Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 66410 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin
Vores medlemmer har i alt skrevet 2049795 indlæg i 100466 emner
1 nye indlæg i dag
Ceneeh skrev:Jeg begriber ikke, hvor ringe psykiatrien er i Danmark. Jeg har heldigvis ikke selv været en del af den, men flere bekendte og to kammerater har. Desuden har et par dokumentarer og andre udsendelser med rod i psykiatrien, tegnet det billede, der også synes at være min generelle opfattelse: Hvis man ikke var psykisk syg, så blev man det i hvert fald. Begge mine kammerater blev sat op i dosis af medicin og skulle pludselig prøve alverdens forskellige præparater, selvom de var i bedring - endda uden foregående dialog om dette. Der skydes og udskrives i øst og vest, og folk fastholdes i uholdbare og skadelige miljøer, der ikke just fordrer bedring i tilstand - tværtimod.
Jeg så for et par måneder siden en udsendelse a la 'for farlig til frihed' eller sådan noget, hvor man i nogle udsendelser besøgte nogle af dem på den lukkede på Lolland Falster. Folk med lav IQ, som var til fare for andre og dem selv. Personer i en anden kategori - naturligvis. Hvad der dog forekom mig at være slemt problematisk var, at disse mennesker fik lommepenge, der kunne handles for hos anstaltens købmand. Dét i sig selv er ikke problematisk, men udbuddet af varer hos købmanden var. Slik, chokolade, sodavand, energidrikke og JUNK over alt. Har man en IQ et godt stykke under gennemsnittet, bliver det nok svært at træffe oplyste valg, tilmeld når udvalget ikke udbyder andet end lort, der ikke just fordrer noget godt for disse mennesker. Jeg var i chok.
Ceneeh skrev:Jeg begriber ikke, hvor ringe psykiatrien er i Danmark.
Mussetrussen skrev:Clay Routledge - Nostalgia
Jeg har altid været fascineret af den følelse vi kalder nostalgi. Det er en underlig følelse at have egentlig, hvor en eller anden trigger, en duft, en sang, et sted osv. hiver oldgamle minder og stemninger frem fra dele af hjernen, der virker støvede og hengemte. Jeg har tit tænkt over hvad fanden der egentlig er meningen med den følelse. Hvorfor vi har den, og om den tjener et formål, eller om det bare er en slags hjernens blindtarm; glimt af tidligere liv, som hjernen finder frem trigget af primitive responsmekanismer og sammenhænge mellem hippocampus og hypothalamus, dufte og minder. Det fik mig til at søge efter forskning omkring nostalgi og vupti, tænk sig, der er faktisk en fyr ved navn Clay Routledge, som har dedikeret sit liv til at forske i nostalgi. Han præsenterer en overvældende mængde forskning, der hidtil er lavet på området i en bog, der egentlig ikke er så lang, kun 125 sider, men skrifttypen er mikroskopisk, og det virker ikke som en bog der er lavet til den almene offentlighed, men en referencetung bog til fagfæller, som vil have et overblik, og finde emner til fremtidig forskning i nostalgi. Den er dog læsbar og meget informativ.
Basalt set kategoriserer han nostalgien under eksistentiel psykologi. Og nostalgi ser ud til at være en slags coping mekanisme, vi f.eks. finder frem når vi er ensomme eller i dårligt humør. En ressource vi kan trække på. Routledge bruger ikke megen spalteplads på forskning omkring det vi kan kalde ‘medie-nostalgi’ altså gamle film, elektronik, computerspil osv., som jeg i hvert fald selv holder af, men mere det vi kan kalde social nostalgi, da størstedelen af vores nostalgiske øjeblikke, ifølge forskningen, involverer andre mennesker og vores gode relationer til dem. Følelsen er universel og findes både hos afrikanere, europæere, asiater og andre folkeslag, ligesom alt fra børn til oldinge er nostalgiske. Dog er ældre mere nostalgiske, hvilket de bla. forbinder med at der hos ældre er større ensomhed og bevidsthed om døden. Nostalgiske følelser er med til at minde os om at vi har levet et godt og meningsfuldt liv, og dermed fortrænger nostalgien til dels meningsløsheden i at vi skal dø. Desuden har man observeret at nostalgi får folk over 38-42 år til at føle sig yngre. Det ser ud som om nostalgi som regel er en bittersød følelse, med både glæde og vemod, men mere sød end bitter. Generelt får nostalgi folk til at have det godt, og se mere positivt på deres liv og fremtid og er altså ikke, som man måske kunne mistænke, noget der får folk til at dvæle ved en fortid som altid var bedre, mens nutiden er lort. Social nostalgi får os til at ville opsøge sociale ting i vores nutid, mens nostalgi for ting, medier og steder ikke har samme effekt. Nostalgi kan bruges til mood repair, hvis man er trist og ensom, og det kan bruges som en slags mental tidsrejse, som bekræfter os i at vi er den samme person vi var da vi var unge (self-continuity), og bekræfte os i at vi har levet meningsfulde og sammenhængende liv. Man har også set at nostalgi gør os i stand til så at sige at komme i kontakt med vores inderste jeg og virkelige interesser, og kan være med til at korrigere vores retning i livet, hvis vi er blevet for optagede af noget der egentlig ikke er os.
Der er en hel række andre positive effekter af nostalgi, som alle er vist i forskningen, så det ser ud som om nostalgi er en lidt overset følelse, som måske kan konkurrere med meditation og mindfulness. Af negative sider ser man at nostalgi kan være med til at fremme idiotisk flokmentalitet, hvor minder om en svunden fortid gør en gruppe nostalgiske og får dem til at forsvare gruppens meninger og mål. Essentielt set ser det ud til at handle om at den meningsløshed folk føler når de bliver bevidste om deres egen død, får folk til at søge døds transcendens eller symbolsk udødelighed gennem gruppens overlevelse. Det handler altså ikke kun om at have ret og magt når en gruppe vil fastholde outdatede værdier de er nostalgiske for, men også om at overvinde døden ved at holde gruppens idealer, og dermed sit eget symbolske selv, i live.
Der er meget mere man kunne skrive, for det er en pisse interessant bog som kun kan anbefales hvis man er interesseret i emnet.
Mussetrussen skrev:Jeg, Putin: Det russiske forår og den russiske verden - Samuel Rachlin
Bogen er skrevet i 2014, i månederne efter Rusland nuppede Krim, og er et portræt af Putin, et forsøg på at forstå hvordan han tænker og hvorfor han agerer som han gør, og en stærk analyse af hele situationen omkring den Ukraine-konflikt som i dag står i lys lue. Samuel Rachlin rammer hovedet på sømmet så præcist og profetisk, at jeg flere gange var inde for at google, om han mon havde været inde og rette bogen til i en version 2.0 efter det seneste halve års begivenheder, men nej. Bogen beskriver virkelig godt Putins vision for 'Den russiske verden' som han kalder genrejsningen af det russiske imperie, og hvordan Putins læsning af, og forkærlighed for nationalistiske russiske filosoffer, har ført ham ned i et kaninhul, og skabt et krigsmonster, han ikke længere kan mane til ro uden at blive den store taber. Jeg kunne næsten ikke slippe bogen når jeg kom i gang, men måtte binge-læse den.
alllstar skrev:Mussetrussen skrev:Jeg, Putin: Det russiske forår og den russiske verden - Samuel Rachlin
Bogen er skrevet i 2014, i månederne efter Rusland nuppede Krim, og er et portræt af Putin, et forsøg på at forstå hvordan han tænker og hvorfor han agerer som han gør, og en stærk analyse af hele situationen omkring den Ukraine-konflikt som i dag står i lys lue. Samuel Rachlin rammer hovedet på sømmet så præcist og profetisk, at jeg flere gange var inde for at google, om han mon havde været inde og rette bogen til i en version 2.0 efter det seneste halve års begivenheder, men nej. Bogen beskriver virkelig godt Putins vision for 'Den russiske verden' som han kalder genrejsningen af det russiske imperie, og hvordan Putins læsning af, og forkærlighed for nationalistiske russiske filosoffer, har ført ham ned i et kaninhul, og skabt et krigsmonster, han ikke længere kan mane til ro uden at blive den store taber. Jeg kunne næsten ikke slippe bogen når jeg kom i gang, men måtte binge-læse den.
Må jeg anbefalde denne af Anna Politkovskaja - der desuden blev myrdet to efter udgivelsen.
Efterhånden nogle år siden jeg læste den, men tingene står mere og mere klare.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster