Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65564 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049543 indlæg i 100419 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1189
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1186

Følg bodybuilding.dk på

Gymnasium (10 og 12-taller)

Udskriv emne


Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic





Du skal hele tiden bruge de rette termer, og det gør sig egentlig gældende i alle fag. Jeg fik selv 12 i biologi, og her fik jeg brugt stort set alle termer som kunne bruges til det emne jeg havde trukket. Når man begynder at bevæge sig uden for pensum, kan man som regel regne med et 12-tal.

Omvendt set, har jeg også fået 12 et par gange, hvor jeg har ikke har tænkt at min præstation lå til det, hvor jeg altså ikke helt entydigt kunne svare på et par spørgsmål. Det er en vurdering fra lærer og censors side, og man bliver ikke så meget klogere af at læse de der definitioner af karaktererne.
 
Reputation point: 95
 
Indlæg: 422
Tilmeldt: 21. feb 2013, 18:49
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



bazinga skrev:Du skal hele tiden bruge de rette termer, og det gør sig egentlig gældende i alle fag. Jeg fik selv 12 i biologi, og her fik jeg brugt stort set alle termer som kunne bruges til det emne jeg havde trukket. Når man begynder at bevæge sig uden for pensum, kan man som regel regne med et 12-tal.

Omvendt set, har jeg også fået 12 et par gange, hvor jeg har ikke har tænkt at min præstation lå til det, hvor jeg altså ikke helt entydigt kunne svare på et par spørgsmål. Det er en vurdering fra lærer og censors side, og man bliver ikke så meget klogere af at læse de der definitioner af karaktererne.


Et helt tilfældig eksempel angående Biologi...

Jeg er endnu ikke bekendt med hvad læren og sensoren kan finde på at spørge om, men lad os antage, at jeg bliver spurgt om "Hvordan proteiner får deres nødvendig form". Ville en så simpel forklaring som, at det er DNA der dikterer hvordan aminosyrer skal struktureres for at danne de nødvendige proteiner være et tilstrækkeligt svar til at score et 12 tal?

Eller forventes der altid en forklaring a la følgende hvor hele terminologien bag processen inkluderer:

Proteiner programmeres på ved hjælp af DNA ved at speciale kemikalier indeni cellekernen hvori DNA befinder sig laver partielle kopier af DNA-koden der kaldes RNA. RNA transporteres væk fra cellekernen og til cytoplasmaet. Her bliver RNA grebet af Ribosomer som så producere de rette aminosyrer udefra RNA-koden der er kopieret fra DNA-koden. Disse aminosyrer sammensættes derved for at producere de nødvandige proteiner.

Hvor lang eller kort snor har man i praksis? Definitionerne fra undervisningsministeriet siger alt og ingenting.
 
 
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)
Kostplan: Vis kostplan



01-jeller skrev:
bazinga skrev:Du skal hele tiden bruge de rette termer, og det gør sig egentlig gældende i alle fag. Jeg fik selv 12 i biologi, og her fik jeg brugt stort set alle termer som kunne bruges til det emne jeg havde trukket. Når man begynder at bevæge sig uden for pensum, kan man som regel regne med et 12-tal.

Omvendt set, har jeg også fået 12 et par gange, hvor jeg har ikke har tænkt at min præstation lå til det, hvor jeg altså ikke helt entydigt kunne svare på et par spørgsmål. Det er en vurdering fra lærer og censors side, og man bliver ikke så meget klogere af at læse de der definitioner af karaktererne.


Et helt tilfældig eksempel angående Biologi...

Jeg er endnu ikke bekendt med hvad læren og sensoren kan finde på at spørge om, men lad os antage, at jeg bliver spurgt om "Hvordan proteiner får deres nødvendig form". Ville en så simpel forklaring som, at det er DNA der dikterer hvordan aminosyrer skal struktureres for at danne de nødvendige proteiner være et tilstrækkeligt svar til at score et 12 tal?

Eller forventes der altid en forklaring a la følgende hvor hele terminologien bag processen inkluderer:

Proteiner programmeres på ved hjælp af DNA ved at speciale kemikalier indeni cellekernen hvori DNA befinder sig laver partielle kopier af DNA-koden der kaldes RNA. RNA transporteres væk fra cellekernen og til cytoplasmaet. Her bliver RNA grebet af Ribosomer som så producere de rette aminosyrer udefra RNA-koden der er kopieret fra DNA-koden. Disse aminosyrer sammensættes derved for at producere de nødvandige proteiner.

Hvor lang eller kort snor har man i praksis? Definitionerne fra undervisningsministeriet siger alt og ingenting.


Det forventes, at du forklarer hele proteinsyntesen. lidt afhængig af, hvordan spørgsmålet er udformet selvfølgelig, men hvis du nu trak et spørgsmålt om proteinsyntesen. Der skal du vide og fortælle noget om DNA, RNA, basetyper, transskription, translation, RNA-polymerase, primær transskript, introns, mRNA, cellekernens opbygning, ribosomer, startcodons, stopcodons, baseparringsprincippet, tRNA osv. osv.

Derefter kunne de måske finde på at spørge ind til, hvad der ville ske med et protein, hvis der var mutationer i DNA'et eller lignende. Men det afhænger meget af, hvordan eksamensspørgsmålene er udformet, og hvor fokus har ligget i undervisningen, som godt kan være lidt varierende, fra hold til hold.

Det ville være en meget kort fremlæggelse, hvis du kun skulle fremlæggele det eksempel du kom med øverst :)
 
Reputation point: 95
 
Indlæg: 422
Tilmeldt: 21. feb 2013, 18:49
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg gik ud af HF sidste sommer med et snit på 10,5. Min indsats i og udenfor undervisningen var middelmådig fordi jeg koncentrede mig om det der var vigtigt. Eksamen.

Derfor er mit råd: Du skal lære at være god til at gå til eksamen. HF handler kun om én ting. Eksamen. Hvis du er dårlig til eksamen er de to år ligegyldig.

Personligt tænker jeg om din situation: Der er 1 år til du starter på studiet og allerede nu er du igang med at læse. Det synes jeg er ALT for tidligt. Du skal først peake i sommeren 2021 og man kan ikke holde den kørende så lang tid og du risikere at brænde ud. Derfor ville jeg vente med at lære stoffet til studiet starter og i stedet blive bedre til at gå til eksamen.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29. dec 2016, 12:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du er kommet langt, hvis du forstår at en faglig argumentation ikke handler om egne holdninger.
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg gik selv ud af gymnasiet med et gennemsnit over 13, hvilket nok skyldes, at jeg er lidt af en nørd og elsker at fordybe mig i faglig viden, men jeg var også ret arbejdsom. Gymnasiet har i mine øjne desværre ikke ret meget med læring at gøre - det handler bare om at få så høje karakterer som muligt, hvorfor fokus kommer til at ligge et helt andet sted. Jeg gik på HTX, hvor vi jo fik årskarakterer, men det får du ikke på HF, hvilket du skal være lykkelig for. Årskarakterer er en af de mest latterlige opfindelser, der nogensinde har fundet sted, og de kommer groft sagt ikke til at afspejle dine evner, men det race kommer du ikke til at kæmpe med. Mit råd til dig er at fokusere på de enkelte fags kerneindhold ved simpelthen at terpe det, indtil du kan det i søvne. Derfra kan du bygge detaljer på inden for de emner, du finder særligt interessante, men husk at lær kernepensum først. Der er simpelthen ikke tid til fordybelse, og det må man bare lære at leve med, hvis man er lidt nørdet og godt kan lide den slags. Hvis du har lidt svært ved et fag, så vil jeg råde dig til at gå grundigt til værks og finde ud af, hvad det er, der volder dig problemer. Jeg så mange i min klasse, som havde meget svært ved matematik, men de blev så blinde af alle de fandens lommeregnerprogrammer, man skal bruge i dag, at de slet ikke forstod de helt basale regneregler. En ting er at kunne differentiere og integrere på en lommeregner, men hvis du ikke forstår regnereglerne og kan gøre det selv på et stykke papir, så er du bare fucked til en eksamen, hvis du skal løse en opgave, der ikke er intuitiv. Hvis du besidder den basale viden til bunds, så lærer du at se helt anderledes på problemerne, og så er du meget bedre i stand til at analysere og sætte din viden sammen på ny. Det der adskiller et 10 fra et 12 til en eksamen er ofte, om du kan din basalviden til bunds, da der altid vil være en opgave, hvor du skal sætte din viden sammen på ny. Endnu et guldkorn er, at du skal gå tidligt i gang med at lave eksamensopgaver. Vigtigheden af dette har jeg først forstået, efter jeg er startet på universitetet, men jeg gjorde det også selv i gymnasiet, og lige pludselig lærer du at se mønstre i de forskellige eksamenssæt, og så ved du pludselig, hvad du skal blive rigtig god til! Jeg ønsker dig held og lykke med dit projekt, og det skal nok lykkes for dig, hvis du vil det nok!
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. aug 2018, 23:08
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Har du overvejet Sverige? Det er ofte nemmere at komme ind der og du får din danske SU med, samtidig med at du ikke skal betale tuition fee
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 28. jun 2013, 21:30
Geografisk sted: København
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 126.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 155.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Wauw jeg har slet ikke set alle de yderligere og dejlige svarer før nu, endnu engang tak for hjælpen alle sammen, det var hyggeligt at læse jeres inputs.


123træner Apropos det med, at være dygtig til at gå til eksamen så finder jeg det ikke så udfordrende som mange andre måske gør. Jeg tænker, at det eneste der skal kvalificere sig for at "jeg" bliver god til, at gå til eksamen er, at jeg har lært, husker og forstår det jeg skal snakke om godt nok. Det er derfor her jeg investerer det meste af min tid. Så allerede nu er jeg i gang med at gennemgå hele pensum og så er jeg også starte på 10 klasses matematik (6-7 timer i ugen).


magar jeg er glad for at læse din optimisme og jeg tilslutter mig også denne og citater dig når jeg beretter min overbevisning af hvor godt det kommer til at gå: "som en varm kniv i smør, no problemo." Sjov til side, så glæder det mig at høre, at du elsker dit job som køberrådgiver. Jeg kommer også til at elske mit job som psykolog hvis det lykkedes mig at få nok 10 og 12 taller :O kryds finger

erugbjerg skrev:Jeg gik selv ud af gymnasiet med et gennemsnit over 13, hvilket nok skyldes, at jeg er lidt af en nørd og elsker at fordybe mig i faglig viden, men jeg var også ret arbejdsom. Gymnasiet har i mine øjne desværre ikke ret meget med læring at gøre - det handler bare om at få så høje karakterer som muligt, hvorfor fokus kommer til at ligge et helt andet sted. Jeg gik på HTX, hvor vi jo fik årskarakterer, men det får du ikke på HF, hvilket du skal være lykkelig for. Årskarakterer er en af de mest latterlige opfindelser, der nogensinde har fundet sted, og de kommer groft sagt ikke til at afspejle dine evner, men det race kommer du ikke til at kæmpe med. Mit råd til dig er at fokusere på de enkelte fags kerneindhold ved simpelthen at terpe det, indtil du kan det i søvne. Derfra kan du bygge detaljer på inden for de emner, du finder særligt interessante, men husk at lær kernepensum først. Der er simpelthen ikke tid til fordybelse, og det må man bare lære at leve med, hvis man er lidt nørdet og godt kan lide den slags. Hvis du har lidt svært ved et fag, så vil jeg råde dig til at gå grundigt til værks og finde ud af, hvad det er, der volder dig problemer. Jeg så mange i min klasse, som havde meget svært ved matematik, men de blev så blinde af alle de fandens lommeregnerprogrammer, man skal bruge i dag, at de slet ikke forstod de helt basale regneregler. En ting er at kunne differentiere og integrere på en lommeregner, men hvis du ikke forstår regnereglerne og kan gøre det selv på et stykke papir, så er du bare fucked til en eksamen, hvis du skal løse en opgave, der ikke er intuitiv. Hvis du besidder den basale viden til bunds, så lærer du at se helt anderledes på problemerne, og så er du meget bedre i stand til at analysere og sætte din viden sammen på ny. Det der adskiller et 10 fra et 12 til en eksamen er ofte, om du kan din basalviden til bunds, da der altid vil være en opgave, hvor du skal sætte din viden sammen på ny. Endnu et guldkorn er, at du skal gå tidligt i gang med at lave eksamensopgaver. Vigtigheden af dette har jeg først forstået, efter jeg er startet på universitetet, men jeg gjorde det også selv i gymnasiet, og lige pludselig lærer du at se mønstre i de forskellige eksamenssæt, og så ved du pludselig, hvad du skal blive rigtig god til! Jeg ønsker dig held og lykke med dit projekt, og det skal nok lykkes for dig, hvis du vil det nok!


erugbjerg det var noget så venlig indlæg og jeg kan godt lide, at du bekræfter mig i det der også var min egen opfattelse af hvad der er mest essentielt: "Mit råd til dig er at fokusere på de enkelte fags kerneindhold ved simpelthen at terpe det, indtil du kan det i søvne." Det er akkurat min plan. I det hele taget finder jeg dit indlæg yderst værdifuldt, tusind tak!
 
 
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)
Kostplan: Vis kostplan



Har nogle herind et rimelig estimat af hvor mange timer man kan forvente at skulle afsættes til lektier hver dag?
 
 
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)
Kostplan: Vis kostplan



01-jeller skrev:Har nogle herind et rimelig estimat af hvor mange timer man kan forvente at skulle afsættes til lektier hver dag?

Jeg er godt nok blevet færdig med gymnasiet for 3 år siden, men det er ikke mange timer.
På universitetet studerer jeg 8-16 hver dag uafhængigt af hvornår hold timer / forelæsninger ligger, og det er nok til at have et snit på over 10.
Mit råd vil derfor være at selvom at du først møder kl 10 en dag, eller har fri kl 15 en anden dag, så udfyld resten af tiden med at læse foran / lave den næste aflevering forud osv. Dvs. mød kl 8 og gå kl 16/17 hver dag. Griber du studiet an som et "fuldtids" job, vil du nemt få topkarakterer.
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 24. nov 2016, 00:14
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Adritch skrev:
01-jeller skrev:Har nogle herind et rimelig estimat af hvor mange timer man kan forvente at skulle afsættes til lektier hver dag?

Jeg er godt nok blevet færdig med gymnasiet for 3 år siden, men det er ikke mange timer.
På universitetet studerer jeg 8-16 hver dag uafhængigt af hvornår hold timer / forelæsninger ligger, og det er nok til at have et snit på over 10.
Mit råd vil derfor være at selvom at du først møder kl 10 en dag, eller har fri kl 15 en anden dag, så udfyld resten af tiden med at læse foran / lave den næste aflevering forud osv. Dvs. mød kl 8 og gå kl 16/17 hver dag. Griber du studiet an som et "fuldtids" job, vil du nemt få topkarakterer.


Tak for dit råd Adritch. Faktisk var dette også meningen, at jeg uanset om der var tale om længere eller kortere dage eller flere eller færre lektier altid afsætte samme antal tid hverdag således, at jeg har et "buffer" og er nogenlunde beskyttet imod de travle perioder.

Men det ændrer ikke på, at jeg stadigvæk ikke helt ved hvor mange timer er nok og selvom det selvfølgelig er individuelt, er mit spørgsmål om 2-3 timers ekstra arbejde HVERDAG ved siden af skolen er nok? Og evt. plus 6 timer ekstra fordelt over weekenden. Grunden til at jeg spørger er fordi, at jeg er i gang med at planlægge ugeskemaet og som det ser ud så har jeg ikke råd til, at invester mere end 2-3 timer til lektier udover skolen i hverdagen (fraset perioder op til eksamen evt.).
 
 
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)
Kostplan: Vis kostplan



01-jeller skrev:
Adritch skrev:
01-jeller skrev:Har nogle herind et rimelig estimat af hvor mange timer man kan forvente at skulle afsættes til lektier hver dag?

Jeg er godt nok blevet færdig med gymnasiet for 3 år siden, men det er ikke mange timer.
På universitetet studerer jeg 8-16 hver dag uafhængigt af hvornår hold timer / forelæsninger ligger, og det er nok til at have et snit på over 10.
Mit råd vil derfor være at selvom at du først møder kl 10 en dag, eller har fri kl 15 en anden dag, så udfyld resten af tiden med at læse foran / lave den næste aflevering forud osv. Dvs. mød kl 8 og gå kl 16/17 hver dag. Griber du studiet an som et "fuldtids" job, vil du nemt få topkarakterer.


Tak for dit råd Adritch. Faktisk var dette også meningen, at jeg uanset om der var tale om længere eller kortere dage eller flere eller færre lektier altid afsætte samme antal tid hverdag således, at jeg har et "buffer" og er nogenlunde beskyttet imod de travle perioder.

Men det ændrer ikke på, at jeg stadigvæk ikke helt ved hvor mange timer er nok og selvom det selvfølgelig er individuelt, er mit spørgsmål om 2-3 timers ekstra arbejde HVERDAG ved siden af skolen er nok? Og evt. plus 6 timer ekstra fordelt over weekenden. Grunden til at jeg spørger er fordi, at jeg er i gang med at planlægge ugeskemaet og som det ser ud så har jeg ikke råd til, at invester mere end 2-3 timer til lektier udover skolen i hverdagen (fraset perioder op til eksamen evt.).


Problemet er jo, at det er umuligt at estimere præcist. Som du selv er inde på, er mange ting individuelt.
Det afhænger også af hvor god du er til at tilegne dig viden ud fra de forudsætninger uddannelsesstedet giver dig.
Så er det også et lille sats, men hvis man ved at man er retorisk stærk, ville HF klart være at anbefale.
Eftersom det igen er super individuelt, så ved jeg ikke rigtig hvad du kan bruge andres erfaringer til.
Det kedelige svar er, at du selv må prøve dig frem.
Jeg leverede godt nok en minimal indsats i de fleste fag på gym, hvor jeg simpelthen ikke læste op til størstedelen af mine eksamener, men kom da ud med et snit på 7.
 
Reputation point: 255
 
Indlæg: 1564
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



KAN 16 timers arbejde fordelt over ugen ved siden af skoletiden være nok til at score 10-12 taller?
 
 
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)
Kostplan: Vis kostplan



01-jeller skrev:KAN 16 timers arbejde fordelt over ugen ved siden af skoletiden være nok til at score 10-12 taller?


Sagtens. For den mere end gennemsnitligt begavede kan langt mindre også gøre det.
 
Reputation point: 255
 
Indlæg: 1564
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan


Foregående

Tilbage til Off topic




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 52 gæster