Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65821 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049612 indlæg i 100423 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1334
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1330

Følg bodybuilding.dk på

Flyvning og vægt.

Udskriv emne


Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum





Hey BB

Er godt igang med mit cut. Og har kørt det i snart 8 uger og i kan tjekke min fremgang ud i linket nederst i indlægget.

Mit spørgsmål er.
Jeg har lige været et smut i egypten med kæresten og har forsømt min kur en smule, men har prøvet at holde mig selv i nakken, og stadig trænet hver anden dag som jeg gør her hjemme normalt. Og da jeg vejede mig søndagen før jeg tog afsted sagde vægten 76,8kg. Hvilket jo var perfekt.
Jeg vejede mig så for første gang efter ferien og der sagde vægten skuffende 79,2kg, hvilket ville sige at jeg havde taget 2,4kg på, på 14 dage.
Men her i dag blev jeg nysgerrig og hoppede på vægten og der overraskede den mig 75,5kg. Hvilket svare til et tab på 3,7kg siden min vejning i søndags.

Så er det bare jeg tænker om det kan have været vand i kroppen fra flyveturen som viste den store vægtforøgelse.
Ved i kloge hoveder noget om det ;)


http://www.bodybuilding.dk/mit-forste-seriose-cut-update-hver-sondag-t67892.html

Lasse
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 18. feb 2013, 15:50
Geografisk sted: Ringsted
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hvordan skulle selve flyveturen give dig vand i kroppen?
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 502
 
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 30. sep 2007, 23:04
Geografisk sted: Svendborg
 
Træner her: Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ingen anelse. Har bare hørt noget om vand i kroppen når man flyver.

Men spørgsmålet er jo også lidt om mit vægttab. Over 3kg på 3 dage. Så et eller andet er der jo sket.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 18. feb 2013, 15:50
Geografisk sted: Ringsted
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Altså, det kan jo også bare være vand helt normalt du har mistet ? :)

Når du stiger på flyet, så vejer du x-antal kilo. Det er jo på ingen måde muligt, at du i løbet af turen, på mystisk vis, tager ekstra kilo på, medmindre du selv fylder noget indenbords. Vand, og andet, opstår jo ikke bare af ingenting :)
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 429
Tilmeldt: 17. nov 2009, 21:19
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Derunderon skrev:Altså, det kan jo også bare være vand helt normalt du har mistet ? :)

Når du stiger på flyet, så vejer du x-antal kilo. Det er jo på ingen måde muligt, at du i løbet af turen, på mystisk vis, tager ekstra kilo på, medmindre du selv fylder noget indenbords. Vand, og andet, opstår jo ikke bare af ingenting :)

Det har du nok ret i.
Men kan stadig ikke se eller forstå hvordan jeg kan smide 3,7kg på 3 dage.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 18. feb 2013, 15:50
Geografisk sted: Ringsted
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Nu må vi lige lære noget om væskefaser osv. før vi snakker om det her.

Godt 2/3 af din kropsvægt er vand. Jo mere fedt, jo mindre vand. For en standard slank mand er 2/3 et ganske godt bud. Vejer du 80 kg er det ~52 kg/liter vand. Denne væske fiser rundt inde i cellerne, i blodbanen og i det interstitielle rum. Ud af væskefasen er normoantagelsen at 2/3 af væskefasen (de 52 kg/liter) det er inde i cellerne og 1/3 er i det der hedder ekstracellulærvandet (ECV). ECV opdeles så yderligere i plasma (der holder 1/3 af ECV vandet) og det interstitielle væske (der holder 2/3 af ECV). Det er lidt kringlet, men prøv at holde fast.

Der trækkes væske fra plasma til dette interstitielle rum (lad os kalde det IR for short) blandt andet via et hydrostatisk tryk der laves af hjertet. Der er en masse faktorer der også trækker vand ud og efterfølgende tilbage i karbanen igen (som det skal), men lige nu fokuserer vi på dette hydrostatiske tryk.

