Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65699 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049575 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 767
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 764

Følg bodybuilding.dk på

Øm i lænd/ryg efter dødløft

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Hej,

Jeg får ondt i lænden/ryggen efter dødløft. Jeg får ondt lige over de der knogler over ballerne. Jeg er ikke sikker på om det er muskelømhed, eller hvad det er, men det føles forkert.

Jeg har læst utallige artikler om dødløft teknik osv., og er ret sikker på, at jeg har en nogenlunde teknik.

Bør jeg stoppe med dødløft, og vil det være meget sværre at få masse på lænden/ryggen uden dødløft?

På forhånd tak!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 4. jan 2009, 14:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tjek din ryg når du går ned i din løfte-position både i spejlet og mærk efter med hånden. Hvis musklerne er meget fladet ud kan det være du bøjer i lænden, men det kan spejlet forhåbentligt vise.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1151
Tilmeldt: 18. aug 2008, 19:33
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Lithium skrev:Tag noget video og lad os få set om din teknik spiller - hvis teknikken spiller 100 % burde der ikke være noget i vejen for at du kan fortsætte med løftet. Det du har nu, er garanteret bare ganske almindelige DOMS

Video på og lad os se :)

Kan man godt få DOMS imens man løfter?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 4. jan 2009, 14:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Fager skrev:
Lithium skrev:Tag noget video og lad os få set om din teknik spiller - hvis teknikken spiller 100 % burde der ikke være noget i vejen for at du kan fortsætte med løftet. Det du har nu, er garanteret bare ganske almindelige DOMS

Video på og lad os se :)

Kan man godt få DOMS imens man løfter?


Er det direkte smerter eller er det bare sådan en "pulseren" i lænden? Sidstnævnte er bare en pumpet lænd! :mrgreen:
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1151
Tilmeldt: 18. aug 2008, 19:33
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Skal også lige siges at jeg nok er lidt krumrygget.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 4. jan 2009, 14:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



TJ skrev:
Fager skrev:
Lithium skrev:Tag noget video og lad os få set om din teknik spiller - hvis teknikken spiller 100 % burde der ikke være noget i vejen for at du kan fortsætte med løftet. Det du har nu, er garanteret bare ganske almindelige DOMS

Video på og lad os se :)

Kan man godt få DOMS imens man løfter?


Er det direkte smerter eller er det bare sådan en "pulseren" i lænden? Sidstnævnte er bare en pumpet lænd! :mrgreen:

Det er nok mere direkte.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 4. jan 2009, 14:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Lithium skrev:
Fager skrev:Skal også lige siges at jeg nok er lidt krumrygget.


Få noget ordentlig instruktion hos en styrkeløfter eller upload videoer af din teknik så må vi prøve at korrigere dig

Okay, vil prøve at se, om jeg kan få anskaffet mig noget at filme med :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 4. jan 2009, 14:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Angående teknik er der mange der bare rækker ned efter den og nærmest stiff-legger den op, dvs. de holder hofterne meget højt!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1151
Tilmeldt: 18. aug 2008, 19:33
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



TJ skrev:Angående teknik er der mange der bare rækker ned efter den og nærmest stiff-legger den op, dvs. de holder hofterne meget højt!

Det kan godt være, at jeg også gør det lidt, tror jeg #-o
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 4. jan 2009, 14:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Der var forresten en i centeret i dag, der fortalte mig, at man kan få diskosprolaps, af at trække for langt tilbage i dødløft, når man altså står oprejst, passer det?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 4. jan 2009, 14:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Fager skrev:Der var forresten en i centeret i dag, der fortalte mig, at man kan få diskosprolaps, af at trække for langt tilbage i dødløft, når man altså står oprejst, passer det?


Diskusprolaps eller ej, så er det generelt ikke særlig optimalt at læne sig for langt bagover.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar
 
Reputation point: 135
 
Indlæg: 8205
Tilmeldt: 13. nov 2007, 19:53
Geografisk sted: Århus C
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvor meget løfter du? Og hvor lang tid har du haft smerterne?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hvor lang tid har du trænet dødløft og med hvor mange kg??

Hvis du ikke har lavet nogle øvelser for bagkæden før fx hyper extensions eller lign. så kan det godt tage lidt tid før ryggen er "klar" til at dødløfte..

Som begynder kan man godt få ondt i ryggen af dødløft selvom man laver den 100% korrekt, fordi ryggen ikke er stærk nok til at dødløft endnu.. Derfór start meget stille og roligt ud..
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 870
Tilmeldt: 12. aug 2007, 22:49
Geografisk sted: København
 
Træner her: Odense Styrkeløfter Klub
The Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



jeg vil tro at det du mærker er fordi du ikke holder lænden ret nok. har selv haft samme problem og det kunne mæskes med det samme. og gik også væk med det samme jeg fik styr på det.
det skyldes typisk at din core ikke er stærk nok så hvis du ikke går det så prøv at løfte med bælte :wink:
A post workout shake is the best painkiller in the world.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. dec 2007, 16:10
Geografisk sted: Horsens
 
Træner her: Horsens Styrkeløfter Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



wikingster skrev:jeg vil tro at det du mærker er fordi du ikke holder lænden ret nok. har selv haft samme problem og det kunne mæskes med det samme. og gik også væk med det samme jeg fik styr på det.
det skyldes typisk at din core ikke er stærk nok så hvis du ikke går det så prøv at løfte med bælte :wink:


ah, jeg vil ikke mene det gavner at bare putte et bælte på, så får du netop ikke løst problemet med en svag core. Hellere træne dem op. :wink:
Brugeravatar
 
Reputation point: 300
 
Indlæg: 9985
Tilmeldt: 20. mar 2007, 18:18
Geografisk sted: Ebeltoft.
 
Træner her: Hulen
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan



Bnaz skrev:
wikingster skrev:jeg vil tro at det du mærker er fordi du ikke holder lænden ret nok. har selv haft samme problem og det kunne mæskes med det samme. og gik også væk med det samme jeg fik styr på det.
det skyldes typisk at din core ikke er stærk nok så hvis du ikke går det så prøv at løfte med bælte :wink:


ah, jeg vil ikke mene det gavner at bare putte et bælte på, så får du netop ikke løst problemet med en svag core. Hellere træne dem op. :wink:


Nu det jo ikk fordi det hjælper lænden at have bælte på, men det kan hjælpe til at du er opmærksom på at holde ryggen rigtigt da det vil give en mavepuster ikk at gøre det.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 20. jun 2007, 17:42
Geografisk sted: Svendborg
 
Træner her: Langelands Body & Motionsklub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg løfter 5x3-5 med 70 kg i øjeblikket. Har lavet dødløft lidt on and off i et år (mest off), men er først rigtigt begyndt at bruge det inde for de sidste 3 mdr. Jeg har flere gange følt smerterne i løbet af den periode. Men jeg tror, det skyldes, at jeg er for krum, når jeg løfter.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 4. jan 2009, 14:31
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bnaz skrev:
wikingster skrev:jeg vil tro at det du mærker er fordi du ikke holder lænden ret nok. har selv haft samme problem og det kunne mæskes med det samme. og gik også væk med det samme jeg fik styr på det.
det skyldes typisk at din core ikke er stærk nok så hvis du ikke går det så prøv at løfte med bælte :wink:


ah, jeg vil ikke mene det gavner at bare putte et bælte på, så får du netop ikke løst problemet med en svag core. Hellere træne dem op. :wink:


ja det kan du have ret i men ikke på dekostning af en diskos eller at man ikke kan løfte tungt i dødløft.
det jeg har gjort er at køre de set jeg kan uden bælte også tage det på til de tunge set (fra ca 85% af 1RM) også lave nogle core øvelser ved siden af.
A post workout shake is the best painkiller in the world.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. dec 2007, 16:10
Geografisk sted: Horsens
 
Træner her: Horsens Styrkeløfter Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Seth skrev:
Bnaz skrev:
wikingster skrev:jeg vil tro at det du mærker er fordi du ikke holder lænden ret nok. har selv haft samme problem og det kunne mæskes med det samme. og gik også væk med det samme jeg fik styr på det.
det skyldes typisk at din core ikke er stærk nok så hvis du ikke går det så prøv at løfte med bælte :wink:


ah, jeg vil ikke mene det gavner at bare putte et bælte på, så får du netop ikke løst problemet med en svag core. Hellere træne dem op. :wink:


Nu det jo ikk fordi det hjælper lænden at have bælte på, men det kan hjælpe til at du er opmærksom på at holde ryggen rigtigt da det vil give en mavepuster ikk at gøre det.


Bob bob bob, ik. Det hjælper i den grad min core, at jeg får et bælte på. Jeg vil mene at hvis det ikke hjælper din core, så er det ikke stramt nok.
Brugeravatar
 
Reputation point: 300
 
Indlæg: 9985
Tilmeldt: 20. mar 2007, 18:18
Geografisk sted: Ebeltoft.
 
Træner her: Hulen
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan



wikingster skrev:
Bnaz skrev:
wikingster skrev:jeg vil tro at det du mærker er fordi du ikke holder lænden ret nok. har selv haft samme problem og det kunne mæskes med det samme. og gik også væk med det samme jeg fik styr på det.
det skyldes typisk at din core ikke er stærk nok så hvis du ikke går det så prøv at løfte med bælte :wink:


ah, jeg vil ikke mene det gavner at bare putte et bælte på, så får du netop ikke løst problemet med en svag core. Hellere træne dem op. :wink:


ja det kan du have ret i men ikke på dekostning af en diskos eller at man ikke kan løfte tungt i dødløft.
det jeg har gjort er at køre de set jeg kan uden bælte også tage det på til de tunge set (fra ca 85% af 1RM) også lave nogle core øvelser ved siden af.


Jeg ser bare ingen grund til, når man ikke løfter tungere end det, specielt hos en nybegynder, hvorfor man så skal have et bælte på.
Hvad er argumentet for det?
-At man kan løfte tungere. En nybegynder har alligevel ikke en god nok teknik til at det er en god idé at fylde stangen med vægte. Han kan lære teknikken og opbygge en god grundstyrke, så kan han tage et bælte på bagefter.
Brugeravatar
 
Reputation point: 300
 
Indlæg: 9985
Tilmeldt: 20. mar 2007, 18:18
Geografisk sted: Ebeltoft.
 
Træner her: Hulen
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan



Bnaz skrev:
wikingster skrev:
Bnaz skrev:
wikingster skrev:jeg vil tro at det du mærker er fordi du ikke holder lænden ret nok. har selv haft samme problem og det kunne mæskes med det samme. og gik også væk med det samme jeg fik styr på det.
det skyldes typisk at din core ikke er stærk nok så hvis du ikke går det så prøv at løfte med bælte :wink:


ah, jeg vil ikke mene det gavner at bare putte et bælte på, så får du netop ikke løst problemet med en svag core. Hellere træne dem op. :wink:


ja det kan du have ret i men ikke på dekostning af en diskos eller at man ikke kan løfte tungt i dødløft.
det jeg har gjort er at køre de set jeg kan uden bælte også tage det på til de tunge set (fra ca 85% af 1RM) også lave nogle core øvelser ved siden af.


Jeg ser bare ingen grund til, når man ikke løfter tungere end det, specielt hos en nybegynder, hvorfor man så skal have et bælte på.
Hvad er argumentet for det?
-At man kan løfte tungere. En nybegynder har alligevel ikke en god nok teknik til at det er en god idé at fylde stangen med vægte. Han kan lære teknikken og opbygge en god grundstyrke, så kan han tage et bælte på bagefter.


det kan du have fundstændig ret i men som nu begyndeer vil jeg heller ikke anbefale at man kommer så tæt på maks at bæltet bliver nødvendigt.
så bæltet vil også først komme når teknikken bliver god nok til egenlige maks forsøg.
A post workout shake is the best painkiller in the world.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. dec 2007, 16:10
Geografisk sted: Horsens
 
Træner her: Horsens Styrkeløfter Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bnaz skrev:
Seth skrev:
Bnaz skrev:
wikingster skrev:jeg vil tro at det du mærker er fordi du ikke holder lænden ret nok. har selv haft samme problem og det kunne mæskes med det samme. og gik også væk med det samme jeg fik styr på det.
det skyldes typisk at din core ikke er stærk nok så hvis du ikke går det så prøv at løfte med bælte :wink:


ah, jeg vil ikke mene det gavner at bare putte et bælte på, så får du netop ikke løst problemet med en svag core. Hellere træne dem op. :wink:


Nu det jo ikk fordi det hjælper lænden at have bælte på, men det kan hjælpe til at du er opmærksom på at holde ryggen rigtigt da det vil give en mavepuster ikk at gøre det.


Bob bob bob, ik. Det hjælper i den grad min core, at jeg får et bælte på. Jeg vil mene at hvis det ikke hjælper din core, så er det ikke stramt nok.


Bæltet støtter din mave og din lænd naturligvis, men din core bliver ikk svagere af at køre med et bælte, det har jeg i hvertfald ikk oplevet at min er blevet, og jeg har næsten altid brugt bælte, der er jo stadig et stress på. Og så er det naturligt nemmere at holde ryggen rigtigt, både da det vil presse luften ud af dig at bukke sammen.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 20. jun 2007, 17:42
Geografisk sted: Svendborg
 
Træner her: Langelands Body & Motionsklub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Lithium skrev:
flamingopikken skrev:
Fager skrev:Der var forresten en i centeret i dag, der fortalte mig, at man kan få diskosprolaps, af at trække for langt tilbage i dødløft, når man altså står oprejst, passer det?


Diskusprolaps eller ej, så er det generelt ikke særlig optimalt at læne sig for langt bagover.


helt enig - det gavner absolut intet at stå og strække sig overdrevet bagud


Enig - men det er ikke dét der giver dig en diskusprolabs i forbindelse med dødløft :wink: Det skal der krum ryg og/eller torsodrejning til for.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 710
 
Indlæg: 15068
Tilmeldt: 26. maj 2005, 23:14
Geografisk sted: Østerbro
 
Træner her: The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Seth skrev:
Bnaz skrev:
Seth skrev:
Bnaz skrev:
wikingster skrev:jeg vil tro at det du mærker er fordi du ikke holder lænden ret nok. har selv haft samme problem og det kunne mæskes med det samme. og gik også væk med det samme jeg fik styr på det.
det skyldes typisk at din core ikke er stærk nok så hvis du ikke går det så prøv at løfte med bælte :wink:


ah, jeg vil ikke mene det gavner at bare putte et bælte på, så får du netop ikke løst problemet med en svag core. Hellere træne dem op. :wink:


Nu det jo ikk fordi det hjælper lænden at have bælte på, men det kan hjælpe til at du er opmærksom på at holde ryggen rigtigt da det vil give en mavepuster ikk at gøre det.


Bob bob bob, ik. Det hjælper i den grad min core, at jeg får et bælte på. Jeg vil mene at hvis det ikke hjælper din core, så er det ikke stramt nok.


Bæltet støtter din mave og din lænd naturligvis, men din core bliver ikk svagere af at køre med et bælte, det har jeg i hvertfald ikk oplevet at min er blevet, og jeg har næsten altid brugt bælte, der er jo stadig et stress på. Og så er det naturligt nemmere at holde ryggen rigtigt, både da det vil presse luften ud af dig at bukke sammen.


Nej, det er heller ikke det jeg siger, jeg siger at hans core vil blive trænet mindre og derved tage længere tid om at nå et fornuftigt niveau.
Derudover, så har bælte aldrig hjulpet mig ret meget i dødløft, men det er jo bare mig. :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 300
 
Indlæg: 9985
Tilmeldt: 20. mar 2007, 18:18
Geografisk sted: Ebeltoft.
 
Træner her: Hulen
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster