Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 61837 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Mrmontanadk

Vores medlemmer har i alt skrevet 2047675 indlæg i 98682 emner

4 nye indlæg i dag


Online
I alt: 401
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 398

Følg bodybuilding.dk på

Endeløst forsøg på at blive stærk

Udskriv emne


Opret en logbog og lad andre følge din træning

Tilbage til Logbog





PittBull! skrev:Hi Mich

Jeg har lige set på din insta, at du er begyndt at dyrke BJJ. Tillykke med guldet.

Kan du ikke fortælle lidt om det? Og skrive et par linjer om, hvordan det er at dyrke sideløbende med styrketræning.

Jeg har selv haft overvejet at starte til det.

Hej Pitbull,

BJJ er mega fedt. Meget teknisk krævende, og man/du vil ikke være i tvivl, hvis du ruller med en der er mere erfaren end dig, også selvom du er væsentlig stærkere og større end dem (be ready to be humbled).

Til at starte med, vil du nok føle dig en anelse handikappet, såfremt du starter på et hold som ikke er et helt nyt intro/nybegynder hold. Da jeg startede, gik jeg bare på et "normalt" BJJ hold, og jeg kæmpede med gutter på ca. 65 - 85kg (mens jeg vejede 110, havde lige bænket 190x3 og dødløftet 260x5), men jeg fik stadig røvfuld, simpelthen fordi man ikke ved hvad man skal gøre fra de forskellige positioner (men det er jo også det der er fedt, at lære alle teknikkerne!).

Såfremt du starter, vil jeg foreslå dig at se om du kan komme på et nybegynder hold, hvor du lære alle de basale ting som at "shrimpe", hvad en halv-guard, full-guard mv. er, og hvordan du agerer i disse positioner (hvis du ikke allerede ved dette...). Og.. nok det vigtigste af alt, TAG DEN MED RO, og kør kun med 50 - 60 % af din styrke i de første par uger, da din krop ikke er vant til stresset af en BJJ træning (det er en helt anden form for stres, end en styrketræning er, kan jeg fortælle dig af erfaring), og opbyg herefter din workload til at du kan rulle hårdere og oftere.

Jeg var selv ret tøven med at starte, da jeg jo var bange for at blive mindre og svagere, da ens identitet jo selvfølgelig har hægtet sig op på at være stor og stærk. Jeg kom dog frem til konklusionen, at såfremt jeg kan holde mig kørende med ca. 2 styrkepas om ugen, så ville jeg kunne træne mig op til mit gamle niveau på ca. 2 måneder (muscle memory is a wonderful thing). Der var derfor stor benefit ved at træne BJJ, da hver træning havde stor værdi ift. outputtet, end f.eks. en SL-træning, eftersom jeg har ligget på det samme niveau i nogen år nu.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 120
Tilmeldt: 18. apr 2018, 00:01
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan


Foregående

Tilbage til Logbog




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster