Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1718
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1716

Følg bodybuilding.dk på

vitaminer og mineraler

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej bb.

jeg er lidt ny til alt hvad der kommer til kosttilskud, kostplan og hvad der ellers høre til det.

Udover en weight gainer indtar jeg ingen tilskud udover min mad. Ved ikke om det har noget at sige at jeg ryger, ved godt at stofskiftet ændre sig og ens spisevaner ogs blir lidt mærkelige!

Har læst omkring mig og tænkte jeg ville prøve lidt tilskud af vitaminer og mineraler.

1. Gerimax blå
- så på multivitamin men den her indeholdt faktisk alle de samme ting + mere magnesium og selve gerimaxen.
Den indeholder:

vitamin A 800 UG
Thiamin (B1) 1.1 mg
Riboflavin (B2) 1.4 mg
Vitamin B6 1.4 mg
Vitamin B12 2.5 UG
Folsyre 200 UG
Niacin 16 mg
Pantotensyre 6 mg
Biotin 50 UG
Vitamin C 80 mg
Vitamin D 10 UG
Vitamin E 12 mg

-mineraler
Magnesium 225 mg
Jern 14 mg
Zink 10 mg
Kobber 1 mg
Jod 150 UG
Mangan 2 mg
Chrom 40 UG
Selen 55 UG
Molybdæn 50 UG

GGE ginseng ekstrat 110.5 mg

2. Fiskeolie
1000 mg kapsler

Omega-3 624 mg
DHA 215 mg
EPA 304 mg

3. C-vitamin

Vitamin-c 500 mg

ved ikke om det ser lidt uoverskueligt ud men nu har jeg bare skrevet det som står der på :)
håber at nogen kan hjælpe mig lidt og give mig nogen svar på om det er noget helt bæ jeg har gang i .

Mvh
Morten

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Til at starte med, så kan jeg sige at rygning åbenlyst ikke er en god ting når man træner. Det har størst indflydelse på cardio og man kan sagtens blive stor og stærk selvom man ryger, men ingen bodybuilder med respekt for sig er storryger. Der sker naturligvis ikke det store hvis du får et par smøger en gang om måneden til en fest.

Nå men mere til kosttilskuddet. Jeg skal gerne indrømme at jeg ikke ved meget om hvert enkel mineral og vitamins effekt på kroppen - Det vil jeg lade andre om at erfare.

Hvad jeg tilgængel kan sige dig, og hvad jeg tror de fleste herinde er enige med mig i, er at det er vigtigst at få makroerne på plads først. Hvis vi antager at du igennem den almindelige mad får tilstrækkelig med vitaminer og mineraller til ikke at være i direkte underskud(altså blive desideret syg), så er det vigtigst at få tilstrækkeligt med proteiner og kalorier. Det ved du sikkert i forvejen, men det er mit indtryk at mange slår sig til tåls med at hvis de bare drikker 30g proteinpulver/weight gainer efter træning, så er det nok fint nok. Det er bare ikke tilfældet.
Om det er igennem proteinpulver, mælk(en af mine favoritter), "almindeligt mad" eller skræddersyet diet, så er det yderst vigtigt at du får alle de proteiner du skal have. Der er stor uenighed om hvor meget protein man skal have. Nogle siger 1g pr kilo kropsvægt, andre siger 2, 3 eller endnu flere gram pr kilo kropsvægt. Personligt så går jeg efter 1,5-2(også fordi at jeg er ludfattig), men det er til enhver tid at foretrække at få for mange proteiner end for få proteiner.
Derudover så spiller det også en rolle at fordele indtagelsen af proteiner udover dagen. Det nytter ikke noget at indtage 90% af sin protein ved at drikke 4 liter proteinpulver på 1 gang.
Gider du ikke rende rundt med mellemmåltider og proteinshakes hele tiden, så køb en liter skummetmælk og drik den. 35g valle- og kassein protein, vitaminer, mineraller osv til 5-6kr. Har du brug for ekstra kalorier, så køb letmælk.

Samme princip med kalorier. Skal du vokse så sørg for at få rigeligt. Du skal selvfølgelig ikke ligge i overdrevet kalorieoverskud, men sørg for omkring 500 kalorier i overskud - det er passende for de fleste.

Angående yderligere kosttilskud, så er der bestemt ikke noget galt i at spise vitaminpiller. De fleste vitaminpiller indeholder en bred vifte af gode sager som vil hjælpe kroppen til at arbejde så effektivt som muligt samt gør det muligt at designe kostplaner, som ikke nødvendigvis indeholder alle de vitaminer/mineraller, som man skal have.
Præcist hvilke vitaminpiller du køber tror jeg ikke spiller den store rolle. Det er ikke sådan at den ene vitaminpille får dine muskler til at vokse 20% hurtigere end den anden.
Jeg plejer bare at købe Bodylabs multivitaminpiller. De er billige nok og jeg bestiller dem bare sammen med de koffeinpiller og det kreatin som jeg jævnligt køber derfra. Men om de er bedre/dårligere end andre mærker aner jeg ikke, men hvis det er tilfældet, så tror jeg at vi snakker virkelig små marginaler.
Under alle omstændigheder så er vitaminpiller så uhyrligt billige(80kr for et halvt års forbrug eller sådan noget) at det ikke kan betale sig ikke at spise dem.

Men ellers så er kreatin en af de bedste kosttilskud du kan købe. Præcist hvordan det virker, det syntes jeg at du skal google dig til(der er mange gode artikler - også danske), men effekten er sådanset bare at man kan tage 1-2 gentagelse mere end man ellers ville kunne. Kreatin får i sig selv ikke musklerne til at vokse, men ved at man kan tage 1-2 gentagelse mere, så kan man stimulere musklen til helt naturligt at vokse sig større.

Nå det var en længere tekst end planlagt og det meste af ovenstående ved du måske allerede. Jeg skrev ovenstående grundet at du selv skriver at du er ny til kosttilskud og kost generelt, og så på grund af det faktum at du her spekulerer i vitaminpiller. Det gav mig indtrykket af at du måske ikke har alt det basale på plads endnu, hvilket er absolut essentielt for succes med styrketræning/bodybuilding. Hellere bruge 1 time på at lære om kost end 5 timer på at lære om træningsteknikker ;)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 52 gæster