Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65562 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049543 indlæg i 100419 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1164
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1160

Følg bodybuilding.dk på

Hvor meget volumen?

Udskriv emne


Resultater, billeder, anmeldelser, konkurrence vejledning, udveksle erfaringer, diæt, personlige tips, poseringer mv.

Tilbage til Bodybuilding & Fitness





Hej

Jeg kan godt lide at læse for at blive klogere i forhold til, hvordan man maksimerer opbygning af muskelmasse og jeg har også lært en masse.

Jeg ved, at det at øge volumen gradvist (her tænker jeg på flere sæt) er en rigtig god måde at overloade på.

Jeg er dog bare ikke sikker på, hvornår man skal øge 'sæt-volumen'.

Lad os sige, at jeg starter med en forholdsvis lav volumen mht. min brysttræning, f.eks. 10 sæt om ugen. Jeg har læst, at MEV (generelt set) mht. brystræning er 10 sæt om ugen og at 22 er MRV (generelt set).

Vil det så være en god ide at køre 10 sæt de første to uger. Tilføje to sæt (to træningspas om ugen) og så køre 6+6 = 12 og så to uger efter igen tilføje to sæt igen for på den måde at overloade, indtil man rammer de 22 sæt og så deloade og forfra med nye øvelser?

Er dette, måske, den mest optimale måde at være sikker på at man overloader, og dermed bliver større og stærkere?

Tak på forhånd og god dag :)
 
Reputation point: 40
 
Indlæg: 466
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ingen bud?
 
Reputation point: 40
 
Indlæg: 466
Tilmeldt: 27. mar 2018, 15:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



PÅ nuværende tidspunkt ved vi følgende ish:
1. Større volumen resultere i større fremgang i muskelmasse.
2. Der er med stor sandsynlighed et loft for volumen, men vi ved ikke hvor det er. Litteraturen peger på at det er højere end 10 set om ugen.
3. Det er kun Israteal der snakker om MRV bl.a., og hans tal basere sig på noget han selv har fundet på. Herudover er det jo enormt svært at kategorisere set. 1 set tung dødløft eller squat er bare ikke det samme som leg curls og leg extension osv.
4. Der vil være en stor grad af diminishing return ved at øge volumen, hvorved det er relevant at diskutere om det er smart at fordoble sin volumen, for 0,3 % hurtigere fremgang.
5. Det kan være svære at skabe progressivt overload i kg når man kører volumen op og ned.

I min optik vil det give mere mening at træne med medium til høj volumen, og evt. indlægge nogle perioder med lavere volumen, hvis man har trænet lidt for hårdt i et stykke tid. Der skal selvfølgelig bygges op til at man kan klare volumen og fokus skal altså stadig være på at skabe fremgang i vægt også.
Der er ikke nogen som er blevet giga jern af at lave 30 set DB press med 12 kg.
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21. aug 2006, 17:21
Geografisk sted: København
 
Træner her: AK Thor
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



perhym1998 skrev:Vil det så være en god ide at køre 10 sæt de første to uger. Tilføje to sæt (to træningspas om ugen) og så køre 6+6 = 12 og så to uger efter igen tilføje to sæt igen for på den måde at overloade, indtil man rammer de 22 sæt og så deloade og forfra med nye øvelser?


Det er én af mange måder at gøre det på. Så længe dit program indeholder progressiv overload er det ikke helt ad vejen:
https://www.bodylab.dk/shop/hvad-er-et-3042c1.html

Men du kan slet ikke være sikker på at din MRV er 22, fordi det er gennemsnittet for Israetels klienter. Du er ikke et gennemsnit, og MRV er en meget individuel størrelse.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Bodybuilding & Fitness




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster