Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65564 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049544 indlæg i 100419 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1092
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1090

Følg bodybuilding.dk på

Leg Extension og Leg Curl maskine

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





2i1bentraenerdelux_01_MED.jpg
Hej Alle

Pga. tilbagevendende problemer med min ryg/lænd, vil jeg gerne i perioder træne ben på måder som ikke belaster lænden.

Er der nogen af Jer der har et bud på hvad man kan forvente, sådan kvalitetsmæssigt, af sådan en maskine til kr. 4.000,- (billede)

Og er den overhovedet værd at bruge tid på? Her tænker jeg på styrkekurve og maks. belastning, kontra dyre maskiner med kabeltræk.

På forhånd tak for input.
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 17. feb 2017, 21:55
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Disclaimer: Mit input er rent anekdotisk og uden empirisk belæg for påstandene

Min egen erfaring er, at man bør holde sig fra Leg Extensions. Det er en øvelse med højt skadespotentiale, og har ikke særlig god overførbarhed til funktionalitet.
Øvelsen isolerer det øvre lår, såvidt jeg ved, men uden at aktivere de kæder, som ellers beskytter knæet mod skader under belastning.
Øvelsen er næsten udelukkende relevant for en der søger et æstetisk udtryk, men her synes jeg der er for mange cons og for lidt pros.
Hvis du har problemer med ryg/lænd vil jeg adresserer det direkte med en fagmand (e.g. Poul Haacker)
I stedet for at kompensere ved at belaste forkæden, hvilket blot i længden vil skabe assymmetri.
 
Reputation point: 255
 
Indlæg: 1564
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



De maskiner der kan være ok i en periode, f.eks. reddede noget lignende mig fra at miste masse i quads under lockdown. Min egen erfaring er at nogle har en ganske forfærdelig ROM, hvor du starter bevægelsen næsten fra 90 gr bøjning, fremfor de måske 120 gr du får på en bedre maskine. Dette kan der dog kompenseres for ved at smide noget skum/klodser mellem ankel og puden. Ang skadesrisiko, så har leg extensions i mange år, blandt en IMO lidt for bedrevidende skare af personlige trænere, haft et dårligt ry for at være meget belastende for knæene, måske især korsbånd, men jeg har nu personligt aldrig mødt én eneste i mit virke som fysioterapeut, som er blevet skadet af at bruge en leg extension. Jeg har derimod mødt en del som er blevet skadede af squat og benpres. At vælge leg extensions som sin primære benøvelse er dog nok en misforståelse, da det trods alt er en isolationsøvelse. Leg extensions kan være et godt supplement til disse alternativer, som ikke er ret lændebelastende: barbell reverse lunges, ét bens benpres og front foot elevated bulgarian split squats. Eller andre alternativer. Google alternativer og test dem af, og se om du ikke kan finde nogle du kan bruge, inden der går Technogym far i den og du ender med at være sådan en der har leg extensions som sin primære benøvelse.
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg skals være den første Musse, for jeg fik en forstrækning af knæleddet som følge af øvelsen.

Jeg har sikkert gjordt noget forkert, men den er altså ikke ufarlig den maskine.
 
Reputation point: 255
 
Indlæg: 1564
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster