Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1453
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1450

Følg bodybuilding.dk på

6 måltider dagligt vs 3 måltider dagligt

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej alle sammen,

Jeg har i flere år læst forumer/artikler omhandlende forskellige teorier/myter og de fleste konkluderer igen og igen: hvis du vil tabe dig skal du spise mere, forstået på den måde, at du spiser flere, men små måltider om dagen. De fleste artikler beskriver typisk en tilgang hvor du spiser omtrent 6 gange dagligt.

Det jeg kunne tænke mig at diskutere med jer, er hvad jeres holdning til dette er: 6 måltider vs 3 måltider.

Alle artikler, jeg har læst, der argumenterer for de 6 måltider har hovedsageligt det argument, at jo flere gange du spiser, desto højere bliver din forbrænding. AH???!!! Det argument er på baggrund af undersøgelser der viser, at ca. 10% af den energi vi optager i forbindelse med måltider bruges på termisk energi (forbrænding).

Lad mig prøve at gøre det lidt pædagogisk med et eksempel (og vi bruger tal som er nemme at regne med):
6 små måltider om dagen
Lad os sige at hvert måltid indeholder 500 cal. 10% af dette er 50 cal. Dette ganger vi med 6 (måltider)=
300 cal.

Nu kommer det sjove!

vælger man at spise 3 gange dagligt, men større portioner ift. de 6 små måltider, kan det se sådan her ud:
3 måltider om dagen, hvert måltid indeholdende 1000 cal. 10% af dette = 100. Dette ganges med 3 =
300 cal.

Konklusionen er, at den termiske energi der bruges på at forbrænde vores mad er lige stor uanset om vi spiser 6 små måltider, eller 3 store (Ud fra det jeg har læst).

Så..... Hvad er der så af argumenter for at spise 6 gange dagligt, hvis målet er at øge forbrændingen/tabe sig?

Jeg ved at det er forskelligt fra person til person, hvilken tilgang der passer bedst ind i folks hverdag. Nogle føler at det er lettere at holde sulten nede ved at spise flere små måltider dagligt. Andre føler aldrig at de bliver mætte af at spise små måltider.
Men jeg regner bestemt ikke med, at jeg er den eneste der har haft svært ved at spise 6 SMÅ måltider om dagen, da jeg samtidig arbejder og har en masse fritidsaktiviteter også.
Personligt spiser jeg 3 gange dagligt og er nu mere markeret end jeg nogensinde har været i de år jeg har beskæftiget mig med fitness.

Alt i alt handler det om at være i kalorieunderskud hvis man vil tabe sig (Det ved alle efterhånden). Men jeg synes det er sjovt/ spændende at høre om hvorfor alle er så optaget af at spise 6 gange dagligt.

Til slut vil jeg bare sige, at det ikke er et personligt angreb mod jer der spiser 6 gange dagligt. Det virker jo for mange, selv de professionelle bodybuildere benytter sig af denne tilgang. jeg er bare interesseret i hvad argumenterne for det er :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hej foxx..

Personligt opnår jeg større mæthedsfornemmelse over hele dagen hvis jeg spiser mindre, ofte. Samtidigt er det også nemmere for mig at spike insulin op til træning under min diæt.

Tror det samme gør sig gældende med bb'ers. Nu har jeg set ret mange af f.eks Cutler's dvd's hvor han ofte siger at hvis han ikke spiser et meal 1-2timer efter hans første meal, på dagen, så føles det som om at han slet ikke har spist. Og det er også selvom hans første meal var stort.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Reputation point: 55

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg spiser også kun 3 måltider om dagen nu. Jeg synes det er meget bedre, og når jeg spiser føler jeg mig mæt!

Jeg har prøvet 6-7 måltider om dagen. Jeg var på diæt 2-4 uger og så gik det galt, købte og spist for 2-300 kr junk. Og dette forsatte resten af diæten ca hver 14 dage.

På min 3 måltiders diæt, har jeg været igang 5 uger nu, og har ikke spist junk engang. Har heller ikke haft brug for en refeed dag endnu.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 62 gæster