Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 60875 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er aknihei

Vores medlemmer har i alt skrevet 2047225 indlæg i 98655 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 300
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 298

Følg bodybuilding.dk på

Lateral Raise - korrekt udførsel?

Udskriv emne


Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum





Hej bb.dk

Nu er det jo sådan, at jeg laver cable lateral raise. Men er faktisk lidt bange for, at jeg gøre det forkert og måske risikere skulderskader. Når jeg ser på de andre, så er der mange som laver øvelsen meget forskelligt. Nogen udfører øvelsen uden at bøje armen mens andre gøre det modsatte - altså hvor de bøjer armen. Jeg ved ikke om der bag øvelsen gemmer sig en vigtig "tommelfingerregel", men behøver det at være forkert, selvom man gøre det anderledes? Jeg er faktisk mere til den førstenævnte, hvor man holder armen lige, mens man udfører øvelsen.

Men hvad anbefalder i så?
Sidst rettet af nyseren 10. aug 2010, 18:26, rettet i alt 1 gang.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. aug 2010, 22:00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis du bare har let bøjede arme, er det fint :)
Store ben er godt.
Brugeravatar
 
Reputation point: 209
 
Indlæg: 4815
Tilmeldt: 15. jun 2009, 23:17
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



I Arnolds "Bodybuilding for men" står der, at man skal forestille sig man hælder af kander (forstået sådan at du vipper tommelen lidt ned af), for at det simulere forskulderen.
Det skal så også siges, at det er det eneste sted jeg har set/læst det.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 20. apr 2010, 14:52
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg vil vove at påstå det er en smagssag, men (meget) letbøjede albuer er nok at foretrække for at undgå problemer med albueleddet.
Brugeravatar
 
Reputation point: 160
 
Indlæg: 3558
Tilmeldt: 18. jun 2008, 14:43
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Wuschhead skrev:I Arnolds "Bodybuilding for men" står der, at man skal forestille sig man hælder af kander (forstået sådan at du vipper tommelen lidt ned af), for at det simulere forskulderen.
Det skal så også siges, at det er det eneste sted jeg har set/læst det.


Når du vender tommelfingeren ned ad, så stimulerer du nærmere medial delt. Og det er også ideen med at gøre det.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 771
Tilmeldt: 31. mar 2010, 18:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



pas på skuldrene når I laver "pitcher" bevægelsen ved lateral raises, skulderen kommer ud i samme position som i toppen af et upright row, og det kan fremprovokere en skade.

Personligt løfter jeg med så neutralt et greb som muligt, og ikke højere end skulderhøjde
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 18. sep 2007, 21:14
Geografisk sted: 2500
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Stå med ansigtet ind mod et spejl.
Bøj dig en smule forover og hold den ene håndvægt over den anden, med tommelfingeren ind imod spejlet.
Før du begynder at løfte vægtene, "dykker" du lige lidt ned med overkroppen, for at hjælpe med at få gang i vægtene.
Helt i top af bevægelsen "dykker" du lige overkroppen igen, for at holde trapezius ude af billedet.
Du burde kunne se dit bageste hoved flexe i spejlet. Håndvægtene burde ikke gå højere op end dine skuldre.

Det hjælper faktisk lidt hvis du tænker på håndvægtene som flasker fyldt med vand,
og i toppen af øvelsen hælder du lige lidt vand ud. Igen, du burde kunne se dine bageste deltoids flexe i spejlet.
Vær bevidst om at du ikke løfter skuldrene, kun albuerne.
Tænk på at løfte albuerne, ikke håndleddene.
Dette er en fantastisk øvelse for at træne dine ydre deltoids? Hvis udført korrekt, vel og mærke.


Kilde fra nettet
Maybe you just don't know how to fucking bench

Homegym: viewtopic.php?f=8&t=32235&start=0
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 204
Tilmeldt: 11. okt 2007, 08:05
Geografisk sted: Randers
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 97.50
- Squat: 100.00
- Dødløft: 110.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1188
Tilmeldt: 9. maj 2009, 10:30
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis man udfører lateral raises med lillefingeren øverst udsætter man sig selv for impingement. Det er ingen valid årsag til at gøre det. Lad være!
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009
 
Reputation point: 170
 
Indlæg: 2652
Tilmeldt: 30. dec 2007, 01:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg tænker altid bare albuer
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 998
Tilmeldt: 3. maj 2009, 12:30
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



poul hansen skrev:Hvis man udfører lateral raises med lillefingeren øverst udsætter man sig selv for impingement. Det er ingen valid årsag til at gøre det. Lad være!


Det lyder sku slemt.

Plejede ellers altid at udfører øvelsen sådan her: http://www.youtube.com/watch?v=iuJwuYhGzMM
Så det er altså forkert? Kender I en video, som VISER korrekt udførsel af lateral raise med kabler?

Udover skulderøvelsen cable lateral raise, så træner jeg også military press, men synes den er meget nemmere og heller ikke så teknisk krævende, synes jeg i hvertfald. Så den øvelse burde i hvertfald ikke give mig problemer med skulderen or what?

