Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1781
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1778

Følg bodybuilding.dk på

Hjælp til diverse træningsspørgsmål!

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej, folkens!

Jeg har brug for noget HILFE her, og håber et par af jer træningserfarne gutter vil give sig tid til give mig et par pointers, da jeg lige skal have vurderet hvad dælen jeg mon gør forkert!!? (Medmindre jeg forventer hurtigere vægtøgning end hvad normalt er?)

Jeg har altid været en hard-gainer, så jeg KAN bare ikke tage på i muskelmasse. Jeg synes selv jeg ret hurtigt får små dellehåndtag, hvis jeg bare æder for at tage på, og hvis jeg derefter forsøger at komme af med dem, så ryger der også noget af den fylde jeg får med i resten af mullerne!

Jeg drikker naturligvis shake ved siden af fordelt på 3 gange om dagen så jeg i alt får mine 1,5 g pr. kg. ca. (Morgen, middag og aften. Den ved middagstid er i stedet efter træning på træningsdage).

Jeg bruger ikke kreatin, da jeg ikke brød mig om ideen med, at man tager på mest væskemæssigt. Virker lidt som falske resultater. Overvejer dog nu at begynde på det.

En kort oversigt over min træning er således:
Træner tungt dvs. kører max 12 gentagelser og kører 12-10-8-6 på alle øvelser. Ofte bliver det ikke til 12 i første sæt, så jeg kører med vægt-reducering i stedet, dvs. kan jeg ikke køre 6 i det sidste rep, så reducerer jeg vægten så jeg kører 6-8. En sjælden gang bliver det kun til 5 i den sidste.

Jeg træner således tidsmæssigt:

Mandag: Ryg (4 øvelser), biceps (3 øvelser), mave, slutter med chin-ups
Onsdag: Ben (4 øvelser), skuldre (3 øvelser) mave
Fredag: Bryst (4 øvelser), triceps (3 øvelser) mave, slutter med dips

Her kommer så mine spørgsmål:

1. Træner jeg for lidt eller for meget? Hvor meget vægtøgning skal man som tommelfingerregel regne med?

2. Jeg har læst flere gange her i dette forum, at folk, der skriver de ikke tager på spiser for lidt, når deres kostplan vurderes. Men hvis man bare æder får man jo bare dellehåndtag i siderne... hvilket ikke ser særlig godt ud. Hvordan kan man bibeholde en fast vægtøgning i ren muskelmasse med et kalorieoverskud, hvis ikke det skal sætte sig forkert? Jeg mener, ren kalorieoverskud bliver jo bare til ekstra på sidebenene ud over muskler...?

3. Hvis man frem for at drikke rent protein (80 g pr. 100 g og næsten ingen kulhydrater) begynder at drikke en weight-gainer protein (20-30 g protein pr. 100 g og flere kulhydrater i) skal den så drikkes hele dagen eller kun efter træning og så højprotein-shake resten af dagen? Ellers er det jo reeeet svært at opnå de 1,5 g pr. kg legemsvægt...?

4. Hvis kreatin til dels virker ved, at væske ophober sig i kroppen, virker det så overhovedet, hvis man drikker kaffe/te i indtagelsesperioden, da de jo er vanddrivende? Og såfremt man holder op med at tage kreatin efterfølgende, taber man sig så ikke bare igen, når ens vandladning bliver normal efterfølgende? (Har hørt at vandladningen er 0,6l mindre dagligt og derfor ophobes vandet i musklerne)?

Well, håber nogen har gidet give sig tid til denne smøre og kan give mig et par personlige pointers mht både træning, proteiner og kreatin! :D

Hyg videre
- LabRat :8
Sidst rettet af LabRat 14. feb 2006, 10:31, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Geografisk sted: København

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

1. Din træning ser udemærket ud hvis du holder dig til basis øvelser, og kører 5x5- skulle være masse byggende så vidt jeg har forstået.. (Kører jeg og synes selv min masse kommer i en god fart)

2. hold dig på et kcal overskud der siger 300-500 kcal ekstra om dagen, det virker fint for mig.. dog dyrker jeg os en slags cardio træning(exsplosivt/intervaller) som bygger Lidt mere muskel og hjælper mig med at sætte fedt procent ned.

3. Du drikker stadig 3 gange dagligt, men vil anbefale 80 da den indeholder flere kulhydrater og derfor optages proteiner hurtigere. du skal måske op og ramme 2g pr kropsvægt hvis du gerne vil gaine.

4. Selve kreatin danner kroppen selv. Jeg kan ikke svare dig på dit kaffe/te spørgsmål for det aner jeg virkelig ikke(drikker ikke selv nogen af delene) men kreatin vil jeg anbefale, det er et godt tilskud som hjælper med at restituere dine muskler bedre, for det tidspunkt dine muskler vokser er i den periode der er efter træning, i hvis tilfælde har jeg hørt kreatin enda kan være massebyggende... -nogle virker det SUPERT på andre overhovedet ikke.

Hey, zipn.

Tak for de svar du kunne komme med. Lige et par spørgsmål mere til dit indlæg:

1. Med 5x5 mener du vel 5 sæt af hver 5 reps, ikke?

2. Det vil sige jeg skal tælle kalorier i hvert måltid jeg indtager... Ret svært når man spiser frokost på arbejdets kantine for nemhedens skyld... Irriterende. Hvor meget forbrænder man ca. på en halvanden times tung styrketræning? Ved du det?... Bare for at kunne nogenlunde vide hvor meget jeg forbrænder på en dag.

Tak for hjælpen ellers.

Folkens: Kan sagtens bruge flere input, så svar endelig på mit første indlæg endnu :wink:

Hyg videre

Jeg ville hvis jeg kun trænede 3 gange om ugen skifte over til et fullbodyprogram. Med dit nuværende program kommer du kun igennem hele kroppen en gang på en uge.

Med 5x5 mener han 5 sæt med 5 reps ja :)

Ang. kalorieroptælling, så lav et overslag på det. Om du rammer 100% rigtigt er ikke fantastisk vigtigt igen. Med proteinen skal du tænke på at det ikke kun kommer fra din shake, men det også er fra din almindelige kost.

Ang. vægtøgning så er det meget svært at sige, det er vildt forskelligt fra person til person.

Men hvor lang tid har du trænet?
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 170.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan

Hey, pzo.

Jeg har faktisk trænet da jeg var yngre også (17-23 årig og derefter fra 24-26 årig), og dengang ved jeg (med min nuværende viden) at jeg overtrænede, fik for lidt at spise og for få proteiner.
Tilgengæld synes jeg, at det virker mærkeligt, at det med at træne kroppen tungt med 4 øvelser pr. muskelgruppe 1 gang på 1 uge skulle være for lidt, da jeg flere steder har læst, at man efter tung træning bør have mellem 7-10 dages restitution... Hvilket er grunden til jeg kører så hårdt på på træningsdage?

Men siden jeg startede igen efter 2-3 års pause, så har jeg trænet fast i 10 måneder. Jeg har tabt stort set al overskydende fedt og fået nogen masse, men har efter jeg tabte al fedtet kun taget ca. 1 kg til halvandet på... Er det ikke for lidt på 10 måneder?
Vil lige påpege, at jeg de første 5 måneder fik for lidt protein.

Takker for dit input også, men alle andre brugere: Kom endelig med flere. Har virkelig brug for noget feedback fra trænings-miljøet, da jeg ikke har nogen at diskutere denne slags med. :wink:

Stadig ingen der kan svare på kreatin- og te/kaffe-kombinationen? Skidt eller ligegyldigt?

Hyg videre

LabRat skrev:Tilgengæld synes jeg, at det virker mærkeligt, at det med at træne kroppen tungt med 4 øvelser pr. muskelgruppe 1 gang på 1 uge skulle være for lidt, da jeg flere steder har læst, at man efter tung træning bør have mellem 7-10 dages restitution... Hvilket er grunden til jeg kører så hårdt på på træningsdage?

Normalt siger man at restitueringstiden ligger på 36-48 timer. Derfor er fullbody programmer også blevet så populære som de er, da man på en uge kommer igennem kroppen 3 gange. Men til gengæld bliver kroppen så ikke 100% restitueret hver gang. Derfor anbefales der at man holder 7-10 dage pause hver anden eller tredje måned, sådan at musklerne bliver tiptop igen. Desuden kommer dekonditionering også ind i billedet her.

LabRat skrev:Men siden jeg startede igen efter 2-3 års pause, så har jeg trænet fast i 10 måneder. Jeg har tabt stort set al overskydende fedt og fået nogen masse, men har efter jeg tabte al fedtet kun taget ca. 1 kg til halvandet på... Er det ikke for lidt på 10 måneder?
Vil lige påpege, at jeg de første 5 måneder fik for lidt protein.

Hvis du så f.eks. har smidt 5kg fedtmasse og så stadig taget 1 kg på, så har du jo taget 6kg muskelmasse på, så er det jo ikke så dårligt endda. Men 1 kg på 10 måneder lyder ikke af meget, men det kan jo også sagtens skyldes din kost, hvis du har gået rundt i kcal underskud og ikke har fået nok protein.

Bruger du trænings/progression cyklusser? Hvis ikke, så kunne det være en god idé at kigge på det.
http://www.bodyzone.dk/forum/viewtopic.php?t=763

Kan desværre ikke hjælpe dig med dit kreatin spørgsmål.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 170.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan

Tilbage til Kost & kosttilskud