Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1440
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1438

Følg bodybuilding.dk på

SSO hf Idræt b-niveau

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej. Jeg kunne godt tænke mig lidt inspiration. Vi skal vælge emne i vores SSO i den her uge. Jeg har tænkt mig at vælge idræt b-niveau, da det har min interesse. Og med interesse for noget, så kommer der som oftest noget godt ud af det! :)

Opgaven skal fylde 10-15 sider. Dvs. emnet skal være noget med noget gods i, hvor vi virkelig kan komme fagligt i dybden. Uden det behøves at være nogen lægevidenskab.

Jeg har tænkt lidt på følgende emner: (vi formulerer selv emnet)

- Kostens indflydelse på fysisk træning (Hvad er vigtigt at spise, hvordan optages kosten i kroppen osv)

- Hvad sker der i kroppen når vi motionerer? ( Fysiologi&anatomi, kredsløb, hjertet osv)

- Mentaltræning og sport ( målsætning, idrætspsykologi, visualisering osv)

- Sport i samfundet (Hvordan kan vi forbedre befolkningens sundhed? osv.)

Er der nogen af dem der er bedre end de andre? Hvad ville i have gjort? - Og er der noget af det man ikke kan komme i dybden med på en måned/ noget af det der ville være for nemt?

Som i kan høre søger jeg bare noget inspiration! Er lidt frusteret over det, da jeg jo gerne vil op og ramme den sjove ende af skalaen :) den karakter vi får tæller dobbelt på vores eksamensbevis #-o

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg synes det klart mest spændende kunne være en kombination af hvad sker der i kroppen når vi motionerer og sport i samfundet.

Et eksempel på emne kunne være metabolisk fitness, 10.000 skridt dagligt, øget insulinfølsomhed osv. Små ting i hverdagen som har stor sundhedsmæssig betydning.

Med dette emne vil du skulle ind på de adaptioner der sker rent muskulært med bl.a. opregulering af stofskifteenzymer osv.

Man kunne også skrive om motions blodtrykssænkende effekt.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Logbog: Vis logbog

JensL skrev:Jeg synes det klart mest spændende kunne være en kombination af hvad sker der i kroppen når vi motionerer og sport i samfundet.

Et eksempel på emne kunne være metabolisk fitness, 10.000 skridt dagligt, øget insulinfølsomhed osv. Små ting i hverdagen som har stor sundhedsmæssig betydning.

Med dette emne vil du skulle ind på de adaptioner der sker rent muskulært med bl.a. opregulering af stofskifteenzymer osv.

Man kunne også skrive om motions blodtrykssænkende effekt.

Hej Jens, vi to har vidst snakket sammen før ;)

Det nogen gode emner du foreslår! Jeg har fuldt lidt med på din blog, og kan høre du ved rigtig meget om kroppen osv. Men du skal tænke på, at jeg altså starter fra 0! :) Jeg har ingen relevant uddannelse inde for felter, andet end 4 idrætstimer om ugen. Så alt for avencerede opgave formuleringer vil jeg nok ikke kunne efterkomme rent fagligt. Desværre!

" metabolisk fitness " og " øget insulinfølsomhed " ved jeg dårligt hvad betyder . Hvorimod 10.000 skridt dagligt lyder bedre, da jeg her ville kunne komme ind på hvad der sker i kroppen, og hvad det ville betyde for den enkelte og samfundet at motionere. Dette ville også være nemt at finde litteratur omkring.

Emner som blodtryk og insulin er noget der står en halv side om i vores idrætsbøger. Dvs. jeg skal ud og finde store mængder stof for at kunne skrive 15 sider om disse emner. Jeg kunne selvfølgelig godt gå ind på et bibliotek og låne tykke bøger om anatomi osv. Men er bange for det bliver for svært at sætte sig ind i på under en måned. Håber du kan følge min tankegang omkring det niveau jeg befinder mig på :)

Styrkeliste

Hvilket niveau har du biologi og kemi på? En måned er ikke lang tid, det kan jeg godt se, men omvendt vil du jo gerne score en god karakter, og de kommer ikke af sig selv :wink: Jeg har selv været igennem idrætB og SSO på gym :)

Med god vejledning fra din underviser og få men gode bøger og artikler, så kommer du langt.

Hvis du vælger 10.000 skridt så bør du læse de relevante afsnit i denne bog:
http://www.sst.dk/publ/publ2005/cff/Fysisk_aktivitet_haandbog2udg/fysisk_aktivitet_haandbog2udg.pdf

Her vil du også kunne læse hvad metabolisk fitness er.

Mht. motion og blodtryk, så vil jeg gerne hjælpe dig med litteratur. Jeg skrev selv om dette emne på 4. semester.
Brugeravatar

JensL skrev:Hvilket niveau har du biologi og kemi på? En måned er ikke lang tid, det kan jeg godt se, men omvendt vil du jo gerne score en god karakter, og de kommer ikke af sig selv :wink: Jeg har selv været igennem idrætB og SSO på gym :)

Med god vejledning fra din underviser og få men gode bøger og artikler, så kommer du langt.

Hvis du vælger 10.000 skridt så bør du læse de relevante afsnit i denne bog:
http://www.sst.dk/publ/publ2005/cff/Fysisk_aktivitet_haandbog2udg/fysisk_aktivitet_haandbog2udg.pdf

Her vil du også kunne læse hvad metabolisk fitness er.

Mht. motion og blodtryk, så vil jeg gerne hjælpe dig med litteratur. Jeg skrev selv om dette emne på 4. semester.

Jeg har slet ikke biologi og kemi mere. Begge fag afsluttet på første år med 12. Det var kun på c niveau, Så det er ikke rigtigt noget jeg kan trække på desværre :)

Og der er godt nok stof at tage fat på i dit link! :o - tak for det!

Motion og blodtryk, hvad indebærer det egentlig? Er det ikke groft sagt hjertets evne til at pumpe blodet rundt ved så lav en puls så muligt? - Og det kan man så fremme ved hjælp af motion.. Giv mig lige en lille smagsprøve på hvad det er, helt konkret! :D

Styrkeliste

Med 12 i biologiC og kemiC så er du jo fint i stand til at sætte dig ind i noget, selvom det måske er lidt udover pensum :)

Hvis du vælger at skrive om motions effekt på blodtrykket, så skal du nok ind på følgende:
- Redegøre for blodtrykket
- Redegøre for de fysiologiske tilpasninger der sker ved konditionstræning
- Evt. se på nogle studier og diskutere hvorvidt det er bedst med høj eller lav/moderat intensitet
- Forklare hvorfor et højt blodtryk er usundt, og hvor meget der er at hente ved den rette motion

Jeg kan sende min opgave, så kan du få lidt inspiration hvis det er..
Brugeravatar

JensL skrev:Med 12 i biologiC og kemiC så er du jo fint i stand til at sætte dig ind i noget, selvom det måske er lidt udover pensum :)

Hvis du vælger at skrive om motions effekt på blodtrykket, så skal du nok ind på følgende:
- Redegøre for blodtrykket
- Redegøre for de fysiologiske tilpasninger der sker ved konditionstræning
- Evt. se på nogle studier og diskutere hvorvidt det er bedst med høj eller lav/moderat intensitet
- Forklare hvorfor et højt blodtryk er usundt, og hvor meget der er at hente ved den rette motion

Jeg kan sende min opgave, så kan du få lidt inspiration hvis det er..

Jeg sad og læste om blodtryk igår aftes, og det virker som et fint emne! :) Det er også lidt mere afgrænset iforhold til, at skrive om, " hvad sker der i kroppen når vi motionere ". Det tror jeg er en fordel. Er der meget litteratur om emnet? Altså hvor det er " sat over for" motion?

Du må meget gerne sende din opgave, hvis du vil :) - Mcjohnyoung@hotmail.com

Styrkeliste

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 60 gæster