Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65574 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049546 indlæg i 100419 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1570
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1568

Følg bodybuilding.dk på

To roterende håndtag or not to roterende håndtag?

Udskriv emne


Resultater, billeder, anmeldelser, konkurrence vejledning, udveksle erfaringer, diæt, personlige tips, poseringer mv.

Tilbage til Bodybuilding & Fitness





The great debate!
Et af tidernes største spørgsmål!

Jeg har hele mit liv kun trænet med håndvægte med IKKE roterende håndtag. Vi har jo alle vores præferencer mine er og her citerer jeg faktisk Mr. Bigshotter: "Lige håndtag, IKKE "ergonomisk" efter en eller anden forestillet hånd eller andet på håndtaget"
Udover det er jeg fan af ordentlig knurling..

Men jeg har i vildskab fået købt mig nogle klassiske 35 kg's håndvægte, men de har roterende håndtag. - Det forvirrer mig mere end jeg vil indrømme. (Spøg til side)

Men jeg kan læse positivt om roterende håndtag på håndvægte, det er åbenbart noget der primært er på high end håndvægte, det skulle være mere ergonomisk for håndledet, altså mindre belasting af håndledet osv.

Jeg er kæmpe mindblown ;-) Når jeg hele mit liv har været vant til at træne uden roterende håndtag synes jeg det føles uvant og det forvirrer mig mere end det gavner. (Vanens magt er jo som vi ved også stor)

Jeg kan ikke finde ud af om det er godt eller skidt med det roterende håndtag..

(Et plus jeg kan forstille mig er at hvis man vil have straps på de helt tunge håndvægte, så finder jeg mig ofte i en situation hvor jeg bliver nød til at rulle en tung håndvægt en vis mængde hen af gulvet for at få strap til at sidde ordentligt. - Dette tænker jeg ikke er nødvendigt med håndvægte med roterende håndtag.
Men jeg synes der er mindre stabilitet ved de håndvægte jeg har prøvet med roterende håndtag, så jeg ved ikke hvad jeg skal synes!)

Hvad synes du? - Lad mig høre om dine følelser <3
I dream of a perfect world, where people of all cultures, all nationalities, can come together, unite as one, and spot each other at the gym and smash protein shakes together.

Welcome to the new Brociety.


Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 30. jun 2008, 13:07
Geografisk sted: Sydsjælland
 
Træner her: DTU fitness
Alcons Fitness
Motionskælderen
HGVS
Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Håndvægte med roterende greb er sundene for leddene, især albuerne.

Håndvægte med roterende greb er typisk lidt tykkere end dem med fast greb, om dette er positivt eller negativt afhænger af i høj grad af størrelsen på ens hånd.
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Forholdelse til det som er og adapterende til situationen kan skabe super løsninger selvom det indledningsvist måske ikke virker optimalt.
Spec. hvis man evner at købe ind på denne tilgang, kan man enddog opnå momentum ifht. hvordan at observere situationen, ved at have denne tilgang.
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 1637
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Personligt bliver jeg også forvirret, når jeg bliver udsat for håndvægte med roterende håndtag - det føles lidt ukontrollérbart/ustabilt. Men det er også min erfaring, at det er en tilvænningssag og efter et stykke tid, er det ikke længere et problem.
Enig ifht. det med straps, det bliver mindre bøvlet.
---

Udstyrsløft
Bænk: 130 kg Squat:222,5 kg Dødløft: 245 kg
Brugeravatar
 
Reputation point: 60
 
Indlæg: 1648
Tilmeldt: 20. apr 2011, 14:48
Geografisk sted: Odense
 
Træner her: OBBC
Horsens Styrkeløfter Klub
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



taler skrev:Håndvægte med roterende greb er sundene for leddene, især albuerne. .


Kan du forklare hvordan de er især for albuerne?
Jeg havde forstået det som primært håndledene.
I dream of a perfect world, where people of all cultures, all nationalities, can come together, unite as one, and spot each other at the gym and smash protein shakes together.

Welcome to the new Brociety.


Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 30. jun 2008, 13:07
Geografisk sted: Sydsjælland
 
Træner her: DTU fitness
Alcons Fitness
Motionskælderen
HGVS
Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



sund skrev:Kan du forklare hvordan de er især for albuerne?
Jeg havde forstået det som primært håndledene.


Det er også mest håndleddene, du har ret. Kun ved ganske få øvelser kan roterede håndvægte være bedre for albuerne også, f.eks. dumbbell snatch.

En anden stor forskel på håndvægte med roterende og fast greb er prisen. Roterende håndvægte koster kassen.
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Enig. Synes heller ikke der findes så ange af dem. Altså i alle de centre jeg hae været i siden 2007 er det vist faktisk kun noget jeg har set et eller 2 steder.

Eleiko laver nogle idag det er vist de dyreste håndvægte man kan købe... (Hvis ikke der skal være diamanter på)

Så at få skrabet et fuld sæt sammen til privaten tror jeg bil være en jævn stor udfordring for mig hvis ikke det skal blive for dyrt.
I dream of a perfect world, where people of all cultures, all nationalities, can come together, unite as one, and spot each other at the gym and smash protein shakes together.

Welcome to the new Brociety.


Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 30. jun 2008, 13:07
Geografisk sted: Sydsjælland
 
Træner her: DTU fitness
Alcons Fitness
Motionskælderen
HGVS
Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



sund skrev:Enig. Synes heller ikke der findes så ange af dem. Altså i alle de centre jeg hae været i siden 2007 er det vist faktisk kun noget jeg har set et eller 2 steder.

Eleiko laver nogle idag det er vist de dyreste håndvægte man kan købe... (Hvis ikke der skal være diamanter på)

Så at få skrabet et fuld sæt sammen til privaten tror jeg bil være en jævn stor udfordring for mig hvis ikke det skal blive for dyrt.


Tjek DBA. Der skulle gerne være en del sæt brugte Eleiko håndvægte i Albertslund.
BRN skrev:Du er en rottweiler af styrke, chihuahua af sind.
Brugeravatar
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 1249
Tilmeldt: 11. aug 2011, 12:46
Geografisk sted: Ringkøbing
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du lever én gang. Und dig selv det bedste udstyr. Skulle du en dag komme på andre tanker, vil du desuden opleve, at de holder prisen, og er relativt letomsættelige. :)
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



taler skrev:
sund skrev:Kan du forklare hvordan de er især for albuerne?
Jeg havde forstået det som primært håndledene.


Det er også mest håndleddene, du har ret. Kun ved ganske få øvelser kan roterede håndvægte være bedre for albuerne også, f.eks. dumbbell snatch.

En anden stor forskel på håndvægte med roterende og fast greb er prisen. Roterende håndvægte koster kassen.

Jeg er slet ikke sikker på, at man entydigt kan sige, at det er mere håndleddene, for det er vel om hvordan personen forstår at bruge sin krop, om man varetager at styre og arrangere balance i håndled el. om man overlader dette til albuen el. måske enddog til skulderen; Har du links el. grundlag til hvorfor det skulle være håndled vs. albue?
Mag grip er vel netop skabt for at optimere albuer ved at undgå skævvridning i distributionen af vægt fra håndleddets fejlstilling, hvilket mag grip gør op med?!
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 1637
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bilsten skrev:Jeg er slet ikke sikker på, at man entydigt kan sige, at det er mere håndleddene


Hvad med jer der har prøvet sådanne håndvægte, hvordan føles de?
Brugeravatar
 
Reputation point: 260
 
Indlæg: 2523
Tilmeldt: 13. mar 2015, 12:36
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg synes jeg i mit første indlæg får formuleret hvordan jeg synes de føles.
Underligt, lidt forvirrende. Løst, ikke 100 procent fast o kontrolleret.
Meget uvant.
Vanes magt er stor og da jeg hae trænet siden 07 med ikke roterende håndtag synes jeg godt nok det føles uvant. Og ikke bedre.
Men tror jeg har lidt gigt i det ene håndled det knager, brager og gør ondt, så hvis det er bedre for håndledene så why not. Så kunne jeg da godt begynde at bruge det.

Jeg synes altid eleiko har sat baren inden for styrkeløft vægtløftning og træningsudstyr generelt. Og de har sat baren højt.

Når dem der er best in class, best in business vælger at sælge nogle svine dyre håndvægte med roterende greb så tænker jeg der er en grund til det.
Det er nok/åbenbart godt.

Jeg synes ikke eleiko plejer at fald ind i en kategori af virksomhed der kan finde på at sælge et eller andet fancy/gimik som ikke giver mening, der ikke er brug for.

Deres produkter plejer sgu altid at være gode solide og gicw god mening. Der er god engineering bag.
I dream of a perfect world, where people of all cultures, all nationalities, can come together, unite as one, and spot each other at the gym and smash protein shakes together.

Welcome to the new Brociety.


Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 30. jun 2008, 13:07
Geografisk sted: Sydsjælland
 
Træner her: DTU fitness
Alcons Fitness
Motionskælderen
HGVS
Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



sund skrev:Jeg synes jeg i mit første indlæg får formuleret hvordan jeg synes de føles.
Underligt, lidt forvirrende. Løst, ikke 100 procent fast o kontrolleret.
Meget uvant.
Vanes magt er stor og da jeg hae trænet siden 07 med ikke roterende håndtag synes jeg godt nok det føles uvant. Og ikke bedre.
Men tror jeg har lidt gigt i det ene håndled det knager, brager og gør ondt, så hvis det er bedre for håndledene så why not. Så kunne jeg da godt begynde at bruge det.

Jeg synes altid eleiko har sat baren inden for styrkeløft vægtløftning og træningsudstyr generelt. Og de har sat baren højt.

Når dem der er best in class, best in business vælger at sælge nogle svine dyre håndvægte med roterende greb så tænker jeg der er en grund til det.
Det er nok/åbenbart godt.

Jeg synes ikke eleiko plejer at fald ind i en kategori af virksomhed der kan finde på at sælge et eller andet fancy/gimik som ikke giver mening, der ikke er brug for.

Deres produkter plejer sgu altid at være gode solide og gicw god mening. Der er god engineering bag.

Hvordan man organiserer og ikke mindst kontinuerligt, konstant, REorgansiserer sig selv og den hånd-vægt man løfter, og som man i ultimativ potens skal identificere værende en del af sig selv, det kræver at man har forståelse for både nutid og fremtid, altså hvor rotationen el. roteringen er på vej henad el. kan være på vej henad.
Dette gøres vel ved man opnår større styring i kraften genereret i og af håndleddet, forholdsvist, ifht. den kraft som eksisterer i rotationen, el. at man ihvertfald har styr på rotationen, som når man har føling og fornemmelse for hvor en hest el. en motorcykel er på vej hen el. hvordan man er med i hvad som er ved at ske, mens det altså sker.

Tror ikke bare man skal vænne sig til roterende håndtag, men at man i højere grad skal lære hvordan at bruge disse og håndvægte med disse.
Ofte er det en fordel at have indsigt i hvordan de kuglelejer fungerer mekansikt og så applikere denne forståelse og viden i sin træning mens man altså bruger vægtene.

Spec. viden og forståelse for hvordan håndleddets knogler arbejder sammen, og albue , skulder mm. også, mest aktuelt er de områder man har problemer med nok/jo, er også meget brugbart at applikere i sin træning; Husk, vi træner og bygger kroppen, ikke blot muskler. At have fokus ensidigt på at bygge muskler, det giver sgu ofte skader el. problemer.

Når Kevin Magnussen er vildt meget inde i bremsesystemer, gearkasseopbygning osv. er det jo ikke fordi det er spændende el. at han skal lave noget for pengene, det er istedet for at udvikle forståelse for mekanikken så han bedre kan arbejde med den og sammen med den.
Læs evt. Zen og kunsten at reparere en motorcykel som er en eminient bog om føling og udvikling af føling og sansning; Taler, kender du den?
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 1637
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



iøvrigt kan misalignment af knogler i håndleddet være skyld i knagen. hvis man een gang har overstrukket sener der skal holde knogler på plads i håndled, kan det måske være disse der gør at knogler og led nu kan bevæge sig uhensigtsmæssigt meget, men ved styring kan musklerne bruges til at korrigere for dette når man er bevidst om hvordan.
Plejer at sige at sener er fra naturen til for at vi kan opføre os som idioter el. at det er idiotsikker hjælp til selvhjølp og at hvis man først får overstrukket visse sener kan det kræve at man virkelig lærer hvordan at disstibuere og håndtere knogler og leds belastning og organsiering.
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 1637
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



du kan iøvrigt prøve et af de der grips, aldi og bodystores har dem, hvor man kan justere fjederstyrken. Det træner håndgrebet og underarmen og håndmuskler.
jeg bruger det statsik og semistatisk ofte i enten helt sammenklemt statisk form el. halv sammenklemt statisk form i klem i ca. 1 min el. 30 sek. el. whatever Og husk at pay attention til at din forståelse for underarmens muskler strammer korrekt omkring leddene.
Man kan evt. se ill af skelet albue og håndled mm. og muskeltilhæftning på videoer på youtube el. ill billeder el. have skeletmodel stående og se på mens man holder for at linke øjne, sind og muskler og kngoler, led mm. bedst muligt.
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 1637
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Bodybuilding & Fitness




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster