Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 66410 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049795 indlæg i 100466 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 858
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 856

Følg bodybuilding.dk på

10 Bodybuilding & Fitness Myter

Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion

Læs artiklen her:
artikler/bodybuilding/bodybuilding/10-bodybuilding--og-fitnessmyter.html

Stil spørgsmål eller kom med dine kommentar til artiklen i denne tråd.
Brugeravatar
Administrator

Reputation point: 15

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

ang. det med de 30 gram protein pr. måtid:

findes der ikke bedre argumenter end eskimoernes kostvaner? er der ingen kendte videnskabelige undersøgelser der viser hvor meget vi kan optage/omsætte pr måltid?

lad os antage at kroppen rent faktisk kun kan optage 30 gr pr måltid men at jeg kommer til at spise 50. hvad sker der så med de overskydende 20 gram?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

Kostplan: Vis kostplan

Hva med den "regel" at der minimum skal gå 72 timer før man må træne en muskelgruppe igen? går ud fra det også er en myte :|

Geografisk sted: København

Logbog: Ingen logbog

construction skrev:Hva med den "regel" at der minimum skal gå 72 timer før man må træne en muskelgruppe igen? går ud fra det også er en myte :|
jeg vil nærmere sige at myten går på 48 timer.

http://bodybuilding.dk/artikler/styrketraening/bulgarske_vaegtloefters_traening.php

Læs den
Mere fart.
Brugeravatar

Geografisk sted: Låsby

Træner her: Ry Motions Klub

Fustrende at der er så meget modsigende information på nettet. :(

http://worldfitnessnetwork.com/2007/11/muscle-recovery-time-set-record-straight/
http://www.johnberardi.com/articles/training/weightlifting.htm

her er noget taget fra et engelsk eller amerikansk board der meget godt rammer min forviringl.

"I was recently reading a article in Men's Health magazine that said a study was done recently to show that "the oft recommended 48 hours between workouts may not be enough time for muscles to recuperate fully." Then the next month, in the same magazine, there was an article based on a study done somewhere that said "it's o.k. to work a muscle group if it's only been 48 hours since your last workout because muscle protein synthesis only occurs up to 48 hours after your workout and then it stops." I guess this refers to the muscle building process. These 2 articles seem to contradict themselves"

Geografisk sted: København

ham som har skrevt om de her myter hvad gør ham til ekspert hvorfor er han troværdig

shazam skrev:ham som har skrevt om de her myter hvad gør ham til ekspert hvorfor er han troværdig

Hvad for nogle af dem er du da uenig med? :roll:
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

shazam skrev:ham som har skrevt om de her myter hvad gør ham til ekspert hvorfor er han troværdig

Det er mig som har skrevet artiklen. Og jeg er bestemt ikke "ekspert". Ikke desto mindre er det nogle ret anerkendte myter indenfor vægttræning.

Thenextarnold> hvad angår proteinmyten, så er det da rigtigt at eskimo-argumentet ikke rigtigt kan stå alene. Men så vidt jeg er bekendt findes der ikke nogen undersøgelser som specifikt viser hvor meget protein man kan optage i et måltid. Jeg tror heller ikke det er specielt nemt at nå frem til et mål herfor. Men mht. dit spørgsmål, så kan alt som er i overskud, det værende fedt, kulhydrater eller protein ende i fedtdepoterne. Det er dog en noget lang og kompliceret vej, at omdanne protein til fedt, men teoretisk set kan det lade sig gøre.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 168

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Mange stærkmænd satser på mindst 70g protein pr måltid, og det er osse det man vil blive tilrådet fra jesse marundes gamle tråde fra P A.

Ang med at træne en øm muskel, så mener jeg osse at det sagtens kan gøres, visse russiske OL deltagere træner samme muskler hver dag, og de vinder vel og mærket mange konkurancer.
Jeg tror dog man skal passe på med at træne hvis at man er for øm, jeg tror at tendensen til at løfte med dårlig form er en del større hvis man er øm.

Jeg syntes at artiklen er et godt sted at starte, de fleste ville få en del mere ud af deres grund træning hvis de læser og følger den artikel.
Så kan man altid tilpasse tingene den smule så det passer til ens egne særheder.
Brugeravatar

Jeg tror dog man skal passe på med at træne hvis at man er for øm, jeg tror at tendensen til at løfte med dårlig form er en del større hvis man er øm.

Ja, det er en meget god ting at nævne. Man kan nemlig være så øm, at det gør decideret ondt at træne. Jeg synes tit at man kan mærke forskel på om man er for øm, hvis ømheden bliver værre i takt med at der kommer kg på stangen. Hvis ømheden fortager sig en smule i takt med at man øger vægten, så er det som regel et tegn på at man godt kan fortsætte træningen. Hvis jeg kan mærke at ømheden bliver værre, så stopper jeg som regel og går til en anden muskel.
Redaktør

Styrkeliste

Hvis jeg stadig har doms til en træning synes jeg faktisk de forsvinder når jeg får brugt musklen godt,
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:Hvis jeg stadig har doms til en træning synes jeg faktisk de forsvinder når jeg får brugt musklen godt,

Ja, det er meget typisk, hvis ens DOMS er indenfor rimelighedens grænser, og det viser bare du ikke har overdrevet ved sidste pas. Hvis ømheden er så udtalt at det bliver værre, så er det som sagt et tegn på at man har lavet for meget imo.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Dingo skrev:Hvis jeg stadig har doms til en træning synes jeg faktisk de forsvinder når jeg får brugt musklen godt,

Ja, det er meget typisk, hvis ens DOMS er indenfor rimelighedens grænser, og det viser bare du ikke har overdrevet ved sidste pas. Hvis ømheden er så udtalt at det bliver værre, så er det som sagt et tegn på at man har lavet for meget imo.

Ja klart. Der er også forskel på hvor slemt man har det. Men jeg kan da huske da jeg genoptog træninge da jeg kom hjem fra vietnam (hvilket faktisk var et år siden, præcis i går), havde jeg de SYGE doms alle steder dagen efter. Især i brystet, men i det samme jeg var nede 2. gang og fik lidt vægt på bænken og brystet blev strukket lidt, så forsvandt det..
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Moqensen skrev:

Hvad for nogle af dem er du da uenig med? :roll:

Kan ikke huske nr, men den med fedtforbrændningzone

det meget muligt at man ikke forbrænder mere i den "zone" men der er da undersøgelser der viser at ved bestem intensivitet af ens max, dér forbrænder kroppen mere fedt procentmæssigt, end ved andre niveauer . i forhold til glykogen forbrændingen.

den sidste med kvinder kan blive store, den bygger vel mere på mænds holdning til hvordan kvinder skal se ud, vil jeg da tro. F.eks. er jeg ikke intereseret i en kvinde med vaskebræt og tydelige blodåre på armene.

den med at et træningspas på max 60 min. tror jeg bygger på mange synspunkter på træning. f.ek. hvis man ikke indtager noget i løbet af træningen, bør man begynde derefter pga de første muskler man trænede vil begynde at få brug for næring. samtidig har jeg læst at det er muligt at nå at producere mest testosteron den første time, ved ikke hvad den bygger på. men så måske også bare et princip der lyder at man holder for mange eller lange pauser mellem sættene. (dovenskab)
Men det kan meget muligt være myter alligevel.

den med max 30 gram protein. overskud af protein gør at kroppen vil begynde at også protein som energikilde. og det sker der jo ikke rigtig noget ved.
men de max 30 gram er en grænse for stimulering af proteinsyntesen. så det betyder bare at man ikke kan vokser yderligere ved at indtage mere. undersøgelser viser at man allerede har positiv proteinomsætning ved indtagelse af 10 gram protein.

Ved godt at artiklen er "gammel", synes stadig den er aktuel.

shazam skrev:Det er mig som har skrevet artiklen. Og jeg er bestemt ikke "ekspert". Ikke desto mindre er det nogle ret anerkendte myter indenfor vægttræning.

Hov hov, du kan sagtens kalde dig for en ekspert. I dag er man jo trods alt en ekspert så snart man har været i tv-avisen ;)

Tænkte på om det ikke ville være aktuelt at tilføje den 11. myte, angående at vejen frem til et lækkert six-pack er 1000-1500 reps samt 80% frugt og grønt i ens kost... Den tvivl/myte hersker uheldigvis globalt i mit venne-miljø.

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 120.00

TheNextArnold skrev:ang. det med de 30 gram protein pr. måtid:

lad os antage at kroppen rent faktisk kun kan optage 30 gr pr måltid men at jeg kommer til at spise 50. hvad sker der så med de overskydende 20 gram?

De sætter sig på kroppen som fedt, hvis ikke du får forbrændt dem

FitnessDK skrev:

Brugeravatar

FitnessDK skrev:

Fedtdeponering.jpg
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

FitnessDK skrev:

Næh, du skider dem bare ud igen. Medmindre din metabolisme er grundlæggende anderledes, end andre menneskers.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

A Menace To Chicken skrev:
FitnessDK skrev:

Næh, du skider dem bare ud igen. Medmindre din metabolisme er grundlæggende anderledes, end andre menneskers.

Det passer simelthen ikke. Man skider ikke bare overskydende protein ud. Protein kan ligesom alle andre makronæringsstoffer omdannes til fedt, og lagres i fedtdepoterne.

Metabolism of protein (Amino acids)

Proteins are absorbed as amino acids from the intestine into the capillaries of the villi and thence into the portal system en route to the liver where most are removed. Consequently there is very little change in the blood protein level after the consumption of food. There is very little protein stored in the body. Small amounts can be mobilised from the blood, muscle and liver. If excess protein is consumed, most of it is converted to glucose or fat for use in providing energy or stored for future energy demand.

Amino acids consist mainly of carbon, hydrogen, oxygen and nitrogen. There are small quantities of other elements such as sulphur in some. When the amino acids are converted to glucose or fat, the nitrogen is removed first in the liver and converted into urea. This is then transported in solution to the kidneys for elimination from the body as urine. After eating there is an increase in the amount of urea in the blood indicating the excess amino acids have been converted in the liver. The kidneys and muscles can remove the nitrogen also but the product is ammonia and not urea.

The remaining compound containing mainly carbon, oxygen and hydrogen can be oxidised to provide energy, carbon dioxide and water. It can be converted to glucose or fat as well and either oxidised or stored as previously described. Proteins form a very important part of cell protoplasm and the amino acids from the blood may be combined in a number of ways to form different cellular protein and plasma protein. Protein (or amino acids) is found in many areas of the body other than muscles and is the basis of many body compounds including the enzymes involved in digestion and the antibodies used in fighting infection.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas har ret, men spørgsmålet bør også være et helt andet, nemlig, HVOR MEGET af proteinets energi er muligt for kroppen at lagre som fedt?

Den enzymproces der f.x. sker ved omdannelse af kulhydrater til fedt er i mennesker dårligt repræsenteret og mennesker vil generelt ikke omdanne ret mange kulhydrater om til fedt, der er en del studier på området der understøtter dette, selv ved 50% overfodring med kulhydrater over lang tid lagrer man ikke en tilsvarende mængde ekstra fedt, faktisk langt fra. Så det skal sættes i perspektiv.
Brugeravatar

Reputation point: 145

Martin88 skrev:Thomas har ret, men spørgsmålet bør også være et helt andet, nemlig, HVOR MEGET af proteinets energi er muligt for kroppen at lagre som fedt?

Den enzymproces der f.x. sker ved omdannelse af kulhydrater til fedt er i mennesker dårligt repræsenteret og mennesker vil generelt ikke omdanne ret mange kulhydrater om til fedt, der er en del studier på området der understøtter dette, selv ved 50% overfodring med kulhydrater over lang tid lagrer man ikke en tilsvarende mængde ekstra fedt, faktisk langt fra. Så det skal sættes i perspektiv.

Det er nemlig det. Der er en teoretisk vej der hedder de novo lipogenese, hvor kroppen kan omdanne kulhydrater til fedt, men det sker bare ikke særligt tit i en normal struktureret diæt. Det er meget lettere for kroppen at lagre et eventuelt kalorieoverskud, ved at lagre fedtet fra kosten. Hvad angår protein nedbrydningen, så er det rigtigt at meget af energien i proteinet går til "spilde" i omdannelsen. Protein har i forvejen langt den største FIT (fødevare-induceret termogenese).
Redaktør

Styrkeliste

@Thomas: point taken, jeg kan se at jeg har ligget under for en myte - meget apropos trådens emne.

:oops:

.. takker for info!
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Syntes det er en rigtig fed artikel

Har fået svar på nogle af de ting jeg har hørt alt for mange forskellige meninger om.

Men det der med at ens muskel skal have 2-3 døgns hvile er det en myte eller hva ?

Geografisk sted: Helsingør,

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

muren skrev:Syntes det er en rigtig fed artikel

Har fået svar på nogle af de ting jeg har hørt alt for mange forskellige meninger om.

Men det der med at ens muskel skal have 2-3 døgns hvile er det en myte eller hva ?

Både og. Det afhænger hovedsageligt af hvor meget man udtrætter musklen i løbet af sine træningspas. Som hovedregel er det en udmærket regel med 24-36 timers restitution. Senere hen kan man spekulere mere i overload principper og i at træne musklen uden den er fuldt ud restitueret osv. Alt det står der meget mere om i artikelarkivet:)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 275.00
- Squat: 215.00
- Dødløft: 240.00

Galleri: Vis galleri (3)

Friche skrev:

Både og. Det afhænger hovedsageligt af hvor meget man udtrætter musklen i løbet af sine træningspas. Som hovedregel er det en udmærket regel med 24-36 timers restitution. Senere hen kan man spekulere mere i overload principper og i at træne musklen uden den er fuldt ud restitueret osv. Alt det står der meget mere om i artikelarkivet:)

Jeg trænede i en periode 2 gange om dagen og det har givet mig de bedste gains til dato..
kørte programmet i 2 måneders tid.

Af hvad jeg kan forstå på det hele variere det fra person til person, hvor meget træning man kan klarer. Men vil da gerne hører jeres mening hvis i ved mere om det

Geografisk sted: Helsingør,

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

muren skrev:
Friche skrev:

Jeg trænede i en periode 2 gange om dagen og det har givet mig de bedste gains til dato..
kørte programmet i 2 måneders tid.

Af hvad jeg kan forstå på det hele variere det fra person til person, hvor meget træning man kan klarer. Men vil da gerne hører jeres mening hvis i ved mere om det

Proteinsyntesen er positiv 48-72 timer efter et træningspas. Det er ikke det samme som dine muskler skal have 2-3 døgns hvile. Det betyder bare at du ikke skal vente længere før du træner igen.
Igen det er ikke skrevet i sten og der er rigtig mange andre variable der spiller ind. Et højt split kan måske resultere i at en progressions cyklus kan fortsætte i længere tid.

Reputation point: 10

Tilbage til Artikel-diskussion

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster