Efter at have læst med herinde noget tid og læst en masse debatindlæg omkring proteinpulver og kvalitet, så ser jeg mig nødsaget til at komme men dette fakta-indlæg omkring proteinpulver og kvalitet af proteinpulver. I dette indlæg beskriver jeg kun valleprotein (som proteinpulver), men samme er gældende for kasein-pulver, blandingsprodukter osv.
Hvad er valleproteinpulver
For at kunne producere vallepulver skal valle (biprodukt fra osteproduktion) bringes på tør form – hvilket praktisk talt vil sige at man fjerner vandet. Til dette benyttes typisk membranfiltreringsprocesser (ultra og mikrofiltering) som giver valle med højt tøsstofindhold, hvilket efterfølgende spray-tørres til det tørre pulverprodukt vi kender. Vallepulver sælges derefter til de forhandlede vi kender (dog for en meget begrænset dels vedkommende) og resten sælger til større fødevareproducenter som benytte det i deres produktion af pølser, kager .. osv. osv (det er stort set skummetmælkspulver/vallepulver/kaseinat i alle de forarbejde produkter vi spiser)
Som den kvikke læser sikkert kan regne ud, så er det de færreste som ligger inde med valle (kun mejerier) – og derfor er det kun mejerierne som kan producere valleproteinpulver (og som i øvrigt også er de eneste med proces-udstyr til koncentrering af valle (i større skala)).
Faktum er derfor, at alt valleprotein-pulver som sælges i DK under brandet ”dansk produceret” består af rå-valle-pulver som er produceret på et dansk mejeri. Mejerierne sælger så deres rå-valle-pulver til de par forhandlere her i DK, som således kun selv står for iblanding af smag (chokolade mv.) samt efterfølgende pak og salg. Dvs. når vi snakker kvalitet og ”dansk-fremstillet” så er grundmaterialet altid det samme, og det kan med stor sandsynlighed antages, at der ikke er den store kvalitetsforskel imellem danske leverandører af ”dansk produceres” pulver (i hvert fald for hvad angår selve proteindelen).
Kvalitet af dansk og udenlandsk (EU fremstillet) pulver
Når vi så til gengæld snakker kvalitet af dansk-fremstillet kontra udenlandsk – eksempelvis engelsk, så er det, efter min mening, også helt omsonst at omtale det danske som bedre kvalitet. Grunden er;
Som for det danskproducerede pulver, så kræves der først og fremmest adgang til valle i større mængder samt procesudstyr (og knowhow) til at tørre dette. Dette forefindes kun i de store mejeriselskaber, hvorfor der er meget god grund til at tro, at kvaliteten af vallen er den samme (da der ikke er større påviselige forskelle imellem dansk og engelsk mælk, samt at kvalitetsstyringsdelen og know-how på alle større fødevarevirksomheder (mejerier) i EU er meget ensrettede).
Og når vi snakker forhandlerne (som typisk står for blanding og pak/labelling, som tidligere skrevet), så findes der større engelske forhandlere (med stort salgsvolumen) hvor jeg aldrig ville betvivle kvaliteten – snarere tro det omvendte, at de i kraft af deres store volumen (og salg til større dagligvarekæder), har 100 % styr på intern i både forsyningskæden (smagsstoffer som de blander i proteinen) samt deres interne produktionsprocesser.
Hvorfor sælger producenterne af grundsubstansen proteinpulver ikke selv de blande proteinpulver?
Det er korrekt at antage, at det ville tage selskaberne 2,5 time (eller deromkring) at lave proteinpulver med smag og sælge dette. Men den markedsføring som der skulle til (til det relativt begrænsede markedssegment!) passer ikke ind med deres typiske profiler, da et sådan selskab ikke vil identificeres med det segment som typisk køber disse pulver (eller rettere det segment, som dem der ikke køber pulver, tror dem som køber tilhører – hvis i forstår ;-))
MEN MEN MEN man skal ikke tage fejl - såfremt proteinpulvermarkedet en dag går fra træningscentrene til den almene befolkning (og der herved opstår et reelt marked i deres forstand) – så vil de naturligvis tage del i dette marked (læs; 100 %), da de –med lidt forbehold for de kontraktuelle retningslinjer – kan stoppe salget af proteinpulver til 3. mand (og dermed reelt tage skeen ud af munden på de eksisterende forhandlere af pulverne - hvilket man naturligtvis ikke måtte håbe ville ske)). Og når vi snakker kvalitet og pris, så ville denne udvikling være aldrig være til ulempe for brugerne, da dette ville give mulighed for større kvalitetssikkerhed i hele forsyningskæden (læs; primærproducenternes kvalitetsstyringssystem vil blive udrullet på både blandingsprocessen og pakningen), samt prisen naturligvis også ville falde fordi et mellemled ville blive sprunget over.
Virker proteinpulver?
Uden at komme ind på en længere debat om dette (der findes mange diskussioner herinde I forvejen), så tror jeg ikke vi vil se en yderligere vækst I forbruget end vi har set til idag. Forklaringen er, at alle førende meningsdannere om mad i DK (mad-skribenter, forskere mv.) mener at det ikke er nødvendigt at supplere en fornuftig kost med pulver – da en varieret og sund kost, sagtens kan supplere og sikre optimal ernæring med mikro- og makronæringsstoffer for den gennemsnitlige motionist. Dette synspunkt deler jeg til fulde, hvilket også grunder i at den alm. Mad i nogle tilfælde sundere / bedre, da pulverprodukterne er hårdt processerede mælkeproteiner, som har en større grad af proteindenaturering end hvad mælkeproteinerne ellers har (og dermed hurtige optagelse). Eksempel; produktet ”skyr” er bedre end en kaseinshake inden sengetid – idet det giver samme mængde protein (og type; kasein), men skyren har den fordel, at den ikke er processeret så hårdt som pulveret, og dermed har en mere intakt molekyle-struktur (=langsommere release og dermed optagelse af aminosyrerne)
Konklusion:
Når vi sammenligner pulver på tværs af EU producenter, så ville jeg aldrig være bekymret ved at købe pulver produceret udenfor DK (men i EU). Og det er med 100 % garanti omsonst at omtale dansk pulver som bedre end udenlandsk (kvalitetesmæssigt) – men jeg vil nu altid anbefale at købes dansk, da det altid er bedst at støtte hjemmemarkedet….