Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1133
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1130

Følg bodybuilding.dk på

Cardio+styrketræning under cut

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey drenge.

Har trænet styrketræning i 3 år, og spillet fodbold i 11 år. er 19 år og vejer 85kg. Blev færdig med STX i sommers og holder sabbat år nu. Jeg har dog i de sidste 3 måneders tid ikke styrketrænet det helt vilde og slet ikke spillet fodbold. Vil dog gerne i gang igen og starte med at cutte fra det nye år. Her et mit spørgsmål:
Hvis jeg har alle ugens 7 dage til rådighed, hvordan vil jeg så få det mest optimale fedt tabt, når vi udelukkende kun kigger på træningen og under forudsætningen, at jeg ligger de 500-600kcal i underskud dagligt.

Ville det f.eks. være fullbodyprogram 3 gange om ugen og cardio 3gange om ugen? og så 1 hviledag, altså: mandag, onsdag og fredag styrketræning. tirsdag torsdag lørdag cardio. Søndag som hvile dag.
eller: styrke om morgen efter morgenmad og løbetræning om aften efter aftensmad 5gange i ugen, og så hvile i weekenden?

eller noget helt tredje?

et andet spørgsmål, hvor lang tid kan jeg f.eks. powerwalke om morgen, uden at det går for meget ud over min muskelmasse? Hvis det dog overhovedet er muligt at powerwalke på tom mave, uden at det går ud over muskelmassen.
Beklager eventuelle grammatik og stavefejl, men er satme træt -.- Håber i kan hjælpe

Mvh. Out

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du behøver ikke at dyrke cardio, for at tabe dig. Du kan skære 500 kcal. af din kost, og så undlade cardio. Hvis du ikke gider at skære noget af din mad væk, er det en god idé at tilføje noget cardio for at komme i kalorieunderskud. Sidstnævnte er vidst også det som er foretrukket.

Hvis jeg var i din situation, havde jeg taget dit forslag, som er at træne fullbody; mandag, onsdag og fredag, cardio; tirsdag, torsdag, lørdag og så hvile søndag.
Jeg ved dog ikke om det er en god idé at du kører fullbody. Jeg har læst at det var bedst egnet for nybegyndere, og eftersom du har trænet i 3 år, og holdt pause on/off i 3 måneder, tror jeg ikke du har begyndergains længere, så et andet program er til at foretrække. Men søg lidt om det, for jeg er nemlig ikke sikker :)

http://well.blogs.nytimes.com/2010/12/1 ... breakfast/
Artikel omhandlende træning på tom mave.

Håber det kunne hjælpe en smule :wink:
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line.
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hey..

Tak for hjælpen :)

Tror jeg vil kører et splitprogram magen til det, som bliver beskrevet i følgende artikel: artikler/styrketraening/vejen-til-stoerre-styrke.html, og så nøjes med cardio træning onsdag og lørdag.

Logbog: Ingen logbog

Det var så lidt. Og held og lykke med dit vægttab :)
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line.
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde

Den bedste kombination tyder på at være styrketræning før cardio
“Modern bodybuilding is ritual, religion, sport, art, and science, awash in Western chemistry and mathematics. Defying nature, it surpasses it.” -Camille Paglia
Brugeravatar

Geografisk sted: Holte, DK

UnknownBB skrev:Den bedste kombination tyder på at være styrketræning før cardio

nej, de studier viser at der sandsynligvis ingen forskel er. Hvis der endelig er en, er der mere der tyder på at cardio efterfulgt af styrketræning er bedst.

Der er en artikel her på siden omhandlende dette...
Følg min blog:
Kropblog.dk (nu med liv igen ;o)

Kontakt mig for bud på personlig træning, træningsvejledning og kostvejledning
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

incognito skrev:
UnknownBB skrev:Den bedste kombination tyder på at være styrketræning før cardio

nej, de studier viser at der sandsynligvis ingen forskel er. Hvis der endelig er en, er der mere der tyder på at cardio efterfulgt af styrketræning er bedst.

Annett Dalbøge er ikke enig med dig :)
“Modern bodybuilding is ritual, religion, sport, art, and science, awash in Western chemistry and mathematics. Defying nature, it surpasses it.” -Camille Paglia
Brugeravatar

incognito skrev:

Læs evt.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... aendingen/
Brugeravatar

UnknownBB skrev:
incognito skrev:

Læs evt.

forsøget du nævner måler kun en eneste ting, nemlig lipolyse og ikke sukkerforbrænding eller proteinstofskiftet. Det er også en akutstudie, så det fortæller heller ingen ting og hvordan udviklingen ville være over tid.

Så det handler om hvad man kan hive ud af studiet... i det konkrete tilfælde kan man ikke sige andet end at vægttræning før udholdenhedstræning giver øget fedtforbrænding. Men det siger ikke noget om et sker på bekostning af samtidig stigning i proteinnedbrydning og det siger heller ikke noget om udviklingen i stofskiftet imellem træninger.

Iøvrigt er det værd at notere sig at de fleste der stiller den her slags spørgsmål nok i højere grad er interesseret i hvordan deres muskler har det, end hvordan deres fedt har det, og det siger artiklen på MOL intet om.

Derfor skal man enten finde akutstudier, hvor man måler stofskiftet af både fedt, protein og kulhydrat med de forskllige rækkefølger af træning (findes mig bekendt ikke), eller studier der kigger på resultaterne over tid. Det er dét jeg har gjort i artiklen her:

artikler/styrketraening/styrketraening-kredsloebstraening.html

Så der er ikke tale om at studierne siger noget forskelligt, men nok at anett har ekstrapoleret lige lovligt meget fra sit forsøg. Jeg mener ihvertfald ikke at man kan udstede en anbefaling som hun har gjort på det grundlag, specielt den eksisterende litteratur taget i betragtning.
Følg min blog:

Redaktør

Styrkeliste

incognito skrev:
UnknownBB skrev:
incognito skrev:

Læs evt.

forsøget du nævner måler kun en eneste ting, nemlig lipolyse og ikke sukkerforbrænding eller proteinstofskiftet. Det er også en akutstudie, så det fortæller heller ingen ting og hvordan udviklingen ville være over tid.

Så det handler om hvad man kan hive ud af studiet... i det konkrete tilfælde kan man ikke sige andet end at vægttræning før udholdenhedstræning giver øget fedtforbrænding. Men det siger ikke noget om et sker på bekostning af samtidig stigning i proteinnedbrydning og det siger heller ikke noget om udviklingen i stofskiftet imellem træninger.

Iøvrigt er det værd at notere sig at de fleste der stiller den her slags spørgsmål nok i højere grad er interesseret i hvordan deres muskler har det, end hvordan deres fedt har det, og det siger artiklen på MOL intet om.

Derfor skal man enten finde akutstudier, hvor man måler stofskiftet af både fedt, protein og kulhydrat med de forskllige rækkefølger af træning (findes mig bekendt ikke), eller studier der kigger på resultaterne over tid. Det er dét jeg har gjort i artiklen her:

artikler/styrketraening/styrketraening-kredsloebstraening.html

Så der er ikke tale om at studierne siger noget forskelligt, men nok at anett har ekstrapoleret lige lovligt meget fra sit forsøg. Jeg mener ihvertfald ikke at man kan udstede en anbefaling som hun har gjort på det grundlag, specielt den eksisterende litteratur taget i betragtning.

Ret spændende at to med ca samme uddannelse kan få to vidt forskellige ting ud af samme studie :P
Brugeravatar

ahh. prøv lige at kigge igen... Det studie som Anett omtaler måler kun på lipolysen, altså substratvalget under en udholdenhedstræningssession. Den siger intet om eventuel proteinnedbrydning. Desuden er øget lipolyse under træning ikke det samme som fedttab, idet kroppen trods alt har en væsentlig evne til at "buffere" de forskellige substrater hen over dagen. Iøvrigt sammenlinger studiet jo slet ikke rækkefølgen af styrketræning før undeholdenhedstræning med styrketræning efter, men undersøger kun om styrketræning før udholdenhedstræning påvirker udholdenhedstræning.

Sagen er den, det er jo ikke svært at tabe fedt, mens det er svært at tage muskler på. Under en diæt er muskler altså mere "værdifulde" end fedtet i den forstand at det er vigtigere at holde på musklerne end at tabe fedt. Så at måle på lipolyse alene, i et akutstudie siger ikke særligt meget... Mit bud er nemlig at protein nebrydningen er større og den træningsinducerede stigning i proteinsyntese er svækket når man laver styrketræning først..
Følg min blog:

Redaktør

Styrkeliste