Navn:
Kathrine Holmgaard Bak
Profilnavn:
Hoosier
Alder:
Født 18. maj 1981
Bopæl:
København S - men er oprindeligt fra Sønderborg
Arbejde:
Studerende. Jeg er igang med mit speciale, så omkring sommeren 2008 skulle jeg gerne få titlen MSc in Food Science and Technology.
Fritid:
En meget stor del af min fritid går naturligvis med træning, da jeg dyrker styrkeløft på konkurrenceplan. Har bl.a. løftet til EM i trekamp, Western European Cup to gange (også trekamp - svarer til et EM, men uden østlandene), NM i trekamp to gange, VM i bænkpres to gange, EM i bænkpres og NM i bænkpres. Samt naturligvis et antal DM og SM m.m. Jeg træner normalt styrkeløft fire gange om ugen (mandag-onsdag-fredag-lørdag). To af de resterende dage dyrker jeg sædvanligvis 30-45 min cardio - enten løb eller svømning - hvad jeg nu føler for.
Da jeg bor på kollegie, er det heldigvis nemt at være lidt social også, selvom man har travlt med studie og træning. Derudover nyder jeg at tilbringe tid med mine gode venner og veninder. Hvis der var flere timer i døgnet, ville jeg læse mere skønlitteratur og bruge mere tid på at bage og lave mad.
Højde:
171 cm
Vægt:
Løfter i vægtklassen -67.5 kg. Men i skrivende stund vejer jeg kun godt 62 kg, så jeg forsøger i øjeblikket at tage lidt på (selvfølgelig helst muskler, så det går lidt langsomt). Har tidligere været et smut nede i -60 kg's klassen, men det har jeg ingen planer om at gøre igen.
Konkurrencer:
Den første konkurrence i 2008 bliver DM A (trekamp) den 5.-6. april i Hvidovre. Der satser jeg på at lave et godt resultat med en del personlige rekorder. Selvfølgelig håber jeg på at blive udtaget til nogle internationale stævner, men konkurrencen er meget hård for tiden, så der skal kæmpes hårdt for det. Derudover skal jeg helt sikkert deltage i SM Bænk den 30. august i Tårnby (min klub) og SM i trekamp den 18. oktober i Rødby. Der kommer sikkert et par stævner mere på, men hvilke er endnu ikke fastlagt.
Placeringer:
DM 2004 nr. 2
DM 2005 nr. 3
DM 2006 nr. 2
DM 2007 nr. 2
DM bænk 2004 nr. 2
DM bænk 2005 nr. 1
DM bænk 2006 nr. 1
DM bænk 2007 nr. 2
Træning:
Som nævnt styrketræner jeg fire dage om ugen. Programmerne varierer, men som regel indgår en squatvariant to gange om ugen, en bænkpresvariant tre gange om ugen og en dødløftvariant to gange om ugen. Derudover suppleres der naturligvis med hjælpeøvelser. Jeg har for nylig kørt en Smolov Jr. i bænkpres sammen med en tilpasset version af Incognitos dertilhørende to-splitprogram. Det var en stor succes, som gav mig en PR i bænkpres for første gang i to år, så det skal helt sikkert prøves igen senere på året. Min achilleshæl har altid været squatten, men efter over et år med stort fokus på teknik, er det endelig ved at vende. Dødløft har altid været min favorit.
Da jeg var yngre, gik jeg til det nærmest obligatoriske spring- og rytmegymnastik samt svømning og senere ridning. Da jeg blev lidt ældre, dyrkede jeg en del aerobic og stod en del på inliners og løb engang imellem. Jeg begyndte at lege lidt med styrketræning tilbage i 2002, men det var useriøst og hovedsagligt maskintræning (og direkte hjem i seng efter træning - uden mad - hvad tænkte jeg dog på?!?). I mellemtiden fik jeg også dyrket lidt spinning, inden jeg endelig begyndte at styrketræne fast i februar 2003. Styrkeløft fangede min interesse, da jeg var ovre at se VM i Vejle i november 2003, og jeg meldte mig ind i Tårnby Styrkeløfterklub (TSK) ugen efter. Mit første stævne var i marts 2004, hvor jeg lavede 80-40-115. Så det er da gået støt fremad siden. Mine bedste godkendte løft er i skrivende stund 127.5-77.5-160 (dog ikke til samme stævne - min bedste stævnetotal er 357.5 kg). I squat og bænkpres har jeg løftet en del mere til træning, men min stævnepsyke lader desværre stadig noget tilbage at ønske - men også på dét punkt går det fremad.
Mål med træningen:
Først og fremmest er årets mål DM 2008, hvor jeg har et ønske om at lave minimum 385 kg totalt. På lang sigt er målet fortsat at forbedre teknik og styrke og dermed mine stævneresultater. Jeg har tidligere haft en dansk rekord i dødløft i -60 kg's klassen. Det kunne jeg godt tænke mig at prøve igen - dog ikke -60. Derudover vil jeg meget gerne med til flere internationale stævner og gøre en god indsats.
Kosttilskud:
Multivitamin
Fiskeoliekapsler
Udo's Choice
NAG
Power Drive (kun hvis jeg føler mig særligt træt og uoplagt - så måske en gang om måneden)
C-vitamin
Proteinbarer (Bodylabs Double Chocolate er en favorit!)
Proteinpulver engang imellem - ellers Matilde

Dødløft 162,5

9 perfekte chinups