raunen skrev:Whaat!!?
Én ting jeg længe har tænkt over, er hvordan man kan rådgive folk til at køre 5*5.
Personligt sys jeg det er den største fail nogensinde! Har aldrig hørt om nogle gode bodybuildere der har kørt det. Ikke engang nævnt det. Den eneste side hvor jeg har set programmet er blevet foreslået er her fra bb.dk.
Sys virkelig det er noget lort. 5 reps er jo ikke nok til 5 sæt. Man får aldrig et ordentligt pump eller noget som helst. Det er muligt at man stiger godt i styrke af det. Men styrke er ikke lig med vækst.
Det er muligt at mange herindefra mener at øget styrke = øget tværsnitsareal af musklen, men det kan ikke passe. Hvordan kan det så være at der er masser folk på 70 kg. som kører 120-130 kg. i sæt i bænk fx.. Og uden man kan se at de træner ellers.. Hmm.. Altså det 5*5 der, det sys jeg ikke er et værdigt program!
Hvor står der han skal være bodybuilder? 5x5 er en god basis og giver en god grundstyrke og fint med hypertrofi. Man behøver absolut ikke få "pump" for at det skal blive et godt sæt. Pump er ikke ensbetydende med hypertrofi. Øget styrke er ikke ligmed øget tværsnitsareal, men hvis du bliver stærkere, har du chance for et større tværsnitsareal. Hvis du kører 8 reps med 100 nu, men så bruger 3 uger på at øge din styrke og du efter 3 uger kan kører 8 reps på 110 vil du udenlige have større chance for mere hypertrofi. Hvilket ikke var sikkert du kunne tage hvis du var fortsat med de 8 reps i 3 uger.
Dog synes det er fint du kommer med din mening, men rent teoretisk er du helt forkert på den. Man kan sagtens opbygge god masse på 5x5 og samtidig god styrke. At folk på 70kg kan kører med 120 i bænk kan der være mange årsager til. Måske er personen bare god til at bænke? altså har virkelig stærke patter og triceps, måske har han ikke trænet andet end bænk og derfor er vildt god til det? Du kan jo ikke sammenligne folks styrke med din egen. Nogle er jo født stærkere end andre. En 5'er på 100 for dig er måske pisse tung og så kan der komme en nybegynder ind fra gaden og gøre det samme, men det betyder jo ikke han har trænet forkert, måske han bare er stærkere i netop den øvelse rent genetisk.