Nogen med elektrikker baggrund ?
: 12. aug 2021, 16:34
Jeg bestilte en lader til mit elektriske løbehjul fra usa, som ankom idag.
Da jeg satte laderen i stikket, gik der et par sekunder og så lød der et knald efterfuldt en tyk ildelugtende røg.
Skrev efterfølgende til sælgeren, som svarede promte og bad mig prøve igen og evt tage en video. Dette gjorde jeg så og det samme skete. Sælger svarer så at der sidder en lille switch på bagsiden, som formentlig står på 110V frem for 220 og det var også tilfældet. Godt gemt inde bag et gitter og kun tilkommeligt med en strikkepind, sad der en knap. Efterfølgende har jeg nu haft den siddende i tændt og virker umiddelbart. Der sidder et lcd display på laderen, som viser et V efterfuldt et tal der fluktuere mellem 0.20 og 0.40. Under sidder et A som står stabilt på 0.00.
Min umiddelbare tanke er at der sidder to seperate kredsløb. Et til 110 og et til 220 og at 220 kredsløbet formentlig stadig fungere. Men jeg aner intet om strøm og den slags - absolut intet og min antagelse er sikkert forkert. Nogen tekniske bud på hvad der er sket og hvad der generede gnisten og røgen. Hvorfor jeg kunne tænde den to gange i streg selvom den lige var "brændt" af. Er det sikkert at sætte den til løbehjulet med de 220v og er der brand fare ?
Da jeg satte laderen i stikket, gik der et par sekunder og så lød der et knald efterfuldt en tyk ildelugtende røg.
Skrev efterfølgende til sælgeren, som svarede promte og bad mig prøve igen og evt tage en video. Dette gjorde jeg så og det samme skete. Sælger svarer så at der sidder en lille switch på bagsiden, som formentlig står på 110V frem for 220 og det var også tilfældet. Godt gemt inde bag et gitter og kun tilkommeligt med en strikkepind, sad der en knap. Efterfølgende har jeg nu haft den siddende i tændt og virker umiddelbart. Der sidder et lcd display på laderen, som viser et V efterfuldt et tal der fluktuere mellem 0.20 og 0.40. Under sidder et A som står stabilt på 0.00.
Min umiddelbare tanke er at der sidder to seperate kredsløb. Et til 110 og et til 220 og at 220 kredsløbet formentlig stadig fungere. Men jeg aner intet om strøm og den slags - absolut intet og min antagelse er sikkert forkert. Nogen tekniske bud på hvad der er sket og hvad der generede gnisten og røgen. Hvorfor jeg kunne tænde den to gange i streg selvom den lige var "brændt" af. Er det sikkert at sætte den til løbehjulet med de 220v og er der brand fare ?