Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1772
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1770

Følg bodybuilding.dk på

Kost og fedt tab.. Noget galt..

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej BB.

Skriver dette indlæg da jeg har nogle problemer med fedt og vægt tab i mit cut. Jeg har prøvet at cutte de sidste 2-3 måneder, hvor jeg gerne ville lave et "ordenligt" cut med en naturlig balance af kulhydrat, fedt og protein (ingen keto). Har ligget på avg. 2100 kcal hver dag blandet med IF fra 12-20. Det har selvfølgelig virket, men har kun tabt mig cirka 2-3 kilo og en fedt % tab på cirka 1,5%. Dette er ikke synderligt imponerende resultater. Men anyway, jeg slackede så lidt de sidste 3 uger hvor jeg faktisk har spist mindre end 1500 kcal hver dag, og det virker nu som om det hele er gået i stå... Har den sidste uge så kørt 2000 kcal hver dag med makroer på:
Protein: 156 gram
Kulhydrat: 185 gram
Fedt: 50 gram

Herunder har jeg også indtaget cirka 65 gram sukker (primært fra protein shake (FW all in efter træning) og egen shake derhjemme).
Min kost består primært af god sund mad, havregryn, wasa sport knækbrød, magert pålæg, peanut butter (organisk), skyr med smag, mandler osv.

Det underlige er så at den sidste uge (hvor jeg har spist 2000kcal) er min vægt gået fra 57,1 til 76kg, og fedt % fra 12,4 til 13%. Hvilket jeg simpelhent ikke forstår.

Nu til aktivitets niveau, jeg træner reglmæssigt 5 gange om ugen med forskellige kropsplit med rimeligt høj og god intensitet. Mest af dagen er jeg dog siddende og går umiddelbart ikke så meget om dagen (4500 skridt om dagen)

Mit spørgsmål er så... hvad gør jeg galt? Selvfølgelig kan jeg oppe mit aktivitetsniveau, men i og med mit BMR ligger på 1900 kcal og jeg træner med god intensitet (ihvertfald et par 100kcal forbrændt) burde jeg jo stadig tabe mig og ikke tage på med et cut på 2000kcal? Hvad ville i sige jeg kunne gøre??

Og en tl:dr: Er i deficit men tager stadig på (kan ikke lade sig gøre? læs teksten <3)

Mvh, Emil!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvordan måler du din fedt procent? Den måling du får fortaget er næppe god til at give en absolut værdi (med mindre du bruger røntgen) og næppe god til at give en relativ værdi (med mindre du bruger røntgen eller fedt tang).

Og så går jeg ud fra at du mener
... er min vægt gået fra 75,1 til 76kg, ....
og ikke
... er min vægt gået fra 57,1 til 76kg, ....
?

Hvor ofte vejer du dig? Forvent at vægten kan ændre sig en del fra dag til dag og du derfor bør arbejde med gennemsnitsværdier.

Helt generelt hvis du ikke taber dig ligger du formentlig ikke i underskud. Men husk at tage højde for ovenstående.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Yes det var lige en taste fejl. Men bruger Fitbits vægt som gerne skulle give en cirka værdi, men hvis man kigger på det relativt (og ikke i forhold til den præcise værdi) giver den et godt indblik i om din fedt procent stiger eller faldet. Og vejer mig hver dag, men det er snart over 2 uger jeg har gjort dette, og avg. er stadig at jeg er steget i vægt. Og ja, det har jeg selvfølgelig tænkt over, men det giver simpelhent ikke nogen mening at en dreng på 21 år, 190 høj med det aktivitets niveau jeg har, at jeg skal ligger UNDER 2000 kcal for at være i defict? Ved godt det er forskelligt fra person til person, men det eneste realistiske man kunne forstille sige var jeg har et maintnance på ihvertfald 2500 kcal..

Reputation point: 0

Emilfleischerr skrev:... Fitbits vægt som gerne skulle give en cirka værdi, men hvis man kigger på det relativt (og ikke i forhold til den præcise værdi) giver den et godt indblik i om din fedt procent stiger eller faldet. ...

Jeg har endnu ikke set EN undersøge der beskæftiger sig med hvor gode den type udstyr (der måler fedtprocent ved at sende strøm gennem kroppen) er til at følge en persons fedtprocent. Alle dem jeg har set beskæftiger sig med øjebliksbilleder hvor de sammenligner med røntgen målinger. Og de resultater er imo ikke imponerende. Du kan ikke forvente at din vægt kan fortælle dig noget med den præcision du søger. Der er for mange ukendte parameter der påvirker målingen som du ikke har styr på.

Emilfleischerr skrev: ..Og vejer mig hver dag, men det er snart over 2 uger jeg har gjort dette, og avg. er stadig at jeg er steget i vægt. ..

Du sammenligner en måling (som du netop har foretaget) med et gennemsnit for hvad du vejede for 2 uger siden. Er det korrekt forstået? Jeg gider ikke finde min vittighed med et målepunkt frem igen (specielt hvis jeg har misforstået dig). Men du er nød til at slå koldt vand i blodet og få målt dig de næste par dag før du begynder at lave nogen som helst konklusioner.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 44 gæster