Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65562 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Jfj

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049543 indlæg i 100419 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1099
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1096

Følg bodybuilding.dk på

Tips & råd til kostplan

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Hej BB

Jeg er en "gammel" bruger her på sitet og er løbende begyndt at komme her lidt igen. Jeg er for ganske nyligt startet op på et helt klassisk sommercut hvor de mest overflødige kilo fra vinterens bulk skal fjernes.

Ved start af mit cut ligger min BW på ca. 90 kg fordelt på 179 cm. De sidste uger op til starten af mit cut har jeg indtaget ca. 3.200 kcal dagligt, hvilket mere eller mindre har vedligeholdt min vægt. Jeg træner 5 gange ugentligt på et PPL-program.

Jeg søger lidt råd/tips eller optimeringsforslag til min diæt under omtalte cut. Min diæt er ca. som følger:

Morgenmad:
"Smoothie"
80 g havregryn
1 banan
350 ml minimælk
100-125 g æggehvider
50 g chocolade whey

Mellemmåltid 1:
250-300 g vanilje skyr
Evt. 40-50 g havregryn

Frokost:
100 g bulgur (tørvægt)
150-200 g blandede grøntsager
200 g æggehvider (Evt. udskiftes med kylling el.)

Mellemmåltid 2:
15-20 g mandler
1 æble el.

Aftensmad:
"Hvad end konen og børnene får"
Evt. proteinhavregrød

Post workout:
50 g whey m. vand
5 g creatin

Al ovenstående gør at jeg rammer ca. nedenstående makroer:

2.600 kcal
220 g protein
43-58 g fedt
295-328 g kulhydrat

Kommentarer, tips, trick og andre ideer til forbedringer modtages med glæde.

På forhånd tak!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ser fornuftigt ud. Ikke rigtig noget at kommentere på, hvis du kan holde dig til det skrevne.
“Trust me when you love something you don’t need motivation”
Brugeravatar
 
Reputation point: 105
 
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 3. feb 2009, 17:29
 
Træner her: The Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



BigBoi skrev:Ser fornuftigt ud. Ikke rigtig noget at kommentere på, hvis du kan holde dig til det skrevne.


Super, tak!
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Æggeblomme er naturens vitaminpille, hvorfor, det synes fjollet, fuldstændig at undlade disse i din kost.

Andre gode råd:

Oksekød fremfor kylling (kyllingebryst hører til en af de mest næringsfattige proteinkilder, du kan finde - omend, det er en god kilde til protein - som samtidig også er letoptagelig). Rødt kød er dog superior.

Overvej mere frugt og bær. Køb REN skyr og tilsæt bær.

Gør dig selv og familien en kæmpe tjeneste ved at bortskaffe vegetabilske olier som solsikke og raps fra husholdningen, såfremt disse skulle have sneget sig ind. Spoiler: de er i langt de fleste forarbejdede fødevarer, selv morgenmadsprodukter. Det er generelt utroligt, at folk hidser sig op over atomkraft, men samtidig ukritisk hælder gift i spiserøret på daglig basis.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ceneeh skrev:Gør dig selv og familien en kæmpe tjeneste ved at bortskaffe vegetabilske olier som solsikke og raps fra husholdningen, såfremt disse skulle have sneget sig ind. Spoiler: de er i langt de fleste forarbejdede fødevarer, selv morgenmadsprodukter. Det er generelt utroligt, at folk hidser sig op over atomkraft, men samtidig ukritisk hælder gift i spiserøret på daglig basis.


Det her ser jeg dig gentage ret ofte i forskellige versioner, men personligt har jeg aldrig set noget overbevisende der bakker det op. Jeg ved at der er nogle meget negative resultater ved højt indtag, men for rotter, og jeg ved at en masse junk er lavet med vegetabilske olier, men sådan direkte cause-effect har jeg aldrig set?
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 458
Tilmeldt: 25. nov 2019, 17:07
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ceneeh skrev:Æggeblomme er naturens vitaminpille, hvorfor, det synes fjollet, fuldstændig at undlade disse i din kost.

Andre gode råd:

Oksekød fremfor kylling (kyllingebryst hører til en af de mest næringsfattige proteinkilder, du kan finde - omend, det er en god kilde til protein - som samtidig også er letoptagelig). Rødt kød er dog superior.

Overvej mere frugt og bær. Køb REN skyr og tilsæt bær.

Gør dig selv og familien en kæmpe tjeneste ved at bortskaffe vegetabilske olier som solsikke og raps fra husholdningen, såfremt disse skulle have sneget sig ind. Spoiler: de er i langt de fleste forarbejdede fødevarer, selv morgenmadsprodukter. Det er generelt utroligt, at folk hidser sig op over atomkraft, men samtidig ukritisk hælder gift i spiserøret på daglig basis.


Tak for rådene, de er taget til efterretning.

I "smoothien" fra morgenmaden kører jeg nu i stedet rå æg i, som jeg i øvrigt plejer at gøre under bulk også.

Udskiftningen af æggehvider i bulguren bliver en løbende variation med æggehvider, okse, kylling eller hvad køledisken ellers lige har at tilbyde for at holde det bare lidt varieret.

Noteret ifht. skyren med frisk frugt/bær.

Er macrofordelingen ellers nogenlunde fornuftigt?
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



!Option skrev:
Ceneeh skrev:Æggeblomme er naturens vitaminpille, hvorfor, det synes fjollet, fuldstændig at undlade disse i din kost.

Andre gode råd:

Oksekød fremfor kylling (kyllingebryst hører til en af de mest næringsfattige proteinkilder, du kan finde - omend, det er en god kilde til protein - som samtidig også er letoptagelig). Rødt kød er dog superior.

Overvej mere frugt og bær. Køb REN skyr og tilsæt bær.

Gør dig selv og familien en kæmpe tjeneste ved at bortskaffe vegetabilske olier som solsikke og raps fra husholdningen, såfremt disse skulle have sneget sig ind. Spoiler: de er i langt de fleste forarbejdede fødevarer, selv morgenmadsprodukter. Det er generelt utroligt, at folk hidser sig op over atomkraft, men samtidig ukritisk hælder gift i spiserøret på daglig basis.


Tak for rådene, de er taget til efterretning.

I "smoothien" fra morgenmaden kører jeg nu i stedet rå æg i, som jeg i øvrigt plejer at gøre under bulk også.

Udskiftningen af æggehvider i bulguren bliver en løbende variation med æggehvider, okse, kylling eller hvad køledisken ellers lige har at tilbyde for at holde det bare lidt varieret.

Noteret ifht. skyren med frisk frugt/bær.

Er macrofordelingen ellers nogenlunde fornuftigt?


Ja, det ser fornuftigt ud. Husk din søvn :wink:
Brugeravatar
 
Reputation point: 35
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: 11. nov 2020, 21:50
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Xapo2020 skrev:
!Option skrev:
Ceneeh skrev:Æggeblomme er naturens vitaminpille, hvorfor, det synes fjollet, fuldstændig at undlade disse i din kost.

Andre gode råd:

Oksekød fremfor kylling (kyllingebryst hører til en af de mest næringsfattige proteinkilder, du kan finde - omend, det er en god kilde til protein - som samtidig også er letoptagelig). Rødt kød er dog superior.

Overvej mere frugt og bær. Køb REN skyr og tilsæt bær.

Gør dig selv og familien en kæmpe tjeneste ved at bortskaffe vegetabilske olier som solsikke og raps fra husholdningen, såfremt disse skulle have sneget sig ind. Spoiler: de er i langt de fleste forarbejdede fødevarer, selv morgenmadsprodukter. Det er generelt utroligt, at folk hidser sig op over atomkraft, men samtidig ukritisk hælder gift i spiserøret på daglig basis.


Tak for rådene, de er taget til efterretning.

I "smoothien" fra morgenmaden kører jeg nu i stedet rå æg i, som jeg i øvrigt plejer at gøre under bulk også.

Udskiftningen af æggehvider i bulguren bliver en løbende variation med æggehvider, okse, kylling eller hvad køledisken ellers lige har at tilbyde for at holde det bare lidt varieret.

Noteret ifht. skyren med frisk frugt/bær.

Er macrofordelingen ellers nogenlunde fornuftigt?


Ja, det ser fornuftigt ud. Husk din søvn :wink:


... også alligevel....:

https://www.nytimes.com/2023/03/29/well ... sleep.html
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 1637
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Xapo2020 skrev:
!Option skrev:
Ceneeh skrev:Æggeblomme er naturens vitaminpille, hvorfor, det synes fjollet, fuldstændig at undlade disse i din kost.

Andre gode råd:

Oksekød fremfor kylling (kyllingebryst hører til en af de mest næringsfattige proteinkilder, du kan finde - omend, det er en god kilde til protein - som samtidig også er letoptagelig). Rødt kød er dog superior.

Overvej mere frugt og bær. Køb REN skyr og tilsæt bær.

Gør dig selv og familien en kæmpe tjeneste ved at bortskaffe vegetabilske olier som solsikke og raps fra husholdningen, såfremt disse skulle have sneget sig ind. Spoiler: de er i langt de fleste forarbejdede fødevarer, selv morgenmadsprodukter. Det er generelt utroligt, at folk hidser sig op over atomkraft, men samtidig ukritisk hælder gift i spiserøret på daglig basis.


Tak for rådene, de er taget til efterretning.

I "smoothien" fra morgenmaden kører jeg nu i stedet rå æg i, som jeg i øvrigt plejer at gøre under bulk også.

Udskiftningen af æggehvider i bulguren bliver en løbende variation med æggehvider, okse, kylling eller hvad køledisken ellers lige har at tilbyde for at holde det bare lidt varieret.

Noteret ifht. skyren med frisk frugt/bær.

Er macrofordelingen ellers nogenlunde fornuftigt?


Ja, det ser fornuftigt ud. Husk din søvn :wink:


Jeg prøver (og lykkes for det meste) med ca. 7-8 timer pr. nat, men med 3 små børn, hus, job og alle de andre dårlige undskyldninger kan det være svært at ramme [-o<

Tak for tilbagemeldingerne endnu en gang!
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



M0rten skrev:
Ceneeh skrev:Gør dig selv og familien en kæmpe tjeneste ved at bortskaffe vegetabilske olier som solsikke og raps fra husholdningen, såfremt disse skulle have sneget sig ind. Spoiler: de er i langt de fleste forarbejdede fødevarer, selv morgenmadsprodukter. Det er generelt utroligt, at folk hidser sig op over atomkraft, men samtidig ukritisk hælder gift i spiserøret på daglig basis.


Det her ser jeg dig gentage ret ofte i forskellige versioner, men personligt har jeg aldrig set noget overbevisende der bakker det op. Jeg ved at der er nogle meget negative resultater ved højt indtag, men for rotter, og jeg ved at en masse junk er lavet med vegetabilske olier, men sådan direkte cause-effect har jeg aldrig set?



Hey Morten.

Det er især den høje koncentration af linolsyre og omega-6, der synes problematisk for folkesundheden generelt. Generelt spiser vi mennesker i forvejen høje mængder af omega-6. Hvis vi øvrigt tager et blik på hvordan disse vegetabilske olier bliver produceret, ser vi ind i ultraforarbejdede olier; en ting man i øvrigt med fordel kan begrænse sit indtag af. Vegetabilske olier har dog sneget sig ind i urimeligt mange produkter nu til dags, så det kan være lidt af en udfordring.

#

Ift. kost og tips.

Det er relativt individuelt hvad der fungerer for den enkelte. Personligt ville jeg ikke fungere med din macrosammensætning, men det betyder ikke, at det ikke kan det for dig. For nogen fungerer protein og fedt bedst som primus motor - for andre er det kulhydraterne. Jeg skar i årevis helt ned på kulhydraterne og oplevede en del sundhedsfordele heraf. Samtidig oplevede jeg dog at performance faldt i træningscenteret. Min krop og psyke er generelt heller ikke glad for fibre, og jeg spiser sjældent grøntsager. I stedet spiser jeg frugt og bær. Jeg trives i øvrigt ikke med at spise mange måltider om dagen. 1 - og højest 2 synes at fungere bedst for mig. Personligt ville jeg slet ikke få så lille et mellemmåltid som du indtager, til at gavne mig, men igen - vi er forskellige. Jeg kan råde dig til at eksperimentere lidt med antallet af måltider om dagen :)

Jeg kender selvfølgelig ikke til din hverdagsrytme - men gåture som cardio er totalt undervurderet. 6000-10.000 skridt om dagen er gode at have på kontoen.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ceneeh skrev:
M0rten skrev:
Ceneeh skrev:Gør dig selv og familien en kæmpe tjeneste ved at bortskaffe vegetabilske olier som solsikke og raps fra husholdningen, såfremt disse skulle have sneget sig ind. Spoiler: de er i langt de fleste forarbejdede fødevarer, selv morgenmadsprodukter. Det er generelt utroligt, at folk hidser sig op over atomkraft, men samtidig ukritisk hælder gift i spiserøret på daglig basis.


Det her ser jeg dig gentage ret ofte i forskellige versioner, men personligt har jeg aldrig set noget overbevisende der bakker det op. Jeg ved at der er nogle meget negative resultater ved højt indtag, men for rotter, og jeg ved at en masse junk er lavet med vegetabilske olier, men sådan direkte cause-effect har jeg aldrig set?



....

Ift. kost og tips.

Det er relativt individuelt hvad der fungerer for den enkelte. Personligt ville jeg ikke fungere med din macrosammensætning, men det betyder ikke, at det ikke kan det for dig. For nogen fungerer protein og fedt bedst som primus motor - for andre er det kulhydraterne. Jeg skar i årevis helt ned på kulhydraterne og oplevede en del sundhedsfordele heraf. Samtidig oplevede jeg dog at performance faldt i træningscenteret. Min krop og psyke er generelt heller ikke glad for fibre, og jeg spiser sjældent grøntsager. I stedet spiser jeg frugt og bær. Jeg trives i øvrigt ikke med at spise mange måltider om dagen. 1 - og højest 2 synes at fungere bedst for mig. Personligt ville jeg slet ikke få så lille et mellemmåltid som du indtager, til at gavne mig, men igen - vi er forskellige. Jeg kan råde dig til at eksperimentere lidt med antallet af måltider om dagen :)

Jeg kender selvfølgelig ikke til din hverdagsrytme - men gåture som cardio er totalt undervurderet. 6000-10.000 skridt om dagen er gode at have på kontoen.


Hej igen

For nuværende fungerer det egentlig rigtig fint med de oplyste macro tal. Jeg er dog opmærksom på ikke at skyde mit fedt indtag helt i kælderen, således det ligger på 15-20%-ish dagligt.

Antallet af måltider passer mig for nuværende rigtig fint. Jeg bliver ret hurtigt sulten igen selv efter de "større" måltider, så at kunne tage en portion skyr, lidt frugt eller lignende løbende gør mig helt sikkert godt. Mit energi- og styrkeniveau til træning og i løbet af dagen er også stadig rigtig fint med, så jeg tror bare jeg holder på med nuværende indtil der kommer ændringer i det.

Jeg har "desværre" et ret stillesiddende arbejde, så ved fyraften er jeg ofte kun på 2.500-3.000 skridt for dagen. Derfor prioriterer jeg også at gå frem og tilbage til centeret samt at starte (og evt. slutte) mine sessioner med noget lav intenst cardio som fx gåture i moderat tempo på løbebånd så jeg alt i alt for en dag ender på ca. 8.000 daglige skridt. Nogen dage lidt mere andre dage lidt mindre.

Hvad er egentlig et realistisk bud, med alt ovenstående in mente, at gå fra ca. 18% BF til under 10%? Er en 12-14 uger ikke nogenlunde plausibelt?
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jo, det lyder som, at du er på rette vej, og har tænkt det meste igennem :) Derudover, at du har fundet en langtidsholdbar løsning, der fungerer for dig.
Lev i dag, så du kan dø i morgen. Lad dit hjerte slå for mere end en. Den som skænker livet sine drømme, skal forlade jorden rig og ren.
Brugeravatar
 
Reputation point: 305
 
Indlæg: 3035
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: OBBC
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ceneeh skrev:Jo, det lyder som, at du er på rette vej, og har tænkt det meste igennem :) Derudover, at du har fundet en langtidsholdbar løsning, der fungerer for dig.


Jamen så er det jo bare at følge planen til dørs! :´)
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



!Option skrev:
Jeg prøver (og lykkes for det meste) med ca. 7-8 timer pr. nat, men med 3 små børn, hus, job og alle de andre dårlige undskyldninger kan det være svært at ramme [-o<

Tak for tilbagemeldingerne endnu en gang!


Ser umiddelbart fint ud, måske protein til den høje side, men det kan du evt. justere på senere hvis du f.eks. har behov for lidt flere kulhydrater i forbindelse med træning.

Er dog lidt nysgerrig på, hvordan din hverdag er skruet sammen for at du kan træne 5 gange om ugen og sove 7-8 timer om natten med 3 små børn.
Kunne jo være man blev inspireret til selv at gøre tingene lidt anderledes.
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21. aug 2006, 17:21
Geografisk sted: København
 
Træner her: AK Thor
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



zuzaki skrev:
!Option skrev:
Jeg prøver (og lykkes for det meste) med ca. 7-8 timer pr. nat, men med 3 små børn, hus, job og alle de andre dårlige undskyldninger kan det være svært at ramme [-o<

Tak for tilbagemeldingerne endnu en gang!


Ser umiddelbart fint ud, måske protein til den høje side, men det kan du evt. justere på senere hvis du f.eks. har behov for lidt flere kulhydrater i forbindelse med træning.

Er dog lidt nysgerrig på, hvordan din hverdag er skruet sammen for at du kan træne 5 gange om ugen og sove 7-8 timer om natten med 3 små børn.
Kunne jo være man blev inspireret til selv at gøre tingene lidt anderledes.


Vil hellere have "for meget" protein, end at risikere at få i underkanten. Energiniveauet er som sagt stadig fint med den nuværende mængde carbs, så tror bare jeg holder på lidt endnu.

Som nævnt tidligere så kører jeg et PPL/Upper/Lower program som har 5 indlagte træningsdage om ugen. Det er i øvrigt Jeff Nippards "Ultimate Push Pull Legs", hvis nogen har interesse i at prøve det af eller kigge det igennem.

Jeg træner tirsdag, onsdag og torsdag aften efter ungerne er røget i seng, madpakkerne er smurt osv. osv. Her står den på henholdsvis push, pull og legs i nævnte rækkefølge. Jeg har kun 500 meter til centeret så jeg kan som regel være der mellem 19:30-20:00 og så tager en træning for mit vedkommende 1,5-2 timer incl. opvarmning osv. Det betyder så at jeg typisk er hjemme 21:30-22:00 hvor jeg får en shake og næsten ryger på hovedet i seng. Afhængig af primært min kones mødetid dagen efter, så er jeg oppe mellem kl. 5:30-6:00, så det passer fint med de nævnte 7-8 timer. Desværre ikke altid uafbrudt med 3 børn, men det er nok et vilkår man må leve med i en periode :´)

De sidste to træningsdage ligger lørdag og søndag med henholdsvis upper og lower. Her foretrækker, og forsøger jeg, at ligge mine træninger ca. midt på dagen når ungerne typisk har fået brændt noget krudt af om formiddagen og derfor har "pause" i et lidt roligere tempo. Kan det ikke lade sig gøre bliver det typisk en tidligere aften træning i stedet.

Det fungerer egentlig rigtig fint både for jeg selv, men også som far og ægtemand, da der på ovenstående måde for os stadig er en stor grad af mulighed for at tilbringe både dage og aftenener sammen :)

Ovenstående setup er grundideen som nok følges 9/10 uger, men selvfølgelig er der rum til at rykke træningsdage enten den ene eller den anden vej for sociale arrangementer eller lignende, men altid så når der nås de 5 gange ugentligt.

Håber det gav dig lidt af det du søgte, alternativt så spørger du bare yderligere ind.
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



!Option skrev:
zuzaki skrev:
!Option skrev:
Jeg prøver (og lykkes for det meste) med ca. 7-8 timer pr. nat, men med 3 små børn, hus, job og alle de andre dårlige undskyldninger kan det være svært at ramme [-o<

Tak for tilbagemeldingerne endnu en gang!


Ser umiddelbart fint ud, måske protein til den høje side, men det kan du evt. justere på senere hvis du f.eks. har behov for lidt flere kulhydrater i forbindelse med træning.

Er dog lidt nysgerrig på, hvordan din hverdag er skruet sammen for at du kan træne 5 gange om ugen og sove 7-8 timer om natten med 3 små børn.
Kunne jo være man blev inspireret til selv at gøre tingene lidt anderledes.


Vil hellere have "for meget" protein, end at risikere at få i underkanten. Energiniveauet er som sagt stadig fint med den nuværende mængde carbs, så tror bare jeg holder på lidt endnu.

Som nævnt tidligere så kører jeg et PPL/Upper/Lower program som har 5 indlagte træningsdage om ugen. Det er i øvrigt Jeff Nippards "Ultimate Push Pull Legs", hvis nogen har interesse i at prøve det af eller kigge det igennem.

Jeg træner tirsdag, onsdag og torsdag aften efter ungerne er røget i seng, madpakkerne er smurt osv. osv. Her står den på henholdsvis push, pull og legs i nævnte rækkefølge. Jeg har kun 500 meter til centeret så jeg kan som regel være der mellem 19:30-20:00 og så tager en træning for mit vedkommende 1,5-2 timer incl. opvarmning osv. Det betyder så at jeg typisk er hjemme 21:30-22:00 hvor jeg får en shake og næsten ryger på hovedet i seng. Afhængig af primært min kones mødetid dagen efter, så er jeg oppe mellem kl. 5:30-6:00, så det passer fint med de nævnte 7-8 timer. Desværre ikke altid uafbrudt med 3 børn, men det er nok et vilkår man må leve med i en periode :´)

De sidste to træningsdage ligger lørdag og søndag med henholdsvis upper og lower. Her foretrækker, og forsøger jeg, at ligge mine træninger ca. midt på dagen når ungerne typisk har fået brændt noget krudt af om formiddagen og derfor har "pause" i et lidt roligere tempo. Kan det ikke lade sig gøre bliver det typisk en tidligere aften træning i stedet.

Det fungerer egentlig rigtig fint både for jeg selv, men også som far og ægtemand, da der på ovenstående måde for os stadig er en stor grad af mulighed for at tilbringe både dage og aftenener sammen :)

Ovenstående setup er grundideen som nok følges 9/10 uger, men selvfølgelig er der rum til at rykke træningsdage enten den ene eller den anden vej for sociale arrangementer eller lignende, men altid så når der nås de 5 gange ugentligt.

Håber det gav dig lidt af det du søgte, alternativt så spørger du bare yderligere ind.

De mange studier der indikerer øget protein er at foretrække, er de ikke ofte finansierede af folk og virksomheder med interesse i at finde, at proteinindtagsøgelse øger muskelmassen?! Selv oplevede og oplever jeg ikke helt denne tilgang; Ligeså siger noget forskning også at proteinøgning kan virke modsat på hormoner attraktive for muskelfunktion.

Da soya for år siden blev udnævnt til østrogenlign. og derfor sænkende test niveau, fandt man vist ud af dette ikke var korrekt. Jeg formoder det kan have at gøre med, at høj proteinindtag kan stimulere til lavere testosterondannelse, når feks. kampfisk ikke længere selv skal jage deres føde har de ikke brug for meget testosteron, og at det derfor ikke alene er soya men al protein der kan virke sådan, noget som forskning vist også indikerer aktuelt?!
Øget protein kan måske sænke testosteron, hvilket måske faktisk kan virke positivt på folk der jager longevity, sund og optimal aldring. Dette er ikke at sammenligne med at sænke test ifht. anti TRT lign. sammenlingningsgrundlag.
 
Reputation point: 45
 
Indlæg: 1637
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nu ville jeg have quoted trådstarter, men det virker åbenbart ikke længere.

Personligt ville jeg fjerne æggehviderne - absolut ingen grund til at spilde penge på at undgå det - måske - sundeste ved ægget.

Frokost: Igen, ud med æggehviderne og find en anden proteinkilde. Kød, bælgfrugter etc.

Ellers ser det fint ud. Personligt kan jeg ikke længere få indtaget så meget protein, hvis det ikke skal påvirke børnenes spisevaner, men det er jo individuelt. Så var det min kostplan, som samtidig skulle ligne helt almindelig mad, ville carbs være flere og proteiner færre - men du behøver ikke gøre det.

Ellers faktisk en fornuftig plan, så længe du varierer din kost :)
Brugeravatar
Chef-moderator
 
Reputation point: 470
 
Indlæg: 22464
Tilmeldt: 2. nov 2009, 15:49
Geografisk sted: Århus
 
Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan



Garik skrev:Nu ville jeg have quoted trådstarter, men det virker åbenbart ikke længere.

Personligt ville jeg fjerne æggehviderne - absolut ingen grund til at spilde penge på at undgå det - måske - sundeste ved ægget.

Frokost: Igen, ud med æggehviderne og find en anden proteinkilde. Kød, bælgfrugter etc.

Ellers ser det fint ud. Personligt kan jeg ikke længere få indtaget så meget protein, hvis det ikke skal påvirke børnenes spisevaner, men det er jo individuelt. Så var det min kostplan, som samtidig skulle ligne helt almindelig mad, ville carbs være flere og proteiner færre - men du behøver ikke gøre det.

Ellers faktisk en fornuftig plan, så længe du varierer din kost :)


Tak for indspark :-)

Æggehviderne syntes jeg egentlig bare give en dejlig cremet konsistens i fx en shake eller smoothie, så jeg kan faktisk godt lide dem :whistle:

Nogle morgener ryger der dog bare ganske almindelige æg inkl. blomme i smoothien, afhængig af hvad der ryger sammen med bulguren eller quinoaen til frokost. Spiser jeg fx æggehvider til frokost spiser jeg alm. æg til morgenmaden. Kører jeg omvendt fx oksekød til frokosten med et "højere" fedtindhold bruger jeg æggehvider til morgenmaden. Forsøger at balancere det ud så fedtindtaget er på ca. 15-20% på daglig basis og det lykkes faktisk ganske fint.

Det er også svært at få så høj en mængde protein, særligt med ungernes kost in mente også da de jo gerne skal have mere "almindelig" mad og ikke indoktrineres for tidligt :´)

Men jeg syntes faktisk det fungere fornuftigt ind til nu. Kiloene ryger stødt og roligt af, dog har jeg desværre måtte holde 2 ugers komplet pause fra træning grundet en operation, så i aften bliver første træning siden da.
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Køber du dig ikke fattig i proteinpulver med et indtag på 100 gram dagligt?

Kiloprisen er jo oftest over 200 kr.

Hvor handler du henne?
 
Reputation point: 255
 
Indlæg: 1564
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Lucas1994 skrev:Køber du dig ikke fattig i proteinpulver med et indtag på 100 gram dagligt?

Kiloprisen er jo oftest over 200 kr.

Hvor handler du henne?


Alt er vel relativt, men jo med 100 g dagligt så svarer det jo godt og vel til 600 kr./måned hvis vi går med dine 200 kr./kg.
Det kan man selvfølgelig syntes er mange penge, omvendt så svarer det jo også rundt regnet til en 20'er om dagen som så mange andre bruger på to cheeseburgere fra McD eller 1/3 pakke smøger for dem som har den last :´)

Som der blev skrevet lidt om tidligere i tråden, så syntes jeg det er svært at nå 200+ g protein om dagen uden at gøre brug af tilskuddet her, så derfor vælger jeg at prioritere det pt. Det er klart at på dage hvor jeg fx har et mere proteinholdigt frokostmåltid eller aftenmåltid så nedjusterer jeg den sidste shake en smule.

Jeg har ikke noget sted hvor jeg køber 100% fast men har på det seneste vekslet mellem Bodylab, link slettet og (Slettet af admin). De sidste mange gange er det lykkedes mig at få de hjem til ca. 170-180 kr./kg ved køb af 5-10 kg pr. levering.

Bodylabs er desværre som regel dyrere end de andre, men det smager også bare bedst!

Edit: Kan se jeg umiddelbart ikke kan nævne andre navne hvor jeg handler så prøver lige lidt alternative stavemetoder :lol:

FittnezzNooorhd
MyyyyyyyProteeeeiiiiiin
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Haha, ja desværre er der stadig censur på dette site, trods det ikke længere er affilieret med Bodylab? :-k

Synes også Bodylabs smager bedst, men har fundet et Hollandsk site, hvor de opkøber Whey fra engelsk produktion, og sælger det ret billigt.

Selve produktet hedder Whey Temptation Bulk, og 4,5 kg koster ca 600 kr, men har ingen anelse om kvaliteten :-k

De virker dog ret transparente.

Nogen der har prøvet det?

Siden hedder

P o w e r s u p p l e m e n t s . e u
 
Reputation point: 255
 
Indlæg: 1564
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hej

Lige en lille opdatering på mit omtalte cut hvor flere var rigtig venlige til at melde ind med tips og tricks, endnu en gang tak!

Jeg har fulgt den omtalte plan så tæt som kan forventes med et almindeligt liv ved siden af, hvor sociale arrangementer i større eller mindre grad stadig har været en fast del af ugerne. Dette værende et bryllup, en tur ud at spise med kammerater osv. osv., men alt har trods alt været lidt mere modereret. Jeg har fx kun indtaget alkohol én gang de sidste mange måneder til et bryllup og har ellers været på vandvognen, hvilket i øvrigt passer mig gangske glimrende.

Jeg vil sige at jeg har ramt mit proteinindtag tæt på 99% af dagene og mine kalorier nok i hvert fald 90% af dagene. Jeg har i hele perioden fået trænet med godt intensitet 5 gange om ugen, hvis der ses bort fra først en ufrivillig pause på ca. 2 uger midt i maj grundet en mindre operation samt ca. 5 dages pause her i starten af juli pga. hold i ryggen.

Alt i alt, som sagt så tæt på optimalt som jeg realistisk kan forvente af mig selv. Det har givet følgende månedlige kropsmålinger foretaget i det lokale center med en Tanita MC-780 vægt/scanner:

7. februar:
Kropsvægt: 91,6 kg
Fedtmasse: 17,7 kg - 19,3%
Muskelmasse: 70,3 kg - 76,7%

8. marts:
Kropsvægt: 90,9 kg
Fedtmasse: 17,7 kg - 19,3%
Muskelmasse: 70,0 kg - 77,0%

19. april:
Kropsvægt: 90,2 kg
Fedtmasse: 16,9 kg - 18,7%
Muskelmasse: 69,7 kg - 77,3%

4. maj
Kropsvægt: 87,4 kg
Fedtmasse: 15,1 kg - 17,3%
Muskelmasse: 68,7 kg - 78,6%

7. juni:
Kropsvægt: 85,5 kg
Fedtmasse: 13,9 kg - 16,3%
Muskelmasse: 68,1 kg - 79,6%

14. juli:
Kropsvægt: 82,0 kg
Fedtmasse: 11,3 kg - 13,8%
Muskelmasse: 67,2 kg - 82,0%

Alt i alt siden jeg startede med at cutte ca. midt april har jeg altså tabt samlet set:

Kropsvægt: -8,2 kg
Fedtmasse: -5,6 kg
Muskelmasse: -2,5 kg

(Måleren fortæller jeg har tabt 0,1 kg knoglemasse, deraf afvigelsen :dance: )

Tabet af muskelmasse er selvfølgelig ærgerligt, men jeg kan ikke se hvor jeg skulle have forsøgt at redde det yderligere henne desværre når kosten og træningen har været ganske fornuftig. Topstyrken er selvfølgelig dalet en smule, men der kan da stadig kastes rundt med en respektabel vægt i de fleste øvelser.

Inden så længe tager jeg på ferie til Italien hvor jeg vil forsøge at holde kalorier og protein nogenlunde fornuftigt, med den bagtanke at jeg overvejer at forsøge at komme under de "magiske" 10% kropsfedt, hvilket realistisk set nok betyder at jeg skal ned på en kropsvægt tæt på 77-78 kg.

Kommentarer og input modtages gerne, alternativt brug det som inspiration eller læring til eget forløb.

Rigtig god sommer!
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Solidt resultat! Du må ikke hænge dig i tallene fra Tabitha(?)-vægten, de passer ikke og kan endda manipuleres med en tår vand. Træner du hårdt, spiser din protein (hvilket du i den grad gør), så kan du ikke gøre mere for at holde på mest mulig muskelmasse. Fortsæt det gode arbejde!
“Trust me when you love something you don’t need motivation”
Brugeravatar
 
Reputation point: 105
 
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 3. feb 2009, 17:29
 
Træner her: The Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



BigBoi skrev:Solidt resultat! Du må ikke hænge dig i tallene fra Tabitha(?)-vægten, de passer ikke og kan endda manipuleres med en tår vand. Træner du hårdt, spiser din protein (hvilket du i den grad gør), så kan du ikke gøre mere for at holde på mest mulig muskelmasse. Fortsæt det gode arbejde!


Mange tak for de pæne ord! Jeg er netop hjemvendt fra Italien og forsøger at skrue de sidste kilo af kroppen inden det går den anden vej igen :´)
Viljen til at ville skaber evnen til at kunne !
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. okt 2011, 17:33
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster