Velkommen til universitetet. Og ja, universitetsopstarten kan være overvældende.
Gode råd:
1) Få dig et overblik over din "arbejdsuge". Forvent at bruge i omegnen af 45 timer ugentligt på dit studie inkl. undervisning. Afhængigt af antallet af undervisningstimer skal den gennemsnitlige studerende regne med at bruge 20-25 timer ugentligt på at læse og løse opgaver. Det er en del timer, men affind dig med det.
Anskaf dig en kalender eller brug et Excel-ark. Hvis du ikke hurtigt planlægger din tid - også fritid - uge for uge, så kan et universitetsstudium hurtigt køre af sporet. Tilføj samtlige forelæsnings- og holdtimer for dette semestre/denne undervisningsblok. Dernæst tilføjer du planlagte møder med læsegruppen. Fordel så ovenstående timer til læsning og evt. studiejobs. Vær realistisk. Hvis du har været 8-10 timer på universitetet en dag, bliver mange timers læsning efterfølgende næppe
effektive timers læsning, fordi hjernen er træt. Jeg gjorde det, at jeg i stedet for læste mange timer på dage, hvor jeg havde tidligt fri, og på lørdage og søndage. Fredage eftermiddage og aftener var hjernen typisk lagt i alkohol.
2) Start med at få et overblik over de faglige emner, som vil blive gennemgået inden en forelæsning. I stedet for bare at læse fra a til b, så starter du med at læse de opsummeringer, som ofte findes i
slutningen af hvert kapitel. Det gør indlæringen lettere, og du får i det mindste en idé om, hvad forelæsningen kommer til at omhandle. Jeg har stort set aldrig nærlæst (altså fra a til b) inden en
forelæsning. Det har jeg så gjort efterfølgende, hvor jeg har prioriteret de emner, som lå i den tunge ende.
Jeg skippede jævnligt forelæsningstimer, hvis forelæseren gik slavisk frem efter lærebøgerne og tilligemed lagde eventuelle forelæsningsslides ud på et intranet til download. Om det er fornuftigt at gøre afhænger af det enkelte fag, og den måde underviseren underviser på.
3) Prioritér øvelses-/holdtimer. Det er her, hvor du kobler teori til praksis. Det vil sige, at du skal sørge for at møde forberedt op til timerne, at have løst de opgaver, som er blevet stillet (eller i hvert fald have forsøgt at løse dem). Du består næppe skriftlige eksaminer, hvor der indgår beregninger m.m., hvis du ikke i forvejen er trænet i at løse dem.
4) Det er vigtigt at give hjernen et længere
break i løbet ugen, fx ved at deltage i sociale ting både på og uden for universitetet, men det er lige så vigtigt at prioritere. Du kan næppe feste 2-3 gange i ugen og tro, at du kan klare det faglige til UG. Det kræver selvdisciplin. Gør det til en vane at klare dine studiepligter først og så belønne dig selv efterfølgende ved at deltage i noget socialt eller tag til træning. Studerende, som nedprioriterer det sociale liv eller slet ikke deltager i andet end i undervisningsrelaterede ting er i fare for at droppe ud. Det viser flere studieundersøgelser. Jeg var selv aktiv i en studenterforening med "interesseoverlap" med mit studium. Det var så givende, både fagligt, socialt og menneskeligt. Nogle af mine medstuderende fra foreningen er den dag i dag mine allerbedste venner.