Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65754 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049591 indlæg i 100423 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1061
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1058

Følg bodybuilding.dk på

Ny artikel: Unge og styrketræning

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Billede

Er det okay at starte i en tidlig alder?

Myter har en ting til fælles. De er ufatteligt sejlivede, og vil bare ikke dø. Og når det drejer sig om emnet, unge og styrketræning, så finder man absolut ingen undtagelser her.

Læs hele artiklen her:
http://www.news.bodylab.dk/artikler/147 ... ketraening
Brugeravatar
Administrator
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 3061
Tilmeldt: 3. mar 2005, 00:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis man på grund af den hårde styrketræning kommer til at ligge i et reelt kalorieunderskud, så kan det vel godt hæmme væksten, right?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 461
Tilmeldt: 2. nov 2008, 17:39
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Fitness World Aalborg
Unifitness
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Atombomben skrev:Hvis man på grund af den hårde styrketræning kommer til at ligge i et reelt kalorieunderskud, så kan det vel godt hæmme væksten, right?

Det sker jo ikke, de forbrænder jo ikke mere end fx. håndbold, fodbold, tennis, badminton, eller alle mulige andre sportsgrene hvor du får pulsen godt op :) Desuden bliver man rigtig godt sulten efter en gang styrketræning, så de æder vel noget mere også :D
Brugeravatar
 
Reputation point: 134
 
Indlæg: 7407
Tilmeldt: 29. mar 2011, 23:18
 
Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg synes det er at afskrive problemet lidt for meget. Mange unge får en utrolig dårlig kost og der er jo ingen der siger, at styrketræning er deres eneste sportsgren - det kan jo nemt køres som et supplement til f.eks. fodbold og/eller håndbold.

Jeg kan sagtens forestille mig, at de fleste unge mennesker har svært ved at klemme 3500-4000 kalorier ned dagligt hvis vi antager at det er det der ca. skal til, hvis man spiller fodbold 2-3 gange om ugen og derudover styrketræner 3-4 timer om ugen.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 461
Tilmeldt: 2. nov 2008, 17:39
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Fitness World Aalborg
Unifitness
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



som jeg husker min barndom brugte vi i SFOen meget tid på arm gang, kravle i træer, skubbe hianden på go carts, bygg huler med "store stammer, og grene". og diverse andre aktiviterer hvor man brugte en del kræfter. Og det er jo helt normalt, og faktisk ikke så forskelligt fra om man bruger ens kræfter på at styrketræne, eller hive sig selv op i et træ eller armgang osv..
Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 28. maj 2011, 23:10
Geografisk sted: Hobro, nordjylland
 
Træner her: Hobro Helse Sport
Fitness World Kolding
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Lenned skrev:som jeg husker min barndom brugte vi i SFOen meget tid på arm gang, kravle i træer, skubbe hianden på go carts, bygg huler med "store stammer, og grene". og diverse andre aktiviterer hvor man brugte en del kræfter. Og det er jo helt normalt, og faktisk ikke så forskelligt fra om man bruger ens kræfter på at styrketræne, eller hive sig selv op i et træ eller armgang osv..

Jo det er mere skadeligt at løfte en 8 kg håndvægt, end det er at løfte træstammer i skoven :lol: ifølge mange folk i hvert fald.

Atombomben skrev:Jeg synes det er at afskrive problemet lidt for meget. Mange unge får en utrolig dårlig kost og der er jo ingen der siger, at styrketræning er deres eneste sportsgren - det kan jo nemt køres som et supplement til f.eks. fodbold og/eller håndbold.

Jeg kan sagtens forestille mig, at de fleste unge mennesker har svært ved at klemme 3500-4000 kalorier ned dagligt hvis vi antager at det er det der ca. skal til, hvis man spiller fodbold 2-3 gange om ugen og derudover styrketræner 3-4 timer om ugen.

Hvorfor skal de spise 4000 kalorier? Vi snakker måske børn på 12 år. De skal ikke have 4000 kalorier.
Og i dit eksempel vil det nærmere blive den samlede arbejdsbyrde der er et problem, og ikke de (uholdbare) problemstillinger der normalt fremhæves ved styrketræning i en ung alder
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Dingo skrev:Hvorfor skal de spise 4000 kalorier? Vi snakker måske børn på 12 år. De skal ikke have 4000 kalorier.
Og i dit eksempel vil det nærmere blive den samlede arbejdsbyrde der er et problem, og ikke de (uholdbare) problemstillinger der normalt fremhæves ved styrketræning i en ung alder


Jeg må indrømme, at tallet i første omgang var grebet ud af luften, men Fødevarestyrelsen anbefaler at børn mellem 11 og 15 indtager 9700KJ om dagen (9700/4=2450) hvis de følger anbefalingen om at være fysisk aktiv i 60 minutter om dagen. Hvis man dertil ligger en sport, som f.eks. konkurrencesvømning, hvor man ofte træner 2 timer om dagen, så er man vel ved at være deroppe - og det er uden den supplerende styrketræning.

Men nu var tesen så også, at hvis styrketræningen giver anledning til et kalorieunderskud, så kan det hæmme væksten. Det betyder naturligvis ikke, at man skal droppe styrketræningen, men at man skal bede mutter om at lave noget mere aftensmad.

http://www.madklassen.dk/NR/rdonlyres/D ... g_2010.doc - side 28
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 461
Tilmeldt: 2. nov 2008, 17:39
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Fitness World Aalborg
Unifitness
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Men nu var tesen så også, at hvis styrketræningen giver anledning til et kalorieunderskud, så kan det hæmme væksten.

Jeg synes det er en stor omgang sludder sladder. At en person ligger i kalorieunderskud kan jo aldrig være vægttræningens skyld. Så kan du ligeså godt skylde skylden på cykelturen til skole, fodboldkampen med vennerne, havearbejdet for farmand eller en hvilken som helst anden energikrævende aktivitet. Artiklen handler om hvorvidt vægttræning er skadeligt for unge. Intet andet. Det er det samme som at sige, at en væksthæmmet anorektiker som begynder at dyrke vægttræning, bliver væksthæmmet pga. vægttræningen. Personen er væksthæmmet pga. hans/hendes sygdom, ikke pga. vægttræningen. Og hvis en person ikke vokser fordi han/hun spiser for lidt i forhold til det overordnede aktivitetsniveau, så er det ikke hverken den ene eller anden aktivitet som er synderen, men det faktum, at personen spiser for lidt.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør
 
Reputation point: 168
 
Indlæg: 5555
Tilmeldt: 18. jun 2006, 09:39
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Thomas Jagd skrev:
Men nu var tesen så også, at hvis styrketræningen giver anledning til et kalorieunderskud, så kan det hæmme væksten.

Jeg synes det er en stor omgang sludder sladder. At en person ligger i kalorieunderskud kan jo aldrig være vægttræningens skyld. Så kan du ligeså godt skylde skylden på cykelturen til skole, fodboldkampen med vennerne, havearbejdet for farmand eller en hvilken som helst anden energikrævende aktivitet. Artiklen handler om hvorvidt vægttræning er skadeligt for unge. Intet andet. Det er det samme som at sige, at en væksthæmmet anorektiker som begynder at dyrke vægttræning, bliver væksthæmmet pga. vægttræningen. Personen er væksthæmmet pga. hans/hendes sygdom, ikke pga. vægttræningen. Og hvis en person ikke vokser fordi han/hun spiser for lidt i forhold til det overordnede aktivitetsniveau, så er det ikke hverken den ene eller anden aktivitet som er synderen, men det faktum, at personen spiser for lidt.


Jeg forstår udmærket artiklens budskab, og jeg har da også delt den med en knap så oplyst kammerat, men min bekymring omfatter også kun dem, der bruger styrketræning som supplement til en anden sportsgren, og om de i netop disse tilfælde er ansvarlige nok til at sørge for deres egen kost. De opbygger jo et relativt stort energibehov, som jeg sagtens kan se at de har svært ved at få opfyldt. Jeg husker tydeligt hvordan jeg i den spæde alder af 25 år havde stort besvær med at indtage bare 3500kcal dagligt uden det blev alt for usundt.

Derudover er det rigtigt, at problemstillingen også opstår når barnet både dyrker fodbold og håndbold, men nu omhandlede artiklen jo specifikt om styrketræning er skadeligt for unge. At man bør sørge for, at barnet spiser korrekt for at styrketræningen ikke skal være væksthæmmende er vel også et relevant hensyn man bør tage.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 461
Tilmeldt: 2. nov 2008, 17:39
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Fitness World Aalborg
Unifitness
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jo, men så er din anke, at unge bør være mere opmærksomme på deres kost, hvis de dyrker mange forskellige former for idræt. Konklusionen kan aldrig være, at styrketræning kan hæmme unges vækst, hvis de ikke får nok at spise. Det er jo ikke styrketræningens skyld. Det er jo logik for burhøns, at fejlernæring kan være skyld i et hav af problemer, herunder for dårlig vækst.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør
 
Reputation point: 168
 
Indlæg: 5555
Tilmeldt: 18. jun 2006, 09:39
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Desuden vil jeg påstå at der ikke er nogle børn der dyrker de anbefalede 60 minutter om dagen plus 2 timers svømning plus styrketræning. Og hvis de gør? Så kan de overveje hvor sundt det i det hele taget er.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 17. apr 2011, 19:37
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Thomas Jagd skrev:Jo, men så er din anke, at unge bør være mere opmærksomme på deres kost, hvis de dyrker mange forskellige former for idræt. Konklusionen kan aldrig være, at styrketræning kan hæmme unges vækst, hvis de ikke får nok at spise. Det er jo ikke styrketræningens skyld. Det er jo logik for burhøns, at fejlernæring kan være skyld i et hav af problemer, herunder for dårlig vækst.


Og det er jo nok her vi er uenige. Jeg kender i hvert fald ikke nogle 12-årige med kostplan, og jeg forestiller mig heller ikke, at det ligger forældrene nært at planlægge hvad børnene spiser. Du ved vel selv hvor mange myter, dogmer og generel uvidenhed der findes indenfor ernæring - så at du kalder det sludder og logik for burhøns er da en smule bekymrende. Det er et reelt hensyn man som forældre (og det er vel dem artiklen henvender sig til) bør tage også når barnet dyrker styrketræning, på lige fod med hensynet til doping, hvis man pludselig befinder sig i den situation, at man har glemt at fortælle ungen, at stoffer er forkert.

baboo skrev:Desuden vil jeg påstå at der ikke er nogle børn der dyrker de anbefalede 60 minutter om dagen plus 2 timers svømning plus styrketræning. Og hvis de gør? Så kan de overveje hvor sundt det i det hele taget er.


Det var nu heller ikke eksemplet. I eksemplet havde barnet et energibehov på 3500-4000 kalorier uden styrketræning.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 461
Tilmeldt: 2. nov 2008, 17:39
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Fitness World Aalborg
Unifitness
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster