Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 66328 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin
Vores medlemmer har i alt skrevet 2049766 indlæg i 100452 emner
0 nye indlæg i dag
BigHungry skrev:Det er meget morsomt at de små centre agerer sådan, når selveste Fitness World efterhånden har fået erhvervet sig ok udstyr i mange af deres centre. Ikke godt, men ok udstyr, herunder power racks, bumper plates og dødløftsplatforme. Så man har i det mindste et alternativ, hvis man kan ignorere mange af spøjse typer.
FreshLifter skrev:BigHungry skrev:Det er meget morsomt at de små centre agerer sådan, når selveste Fitness World efterhånden har fået erhvervet sig ok udstyr i mange af deres centre. Ikke godt, men ok udstyr, herunder power racks, bumper plates og dødløftsplatforme. Så man har i det mindste et alternativ, hvis man kan ignorere mange af spøjse typer.
Jeg tænker også, især efter at have læst TS opslag, at det kun er et spørgsmål om tid før Infitness kommer til at hedde Fitness World. Der er i hvertfald ikke mange ting, hvor centeret differentier sig fra ovennævnte kæde.
awesome skrev:Jeg tror der er fremtid i centre som toughest lab og Level x spartan cross, fordi OCR vinder så meget frem som det gør. Der er ihvertfald mange penge der, er mit bud.
Hvis man gerne vil lave et center der "skiller sig ud", må man enten acceptere at have en mindre kundegruppe og lave eks. en jernhule, og så gøre det fordi det interesserer en, og man kan leve af det afkast den slags center nu måtte kaste af sig. Eller lave et helt almindeligt kedeligt center og vente på at FW opkøber det
FreshLifter skrev:BigHungry skrev:Det er meget morsomt at de små centre agerer sådan, når selveste Fitness World efterhånden har fået erhvervet sig ok udstyr i mange af deres centre. Ikke godt, men ok udstyr, herunder power racks, bumper plates og dødløftsplatforme. Så man har i det mindste et alternativ, hvis man kan ignorere mange af spøjse typer.
Jeg tænker også, især efter at have læst TS opslag, at det kun er et spørgsmål om tid før Infitness kommer til at hedde Fitness World. Der er i hvertfald ikke mange ting, hvor centeret differentier sig fra ovennævnte kæde.
Garik skrev:FreshLifter skrev:BigHungry skrev:Det er meget morsomt at de små centre agerer sådan, når selveste Fitness World efterhånden har fået erhvervet sig ok udstyr i mange af deres centre. Ikke godt, men ok udstyr, herunder power racks, bumper plates og dødløftsplatforme. Så man har i det mindste et alternativ, hvis man kan ignorere mange af spøjse typer.
Jeg tænker også, især efter at have læst TS opslag, at det kun er et spørgsmål om tid før Infitness kommer til at hedde Fitness World. Der er i hvertfald ikke mange ting, hvor centeret differentier sig fra ovennævnte kæde.
Jeg tænker ikke, at FW bekymrer sig ret meget om InFitness, hvorfor FW nok heller ikke vil købe dem ud. Danmarks største FW ligger trods alt 400 meter derfra, så mon ikke de dækker den del af Århus så rigeligt
BigHungry skrev:Garik skrev:FreshLifter skrev:BigHungry skrev:Det er meget morsomt at de små centre agerer sådan, når selveste Fitness World efterhånden har fået erhvervet sig ok udstyr i mange af deres centre. Ikke godt, men ok udstyr, herunder power racks, bumper plates og dødløftsplatforme. Så man har i det mindste et alternativ, hvis man kan ignorere mange af spøjse typer.
Jeg tænker også, især efter at have læst TS opslag, at det kun er et spørgsmål om tid før Infitness kommer til at hedde Fitness World. Der er i hvertfald ikke mange ting, hvor centeret differentier sig fra ovennævnte kæde.
Jeg tænker ikke, at FW bekymrer sig ret meget om InFitness, hvorfor FW nok heller ikke vil købe dem ud. Danmarks største FW ligger trods alt 400 meter derfra, så mon ikke de dækker den del af Århus så rigeligt
Ligger der ikke to oveni hinanden? Desuden skal lokalerne være ret store, før FW gider at rykke ind i dem.
Riberrock skrev:Weak! Det var ellers min plan at begynde der nu her til april hvor FW hæver prisen ...
- Har du nogen ide om hvor stængerne er solgt til?
Curlbro skrev:Riberrock skrev:Weak! Det var ellers min plan at begynde der nu her til april hvor FW hæver prisen ...
Hæver de prisen?!
The Juice skrev:Laissez-faire er vist kun et udtryk, man anvender ifm. nationaløkonomiske diskussioner. Det er mildest talt en kende malplaceret her.
Derudover så passer det vist ikke helt, at monopolisterne kan "sætte priserne som de vil". Prissætningen i et monopoli vil afspejle efterspørgslen ganske som i et marked med flere spillere.
Og når det så er sagt, så har FitnessWorld ikke tilnærmelsesvis monopol på fitnessmarkedet.
Om konkurrencen i detailhandlen. Hovedkonklusion boks 1.1, side 7. Specielt de to første afsnit.
https://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publik ... nalyse.pdf
Men jeg vil da gerne høre en uddybning.
Høj koncentration blandt både dagligvarekæder og leverandører: De tre største
dagligvarekæder står for 89 pct. af det samlede salg i dagligvarehandlen. Udenlandske
kæder står for 11 pct. af markedet og er kun repræsenteret med discountbutikker.
Blandt leverandørerne er det typisk en til tre store leverandører, der står for størstedelen
af salget i hver enkelt produktkategori.
• Høje dagligvarepriser, lav produktivitet: De danske dagligvarepriser er ca. 10 pct.
højere end i sammenlignelige lande, når der er korrigeret for skatter og afgifter men
Ä
7
DAGLIGVAREMARKEDET KAPITEL 1
ikke for fx tilbud og velstands- og lønniveau. Det er dog vurderingen, at disse faktorer
næppe kan forklare hele prisforskellen. Produktiviteten i dagligvarehandlen er
lavere end i flere af de nordiske nabolande.
• Dagligvarekæderne har overtaget i forhandlingerne med leverandørerne, hvilket
mindsker risikoen for konkurrencebegrænsende adfærd i leverandørleddet:
Den høje koncentration i detailleddet giver dagligvarekædernes større forhandlingsstyrke
over for leverandørerne. Det gør dagligvarekæderne i stand til at opnå
bedre vilkår fra leverandører i form af fx lavere leverandørpriser. Yderligere er kæ-
dernes forhandlingsstyrke med til at modvirke, at de store leverandører kan udnytte
deres position til at hæmme konkurrencen i leverandørleddet.
• Informationsudveksling i branchen hæmmer næppe konkurrencen: De store
dagligvarekæder udveksler visse informationer via The Nielsen Company, bl.a. om
butikskædernes salg og priser. Det er dog vurderingen, at den konkrete udveksling
ikke begrænser konkurrencen.
• Brugen af tilbud er udtryk for konkurrence mellem de tilstedeværende aktører
på markedet: Mange mærkevarer kan stort set altid findes på tilbud i mindst én af
de landsdækkende butikskæder. Gennemsnitligt nedsættes priserne på de udvalgte
mærkevarer med 30 pct., og i nogle tilfælde sættes tilbudsprisen under dagligvarekædens
indkøbspris.
• Den omfattende tilbudsstruktur på markedet er med til at øge omkostningerne
for forbrugerne gennem høje normalpriser og høje søgeomkostninger: For at finansiere
den omfattende tilbudsgivning og give plads til store prisnedsættelser i forbindelse
med tilbud sættes normalpriserne relativt højt. Forbrugere, der ønsker at
sikre sig de lave tilbudspriser, har alt andet lige høje søgeomkostninger, fordi priserne
som følge af de mange tilbud varierer fra uge til uge og fra kæde til kæde, og det
er derfor tidskrævende dels at identificere de bedste priser, dels at skulle besøge
mange butikker for at handle efter dem.
• Den danske butiksstruktur fører til lavere produktivitet i den danske dagligvarehandel
end i udlandet: Den danske dagligvarehandel er karakteriseret ved en høj
butikstæthed og ved mange mindre butikker og få hypermarkeder. En sådan butiksstruktur
medfører en lavere produktivitet, fordi mindre butikker ikke kan opnå samme
stordriftsfordele som store butikker.
• Tilladelse til opførsel af flere hypermarkeder kan øge konkurrencen og produktiviteten
på markedet: En ændring af planloven, der giver mulighed for flere
Ä
8
DAGLIGVAREMARKEDET KAPITEL 1
store butikker, herunder hypermarkeder, kan være en mulighed for at øge produktiviteten
på markedet pga. stordriftsfordele. Tilladelse til at opføre flere hypermarkeder
kan også føre til flere (udenlandske) aktører på markedet, hvilket vil øge konkurrencen
i dagligvarehandlen og bidrage til yderligere produktivitetsstigninger. Eksempelvis
har en liberalisering af planloven i Sverige ført til væsentlig større vækst i
produktiviteten.
• Samlet viser analysen tegn på, at de tilstedeværende aktører på dagligvaremarkedet
aktivt konkurrerer om forbrugerne. Lovgivningsmæssige barrierer,
særligt planloven, hæmmer dog udviklingen i butiksstrukturen. Det indebærer,
at konkurrencepresset og produktiviteten er lavere og dagligvarepriserne højere,
end de ellers kunne være.
Det er nok at der er et par aktører der er markeds dominerende.
Jeg elsker at du på ingen måde forholder dig til hvad jeg skriver og i stedet bare behandler mit indlæg som en gang uoplyst jibberish. ... men det bliver inddragelsen af udtrykket i denne sammenhæng ikke mindre redundant af.
The Juice skrev:Jeg kan ikke umiddelbart finde den bid, der handler om, hvordan monopolister kan prissætte varer uden at tage hensyn til udbud og efterspørgsel.
The Juice skrev:Nu må du bestemme dig. Snakker vi monopoli, duopoli, tripoli,..
The Juice skrev:Man bruger ikke udtrykket Laissez-faire i andre sammenhænge end til at beskrive markeder fri for statslig indblanding.
Udgaard skrev:Hvis du mener at mit indlæg intet havde med emnet at gøre (i hvilket tilfælde jeg nok misforstod dig) burde du klage til en mod i stedet for at kommentere på det.
A Menace To Chicken skrev:Jo, man gør.
A Menace To Chicken skrev:The Juice skrev:Man bruger ikke udtrykket Laissez-faire i andre sammenhænge end til at beskrive markeder fri for statslig indblanding.
Jo, man gør.
http://denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/P%C3%A6dagogik_og_uddannelse/P%C3%A6dagogik,_didaktik_og_metodik_/laissez-faire
.. bare lige for at sige det, lissom.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster