Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1479
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1476

Følg bodybuilding.dk på

Er omgega-9 ikke en flerumættet fedtsyre? :)

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey BB

Sidder her med en dejlig rapport om biologi, da jeg pludselig falder en i dette inde på fødevarestyrelsen side "altomkost": Flerumættede fedtsyrer kaldes også polyumættede fedt­syrer. Der findes to slags flerumættede fedtsyrer: n-6 og n-3 fedtsyrer eller som de også kaldes omega-6 og omega-3 fedtsyrer.
Flerumættede fedtsyrer findes især i bløde margariner og i planteolier. Også fede fisk er rige på flerumættede fedtsyrer.

N-6 fedtsyrerne er mest udbredt og findes i alle fedtstofferne, mens nogle af olierne, fx solsikke-, majs- og vindruekerneolie er fattige på n-3 fedtsyrer. Fede fisk og andre planteolier gode kilder til n-3 fedtsyrer. Det drejer sig om blandt andet raps-, soja- og valnøddeolie.

Og det er så her bliver lidt forbavset og tænker om Omega 9 ikke også er en flerumættet fedtsyre, som der f.eks. står inde på netdoktor.dk :D

Mvh. p0peye :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

omega-9 er kun enkelt umættet
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

nå okay, så kan jeg bedre forstå det :)
synes jeg fik lidt spredte resultater på google, så tænkte jeg lige ville tjekke hos eksperterne herinde :P
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Ingen logbog

Jeg er bestemt ikke ekspert, og der er også en del forskellige resultater på google, men fandt da et http://www.vitaelab.dk/Faktasider/Enkel ... -fedtsyrer
Brugeravatar

Reputation point: 5

Kostplan: Ingen kostplan

p0peye skrev:Hey BB

Sidder her med en dejlig rapport om biologi, da jeg pludselig falder en i dette inde på fødevarestyrelsen side "altomkost": Flerumættede fedtsyrer kaldes også polyumættede fedt­syrer. Der findes to slags flerumættede fedtsyrer: n-6 og n-3 fedtsyrer eller som de også kaldes omega-6 og omega-3 fedtsyrer.
Flerumættede fedtsyrer findes især i bløde margariner og i planteolier. Også fede fisk er rige på flerumættede fedtsyrer.

N-6 fedtsyrerne er mest udbredt og findes i alle fedtstofferne, mens nogle af olierne, fx solsikke-, majs- og vindruekerneolie er fattige på n-3 fedtsyrer. Fede fisk og andre planteolier gode kilder til n-3 fedtsyrer. Det drejer sig om blandt andet raps-, soja- og valnøddeolie.

Og det er så her bliver lidt forbavset og tænker om Omega 9 ikke også er en flerumættet fedtsyre, som der f.eks. står inde på netdoktor.dk :D

Mvh. p0peye :)

Omega-3, -6 og -9 er grupper af forskellige fedtsyrer, der alle her det til fælles, at de har en dobbeltbinding ved hhv. det 3. 6. og 9. kulstofatom talt fra methyl-(CH3)-enden.

De fleste omega-9 fedtsyrer er enkeltumættede, men der findes åbenbart også flerumættet omega-9. Se Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mead_acid
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster