Stats.
Alder: 27
Højde: 185cm
Vægt: 93kg
Guns: 44cm
Træningserfaring, 11 år.
PR’s:
Stævne (alle sat til Nordland Cup 2009).
Squat: 170kg
Bænk: 145kg
Dødløft: 210kg
Total: 525kg
Andre PR (historiske):
Chins: 17 rep/90kg, 160 reps @ 94kg på 90 min.
Disco bænk: 1x180kg, 12x140kg @120kg, vinter 2006/2007
23x100kg, MOL træf December 2008 (BW for reps).
DL: 1x260kg, ~2004 @95kg, 6x210kg, OBBC, 2004 tror jeg nok.
Squat: 1x200kg, ~2005 @95kg, med knæbind
Baggrund (ADVARSEL, LANG RANTING):
Har trænet i knap 11 år efterhånden, har været inde i flere perioder med lav motivation, men har altid formået at lave halvhjertet træning frem for deciderede træningpauser i disse perioder.
For en 3-4 år siden efterhånden, var jeg af den opfattelse at man bare skulle spise en masse og løfte tungt, så skulle man nok blive stærk. Det resulterede i en slut vægt på 120,6kg, 1x180kg og 12x140kg i disco bænk. Lignede dog pis. Kom på bedre tanker og fik efterhånden cuttet ned til omkring 100kg over et par år. Dette så unægtelig noget pænere ud.. er ikke bygget til nogen form for overvægt (i modsætning til de mere firskårne bredhoftede typer der godt kan klare lidt dunk ?).
Grundet min ryg (10%) og dovenskab (90%) trænede jeg selvfølgeligt ikke ben i samme periode…
Det skal nævnes at jeg gik fra 100kg til 120kg på 6mdr, deraf navnet Foodman.. ? Mindst 15kg var dog fedt, og mine arme var dengang kun 2cm større end de er nu (på 93kg!).
Sidste efterår startede jeg oppe i Nordland med Fistandantilus og Stegger, i starten mest for hyggens skyld, men senere blev målet Nordland Cup 2009.
7-8 uger før Nordland lå jeg på ~101-104kg, fik dog anbefalet IF at en kammerat, og fik rykket 9-10kg af op til stævnet, og klarede de sidste 2-3kg med lidt dehydrering.
Vejede 89,9kg til indvejning, og ca. 94-95kg da jeg løftede.
Er diæt mæssigt blevet stor fan af IF/warrior diet (hælder til Berkhans version, http://www.leangains.com), startede d. 5 Maj og har ikke kigget tilbage siden. Ikke at jeg vil hævde at det er optimalt, men som notorisk overspiser er det den eneste måde jeg til dato har fundet der kan give mig en stor portion af min livret (og mæthedsfornemmelse) hver aften, sammen med et lavt kcal indtag...
Sommeren har som sædvanligt været præget af ferie og useriøs træning, sådan er det næsten hver sommer for mig, og det tager jeg ikke så tungt mere. Vægten ligger på omkring 92kg om morgenen, og arbejder på at få den ned under 90kg inden jeg starter med mere målrettet træning igen (regner med at det bliver ca. i midten af august når jeg kommer hjem fra min sidste ferie).
Træning op til Nordland Cup
Op til Nordland cup bestod min squat og dødløft træning af singler i squat, 2 gange i løbet af 2009 var jeg oppe på en single på 160kg, 2-3 gange op på 150kg, resten af squat træning var baserede på 3’ere eller 1’ere med 80-110kg. i Dødløft var jeg 2 gange oppe 200kg for en single, og derudover en 4-5 gange med 20 fart singler omkring 110-120kg.
Her burde været plads til en del forbedring hvis jeg begynder at træne lår/røv bare en lille smule.…
Eksperimenterede en del med hvor bredt jeg skal stå, og kom frem til at alt andet end skulder bredde gav mig ondt i hoften. Efter stævnet fik jeg af vide at jeg kunne hente meget på at undlade at gå så dybt, så det vil jeg arbejde lidt på fremefter.
Bænkpres delen kørte virkeligt som smurt i vinteren 2008/2009, hvor jeg lavede 160kg med stop, startede i Januar en sheiko CMS med max sat til 170kg. Halvvejs inden i skulle jeg dog lige prøve lidt BB style træning efter dagens sheiko runde, blev til 15x120kg + 5 forced i bænk, samt et par all out sets med 50kg’s i skråpress. Dette gav en skulderskade som varede indtil Maj, så kan jeg lære at holde mig fra failure træning.
iflg. Bay herinde fra, var det en lille pis-muskel foran på skulderen der var gået kold (er utvivlsomt en mere korrekt betegnelse for problemet).
Dette betød at jeg ikke kunne aktivere patten i 2-3 mdr, derefter kunne jeg i ca 1 mdr kører lidt DB floor presses, nåede lige at komme mig og starte en sheiko beginners op til stævnet. Set i det lys var jeg faktisk ok tilfreds med de 145kg.
Var i øvrigt min første bænkpres træning til failure i 2-3 år der gav skaden, og min sidste nogensinde…….
Næste stævne er TSK cup i november.
Grunden til titlen ”alternative metoder” er at jeg har scoliose i ryggen, hvilket i praksis betyder at jeg ikke er i stand til at klare en særlig høj volumen/intensitet i squat/dødløft uden at blive stiv og øm i ryggen. Målet frem til TSK bliver således at forsøge at forbedre mit squat, uden rigtigt at squatte særligt meget eller særligt tungt. (Præcis den modsatte metode af hvad jeg rent faktisk mener ville være optimalt…).
For at forbedre mit squat har jeg bestilt et hip-squat-belt fra ironmind.com – så kan jeg ikke længere bruge min dårlige ryg som undskyldning for ikke at squatte ?.
I dødløft satser jeg på at kunne hente lidt, ved at fjerne babypudderet under fødderne før jeg løfter... ?.
I bænkpres bliver det nok en ret stor volumen med lave vægte – muligvis pavels bear rutine, men er helt afhængig af hvordan skulderen har det..
Målet til TSK er at blive i -90kg (dvs. ikke blive fed igen), og løfte mere end 525kg, på sigt vil jeg dog gerne lave DM kval. krav på 570kg (sølv krav).
Tidspunktet for log opstart er nok rimeligt dårligt, da jeg stadigvæk hygge træner og har pådraget mig endnu en lille skulderskade på en ferie… Men satser på at komme ind i rytmen før jeg starter programmer osv op igen…