Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65715 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049579 indlæg i 100422 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 2214
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 2210

Følg bodybuilding.dk på

Min fod

Udskriv emne


Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic





Som nogen måske ved i forvejen, er jeg født med en lidt forkert fod. Min venstre fod var vredet op af mit ben. En lille byggefejl fra moder naturs side.
Det som jeg lider af hedder på latin noget så fint som pes equino varus et adductus. På godt gammelt risdansk kaldes det noget så smukt som ”klumpfod”. Dog er det ikke kun det jeg lider af, men også knoglesammenvoksninger og noget andet gøgl. Da jeg var blot 3 måneder gammel blev jeg opereret første gang. Dette var ikke uden komplikationer. De prøvede 2 gange på Hvidovre Hospital, men begge gange stoppede jeg med at trække vejret da jeg blev lagt i narkose og mine forældre blev hasteindkaldt. Man troede jeg havde hjertefejl, leverdefekter og jeg ved ikke hvad. Men havde jeg heldigvis ikke. Da de 3. gang prøvede, denne gang på Rigshospitalet, gik det dog godt. Min fod blev rettet ud, så meget som den nu kunne, og jeg havde gips og skinner på i lang tid af min tid som spæd.
Da jeg var 15 år blev jeg igen opereret pga. smerter i foden ved fysisk anstrengelse og havde gips på i 10 uger, hvoraf jeg var rullestolsbruger de første 6 af dem. Jeg blev åbnet 3 steder i foden og der blev banket og hamret med hammer og mejsel for at skille knoglerne ad, og efterfølgende under gips perioden havde jeg 3 søm siddende i foden som støtte.

Sømmene efter 4. operation. Slutning af 2006
Billede

Igen da jeg fyldte 17 kom jeg under kniven. Denne gang åbnede de et gammelt ar for (igen) at skille nogle knogler ad der åbenbart ikke gider lade være med at vokse sammen. Der blev taget et stykke sene fra min venstre hofte til at lægge imellem knoglerne som en slags isolering. Det var så den 3. operation.. Hip hurra! Her var tiden i gips dog lidt kortere. Så vidt jeg husker, var den 5 uger og var ikke ligeså omfattende som nr. 2. Denne gang tog det vist ½-1 time, mens nr. 2 operation tog 3 timer!

Benet, d. 13/5 2007
Billede
I slutningen af 2006, i en alder af 18 år, skulle jeg så igen på bordet. Operation nr. 4. Senerne i mine tær på venstre fod er for korte og trækker mine tær ind under foden så jeg kommer til at gå skævt. Det blev så rettet ud og jeg gik med 6 søm i de 3 yderste tær i ca. 4 uger, med en solid gang gips udenpå. Og da det var slut, blev de selvfølgelig hevet ud uden bedøvelse… :? .

Foden umiddelbart efter gipsen blev taget af i slutningen af 2006. Dog var den ikke så betændt som det ligner. Billedet snyder en smule.
Billede


Til hverdag går jeg med forhøjelses indlæg i min sko da mit venstre ben er næsten 3 cm kortere end det højre. Indlægget forebygger slidgigt i ryg og hofte. Jeg mærker dagligt til min foddefekt men det kunne være meget værre. Det er først om nogle år at problemerne begynder at komme. Jeg får galloperende slidgigt i min fod engang. Hvornår i fremtiden det er, kan ingen sige. Det er et spørgsmål om belastningsgrad, træning af foden, indlæg osv. Må bare tro og håbe på at det bliver så langt ude i fremtiden som overhovedet muligt.

Sømmene fra foden, 2006.
Billede


Indtil da vil jeg bruge mig selv som eksempel på at vægttræning sagtens kan lade sig gøre selvom man egentlig har en alvorlig fejl på sin krop. Et lille opråb til dem der ikke squatter fordi de liiiige har lidt ondt i låret eller andet. Så kast et blik på knægten i hjørnet, der har knoglesammenvoksninger, ben- og seneforkortelser, støttende skoindlæg, specielt designede sko for at mindske presset, en læg og ankel der er tyndere end en flaske Kildevæld og en bevægelighed i fodleddet der nok er nedsat med 30-40%... Når han kan squatte, så kan i også!

God træning til alle derude!

Resterende billeder (alle fra maj 2007):

Nogle ar og de små-skæve tær (de har været vredet meget mere mod højre). En langt ar på højre side af foden der går langs med foden kan anes
Billede

Billede fra siden. Det store ar tværs over foden ses. Der er et til som går langs foden, lige under knysten. Det kan dog ikke ses her, men ligner det på tværs. Arrene på tærene kan skimtes.
Billede

Arrene fra hvor de skar i de 3 yderste tær i den sidste operation. Dog kan arrene fra sømmene ikke ses, men de er omkring rødderne ved den enkelte tå. Storetåen er der ikke noge galt med, den er bare rød pga. en sko der trykker forkert...
Billede

Udover disse ar, har jeg små ar rundt omkring på foden og i hælen fra diverse søm og skruer, samt et ar hele vejen rundt om ankelleddet fra den allerførste operation.
Sidst rettet af Dingo 17. jun 2007, 17:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Av, den ser ikk' rar ud :wink:

Vil du ikke få tidligere slidgigt, når du belaster foden med squat og dødløft?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 4628
Tilmeldt: 5. jan 2007, 21:23
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Misterhamper skrev:Av, den ser ikk' rar ud :wink:

Vil du ikke få tidligere slidgigt, når du belaster foden med squat og dødløft?
Jeg ved det ikke.. Men mener kun det er ved længerevarende belastning, altså løb og lange gåture osv.. Fordi så gnider knoglerne mere op ad hinanden på den måde de ikke må..
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Hej Dingo!

Jeg ved godt det her er en ældgammelt tråd, men jeg stødte lige på den gennem et link fra din logbog. Jeg ville bare lige sige tak for en interessant post, og spørge om det nogensinde har været på tale med en decideret benforlængende operation?

Mvh Søren
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25. jun 2010, 17:05
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 155.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Off topic




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 280 gæster