Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1502
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1500

Følg bodybuilding.dk på

Hjælp til psykologi

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej Drenge

Jeg skal skrive SSO i psykologi, men har svært ved at forstå, helt præcist hvad jeg skal redegøre for, og min vejleder er ligeud sagt, en spasser, som er for dårlig til at hjælpe mig. Derfor tænkte jeg på om nogle af jer, evt. kan hjæpe mig lidt?

Min redegørelse lyder på følgende " Der redegøres ud fra udvalgte udviklingspsykologiske teorier for ungdomsperioden, som udviklingsfase "

Er det med henblik på identitetsdannelse, som sker i ungdomsperioden? og hvilke teorikter kan man evt. bruge til dette :)

Tak på forhånd =D>

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Prøv Erikson og Giddens. :) Og ja, det har noget med identitetsdannelse at gøre.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Kostplan: Vis kostplan

Hvilken psykologi bog anvender i?
Hvis ikke i allerede anvender den, så gå på skolens bibliotek og lån ''Psykologiens veje'' (Systime)

Der er et helt kapitel om ungdom.
Kan dette ikke lade sig gøre så søg eventuelt på Erik H. Erikson.
Mener han gik meget op i unges identitetsdannelse.

Håber det kan hjælpe :)
Brugeravatar

Reputation point: 25

Træner her: Studie 7

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 232.50

Logbog: Vis logbog

Hvis du er hardcore, kan du sammenligne Erikson og Berger & Luckmann. Erikson ser identitetsudvikling som centreret i individet og som involverende en række stadier, man mere eller mindre er "programmeret" til at gennemgå. Berger og Luckmanns forstår identitetsudvikling som noget kvasi-automatisk, der mere er en konsekvens af det sociale sammenspil barnet fødes ind i. Det vil sige identiteten bliver nærmere er en refleksion af de holdninger og den fremherskende identitetsforståelse, der eksisterer i barnets sociale omgangskreds.

Ellers en hurtig oversigt:
Ifølge Erikson er identitet ikke en tilstand, men en aldrig afsluttet proces. Hans identitetsbegreb er noget uklart.
Ifølge Goffman er menneskets identitet en social konstruktion. Han antager at individet forsøger at få andre til at acceptere et bestemt selvbillede og indfører derved indirekte en aktivt agerende instans i det enkelte individ – en instans der ikke kan reduceres til sociale processer i nuet.
Ifølge McAdams er menneskets identitet en narrativ konstruktion. Identitet er den fortælling, det moderne menneskes ”jeg” konstruerer og fortæller om ”mig’et”.
Ifølge Giddens er selvbiografien selve kernen i selvidentitet i den moderne tilværelse.
I det socialkonstuktivistiske perspektiv reduceres det enkelte menneskes identitet til en manifestation af magten og herskende sociale diskurser og det er svært at se hvordan individet skulle kunne blive en selvstændig aktør i eget liv. Disse tilgange overser de indre, personlighedsstrukturelle forudsætninger for at udvikle fortællinger.
Brugeravatar

Reputation point: 75

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)

Mange tak alle sammen ;)

Smid mig en besked med din mail, hvis du vil have lidt flere guldkorn omkring identitetsdannelse og individet i det senmoderne samfund... Jeg har en OK slat liggende :-)

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 44 gæster