Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1305
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1302

Følg bodybuilding.dk på

Få en stærk øvre ryg og boost dit bænkpres

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

Få en stærk øvre ryg og boost dit bænkpres
Nedenstående ses en fin lille artikel af Jim Wendler, som forklarer vigtigheden af en stærk øvre ryg i forhold til at øge ens bænkpres og holde ens skulder sunde. Han fortæller om sine egne fejlantagelser ift. rygtræning og forklarer hans nye approach, hvor rygøvelserne ofte imitere de bevægelser som sker under et bænkpres. Indlægget kan også bruges til inspiration til nye rygøvelser til ens daglige rutine. God læse lyst :)

180px-Jim_Wendler.jpg
180px-Jim_Wendler.jpg (8.64 KiB) Vist 2504 gange

Original placering:
http://articles.elitefts.com/articles/p ... the-bench/

Upper Back for the Bench
Several years ago, in order to fully immerse myself into powerlifting, I changed my eating habits (from semi-shitty to all-out crappy), bought a truck load of Chuck Taylor’s (a fashion no-no, even for someone with such a laissez faire attitude towards fashion as I), and began my quest to become one of the most physically unappealing males world wide. It was a fun but difficult road. As John Stafford once said, “We work so hard to be so ugly.” Anyway, on the road to immersion I, like many of you have done, printed out Louie’s articles and engrossed myself in them. I had copies of his articles in my backpack, in my bathroom and next to my bed. I should point out that I was in college at the time, hence the backpack. After re-reading Lou’s article about 1000’s times, one of the things that I noticed was how important the upper back is for bench pressing. I was never a big bench presser, so when this knowledge was bestowed upon me, I was a little taken aback. Isn’t the bench all pecs, shoulders and triceps?

From all the years of deadlifting and doing Olympic movements, I had accumulated an impressive set of traps. I thought that this is all I needed to do to build the upper back for pressing. I eventually found out that this is not the case. Many of the movements below, unlike the deadlift and Olympic lifts are done so that the end position mimics the feel of how your upper back is when you bench press.

So why do you want to build a strong, thick upper back? There are a couple of reasons:

Stability – I define this as being able to take a maximum weight off and NOT get flattened. You need to be strong and thick enough to maintain a good arch in your upper back to maintain the correct pressing position. If you take the weight off and immediately flatten out, you are in for a long day.

Structural Integrity – Since the majority of us have done much more pressing than pulling and have a huge imbalance, making the upper back a priority will hopefully lead to fewer injuries.
I have classified upper back exercises into two categories; direct and indirect. I only do this to make things a little bit easier. Now the direct exercises, while not isolation exercises, are more directed towards the upper back. The indirect exercises target the lats and the upper back. There are two laws that I adhere to when training with these two kinds of movements:

- With direct upper back exercises, volume is king
- Train your indirect upper back exercises heavy.

So what do I mean by high volume? This is open for interpretation, but for me, it’s generally 4-5 sets of 10-20 reps. I like to perform 1-2 exercises from each category a week. For the heavier movements, 3-5 sets of 5-10 reps seem to work well.

Direct Upper Back Exercises

Face Pulls – This is one of the most popular upper back exercises. It works well and is easy to do. The face pull can be done with just about any kind of rope, triceps strap, straight bar…it really doesn’t matter. Just pull something to your face.

Billede
Billede

Seated DB Cleans – Next to the JM Press, this exercise is probably the most asked about. This has replaced the long lost (and let’s keep it that way, people) Paul Dicks Press in the category of, “Most likely to interpret wrong” category. The word “clean” does not make this movement an Olympic or explosive movement. Think about doing an external rotation but starting the movement with arms straight and down to the sides. This is usually done as one fluid motion, not broken up into stages

Rear Laterals – This is simple enough. You can do these with dumbbells, holding on to plates or by using a cable machine. I like to use two different hand positions: thumbs pointed towards the front (this is what is most commonly used) and thumbs pointed at each other. The latter is a little bit harder. Which one is better? Neither, they are just different. This is a good way of adding some variety in a fairly dull movement.
Billede
Billede

Standing Cable Cleans – This is exactly like the seated DB clean, only that you use a cable and a single D attachment. Start by holding the handle, performing an upright row, and finishing in an external rotation.

