Steinberger skrev:Er benpres nødvendigt? Har jævnligt haft benpres på programmet, men har bemærket, især efter at jeg har skiftet center hvor benpressen har et underligt fladt sæde og ikke lineær modstand (en regulær gang pis fra technogym), at læn får problemer. Føler at min ROM er elendig, hvis jeg skal undgå at bøje læn. Samtidig føler jeg ikke, at den rammer ben, så meget som at styrken kommer fra "abdominalt tryk" mere end benene. Jeg ser også jævnligt folk med tændstikben sætte +14 skiver på. Det må da betyde, at det ikke er baller og lår som laver det hele?
Kører jeg øvelsen forkert, eller er den ikke god?
Ofte er benpres en lorteøvelse. Jeg kører den selv af og til, men så er det med 1 ben af gangen, og det andet strakt, netop pga lænden. Jeg vil til enhver tid foretrække split squat eller reverse lunges, enten med håndvægte eller stang. Det giver desuden god belastning af både adduktorer og glutes, noget jeg ikke oplever benpres giver på nogen måde. Jeg har oplevet gode benpres maskiner, også fra Technogym, om end jeg har oplevet markant flere dårlige end gode. Den gode de har lavet havde de i et gammelt Fitnessdk center i Viby. Det var en hvid maskine, og ryggen kunne justeres og lægges helt ned i flad, med to skulderpuder, således at man næsten kunne lave en slags liggende squat. Den var god. Vi har en af deres nyeste og dyreste modeller inde på arbejdet, og den er ikke noget at råbe hurra for. Ryglænet kan f.eks. ikke justeres trods et prisskilt på 83.250,-
https://www.pedan.dk/produkt/selection-pro-leg-press/
Der er masser af gode alternativer til benpres, så hvis du føler det er lort, så er det sikkert lort, så find på noget andet.