Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65562 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049543 indlæg i 100419 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1109
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1106

Følg bodybuilding.dk på

Tight hamstrings

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Har altid døjet med meget stramme hamstrings, men det lader til at være blevet bedre med højre over årene, venstre er til gengæld helt ude af kontrol. Uanset hvor mange strækøvelser, foamrolling og self release jeg laver føles den enorm tight.

Det er ved at være på et punkt hvor jeg ikke kan lave mine RDL fordi min venstre brænder/har så intenst et stræk. Har forsøgt med læge, fys, massage, akupunktur m.m intet lader umiddelbart til at hjælpe - any pointers?
Veni, vidi, vici
Brugeravatar
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: 28. nov 2012, 13:19
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



FNG skrev:Har altid døjet med meget stramme hamstrings, men det lader til at være blevet bedre med højre over årene, venstre er til gengæld helt ude af kontrol. Uanset hvor mange strækøvelser, foamrolling og self release jeg laver føles den enorm tight.

Det er ved at være på et punkt hvor jeg ikke kan lave mine RDL fordi min venstre brænder/har så intenst et stræk. Har forsøgt med læge, fys, massage, akupunktur m.m intet lader umiddelbart til at hjælpe - any pointers?


Hvis din ene hase bliver mere og mere tight, tilbringer du sandsynligvis størstedelen af din tid i stillinger, hvor din hase er forkortet, eller du er genetisk disponeret for at have stramme haser. Jeg går ikke ud fra du ligefrem har cerebral parese, hvor stramme haser ofte ses. Muskel/senevæv tilpasser sig jo til den belastning det udsættes for, og er man inaktiv mister man muskelmasse, træner man styrketræning vokser musklerne; er haserne forkortede det meste af dagen, så vil de blive kortere, mens langvarig og hyppig udspænding vil forlænge dem. Se evt. på om du sover på en måde, hvor venstre hase er forkortet mere end højre, f.eks. hvis du ligger mest på én side, med benene i en bestemt stilling. Haserne KAN forlænges, som jeg har set på f.eks. i denne artikel, hvor der er praktiske anvisninger til både intensitet og tid.
https://www.bodylab.dk/shop/udspaending ... 464c1.html

Desuden har jeg denne konklusion på en anden artikel, som omhandler udspændning:
Konklusion
Samler vi sammen er der en god del forskning der peger i retning af at det giver god mening at arbejde med sin mobilitet ved at lave systematisk, statisk udspænding. Det ser desuden ud til at ultralyd og varmepakninger er gode ’tillægsbehandlinger’ som kan være med til at øge ROM yderligere. Ift. bevægelighed i anklen har man også set at 40 calf raises kørt inden udspændingen kan være medvirkende til at øge ROM mere end udspænding alene.
Mængden af tid der skal bruges på udspænding er også overkommelig, da man i flere studier har set en øget ROM efter så lidt som 1-10 minutters udspænding to til tre gange om ugen. Man skal have en lille smule tålmodighed da de fleste studier peger i retning af at 3-6 ugers udspænding er nødvendigt for at øge ROM i en grad der er signifikant.
Påtænker du at lave noget statisk udspænding for at øge din mobilitet skal du være opmærksom på, at den statiske udspænding med fordel kan laves efter f.eks. styrketræning, da man har set at statisk udspænding kan påvirke præstationsevnen i negativ retning, hvis den laves inden træning.



Tænk også over anatomien i haserne. Hvilke er det som er stramme? Det er også afgørende for hvad det er som forårsager det. Du får lige en kort anatomilektion her, som du kan vurdere det ud fra:

Billede
Opbygning
Haserne består af tre muskler, semitendinosus, semimembranosus og biceps femoris. Biceps femoris består desuden af to dele, en lang del og en kort del. Det er primært semitendinosus og det lange hoved af biceps femoris der synes noget under huden hos folk der træner, mens semimembranosus og det korte bicepshoved ligger lidt dybere, men stadig bidrager væsentligt til den samlede masse. Lidt ligesom brachialismusklen der ligger under biceps.

Semitendinosus udspringer fra sædeknuden på bækkenet og løber ned over baglåret hvor den hæfter på underbenet på indersiden af knæet. Musklens navn kommer sig af at musklens nederste halvdel er en lang sene (tendon). Det er altså ikke meget masse du er i stand til at pakke på her. Semimembranosus har et lignende udspring og hæfte, men er mere senet i den øverste del af sit forløb.
Biceps femoris’ lange hoved udspringer lige ved siden af semitendinosus på sædeknuderne på bækkenet og de to muskler deler som oftest deres udspringssene, mens det korte bicepshoved udspringer fra bagsiden af lårbenet. De to hoveder smelter sammen på nederste del af baglåret og hæfter med en fælles sene på underbenet på ydersiden af knæet.

Funktion
Semitendinosus og semimembranosus samt det lange bicepshoved bøjer både i knæet og laver ekstension i hoften. Det korte bicepshoved laver kun fleksion i knæet. Musklerne medvirker desuden til indadrotation i knæet (semi-musklerne) og udadrotaion i knæet (biceps), ligesom alle tre dele er med til at føre benene sammen (adduktion).

Måske har du et nervesystem, som hele tiden fyrer en lille smule til dele af haserne. Alle hasemuskler innerveres af den tibiale del af iskiasnerven, undtagen biceps femoris' korte hoved, som innerveres af den fibulære del. Vurdér hvilke dele der er stramme, for at finde frem til en årsag.
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Det føles mest intenst på "indersiden" af hammies, så udefra illustrationen - semimembranosus?
Jeg kan også mærke irritation ved toppen af glutes maximus, hvor den hæfter ved pelvis(?)
Veni, vidi, vici
Brugeravatar
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: 28. nov 2012, 13:19
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster