Side 1 af 1

Herlige fitness world

Indlæg: 30. jul 2020, 12:46
af Steinberger
FW skrev "Vi beder dig om at vælge en af 4 nedenstående muligheder senest den 2. april 2020." under coronapausen for hvordan jeg ville fortsætte mit medlemsskab.

Dog gav, så vidt jeg umiddelbart kan se, ingen af mulighederne mulighed for, blot at få pengene jeg havde betalt retur, (kun som kompensation på medlemsskab) på trods af at det ser ud til, at man havde haft krav på det (Eller tager jeg fejl?):
https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/f ... er-dig-ind
Er det vildledende? Ser det ikke ud som om, at man kun har de 4 muligheder, de skrev til en? Er det lovligt?




Er der desuden nogen som ved, om man endnu kan få penge retur for lukkeperioden og fravælge sig det tilbud de automatisk gav en (500 kr. gavekort) forudsat man selvfølgelig ikke har brugt eller fået gavekortet?

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 30. jul 2020, 15:16
af Etrius
Det er under alle omstændigheder ufine metoder, de benytter, da de tilbageholder information. Du har jo altid krav på at få penge retur, hvis du ikke får den ydelse, som du betaler for. Helt galt er det, hvis du får en "kompensation" automatisk, hvis du ikke handler inden for en bestemt tidsfrist. Altså hvis du eksempelvis blot modtager et gavekort til brug i centret, når du nu ikke kan træne. Jeg er ret sikker på, at det er et klokkeklart aftalebrud. Centret kan ikke bare lave en anden aftale uden dit samtykke. SandyFrink kan måske henvise til gældende lovgivning? Det er formentlig forbrugeraftaleloven.

For øvrigt har mit center pr. 1. juli sat prisen på mit abonnement op med hele 17 %. Det er ikke varslet personligt (ikke engang i centret), så hvis de i morgen trækker det ekstra fra min konto, så er dét i hvert fald et brud på forbrugeraftaleloven.

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 30. jul 2020, 18:41
af JBender
Jeg fik medlemskabet sat på pause i perioden OG fik oven i det 500 kr. gavekort. Synes bestemt det er en fin løsning de er kommet med. :)

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 30. jul 2020, 20:59
af Steinberger
JBender skrev:Jeg fik medlemskabet sat på pause i perioden OG fik oven i det 500 kr. gavekort. Synes bestemt det er en fin løsning de er kommet med. :)


Det var da ikke en mulighed?

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 30. jul 2020, 21:05
af Steinberger
Etrius skrev:Det er under alle omstændigheder ufine metoder, de benytter, da de tilbageholder information. Du har jo altid krav på at få penge retur, hvis du ikke får den ydelse, som du betaler for. Helt galt er det, hvis du får en "kompensation" automatisk, hvis du ikke handler inden for en bestemt tidsfrist. Altså hvis du eksempelvis blot modtager et gavekort til brug i centret, når du nu ikke kan træne. Jeg er ret sikker på, at det er et klokkeklart aftalebrud. Centret kan ikke bare lave en anden aftale uden dit samtykke. SandyFrink kan måske henvise til gældende lovgivning? Det er formentlig forbrugeraftaleloven.

For øvrigt har mit center pr. 1. juli sat prisen på mit abonnement op med hele 17 %. Det er ikke varslet personligt (ikke engang i centret), så hvis de i morgen trækker det ekstra fra min konto, så er dét i hvert fald et brud på forbrugeraftaleloven.


Ja, business er business :( Men helt generelt kan firmaer lige så godt teste juridiske gråzoner af, da det sjældent ikke betaler sig.

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 31. jul 2020, 08:29
af Christian M
Har du tjekket hvad der reelt er trukket af penge på din konto og har du læst den her FAQ ?
https://www.fitnessworld.com/dk2/faq-lukkeperiode

Min oplevelse er at FW har behandlet medlemmerne overraskende godt !

mvh
Christian

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 31. jul 2020, 09:16
af Etrius
Christian M skrev:Min oplevelse er at FW har behandlet medlemmerne overraskende godt !

mvh
Christian

Det synes jeg nu ikke. Hvis man ikke havde taget stilling til, hvad der skulle ske med ens medlemskab i lukkeperioden, jamen så gav de blot et gavekort på kr. 500 som kompensation, og som skulle bruges i eet af deres centre. Du har altså betalt for medlemskabet. FW har ikke leveret den service, som man har betalt for, så derfor skulle de automatisk have sat dit medlemskab i bero. Der er jo reelt tale om en anden forbrugeraftale, som FW så vælger at lade træde i kraft uden dit samtykke. Vinderen er FW, ikke forbrugeren, fordi forbrugeren bliver stavnsbundet til FW, hvis vedkommende vil bruge det gavekort.

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 31. jul 2020, 09:39
af Christian M
Etrius skrev:
Christian M skrev:Min oplevelse er at FW har behandlet medlemmerne overraskende godt !

mvh
Christian

Det synes jeg nu ikke. Hvis man ikke havde taget stilling til, hvad der skulle ske med ens medlemskab i lukkeperioden, jamen så gav de blot et gavekort på kr. 500 som kompensation, og som skulle bruges i eet af deres centre. Du har altså betalt for medlemskabet. FW har ikke leveret den service, som man har betalt for, så derfor skulle de automatisk have sat dit medlemskab i bero. Der er jo reelt tale om en anden forbrugeraftale, som FW så vælger at lade træde i kraft uden dit samtykke. Vinderen er FW, ikke forbrugeren, fordi forbrugeren bliver stavnsbundet til FW, hvis vedkommende vil bruge det gavekort.



Det kan man godt sige.
Men igen, de har givet folk valgmuligheden og hvis man ikke har taget et aktivt valg og nu vil gøre det om, så er der i min optik ikke andet at gøre end at kontakte FW og spørge.
At snakke om vindere i den her Corona tid, FW og alle andre der har været tvangslukket har haft det rimelig nedern.

Lidt off-topic: TS har i øvrigt selv truffet et aktivt valg i denne konkrete sag (baseret på hans tidligere tråd).

Så jeg tror at antallet af "skadeslidte" pga. deres håndtering er ualmindelig få.

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 31. jul 2020, 10:02
af Steinberger
Christian M skrev:
Etrius skrev:
Christian M skrev:Min oplevelse er at FW har behandlet medlemmerne overraskende godt !

mvh
Christian

Det synes jeg nu ikke. Hvis man ikke havde taget stilling til, hvad der skulle ske med ens medlemskab i lukkeperioden, jamen så gav de blot et gavekort på kr. 500 som kompensation, og som skulle bruges i eet af deres centre. Du har altså betalt for medlemskabet. FW har ikke leveret den service, som man har betalt for, så derfor skulle de automatisk have sat dit medlemskab i bero. Der er jo reelt tale om en anden forbrugeraftale, som FW så vælger at lade træde i kraft uden dit samtykke. Vinderen er FW, ikke forbrugeren, fordi forbrugeren bliver stavnsbundet til FW, hvis vedkommende vil bruge det gavekort.



Det kan man godt sige.
Men igen, de har givet folk valgmuligheden og hvis man ikke har taget et aktivt valg og nu vil gøre det om, så er der i min optik ikke andet at gøre end at kontakte FW og spørge.
At snakke om vindere i den her Corona tid, FW og alle andre der har været tvangslukket har haft det rimelig nedern.

Lidt off-topic: TS har i øvrigt selv truffet et aktivt valg i denne konkrete sag (baseret på hans tidligere tråd).

Så jeg tror at antallet af "skadeslidte" pga. deres håndtering er ualmindelig få.

Så fordi du ved at en person har, har du grund til at tro at mange andre også har? Det var da slående så mange logiske fejlslutninger du lavede i en sætning.

Jeg kender flere der ikke har valgt (4-5 stykker), end valgt.

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 31. jul 2020, 10:11
af Christian M
Ro på... jeg skrev at du havde taget et valg...
Og at jeg i det store billede ikke tror at der er mange skadelidte....


Og hvis man er utilfreds/skadeslidt så kontakter man vel fitnesscenteretfoe at finde en løsning... Ellers opfinder man jo bare et problem som man reelt ikke gider at løse - og hvis det er målet så skal man da endelig bare fortsætte, man kan bare ikke forvente at man bliver gladere af det.

Re: Herlige fitness world

Indlæg: 31. jul 2020, 10:15
af Etrius
Christian M skrev:
Etrius skrev:Det synes jeg nu ikke. Hvis man ikke havde taget stilling til, hvad der skulle ske med ens medlemskab i lukkeperioden, jamen så gav de blot et gavekort på kr. 500 som kompensation, og som skulle bruges i eet af deres centre. Du har altså betalt for medlemskabet. FW har ikke leveret den service, som man har betalt for, så derfor skulle de automatisk have sat dit medlemskab i bero. Der er jo reelt tale om en anden forbrugeraftale, som FW så vælger at lade træde i kraft uden dit samtykke. Vinderen er FW, ikke forbrugeren, fordi forbrugeren bliver stavnsbundet til FW, hvis vedkommende vil bruge det gavekort.
Det kan man godt sige.

Men igen, de har givet folk valgmuligheden og hvis man ikke har taget et aktivt valg og nu vil gøre det om, så er der i min optik ikke andet at gøre end at kontakte FW og spørge.
At snakke om vindere i den her Corona tid, FW og alle andre der har været tvangslukket har haft det rimelig nedern.

Lidt off-topic: TS har i øvrigt selv truffet et aktivt valg i denne konkrete sag (baseret på hans tidligere tråd).

Så jeg tror at antallet af "skadeslidte" pga. deres håndtering er ualmindelig få.

Men det burde ikke være nødvendigt at skulle kontakte FW. Det er klart, at denne branche også har været/er presset økonomisk pga. Corona-pandemien, men jeg synes ikke, at det helt retfærdiggør, at man bevæger sig ud i gråzoner i forhold til overholdelse af forbrugeraftaler. Personligt kan jeg dog godt se igennem fingre med deres kreativitet. Privatøkonomisk har det ingen betydning for mig. Andre brancher er dog langt mere kreative i et forsøg på at tjene penge igen, og hvor man går så langt, at man bevidst overtræder lovgivningen. Eksempelvis flere barer i København, som holder åbent efter kl. 24 under dække af, at de holder åbent i privat regí. Så kan man f... tale om profitmageri og komplet ligegyldighed over for ens medborgere. Skal vi til at have et dansk "Ischgl" og superspredning herhjemme? Jesus, hvor er folk nogle sinker, men det er en hel anden snak.