Efter sidste emne jeg oprettede blev jeg hurtigt overbevist om at dette program var oplagt til en 'nybegynder' som mig, og derfor læst jeg hele StrongLift 5x5 ebook igennem (link: http://stronglifts.com/files/stronglifts-5x5.pdf ). Selve programmet ser ud som følgende:
Workout A
Squat 5x5
Bench Press 5x5
Inverted Rows 3xF
Push-ups 3xF
Reverse Crunch 3x12
Workout B
Squat 5x5
Overhead Press 5x5
Deadlift 1x5
Pull-ups/Chin-ups 3xF
Prone Bridges 3x30sec
Disse workouts fordeler man så ud på en uge, eks: man (workout A), ons (workout B), fredag (workout A)
- Dog har jeg lige nogle spørgsmål jeg gerne lige vil have svar/afklaret. Hvis man downloader Stronlifts 5x5 spreadsheet (link: http://stronglifts.com/files/stronglifts-5x5.zip ) kan man så hvordan han starter med en vis vægt om f.eks mandagen og så på sidste dagen har han øget med enten 2,5 kg eller 5 kg (altså det er den vægt der er lagt oven i nu og den han træner med).. Er det realistisk at man på så kort tid (4 dage) at kunne øge vægten så markant?
Der følger også en forklaring af hvordan det hele skal gøres:

En der måske kunne forklare den, da jeg tror jeg misforstår den?
- Nu da jeg skal til at igang med squat, dødløft og de andre øvelser som der står beskrevet længere oppe, så i stedet for bare at gå igang er der så nogle der har nogle gode starts øvelser man kan bruge så man får en god fornemmelse for det, og så man gør det rigtigt.. Ved der står nogle øvelser beskrevet i bogen, men kunne være nogle af jer der ligger inde med nogle gode tips?
- Hvad angår at få trænet maven. Det indgår i programmet, men når man bare træner normalt og laver alle de andre øvelser forbrænder jeg vel også stadig en del, så på den måde vil jeg vel langsomt få flad/rippet maven uden at skulle lave en masse cardio.. er det korrekt antaget?
- Har lige et spørgsmål hvad angår træning med vægte generelt. Når jeg træner bliver jeg hurtigere træt i min venstre (er højrehåndet) og medfører jo så at jeg ikke får den helt samme trætte fornemmelse i min højre arm, men tiltrods for det så er min højrearm større (ikke meget, men hvis man kigger godt efter).. Hvordan kan det hænge sammen? Spurgte godt nok også i sidste tråd, men undre mig stadig.. er det bare fordi jeg har været vandt til at bruge højre alle mine år, og at jeg så sætter min venstre i aktivering skal den vænnes til?
Håber meget på jeres hjælp!
/Emil Skovgaard