Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1657
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1656

Følg bodybuilding.dk på

Fructose??

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej
Jeg går først i fitness og så lidt efter det, skal jeg træne bjj, 3 gange i ugen. Har nu anskaffet mig nogle kulhydrater i form af Dextrose&maltodextrin(50/50) og fructose.. Meningen var at jeg ville tage 50g dex/mal og 30g fructose efter fitness og efter grappling dvs 100g dex/mal og 60g fructose. Samt 30g protein pulver efter hver men ved ikke om det har nogen relevans.

Nu har jeg så pludselig læst mig frem til at fructose skulle være utroligt dårligt for kroppen, bl.a. for nyrene, og dårligt for træningen fordi det går direkte i leveren..

Skal jeg bare lade være med at tage det, eller hvor meget må man indtage? og har det dårlig virkning i forhold til træning? :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du kunne også bare æde en banan. Højt indhold af fruktose, plus fibre og kalium som hjælper på hhv. fordøjelse samt led og ligamenter. Og så smager den væsentligt bedre, end alverdens dextrose, maltodextrin og pulverfruktose.

Fruktose er frugtsukker; hurtigt kulhydrat som i rette mængder giver et lille energiboost, spiker dit insulin og dermed upper proteinsyntesen. I store mængder er det ikke sundt, men stadig væsentligt bedre end raffineret sukker.

Du kan også roligt æde en appelsin el.lign. under træning, det giver lidt god energi. Og smager godt og er hyggeligt.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Har i tidligere posts skrevet, at jeg mente kulhydrat kunne have en synergistisk effekt i forbindelse med sufficient protein til at elevere protein syntese en smule. Det var det, jeg mente videnskabelig data indikerede på daværende tidspunkt. Nu er mit standpunkt et andet.
Da jeg mener nuværende, mere overbevisende data, indikerer noget andet. For at snakke i praksis har Insulin med henblik på elevering af protein syntese kun en effekt i suprafysiologiske mængder. Derfor mener jeg ikke der er noget stærkt argument for at indtage x antal kulhydrater efter træning bortset fra, hvis man er inde imellem 2 virkeligt ekstremt krævende fysiske udfoldelser, så den akutte deponering af kulhydrat som glykogen er essentiel for optimal præstation.
Med hensyn til STØRRE mængder fruktose som kilde til kulhydrat mener jeg, at det er et dårligt alternativ, da det ikke kan oplagres som glykogen i musklerne, men kun kan oplagres i mindre mængder i leveren.
Men som der ellers er skrevet er der intet i vejen med et stykke frugt. Det kan være med til at tilfredsstille en sød tand og så er det smækfyldt med vitaminer.
Sidst rettet af Jigsaw 15. dec 2014, 09:23, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 5

Hanry skrev:Nu har jeg så pludselig læst mig frem til at fructose skulle være utroligt dårligt for kroppen, bl.a. for nyrene, og dårligt for træningen fordi det går direkte i leveren..

Hvor får i det fra???

Jigsaw skrev:Med hensyn til STØRRE mængder fruktose som kilde til kulhydrat mener jeg, at det er et dårligt alternativ, da det ikke kan oplagres som glykogen i musklerne, men kun kan oplagres i mindre mængder i leveren.

Nu kan kroppen omdanne fruktose til glukose og frigive det når der er brug for det. Men hvis du mener at man ikke skal begynde at komme fruktose i kaffen eller indtage skefuld på skefuld, så er jeg da enig med dig. Men det gælder generelt for monosakkarider.

Jigsaw skrev:Men som der ellers er skrevet er der intet i vejen med et stykke frugt. Det kan være med til at tilfredsstille en sød tand og så er det smækfyldt med vitaminer.

Jeg forstår ikke din frugt forskrækkelse.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Du behøver ikke være så bange for fruktose. Jeg ville nok være lidt mere bange for styrketræning + BJJ (på samme dag?) tre gange om ugen. :-)

EDIT: Det er naturligvis en god idé at holde øje med sit indtag af fruktose, men det er ret svært via en normal, sund kost, at indtage en alarmerende højt indhold af fruktose (jeg mener "grænsen" er ved ca. 50 g./dagen og et normalt stykke frugt indeholder i ca. 5-7 g. fruktose). Jeg er dog ikke 100% opdateret på området :-)

Nyb123 skrev:Du behøver ikke være så bange for fruktose. Jeg ville nok være lidt mere bange for styrketræning + BJJ (på samme dag?) tre gange om ugen. :-)

EDIT: Det er naturligvis en god idé at holde øje med sit indtag af fruktose, men det er ret svært via en normal, sund kost, at indtage en alarmerende højt indhold af fruktose (jeg mener "grænsen" er ved ca. 50 g./dagen og et normalt stykke frugt indeholder i ca. 5-7 g. fruktose). Jeg er dog ikke 100% opdateret på området :-)

Med hensyn til de 2 træninger om dagen, er det fordi jeg ikke føler min krop slapper nok af hvis træner hverdag, samtidig med det passer bedre ind i min hverdag. Når jeg træner inden BJJ føler jeg også at jeg ikke bruger ligeså mange kræfter i min BJJ træning men kører mere på teknikken da mine muskler er udmattede :)

Så hvis jeg ikke rigtig spiser frugt kan jeg godt feks indtage 10g af det fructose pulver om morgenen eller mellem 2 træninger?

Hanry skrev:
Nyb123 skrev:Du behøver ikke være så bange for fruktose. Jeg ville nok være lidt mere bange for styrketræning + BJJ (på samme dag?) tre gange om ugen. :-)

Med hensyn til de 2 træninger om dagen, er det fordi jeg ikke føler min krop slapper nok af hvis træner hverdag, samtidig med det passer bedre ind i min hverdag. Når jeg træner inden BJJ føler jeg også at jeg ikke bruger ligeså mange kræfter i min BJJ træning men kører mere på teknikken da mine muskler er udmattede :)

Så hvis jeg ikke rigtig spiser frugt kan jeg godt feks indtage 10g af det fructose pulver om morgenen eller mellem 2 træninger?

Så længe du gør hvad der passer dig bedst. Jeg er bare tæt på overbevist om, at det nok ikke er den optimale måde at gøre tingene på :)

Jeg forstår heller ikke hvorfor du absolut VIL indtage fruktose (udover at du allerede har købt produktet). Hvis du bare spiste et par stykker frugt og/eller skaffede kulhydrater et andet sted fra.

Nyb123 skrev:
Hanry skrev:

Så længe du gør hvad der passer dig bedst. Jeg er bare tæt på overbevist om, at det nok ikke er den optimale måde at gøre tingene på :)

Jeg forstår heller ikke hvorfor du absolut VIL indtage fruktose (udover at du allerede har købt produktet). Hvis du bare spiste et par stykker frugt og/eller skaffede kulhydrater et andet sted fra.

Hvad ville du mene var mest optimalt?

Ja nu jeg har det kunne jeg ligeså godt bruge det, men ikke hvis det var "skadeligt" :)

@Hanry

Kommer an på hvad du gerne vil opnå.

Nyb123 skrev:@Hanry

At blive større, dog uden at gå på kompromis med min bjj træning :)

Hanry skrev:

Uden at gå på kompromis, siger du:

"Når jeg træner inden BJJ føler jeg også at jeg ikke bruger ligeså mange kræfter i min BJJ træning men kører mere på teknikken da mine muskler er udmattede"

:)

Nyb123 skrev:
Hanry skrev:

"Når jeg træner inden BJJ føler jeg også at jeg ikke bruger ligeså mange kræfter i min BJJ træning men kører mere på teknikken da mine muskler er udmattede"

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dette?

Hanry skrev:
Nyb123 skrev:
Hanry skrev:

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dette?

Hvis du vil have det optimale ud af BJJ, så kunne det være en idé IKKE at være udmattet.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 124 gæster