Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1339
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1336

Følg bodybuilding.dk på

nevesystemet og niktotin

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej. Jeg skal op i biologi på b-niveau her imorgen. Har lige trukket et emne der hedder nervesystemet og nikotin. Jeg håber lidt på at kunne få nogle kloge hoveder til at give nogle guldkorn, der lige kunne give lidt mere grundig viden :) håber der er nogle der er biologi eksperter, der kan hjælpe.
Har fået noget bilagsmateriale som jeg skal holde et oplæg om. Jeg skal redegøre for nervesystemets opbygning og funktion, - hvordan det kommunikerer med hinanden, - og hvordan nikotin påvirker nervesystemet. af figurer har jeg nervesystemets inddeling, nerveimpuls, effekten af nikotin på centralnervesystemet, hæmmende og fremmende transmiterstoffer, nikotins indvirkning på blodtryk, puls og hudtemperatur, og en figur af en dafnier.

tak på forhånd :D

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hold kæft det er svært at gå til eksamen i dag...

Jeg går ud fra du har et døgn, go Google. Det virker lidt som om man ikk behøver kunne noget på forhånd, men kan trække emnet og så ellers lære det derefter?

Reputation point: 10

Ja, jeg har 24-timer, heldigvis. men de kræver til gengæld at man skal kunne sit kram. Kunne godt lige bruge det der lidt ekstra og eventuel en eller anden kobling til noget andet eller bare noget så man kan se det i sammenkoblingen med det store hele, hvis det giver mening. Der kommer også en samtale efter ens oplæg, det kunne være meget rart at forberede sig til også. :)

Hey mww, censorerne elsker hvis du giver dem en klinisk oplevelse.. så mit bud ville være at du først hurtigt forklarede opdelingen af det autonome nervesystem i sympatisk/parasympatisk - her kommer du selvfølgelig ind på de muskarinerge/nikotinerge receptorer og forskellen i lokalisation, virkning etc. (og hvorfor de lige er navngivet som de er).. muskarin=svampe, nikotinerge=nikotin ka du sikkert slå op.

derefter ville jeg bruge saringas (angrebet i tokyos undergrundsbane af nogle kultskurke i 90'erne), som et klinisk eksempel på hvad, der sker når dette system påvirkes. Tror alt er forklaret på wikipedia

læs op på: depolarisationsblokade, acethylcholinesterasehæmmere og tag et billede med af en almindelig synapsekløft. Samtlige symptomer og kliniske fund ved saringasforgiftning kan forklares ud fra påvirkning af de celler der benytter acethylcholin som transmitterstof.

Forklar det logiske i antidot-behandlingen med atropin og pralidoxime (kan ikke huske det danske produktnavn).

Hvis det er for svært at bruge saringas, da der er tale om en systemisk påvirkning, kan du tage myasthenia gravis som et kanon eksempel.

Reputation point: 5

I hvert fald det jeg gjorde, da jeg havde nogenlunde samme problemformulering som din.. Jeg sagde at, jeg godt kunne forklare dem om nikotins virkning, men at det andet ville blive mere spændende og stadig afdækkede de aspekter af nervesystemet, der stod i problemformuleringen...

men jeg var også en nørd til biologi ;)

Reputation point: 5

Screen Shot 2014-06-16 at 12.11.23 PM.png
Screen Shot 2014-06-16 at 12.11.30 PM.png
Hey.

Tusind tak for det! det lyder super spændende. tager det lige med i baglommen. rigtig god forklaring du lige gav mig, det var jo helt perfekt! har du eventuelt styr på disse figurer?

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 92 gæster