I venerne, der fører væk fra vævet, er der et netto tryk på 0 mmHg. Det er nødvendigt for at der kommer tilpas væske tilbage fra IR til plasma. Der skal ikke ligge og syppe overskuds væske rundt i IR - det er blandt andet det der sker når folk har væskeophobninger f.eks. i benene. Se på gamle damer med tykke ankler og støttestrømper. Det er store mængder vand der ligger og flyder rundt hvor det ikke skal være.

Når du er i en flyver er du ikke påvirket af det normale atmosfæriske tryk som er 1 ATM, men nærmere 3/4 ATM. Det ændrer på trykforholdene i det her mikrokredsløb og fører til en øget transport af væske ud til IR. Det er derfor folk får lidt/meget hævede fødder når de flyver langt. Det er væske der fiser ud i IR.

Det væske skal nok blive fjernet igen, hvis ikke du er syg (ikke forkølet, men sværere sygdom der kraftigt påvirker dit blodtryk, din cirkulation mv.). Men ikke lige med det samme. Og du tisser ikke bare lige den væske ud der ligger i IR - for det når aldrig til nyrerne og bliver udskilt, fordi det sker kun hvis det er i plasma.

Så det er ikke utænkeligt at du har holdt noget mere væske i kroppen efter flyvningen. Dine væskefaser har lige skulle have noget tid til at regulere sig tilbage til steady state og det er sandsynligvis derfor du har oplevet nogle vægtsvingninger. Det har intet med din reelle kropsmasse at gøre.

Billede
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Dingo, lækkert med en god forklaring, men jeg forstår ikke helt hvordan det kan påvirke vægten, at vandet flytter sig fra det ene sted i kroppen, til et andet. Hvad har jeg misforstået?
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 465
Tilmeldt: 9. jan 2010, 02:38
Geografisk sted: Hobro
 
Træner her: Hobro Helse Sport
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det er rigtig nok.. sidst jeg var ude og flyve tog jeg ti kilo på på en flyvetur.. det er noget med at den luft du indånder oppe i et fly, bliver omdannet til muskler og vand i kroppen
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 5. feb 2013, 20:54
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bjarke Andersen skrev:Dingo, lækkert med en god forklaring, men jeg forstår ikke helt hvordan det kan påvirke vægten, at vandet flytter sig fra det ene sted i kroppen, til et andet. Hvad har jeg misforstået?


Fordi noget af vandet skifter fra at være i blodbanen, hvor du let tisser det ud, til at ligge ude mellem cellerne hvor du ikke bare sådan lige kan komme af med det. Det gør at du tilbageholder vandet i kroppen. Det er ikke fordi det pludselig vejer mere, det kan det naturligvis ikke, men fordi det flyttes et sted hen hvor udskillelsen ikke kan reguleres :)

bose skrev:Det er rigtig nok.. sidst jeg var ude og flyve tog jeg ti kilo på på en flyvetur.. det er noget med at den luft du indånder oppe i et fly, bliver omdannet til muskler og vand i kroppen

Hold nu op med at komme med fjollede kommentarer. Især når det faktisk er ganske faktuelt at man ophober vand i kroppen under længere flyveture.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Dingo skrev:
Bjarke Andersen skrev:Dingo, lækkert med en god forklaring, men jeg forstår ikke helt hvordan det kan påvirke vægten, at vandet flytter sig fra det ene sted i kroppen, til et andet. Hvad har jeg misforstået?


Fordi noget af vandet skifter fra at være i blodbanen, hvor du let tisser det ud, til at ligge ude mellem cellerne hvor du ikke bare sådan lige kan komme af med det. Det gør at du tilbageholder vandet i kroppen. Det er ikke fordi det pludselig vejer mere, det kan det naturligvis ikke, men fordi det flyttes et sted hen hvor udskillelsen ikke kan reguleres :)

bose skrev:Det er rigtig nok.. sidst jeg var ude og flyve tog jeg ti kilo på på en flyvetur.. det er noget med at den luft du indånder oppe i et fly, bliver omdannet til muskler og vand i kroppen

Hold nu op med at komme med fjollede kommentarer. Især når det faktisk er ganske faktuelt at man ophober vand i kroppen under længere flyveture.

Fedt, der var noget som gav mening :)
Så var jeg ikke helt forkert på den.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 18. feb 2013, 15:50
Geografisk sted: Ringsted
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Dingo skrev:
Når du er i en flyver er du ikke påvirket af det normale atmosfæriske tryk som er 1 ATM, men nærmere 3/4 ATM. Det ændrer på trykforholdene i det her mikrokredsløb og fører til en øget transport af væske ud til IR. Det er derfor folk får lidt/meget hævede fødder når de flyver langt. Det er væske der fiser ud i IR.

På opfordring fra Dingo svarer jeg i denne tråd.
Dingo jeg er ikke overbevist om at det, du har skrevet, er rigtigt. Såfremt man ændrer omgivelsernes tryk vil ændringerne intravaskulært og i IR være det samme som udgangspunkt. Herfor vil dette ikke bidrage til den hydrostatiske trykkomponent.
Jeg tror herimod snarere at forklaringen skal findes i immobiliseringen der hos nogle medfører dårligere venøst såvel som lymfeafløb. Dette vil bidrage til øget intravaskulært hydrostatisk tryk, der vil medføre at ligevægten ændres mod at der findes mere væske i IR.
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 2272
Tilmeldt: 21. apr 2011, 17:24
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Stenalt skrev:
Dingo skrev:
Når du er i en flyver er du ikke påvirket af det normale atmosfæriske tryk som er 1 ATM, men nærmere 3/4 ATM. Det ændrer på trykforholdene i det her mikrokredsløb og fører til en øget transport af væske ud til IR. Det er derfor folk får lidt/meget hævede fødder når de flyver langt. Det er væske der fiser ud i IR.

På opfordring fra Dingo svarer jeg i denne tråd.
Dingo jeg er ikke overbevist om at det, du har skrevet, er rigtigt. Såfremt man ændrer omgivelsernes tryk vil ændringerne intravaskulært og i IR være det samme som udgangspunkt. Herfor vil dette ikke bidrage til den hydrostatiske trykkomponent.
Jeg tror herimod snarere at forklaringen skal findes i immobiliseringen der hos nogle medfører dårligere venøst såvel som lymfeafløb. Dette vil bidrage til øget intravaskulært hydrostatisk tryk, der vil medføre at ligevægten ændres mod at der findes mere væske i IR.


This og så sammen med at Manden har været på et seriøst cut som kunne være ketogenisk og derefter tager en uges pause hvor han propper sig med carbs som også sikrer vandophobning i kroppen som forsvinder når han kommer hjem og er tilbage på sin kur..
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 931
Tilmeldt: 12. mar 2008, 14:51
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 155.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Stenalt skrev:På opfordring fra Dingo svarer jeg i denne tråd.
Dingo jeg er ikke overbevist om at det, du har skrevet, er rigtigt. Såfremt man ændrer omgivelsernes tryk vil ændringerne intravaskulært og i IR være det samme som udgangspunkt. Herfor vil dette ikke bidrage til den hydrostatiske trykkomponent.
Jeg tror herimod snarere at forklaringen skal findes i immobiliseringen der hos nogle medfører dårligere venøst såvel som lymfeafløb. Dette vil bidrage til øget intravaskulært hydrostatisk tryk, der vil medføre at ligevægten ændres mod at der findes mere væske i IR.



Fra IR mod plasma er der jo normalt et hydrostatisk tryk på 0 mmHg, der så underforstået er 1 ATM. Hvis det tryk falder, som det gør svagt ved flyvning, vil det jo ændre netto filtrationstrykket så der ikke presses nær så meget væske tilbage til plasma som der plejer. Det atmosfæriske tryk trykker jo ikke fra plasma og ud mod IR. Ellers har jeg da helt misforstået noget :cry:

Selvfølgelig er det af stor betydning af venepumper mv. ikke mobiliseres fordi man bare sidder der og glor, men vores lærer fremhævede disse pointer da vi havde om det parakapillære kredsløb.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Spændende, om end nørdet, læsning, Dingo og Stenalt. Tommelfinger opad! :)
Eat clen, tren hard
Brugeravatar
 
Reputation point: 135
 
Indlæg: 8205
Tilmeldt: 13. nov 2007, 19:53
Geografisk sted: Århus C
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Dingo skrev:Fra IR mod plasma er der jo normalt et hydrostatisk tryk på 0 mmHg, der så underforstået er 1 ATM. Hvis det tryk falder, som det gør svagt ved flyvning, vil det jo ændre netto filtrationstrykket så der ikke presses nær så meget væske tilbage til plasma som der plejer. Det atmosfæriske tryk trykker jo ikke fra plasma og ud mod IR. Ellers har jeg da helt misforstået noget :cry:

Selvfølgelig er det af stor betydning af venepumper mv. ikke mobiliseres fordi man bare sidder der og glor, men vores lærer fremhævede disse pointer da vi havde om det parakapillære kredsløb.

Jeg vil mene at det atmosfæriske tryk til enhver tid distribueres over alle kroppens faser (undtagen måske luftfyldte hulrum som f.eks. mellemøret) øjeblikkeligt da væske jo er inkompressibelt og karrene er eftergivelige. Det omgivende tryk vil således til alle tider påvirke kar og IR lige meget og en ændring burde derfor i sig selv ikke ændre på nettotransport hverken den ene eller den anden vej. Såfremt det din lærer havde sagt var sandt skulle man jo opleve at dykkere fik presset al deres væske fra IR over i karbanen.
Hvor trykket i IR imidlertid kan ændres er ved brug af f.eks. støttestrømper hvor trykket ændres lokalt i underbenene men ikke appliceres det centrale blodvolumen.
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 2272
Tilmeldt: 21. apr 2011, 17:24
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Men atmosfæretrykket vil jo trykke udefra og ind og derved ikke kunne påvirke det hydrostatiske tryk i hverken arterier eller vener i retning mod IR? I min optik vil det netop kun sænke det hydrostatiske tryk fra IR til blodbanen. Siden atm trykket ikke stiger vil det ikke komprimere karrene, hvilket netop ville kunne øge trykket.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Dingo skrev:Men atmosfæretrykket vil jo trykke udefra og ind og derved ikke kunne påvirke det hydrostatiske tryk i hverken arterier eller vener i retning mod IR? I min optik vil det netop kun sænke det hydrostatiske tryk fra IR til blodbanen. Siden atm trykket ikke stiger vil det ikke komprimere karrene, hvilket netop ville kunne øge trykket.

Hvis du ændrer det atmosfæriske tryk vil det absolutte tryk i IR og i karrene ændres tilsvarende lige meget. Det absloutte tryk ændres således mens den relative trykgradient mellem de to compartments forbliver ens. Jeg er ret overbevist om at jeg har ret.. Har enddag for en sikkerheds skyld også fået det bekræftet af en anæstesiolog, der i den grad må siges at have styr på væskefaser.
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 2272
Tilmeldt: 21. apr 2011, 17:24
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Så fik jeg lige konsulteret med min underviser og ja, jeg havde noteret mig forkert fra vores undervisning omkring emnet - damnit!

Jeg var dog med på at nedsat venepumpeaktivitet samt hæmmet lymfatisk drænage var de store medspillere, men troede fandme også der lige var noget om atmosfæretrykket.

Billede

Men godt vi fik en konklusion på det - herligt med lidt højere faglig diskussion :mrgreen:
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Begynder forum




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster