Jeg står og skal til at bestille noget proteinpulver, da man så småt kan begynde at mærke bunden af min nuværende bøtte. Jeg har læst mig frem til, og hørt fra "de kloge" på YouTube, at Carbs - eller på godt dansk, kulhydrat - er ligeså vigtig som proteinpulver, da det kan være med til at kroppen restituere bedre, hurtigere og får proteinet hurtigere ud i blodet. Am I right?
Jeg styrketræner med et 5-dags splitprogram 6 gange om ugen, lige efter arbejde kl. 16:00 (jeg arbejder ikke i weekenden, og har derfor intet problem med at styre tidspunkterne for mine måltider, samt træningstider). Den sidste måltid jeg indtager før træning er kl. 12:20 og tidligst efter træning kl. 18:30-19:00 eller hvornår vi nu plejer at spise. Jeg spiser forholdsvis sundt i løbet af dagen, godt med kylling, tun, frugt og grønt og fiber fra rugbrød. Jeg drikker rigeligt med mælk, vand og indtager også de nødvendige supplementer såsom diverse vitaminer, kalk, fiskeolie og kreatin.
Mit store spørgsmål er; nu hvor jeg ikke har mulighed for at spise op til træning, er det så nødvendigt eller en god idé at tilsætte flere kulhydrater til min protein shaker efter træning, for at ramme det optimale kalorieindtag? Eller ganske enkelt for at øge min samlet muskelmasse? Jeg er stadigvæk ny og har derfor ikke ligeså stor viden indenfor faget som jer andre. Er det virkelig nødvendigt med kylhydrater i sin shaker?
Jeg ønsker i bund og grund at øge muskelmassen, blive større og stærkere. For 2-3 år siden vejede jeg 115kg. Før december måned vejede jeg 75kg. Nu er jeg oppe på de 80kg. Bare lige sådan i kan tegne et billede

Tak for hjælpen