Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 66815 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin
Vores medlemmer har i alt skrevet 2049883 indlæg i 100472 emner
0 nye indlæg i dag
kuglen skrev:den er der ikke så meget hopla ved.. det er jo bare en række forskellige måder at splitte på... imo en artikkel der er minded 100% til nybegyndere og som er spild af tid for folk med bare en smule erfaring.
Thomas Jagd skrev:Noget som kan pisse mig af, er folk som fremhæver et givent split som værende et "program". Hvis man spørger til folks træningsprogram, så vil 90 % smide et eller andet random split program i hovedet på dig. Det har INTET at gøre med et træningsprogram. Det er en opdeling af ens muskelgrupper. Intet andet.
Et træningsprogram er så meget andet en opdeling af muskelgrupper. Man bør overvejer ting som intensitet, volumen, hviletid mellem sæt, øvelsesvalg, løfte-tempo, progression, peak-form og mange andre ting. Jeg ved godt det er uvidenhed som er skyld i det, men selv folk som har nogenlunde styr på træning tror det hellige grav er velforvaret ligeså snart de har lavet et split på deres muskelgrupper. Wow jeg har lavet et program
Thomas Jagd skrev:Noget som kan pisse mig af, er folk som fremhæver et givent split som værende et "program". Hvis man spørger til folks træningsprogram, så vil 90 % smide et eller andet random split program i hovedet på dig. Det har INTET at gøre med et træningsprogram. Det er en opdeling af ens muskelgrupper. Intet andet.
Et træningsprogram er så meget andet en opdeling af muskelgrupper. Man bør overvejer ting som intensitet, volumen, hviletid mellem sæt, øvelsesvalg, løfte-tempo, progression, peak-form og mange andre ting. Jeg ved godt det er uvidenhed som er skyld i det, men selv folk som har nogenlunde styr på træning tror det hellige grav er velforvaret ligeså snart de har lavet et split på deres muskelgrupper. Wow jeg har lavet et program
HAV skrev:Thomas Jagd skrev:Noget som kan pisse mig af, er folk som fremhæver et givent split som værende et "program". Hvis man spørger til folks træningsprogram, så vil 90 % smide et eller andet random split program i hovedet på dig. Det har INTET at gøre med et træningsprogram. Det er en opdeling af ens muskelgrupper. Intet andet.
Hehe - true, true
Men er splitopdelingen af musklerne så godt som der antydes til i artiklen ?!
Thomas Jagd skrev:Folk er så ophængt på at følge mainstream principper. Jeg kunne i princippet kører bænkpres hver dag 10 dage i streg, og så tage 5 dage fri, og vende tilbage større og stærkere, hvis jeg kender min krop, og ved hvornår jeg overreacher, og hvor meget restitution der skal til for at aktualisere en superkompensation.
imo bliver intensitet på dine ben for lav.
Thomas Jagd skrev:Lige for at være ordkløver, men hvad mener du med at "intensiteten på dine ben bliver for lav". Det er simpelthen min kæphest, at folk bruger ordet intensitet forkert.
jeg kan godt se hvad du mener med at man bør ramme hver enkelt muskelgruppe mere end 1 gang ew som clean gut. meen det kan man også sagtens komme til med et split som det der er postet ovenfor.. det kræver bare at man giver sig tid til at vælge de rigtige øvelser, feks hvis man træner bryst og triebs på forskellige dage vil man også kunne ramme brystet ved at lave dips på tricebs dagen, og det samme gælder med bicebs som også bliver ramt på ryg dagen, skulderne bliver ramt på bryst dagen, og baglåret kan (hvis øvelses vaæget er rigtigt) blive ramt på ryg dagen. eller omvendt ryggen bliver ramt på baglårs dagen... hvis man får sat sine øvelser rigtigt sammenm er det kun for låret der skal have 2 x direkte træninger i løbet af ugen. right?
Thomas Jagd skrev:Hvis man sørger for at en given muskel rammes 2 gange om ugen, via direkte + inddirekte træning, som du nævner, så har man da en vis skadeskontrol, og det vil helt sikkert gøre programmet noget bedre. Det er bare ikke godt nok i min verden. Ens styrkemæssige fremgang, og styrke er immervæk en del af det at blive større, vil være meget bedre, hvis man træner de forskellige løft med lidt mere optimal frekvens. Jeg foretrækker programmer hvor de 3 store laves minimum 2 gange i ugen. Det værende både programmer for styrke og programmer for masse.
Thomas Jagd skrev:Det kunne sagtens fungere, men jeg kan ikke se hvorfor man skal lave komplicerede lappeløsninger fordi ens program er sub-optimalt. Hvorfor ikke bare lave et optimalt program til at starte med, så man slipper for komplicerede lappeløsninger ?
Hvorfor er det ikke optimal at stille det op som ovenfor ?
Thomas Jagd skrev:Det har jeg som sådan skrevet i diskussionen ovenfor. At ramme hver enkel muskelgruppe 1 gang i ugen, er simpelthen for infrekvent for drug-free løftere. Godt nok er jeg tilhænger af full-body programmer, men en hvilken som helst anden struktur, hvor de store løft rammes minimum 2 gange i ugen kan også bruges. Det værende 2 split hvor man træner 4 gange om ugen, eller 3 split hvor man træner 6 gange om ugen, eller en eller anden form for hybrid, hvor samme krav opfyldes.
incognito skrev:jeg er fuldstændigt enig med jagden hele vejen igennem. Denne type programmer fører stort set altid til en underdosering af træning af underkroppen. Hvis man gerne VIL ligne en discopumper er det selvfølgelig også værd at tage med i overvejelserne....
HAV skrev:Hvor har du fra at det er for infrekvent kun at ramme musklerne en gang i ugen ? Er der videnskabelig belæg for dette og i given fald hvor ?
Nick187 skrev:HAV skrev:Hvor har du fra at det er for infrekvent kun at ramme musklerne en gang i ugen ? Er der videnskabelig belæg for dette og i given fald hvor ?
Muskelrestitutionen varer jo kun i 36-48 timer og derefter er de jo klar til at blive nedbrudt gennem træning igen - derfor kan man jo lige så godt udnytte en høj frekvens til at opnå den størst samlede restitution - og derigennem muskelvækst
incognito skrev:jeg er fuldstændigt enig med jagden hele vejen igennem. Denne type programmer fører stort set altid til en underdosering af træning af underkroppen. Hvis man gerne VIL ligne en discopumper er det selvfølgelig også værd at tage med i overvejelserne....
Hvor har du fra at det er for infrekvent kun at ramme musklerne en gang i ugen ? Er der videnskabelig belæg for dette og i given fald hvor ?
Jeg har talt med en del der er skiftet fra 2-split og fullbody til kun at træne én muskelgruppe i splitprogrammet ( som overstående ), hvorefter de er begyndt at vokse betydeligt efterfølgende, drug-free ?!
Men du kan vel i princippet ødelægge sin muskel så meget ved træning ved mange øvelser samt sæt, som du gør ved 4-split, så restitutionsperioden bliver udsat...
Denne form for træning er efterhånden den mest anvendte form for splittræning. Her trænes hver muskelgruppe kun én gang om ugen og helt for sig selv. Dette sikrer optimal restitution, og man får nogle relativt korte træningspas, hvilket ligeledes modvirker overtræning. Nu tænker diskoteksbodybuilderen; får jeg virkelig noget ud af kun at træne bryst 1 gang om ugen! Tag og giv det et forsøg, de fleste bliver glædeligt overrasket.
Thomas Jagd skrev:Ja, det er der faktisk videnskabelig belæg for. Man kan måle at proteinsyntese aktiviteten stiger når man har trænet, men falder igen efter 36-48 timer. Så jo længere tid der går udover de 48 timer, før man rammer en given muskel igen, jo større bliver riskoen for dekompensation.
Så må de have gjort et eller andet rav-ruskende galt da de trænte 2-split og full-body, for jeg har den stik modsatte erfaring. Alle dem som er gået den modsatte vej, og som er begyndt at træne musklerne mere frekvent, de har ofte fået syg fremgang. Det kunne måske hænge sammen med at dem du har snakket med er failure og forced reps afhængige ? Den slags folk får ofte bedre resultater på infrekvent træning.
Problemet er bare at det ofte ikke er den muskulære restitution som udsættes. Det er ofte andre subsystemer som tager slæbet. Muskler restituere ret faktisk temmeligt hurtigt. Det er noget andet med de påvirkninger der er på nervesystem, endokrin system osv.
Og det er simpelthen noget vås. Der er overhovedet ikke noget videnskabeligt belæg for ovenstående.
HAV skrev:Har ligeledes hørt/læst, at folk der træner 7-split nævner den optimale restitution som værende den faktor der gør, at de netop vokser og stiger i styrke frem for ved fullbody, hvor restitutionen er meget kortere
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 122 gæster