (hvis det skulle være til nogens interesse :p).

Mit spørgsmål er, om jeg skal cutte eller bulke inden jeg starter i fitness.

Stats:
193 cm
82 kg
16 år

Herudover vil jeg selv sige at jeg lige pt ikke har specielt meget muskelmasse udover biceps og triceps (hvilket dog også er lavt)

Ellers et mega cool og yderst informativt forum!!

Mvh Jacob
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det kommer an på din fedtprocent, føler du dig fed? Og synes du der sidder noget du burde komme af med først?
Ved ikke om man er "buttet" som 193cm og 82kg når man næsten ingen muskelmasse har. :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 535
Tilmeldt: 21. mar 2008, 11:46
Geografisk sted: Aarhus
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Er ikke helt sikker på min fedtprocent. Prøvede en test , hvor jeg skulle måle min mave, underarm og noget andet, samt alder og højde, og skulle sætte det ind i et skema. Men den test virkede rimelig upræcis.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det kommer an på dine mål med din træning. Kig dig selv i spejlet. Føler du, at du ikke har særligt meget muskelmasse og lidt for meget fedt, så cut ned og bulk op igen, når du rammer en fedtprocent omkring de 10.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Wopper skrev:Det kommer an på dine mål med din træning. Kig dig selv i spejlet. Føler du, at du ikke har særligt meget muskelmasse og lidt for meget fedt, så cut ned og bulk op igen, når du rammer en fedtprocent omkring de 10.


Kan man som utrænet godt få en øget muskelmasse på trods af et cut, ellers? Eller skal jeg så hellere bruge min tid på løb og cykling, da jeg pt jo ikke har særlig meget masse. (kender godt til ligevægtsbalancen)

Ellers, kender i en nem måde at måle ens fedtprocent på, ved hjælp af målebånd eller noget lign. som kan gøres uden specielt værktøj.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pauch skrev:
Wopper skrev:Det kommer an på dine mål med din træning. Kig dig selv i spejlet. Føler du, at du ikke har særligt meget muskelmasse og lidt for meget fedt, så cut ned og bulk op igen, når du rammer en fedtprocent omkring de 10.


Kan man som utrænet godt få en øget muskelmasse på trods af et cut, ellers? Eller skal jeg så hellere bruge min tid på løb og cykling, da jeg pt jo ikke har særlig meget masse. (kender godt til ligevægtsbalancen)

Ellers, kender i en nem måde at måle ens fedtprocent på, ved hjælp af målebånd eller noget lign. som kan gøres uden specielt værktøj.


Du vil ikke gaine muskelmasse, hvis du cutter, men det er bestemt ikke en grund til ikke at styrketræne. Ved at kombinere cardio og styrketræne kan du nemt smide nogle kilo mens du holder på muskelmassen og samtidig bliver stærkere og det vil helt klart gavne dig, når du skal begynde at bulke op igen. (:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ok, hvis jeg postede nogle billeder, ville I eventuelt være i stand til at se hvor meget jeg skal cutte ned før et bulk? :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pauch skrev:Ok, hvis jeg postede nogle billeder, ville I eventuelt være i stand til at se hvor meget jeg skal cutte ned før et bulk? :)


Ikke præcist, men vi kunne give et godt bud. :wink:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pauch skrev:Ok, hvis jeg postede nogle billeder, ville I eventuelt være i stand til at se hvor meget jeg skal cutte ned før et bulk? :)


Ja det kunne du sagtens gøre, og vi skal nok give dig nogle fingerprej. Men det hele bunder alligevel i hvad du selv synes :wink:
Eat clen, tren hard
Brugeravatar
 
Reputation point: 135
 
Indlæg: 8205
Tilmeldt: 13. nov 2007, 19:53
Geografisk sted: Århus C
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



.
Sidst rettet af Vingummibamsen 24. okt 2009, 15:33, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Træn hårdt (cardio + styrketræning), spis sundt og cut ned til en 75 kg.. Så er de klar til at bulke igennem for alvor. Det er hvad jeg ville gøre - hvis du har et ønske om at blive kæmpe stor, så skal du selvfølgelig ikke gøre det jeg sige. :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



ok, så jeg kunne godt trænge til at tabe mig et par kilo?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pauch skrev:ok, så jeg kunne godt trænge til at tabe mig et par kilo?


Neej, ikke decideret, men du har lidt fedt på maven og en lavere fedtprocent vil øge din insulinrespons og gøre det nemmere for dig at gaine muskler, når du skal bulke. Derudover tror jeg de fleste vil have nemmere ved at bulke psykologisk med en lidt lavere fedtprocent, da man nemmere vil kunne se fremskridt. Men det er absolut ikke nødvendigt for dig at cutte nu, men jeg ville anbefale det. Igen - det kommer an på dine mål med din træning.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Mange tak for responsen :wink:.

Jeg tager en cut så. Dette vil også give mig noget tid i fitness centret til at indøve de forskellige basisøvelser og styrke min krop lidt, før jeg rigtigt presser på :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pauch skrev:Mange tak for responsen :wink:.

Jeg tager en cut så. Dette vil også give mig noget tid i fitness centret til at indøve de forskellige basisøvelser og styrke min krop lidt, før jeg rigtigt presser på :)


Præcis. Held og lykke med det! Og lad være med at lave for stort et kcal-underskud - max. 500 kcal. under ligevægtsindtag er passende.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jo tak. Ellers det med kosten.

Min "kostplan" hvis man kan kalde det, er pt havregrød om morgenen, 3 grob boller samt et æble til middag, og hvad end forældrene serverer om aftenen.

Er det for upræcist til at lave et proper cut?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du skal bare igang med at bulke. Der er ingen grund til at cutte, når du ikke rigtig har noget muskelmasse.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2314
Tilmeldt: 22. feb 2007, 16:33
 
Træner her: Power Gym
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Gozo skrev:Du skal bare igang med at bulke. Der er ingen grund til at cutte, når du ikke rigtig har noget muskelmasse.


Jeg har ikke for meget fedt på kroppen til at bulke?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pauch skrev:
Gozo skrev:Du skal bare igang med at bulke. Der er ingen grund til at cutte, når du ikke rigtig har noget muskelmasse.


Jeg har ikke for meget fedt på kroppen til at bulke?


Nej, det synes jeg ikke. Bare lad være med at overbulke.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2314
Tilmeldt: 22. feb 2007, 16:33
 
Træner her: Power Gym
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ok, men jeg tager i hvert fald et lille cut på 2 uger indtil fitnesscenteret åbner :wink:
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hehe wopper forslår, at du cutter, og du hopper på den. Så forslår jeg, at du bulker, og du hopper på den. Hvis den næste nu forslår at du cutter, hvad gør du så? Du er nød til at finde ud af, hvad dine mål er, så tilrettelægge din træning ud efter det.
Good luck
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2314
Tilmeldt: 22. feb 2007, 16:33
 
Træner her: Power Gym
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Gozo skrev:Hehe wopper forslår, at du cutter, og du hopper på den. Så forslår jeg, at du bulker, og du hopper på den. Hvis den næste nu forslår at du cutter, hvad gør du så? Du er nød til at finde ud af, hvad dine mål er, så tilrettelægge din træning ud efter det.
Good luck


Ok, jeg finder lige ud af hvad jeg gør.

Ellers det med kosten. Kan jeg godt følge min appetit og så bare spise 80% af "hvad jeg føler mig til", eller er det nødvendigt med en kostplan?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pauch skrev:
Gozo skrev:Hehe wopper forslår, at du cutter, og du hopper på den. Så forslår jeg, at du bulker, og du hopper på den. Hvis den næste nu forslår at du cutter, hvad gør du så? Du er nød til at finde ud af, hvad dine mål er, så tilrettelægge din træning ud efter det.
Good luck


Ok, jeg finder lige ud af hvad jeg gør.

Ellers det med kosten. Kan jeg godt følge min appetit og så bare spise 80% af "hvad jeg føler mig til", eller er det nødvendigt med en kostplan?


Lav en kostplan. Du behøver ikke at følge den slavisk, men det er godt at have noget at gå ud fra. ;)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Lige meget hvad du gør, så lad være med at "bulke" op ved at indtage alt for mange kalorier i en kort periode, da det slet ikke er sundt for kroppen, og du vil ende med at blive fed. Byg op på din vægt gradvist ved at indtage så meget mad som din krop vil indtage. Spis når du er sulten, og træn progressivt, og din krop vil reagere naturligt og vil kræve mere mad med tidens gang. Dette har jeg gjort i 5 år, og har hvert år fået bedre resultater. Ingen grund til at tvinge weight gain, da det vil komme automatisk med at du træner og bliver stærkere og større.
"The Heavy Duty, high-intensity training system represents a rational approach to the subject of productive exercise. The mystics of muscle, with their ill-conceived, poorly conceptualized - instinctive - training system have had their day." - Mentzer
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5. mar 2008, 11:53
Geografisk sted: 9670
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 136.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (11)
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg synes ærlig talt det er en dårlig idé at starte sin træningskarriere med at cutte.

Når man ikke får de kalorier man har brug for, bliver det altså lidt mere surt at træne. Man har ikke det samme overskud og man øger ikke så hurtigt styrken. Jeg tror let du kan blive træt af BB, næsten inden du er startet på den måde.

Folk diskuterer hele tiden hvad der betyder mest for ens resultater, kosten eller træningen. Jeg hælder nok mest til den tredje faktor, motivationen. Hvis man ikke får trænet fordi man ikke gider, er det i hvert fald stensikkert at der ikke sker noget.

Min anbefaling må derfor være, at du begynder at træne og fortsætter med at spise det du har lyst til. Efter nogle måneder når du er kommet rigtigt i gang og har set nogle gains, kan du garanteret bedre overskue at cutte.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 3. dec 2008, 15:06
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



alfross skrev:Jeg synes ærlig talt det er en dårlig idé at starte sin træningskarriere med at cutte.

Når man ikke får de kalorier man har brug for, bliver det altså lidt mere surt at træne. Man har ikke det samme overskud og man øger ikke så hurtigt styrken. Jeg tror let du kan blive træt af BB, næsten inden du er startet på den måde.

Folk diskuterer hele tiden hvad der betyder mest for ens resultater, kosten eller træningen. Jeg hælder nok mest til den tredje faktor, motivationen. Hvis man ikke får trænet fordi man ikke gider, er det i hvert fald stensikkert at der ikke sker noget.

Min anbefaling må derfor være, at du begynder at træne og fortsætter med at spise det du har lyst til. Efter nogle måneder når du er kommet rigtigt i gang og har set nogle gains, kan du garanteret bedre overskue at cutte.


Uden motivationen får man hverken spist eller trænet, så det er en god pointe du har der!

Jeg foreslår at cutte, fordi jeg tror, at det vil øge hans motivation senere hen, hvor han nemmere vil kunne se resultater. Desuden er det også en sejr og et plus til motivationen, hvis det lykkes ham at cutte nogle kilo af. Han behøver ikke nødvendigvis lave et langt cut - op til 8 uger er også helt fint.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg har valgt at cutte først :wink:, motivationen er i top pt, så det kan være at jeg dropper cuttet hvis jeg virkelig bliver træt af det.

Ellers, da min fedtprocent måske ikke er så lav, sker der så noget ved at tabe eventuelt 700-800g hver uge?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Pauch skrev:Jeg har valgt at cutte først :wink:, motivationen er i top pt, så det kan være at jeg dropper cuttet hvis jeg virkelig bliver træt af det.

Ellers, da min fedtprocent måske ikke er så lav, sker der så noget ved at tabe eventuelt 700-800g hver uge?


Jeg ville satse på at ramme 500 g./uge i gns.. Der sker jo ikke noget ved, at du rammer lidt over/under, men hav det som mål.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ville helt klart også cutte ned til en 75 kg hvis jeg så sådan ud. Ikke hårdt ment selvom det kan lyde sådan, men det ville klart være federe for dig at starte med at bygge masse på når du er lean.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 18. mar 2007, 22:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster