Hej Henning
Jeg er 32 år nu og startede med at træne da jeg var 16-17 år. Jeg startede med at kunne bænkpresse 25kg. I starten betød træning/bodybuilding rigtig meget for mig og det fyldte rigtig meget i min hverdag.
De sidste 4-5 år har jeg ikke trænet meget. det hænger sammen med mange ting. jeg har fået børn osv, men mine prioteter har også ændret sig meget. Jeg træner ikke længere for at blive nævneværdigt større. At være sund og rask, træne på en måde som jeg synes er fed, udfordrer mig selv lidt med svære øvelser som overhead squat. Bevare eller øge min funktionelle styrke er det primære for mig nu...
En del af de klassiske løft som squatøvelser, dødløft osv. har jeg egentlig ikke den kæmpestore erfaring i. Det er først her efter internettets gennembrud at de fleste er bevidste om det er the way to go...I 90erne lå jeg som de fleste andre og smadrede min ryg i en benpresmaskine eller andre maskiner. Det var Arnolds berømte encyklopædi der satte dagsordenen. Jeg har altid elsket at træne hårdt og aggressivt. Få reps med masser af vægt. Ingen tvivl om jeg ville have haft større succes hvis jeg havde prøvet at systematisere træningen en lille smule. Jeg har aldrig kunnet overholde de programmer jeg har lavet, men når jeg endelig har gjort det har jeg også haft fremgang.
Mine træninger tager også udgangspunkt i at jeg skal passe lidt på min ryg. jeg har før haft nogle slemme hekseskud, og andre smerter. Dels fremprovokeret af overbelastning dels af at jeg har et kraftigt svaj i ryggen. Jeg startede egentlig med yogaen for at få noget fleksibilitet i kroppen, da optræning af fleksibilit er vigtigt for nogle typer rygproblemer.
Jeg synes Yoga er godt, det har bestemt givet mig en øget fleksibilitet. Og en øget form for kropsbevidsthed. Det er en anden måde at bruge kroppen på - og øvelserne er jo tit ganske krævende.
I Yoga øvelserne fokusere man hele tiden på små detaljer der kan rettes. Man kan tydeligt mærke hvordan disse små detaljer gør en en stor forskel
Jeg er dog aldrig kommmet til et niveau med yogaen hvor jeg har fået det mentale aspekt med. Den indre ro, meditationen. Det gør stadig bare ondt når jeg prøver at nå tæerne. Men hvis det har givet mig noget er det bevidstheden om at jeg med min træning skal fokusere på helheden - ikke kun større og stærkere, men en perfekt fysik indeholder balance smidighed og kontrol.
DAGENS TRÆNING
skråpres håndvægte 5x5: 24 kg
Dips 5x5, med ekstra vægt
kørte med 30kg.
Chins 5x5, med ekstra vægt
14kg, det var pænt tungt kan ikke lige huske hvor meget jeg kørte
one arm dumbell rowing 3 sæt
3x13repx36kg , det var rigtig hårdt.
lidt bicep curl
I morgen er det underkroppen.