Men synes lateral raise er lidt for risikabelt, så er der ikke en anden øvelse som kan erstatte den, og ikke er så "skadelig", såsom front raise med håndvægte fx.?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. aug 2010, 22:00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Er der en øget skadesrisiko ved at føre armen over skulderhøjde?
Brugeravatar

 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 5. jul 2006, 21:16
Geografisk sted: København
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



JensL skrev:Er der en øget skadesrisiko ved at føre armen over skulderhøjde?


Til en hvis grad og især med lille fingeren pegende på af, da det klemmer på supraspinatus senen og skaber impingement. Jeg kører kun selv til omkring 90 grader.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 32988
Tilmeldt: 4. jan 2007, 12:13
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Bay skrev:
JensL skrev:Er der en øget skadesrisiko ved at føre armen over skulderhøjde?


Til en hvis grad og især med lille fingeren pegende på af, da det klemmer på supraspinatus senen og skaber impingement. Jeg kører kun selv til omkring 90 grader.


Jeg har læst en del om det, også om impingement, men det kunne også være dejligt, hvis man kunne se en instruktionsvideo af en korrekt cable lateral raise teknik, så vil jeg bedre forstå det. Lige nu plejer jeg selv, at udfører cable lateral raise, næsten med lige arm, men jeg fører ikke armen over skulderhøjde overhovedet.

Jeg har hørt en del om, at der er mange, som har problemer med deres skulder, fordi det "knager og knækker" - kunne det have noget med, at man er på vej mod en impingement? Men det burde vel gå helt over, hvis man tog sig en pause, fordi man endnu ikke er ramt af den? Men hvis man bliver, så kan det vil kurerers med behandling? Jeg vil bare gerne vide det, for har bare ikke lyst til at gå ind i samme risiko.

Også ang. military press og db shoulder press. Der har man vel også samme risiko for at få skulderskader. Har læst noget om, at øvelser som foregår over hovedet også skulle være hårde mod skulderen? Hvordan kan man undgå det? Jeg selv har erstattet db shoulder press med front raise, for den øvelse er ikke så hård mod skulderen.
Sidst rettet af nyseren 10. aug 2010, 18:24, rettet i alt 2 gange.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. aug 2010, 22:00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



JensL skrev:Er der en øget skadesrisiko ved at føre armen over skulderhøjde?


og hva sku idden være ved at køre den over skulderhøjde? vil du træne trapz så er shrugs bedre :) for det er mest det der blir aktivert når du når over skulder højde
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 29. maj 2009, 23:16
Geografisk sted: FYN
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



JensL skrev:Er der en øget skadesrisiko ved at føre armen over skulderhøjde?

Taget fra det link jeg smed

However, if the arm is internally rotated excessively during elevation and/or raised beyond 90 degrees, the greater tuberosity of the humerus pinches the rotator cuff tendons and bursa against the acromion and repetitive aggravation can lead to inflammation and damage to these structures.



For regular dumbbell lateral raises, another option is to go to full range of motion (ROM) as recommended by Dr. Michael Yessis. As the arm passes 90 degrees, you must externally rotate the humerus to continue the motion so that the palms are facing each other at the bottom and top of the movement.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Tak skal I ha'..
Brugeravatar

 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 5. jul 2006, 21:16
Geografisk sted: København
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg synes de føles helt perfekt hvis man laver dem i et kabeltårn hvor man har fødderne helt ind til tårnet også læner sig så langt ud man kan mens en hånd holder i tårnet.
Hvis man kører til parallel dér kommer den automatisk over skulderhøjde.

Ind før "man kan ikke bruge hvordan en øvelse føles til noget som helst!" og bla bla bla
Nubretpumper
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 4628
Tilmeldt: 5. jan 2007, 21:23
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Misterhamper skrev:Jeg synes de føles helt perfekt hvis man laver dem i et kabeltårn hvor man har fødderne helt ind til tårnet også læner sig så langt ud man kan mens en hånd holder i tårnet.
Hvis man kører til parallel dér kommer den automatisk over skulderhøjde.

Ind før "man kan ikke bruge hvordan en øvelse føles til noget som helst!" og bla bla bla


Jeg laver den præcis som du beskriver den, synes det giver et langt bedre pump - det føles generelt også bare som om den går bedre i skulderen.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 258
Tilmeldt: 20. jul 2009, 17:42
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 8.00
- Squat: 8.00
- Dødløft: 8.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Poul Haacker skrev:Hvis man udfører lateral raises med lillefingeren øverst udsætter man sig selv for impingement. Det er ingen valid årsag til at gøre det. Lad være!

lillefinger el. albue højest er vel for at lave løftestang ud af øvelsen, men ved at fokusere på at åbne skulderleddet istedet, altså ved at få tomlen opad og trække ned i arm med lat og pecs og op i kraveben og skulderblad samlet i acromion, via pecs, trapz og levator scapula, så kan man meget bedre støtte og samle leddet anatomisk korrekt, og sådan også at aktivere i stor stil den ofte oversete serratus ant., noget som gør, at man sådan opnår at stimulere skulderen uden stor risiko for skadesprovokering, korrekt?
Det er nok også godt at fokusere på aktivering af biceps for løft af underarm og tricep for at holde skulderleddet samlet i skulderbladets base. Desuden er skulderbladet fremført via serratus ant. og sådan centrerer, adducter, imod centerlinjen manifesteret foran en selv når man løfter vægte op.
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Benni skrev:
Misterhamper skrev:Jeg synes de føles helt perfekt hvis man laver dem i et kabeltårn hvor man har fødderne helt ind til tårnet også læner sig så langt ud man kan mens en hånd holder i tårnet.
Hvis man kører til parallel dér kommer den automatisk over skulderhøjde.

Ind før "man kan ikke bruge hvordan en øvelse føles til noget som helst!" og bla bla bla


Jeg laver den præcis som du beskriver den, synes det giver et langt bedre pump - det føles generelt også bare som om den går bedre i skulderen.

Fordi på den måde laves der mere løftestangseffekt ud af øvelsen.
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bilsten skrev:
Benni skrev:
Misterhamper skrev:Jeg synes de føles helt perfekt hvis man laver dem i et kabeltårn hvor man har fødderne helt ind til tårnet også læner sig så langt ud man kan mens en hånd holder i tårnet.
Hvis man kører til parallel dér kommer den automatisk over skulderhøjde.

Ind før "man kan ikke bruge hvordan en øvelse føles til noget som helst!" og bla bla bla


Jeg laver den præcis som du beskriver den, synes det giver et langt bedre pump - det føles generelt også bare som om den går bedre i skulderen.

Fordi på den måde laves der mere løftestangseffekt ud af øvelsen.

Forventer du feedback fra de brugere? Det er 8-9 år siden de skrev et indlæg i tråden. :wink:
Brugeravatar
 
Reputation point: 695
 
Indlæg: 3443
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Etrius skrev:
Bilsten skrev:
Benni skrev:
Misterhamper skrev:Jeg synes de føles helt perfekt hvis man laver dem i et kabeltårn hvor man har fødderne helt ind til tårnet også læner sig så langt ud man kan mens en hånd holder i tårnet.
Hvis man kører til parallel dér kommer den automatisk over skulderhøjde.

Ind før "man kan ikke bruge hvordan en øvelse føles til noget som helst!" og bla bla bla


Jeg laver den præcis som du beskriver den, synes det giver et langt bedre pump - det føles generelt også bare som om den går bedre i skulderen.

Fordi på den måde laves der mere løftestangseffekt ud af øvelsen.

Forventer du feedback fra de brugere? Det er 8-9 år siden de skrev et indlæg i tråden. :wink:

Næ, men jeg bidrager da til belysning af løsninger på problemet, som mange formode slåssende med stadig, som den uendelige historie ang. skulderskader... og sådan deler jeg julegaverne ud..... og kan selv læse og fordybes i dybdeperspektivering også, win win.
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ved at adducte omkr. kroppens tyngdelinje via facetledsvipperi med hovedet som toppen af målet med at oprette rygsøjlen via facetled, centreres man og skaber sådan mere sammenholdte led i bla. skulderregion og sådan oplever mindre rum for skader at kunne udvikles i. Mindre slør i led og -lejelign. konstruktioner med andre ord. Samling af led uden force er lig samling af led uden pres der kan skabe uhensigtsmæssig alignment, og sådan med andre ord opnå, at man korrigerer led, da sådanne afslappede ledsammenføringer skaber korrektion af led når dette altså sker uden force.
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Etrius skrev:
Bilsten skrev:
Benni skrev:
Misterhamper skrev:Jeg synes de føles helt perfekt hvis man laver dem i et kabeltårn hvor man har fødderne helt ind til tårnet også læner sig så langt ud man kan mens en hånd holder i tårnet.
Hvis man kører til parallel dér kommer den automatisk over skulderhøjde.

Ind før "man kan ikke bruge hvordan en øvelse føles til noget som helst!" og bla bla bla


Jeg laver den præcis som du beskriver den, synes det giver et langt bedre pump - det føles generelt også bare som om den går bedre i skulderen.

Fordi på den måde laves der mere løftestangseffekt ud af øvelsen.

Forventer du feedback fra de brugere? Det er 8-9 år siden de skrev et indlæg i tråden. :wink:

Desuden, jeg ved da at Poul Hacker er i live endnu og kicking og måske er interesseret i at finde væk fra kernen af sundhedsprofessionelle, som tror, at skulderbladet stabiliseres bedst ved at låses fast på brystkassens bagside og sådan reelt skaber massiv int. rotation i alle bevægelser man laver baseret på sådan unaturlig naturlighed, skabt kunstigt. I got the solution til at slippe ud af denne desillusionerede forestillingsevne af hvordan skulderen skal bruges og er skabt og udviklet til at kunne bruges.
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Begynder forum




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster