Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1451
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1450

Følg bodybuilding.dk på

Protien / Kreatin

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Nu har jeg hørt så meget og er aldrig blevet klogere på hvad den store forskel er, kan jeg ikke få en kort beskrivelse?

- og hvad er bedst til hvem?

P.S ikke link mig til artikler, siger mig intet det freak sprog de skrevet op på derinde.

håber på lidt forståelse :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Hornslet

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du ikke engang gider og bruge 2 minuter på at finde en artikel og læse om det, tror du så selv at andre folk gider og bruge 2 minuter på at hjælpe når du ikke engang selv gider og gøre en indsats ?

Geografisk sted: København

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Kan du ikke læse fejer? ..
folk forstår ikke ting på samme måde.
jeg lærer os ting ved at gøre det ikke ved at se eller høre om det f.eks.
Så det jeg søger er en der kan forklare det så jeg forstår det.
Brugeravatar

Er du sikker på du ikke forstå artiklerne i artikelsektionen? Hvis du nu sætter dig ned og bruger lang tid på at læse dem igennem, burde du da få en basal forståelse for det :wink:

Edit: Du behøver jo ikke at forstå absolut alt der bliver præsenteret i artiklen, for at få en basal forståelse for det. Christ, jeg forstår heller ikke alt der er skrevet i kreatin-artiklen, men jeg har da en ide om hvad kreatin er og hvad det gør.

2x Edit:

Artikel: "Kosten fra A-Å"

Protein skrev:Det er kritisk at få nok protein når man træner hårdt, ellers får man ganske enkelt ikke noget ud af det. Når man har trænet, har man revet sine muskler lidt i stykker og ganske pædagogisk fortalt dem, ”at nu skal de til at være lidt større, ellers bliver de ligeså ødelagte næste gang man træner”. Derfor går der en proteinsyntese, dvs. en vævsopbygning, i gang, og er der ikke nok protein tilstede i timerne/dagene efter træning, vil de ikke vokse optimalt

Artikel: "Hvad er kreatin?"

Kreatin skrev:Kreatin er egentlig et aminosyre derivat, men den fosforylerede form man finder i den menneskelige organisme, nemlig kreatin-fosfat, spiller en meget væsentlig rolle i det energisystem man kalder ATP-CP energi-systemet. Hver gang man spiser kulhydratholdigt mad, så bliver disse kulhydrater udsat for en omfattende biokemisk rutschetur. Via det man kalder citronsyrecyklus, igennem en proces som kaldes glykolysen, får man kroppens primære brændstof, nemlig adenosinetriphosphat. I dagligt tale ATP.

Denne ATP er grundlaget for alt muskelarbejde i kroppen. Hver gang en muskel kontraheres (sammentrækkes), så forbruges der ATP. Det er ikke selve ATP molekylet som er energirigt, men de bindinger som findes mellem de 3 fosfat molekyler (triphosphat betyder 3 phosphat molekyler). Så hver gang der er brug for energi, så bliver der spaltet et fosfat molekyle fra, og energi frigives. Dette kan foregå 3 gange, som illustreret nedenunder.

Adenosintriphosphat (ATP) ->
Adenosindiphosphat (ADP) + 1 phosphat + energi ->
Adenosinmonophosphat (AMP) + 1 phosphat + energi

Når vi er nået her til, så kan ATP “batteriet” ikke længere forsyne de arbejdende muskler med energi. Men det heldige er så at vi har en relativt stor koncentration af kreatin-phosphat i musklerne. Denne koncentration øges dramatisk, når man indtager kreatin som kosttilskud. Kreatinphosphaten, eller CP, spiller en meget vigtig rolle i ATP-CP energi-systemet, da CP molekylet kan ”genoplade” vores ATP ”batteri”. Ved at donere sit phosphat molekyle, så kan ADP ”genoplades”, og igen blive til ATP.

Adenosintriphosphat (ATP) ->
Adenosindiphosphat (ADP) + 1 phosphat + energi ->
Adenosindiphosphat (ADP) + CP -> Adenosintriphosphat (ATP) + C

Dette forlænger musklens evne til at opretholde anaerobt arbejde, så man bliver i stand til at tage flere gentagelser med samme vægt, før man når træthedsgrænsen. Så kort fortalt, så har kreatin den funktion at det kan ”genoplade” det energiholdige ”batteri” som er kroppens primære energikilde, nemlig ATP.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog

fandt en der havde lig så svært ved det som mig, han fik en der hedder Pind til at forklare det, læste det lige nu ved jeg lidt mere :b
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 56 gæster