Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1411
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1408

Følg bodybuilding.dk på

Gode råd vedr. kostvejledning

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej med jer :)

Indledningen på min søgen er at jeg er ansat som pædagog medhjælper, på en institution for adfærdsvanskelige børn og unge. På mit arbejde, har mine kollegaer og de unge på tæt hold været vidne til min radikale ændring af min livsstil, ment på den måde at træningen er gået fra at være min hobby til min livsstil. De har set at jeg selv har min egne mad med og at jeg overvejende vejer al min mad etc. Det har efterfølgende givet mig en positiv energi, samt gode fysiske resulater, men nok om mig.

Problem stillingen er at de ansatte og de anbragte i de stigende grad lever for godt, hvilket har medført at specielt beboerne har oplevet drastiske overvægt, nogle af dem er på grænsen til fedme (BMI over 30).
Dette har resulteret i at min chef har kigget min vej og faktisk henvendt sig, med en forespørgsel om hvorvidt jeg qua min livsstil kunne hjælpe med at ændre denne usunde livsstil. Beboerne har ligeså haft flere forespørgsler omkring hvordan de skal spise og træne, for at komme denne overvægt til livs.

Efter dette har jeg nu taget ansvaret på mig og jeg ønsker virkelig at ændre både personalet, men mest beboernes vaner.
Jeg har lavet en masse forarbejde og har arrangeret en "event aften" hvor jeg vil tage en snak med alle på arbejdet (Beboere og ansatte), hvor jeg vil sætte lys på hvor livstruende det kan være at have så høj en BMI, hvad en ændre livsstil kan gøre for den enkelte, samt hvor "nemt" det egentlig er at have sunde alternativer til den ellers usunde kost.
Jeg har tænkt mig at veje hver enkel beboer og sætte det op som en konkurrence i hvem der kan smide flest kg. Jeg vil tage en personlig snak med hver enkelt, for at høre mere omkring dennes præferencer og ellers se hvor relationen til den enkeltes overvægt egentlig ligger.
Jeg havde også forestillet mig at give dem en skridt tæller hver, hvor man hver dag noterede hvor mange skridt man havde gået, her vil konkurrence også indgå (håber det motivere).
Den vigtigste faktor er så også at få personalet til at handle ordentligt ind, dette vil jeg så hjælpe med, ved at lave en lang liste over andre alternativer, til de ellers usunde vaner, da det jo er os der faktisk giver beboerne mad på bordet.
Til sidst vil jeg lade mig inspirere af alle de lækre opskrifter der er herinde, så de kan se at det "farlige" sunde mad, faktisk godt kan smage godt!
Iøvrigt er der aftalt at jeg min. 2 gange m ugen skal have dem med i det lokale trænings center.
Det skal nævnes at ingen af dem skal følge en egentlig diæt, det drejer sig blot om at de skal ned i vægt, hvilket jeg mener er muligt, med en sundere livsstil og en højere fysisk aktivitet.

Min forespørgsel til jer er så, om i evt. kan komme i tanke om flere alternativer, eller måske i ville ændre noget i min fremgangsmåde?

P.F.T.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

I konkurrencen om at tabe sig synes jeg du skal overveje at gøre det til % af oprindelig vægt, evt. med bonus til dem der starter med lav vægt (en slags - vægttab i BMI-20-25 ganges med 1,2; i BMI 25-30 med 1,1) da det ofte er sværere at tabe sig jo tættere man kommer på normalvægt. Personligt vil jeg i hvert fald have sværere ved at tabe 5kg end en med 50kg overvægt - og hvis jeg på forhånd ved, at konkurrencen er tabt, så giver det ikke meget motivation at være med.

Jeg tror det vigtigste er, at det bliver et fælles projekt, og ikke noget du og chefen trækker ned over hovedet på dem. Få beboerne til at komme med forslag til hvilke retter de gerne vil have på menuen i nye forbedrede versioner, og mind dem og dig selv om, at nogle gange skal der nogle forsøg til, før en ret smager guddommeligt. Gør det til en leg at finde på alternativer når man ser på en opskrift - lav eventuelt konkurrencer hvor I alle tager udgangspunkt i den samme opskrift, og laver hver jeres forbedrede version (evt i teams) hvorefter I i fællesskab kårer en vinder (som så kan indgå som en fast del af jeres madplan).

Overvej hvordan konkurrencerne skal bruges - er det "bare" at klap på skulderen, eller kan det kædes sammen med nogle belønninger? Både kollektivt og individuelt. Kontakt evt. firmaer i lokalsamfundet og se om I ikke kan få skrabet lidt gevinster sammen (t-shirts, strømper, plejeprodukter, biografbilletter osv.) og brug dem som motivationsfaktor. Fx. kan 10.000 skridt om dagen være noget som giver et klistermærke og når der kollektiv er samlet fx 25 stjerne ind (moderer selv i forhold til antal deltagere), så skal I i biograf, på skovtur eller hvad det nu kunne være.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 56 gæster