Band Pullaparts – Another very simple movement done with the aid of Jump Stretch bands. Usually a mini or light band is used. Give it a tug and hold it for a few seconds. You can move your grip in/out for more/less tension. You can also pull from various angles; you can raise or lower your arms for a different feel. I like to keep my arms straight throughout the entire movement. I also think this movement will help you realize how tight your upper back needs to be during a squat or bench press.

Billede
Billede

Rear Delt Machine – This one is pretty easy because it’s a machine. This makes it fairly hard to screw up.

High DB Rows – These are best done while lying on a bench. This is very similar to a chest supported row, but you simply pull the dumbbells to a higher position. Lie down on an incline bench, grab two dumbbells and with your elbows out, pull the dumbbells to your face or slightly lower.

Muscle Snatch – I think this is a great exercise and I should probably do it more often, but somehow, the ease of the face pull always beckons to me. To do this exercise, grab the bar with a wide grip. What’s wide? To start with, try putting your index fingers on the rings of the power bar. You can go narrower or wider as you see fit. With no leg drive, begin by doing an upright row. Make sure you keep your elbows higher than the bar. Once the bar reaches (approximately) your chin, being rotating your shoulders until the bar is overhead with your arms locked out. Your final position should be the same as a snatch: arms overhead and fully locked out. This does not (and really cannot) be done with heavy weights.

Indirect Upper Back Exercises

Chest Supported Rows – This is one of the best lat and upper back exercises you can do. Plus, there is little lower back stress.

Billede
Billede

DB Rows – Just pick up any bodybuilding magazine for pics of this exercise. You can do these with several different hand/elbow positions. For example, you can have your elbow tucked or straight out to the side. You can bring the dumbbell high to your upper pec area, or you can tuck your elbow and bring it lower. The farther your elbow is out (generally) the less weight that you will do. What you can do is do a few lighter sets with your elbow out and as the weight becomes heavier, tuck it in.

Bent Over Rows – This is a staple of any lat/upper back workout. This exercise has been described to death, so I don’t think there is much need for me to do it. Like the dumbbell row, you can vary where you pull the bar; high up on the chest (elbows out) or brought low to your stomach (elbows tucked).

Pull-ups/ Chin-ups – This exercise is a favorite of mine and one of the best overall upper body exercises one can do. Even if you cannot do 8-10 reps, multiple sets of low reps (2-4) work very well. When I first began doing these, I would perform 6 sets, all with different grips. Each set consisted of 3 reps with about 30 seconds rest between sets. I would do this two times through with about 2-3 minutes rest between groups. The 6 grips that I did were:

Wide grip pronated
Medium grip pronated
Narrow grip pronated
Narrow grip supinated
Medium grip supinated
Neutral grip (palms facing)
I hope that this article introduced you to some new movements or reinforced the idea of how important the upper back is to your training. If anyone has any more great exercises for the upper back, please let us know. I’m always looking for some variety.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

TIl jer der træner for styrke, hvordan ser jeres rygrutine ud?
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

God artikel. Vil da klart prøve at få nogen af øvelserne med ind i min rygtræning! =D>
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: 7100 Vejle

Træner her: DGI Huset i Vejle

Kostplan: Ingen kostplan

dh4nsen skrev:God artikel. Vil da klart prøve at få nogen af øvelserne med ind i min rygtræning! =D>

Godt det kunne bruges.
Der er flere rigtig brugbare ting i artiklen, som de fleste ville have gavn af at implantere i deres træning.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Bay skrev:TIl jer der træner for styrke, hvordan ser jeres rygrutine ud?

Fin artikel med nogle dejlige øvelser :) .

Jeg kører og har kørt en del db rows, pulldown, pullup/chinup og selvfølgelig dødløft. Måske man burde prøve noget facepalm og nogle flere bb trækøvelser.
Løft med udstyr (stævne/træning):
Squat: 200 kg/175 kg
Bænk: 115 kg/115 kg
Dødløft: 205 kg/210 kg

BLIVE STÆRKERE END NOGENSINDE, SAMT SE GODT UD !!!!
2 IN 1
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Tårnby ... TSK

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 217.50
- Dødløft: 222.50

Pt. forsøger jeg så vidt muligt at ramme ryggen ved hver træning. Tungt på selve rygdagen + noget let support på skulder/bænk dag. Udover det holder jeg det ret simpelt.

Efter tung squat kører jeg 5-8 sæt rows af 6-12 gentagelser, hvor tungt afhænger af dagen. Efter dødløft kører jeg chins, en simpel variation af at øge med ét sæt om ugen i en periode, så resette. Mine bænk/skulder pas bliver som regel afsluttet af 5-6 sæt af 8-20 reps facepulls, rear laterals el.lign. med fokus på rhomboidaktivering. Derudover kører jeg nogle bastardiserede olympiske løft som powercleans, powersnatches mm. der flæsker mine øvre trapz ganske fornuftigt. I det hele taget er det ganske i overensstemmelse med Wendlers approach og det funker godt for mig.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

Seated DB Cleans – Next to the JM Press, this exercise is probably the most asked about. This has replaced the long lost (and let’s keep it that way, people) Paul Dicks Press in the category of, “Most likely to interpret wrong” category. The word “clean” does not make this movement an Olympic or explosive movement. Think about doing an external rotation but starting the movement with arms straight and down to the sides. This is usually done as one fluid motion, not broken up into stages

Kan klart anbefales!
"Today I will do what others won't, so tomorrow I can accomplish what others can't"
- Jerry Rice
Brugeravatar

Geografisk sted: Herning

NicoN skrev:

Jeg kører og har kørt en del db rows, pulldown, pullup/chinup og selvfølgelig dødløft. Måske man burde prøve noget facepalm og nogle flere bb trækøvelser.

Billede

Brugeravatar

NicoN skrev:

Med hvor stor volume, frekvens og intensitet kører du dine øvelser?
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

1 eller 2 øvelser til den øvre ryg med 5x10. I hvert pas :)
Store ben er godt.
Brugeravatar

Reputation point: 209

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00

Kromann skrev:

Og hvor ofte er det?
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Bay skrev:
Kromann skrev:

Og hvor ofte er det?

Det bliver vel ca. én gang hver 14. dag pt...

Brugeravatar

Hey, når jeg kører db rows og bb rows, kan jeg ikke mærke det i ryggen ? HAr prøvet at squeeze alt jeg kan. Gør jeg noget forkert?
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Virum

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

ckp2906 skrev:Hey, når jeg kører db rows og bb rows, kan jeg ikke mærke det i ryggen ? HAr prøvet at squeeze alt jeg kan. Gør jeg noget forkert?

Samme her :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Nice.. fik nogen gode ideer fra artiklen, brevguld
Men jeg har altid lavede Upper back med Lower back ? ska man del det op i to dage ?
Sidst rettet af Henney 7. mar 2012, 13:07, rettet i alt 1 gang.

Logbog: Ingen logbog

Henney skrev:Nice.. fik nogen gode ideer fra artiklen,
Men jeg har altid lavede Upper back med Lower back ? ska man del det op i to dage ?

Går vel an på resten af dit program ?
Brugeravatar

Styrkeliste

NicoN skrev:Måske man burde prøve noget facepalm og nogle flere bb trækøvelser.

Billede
Vh Johannes
Ejer af Tor Equipment - Magnetiske Bænkpres Boards
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Squat: 307.50
- Dødløft: 292.50

Hvordan kører i jeres face pulls? Højere antal reps eller lavere?
På maxer.dk videoen gives de rudtryk for, at man gerne skal køre øvelse med rigtig mange gentagelser (15-25) for at ramme rear deltst bedst muligt, fremfor at store muskler i ryggen tager oven. Er det rigtigt?

Comedian skrev:
Bay skrev:
Kromann skrev:

Og hvor ofte er det?

Det bliver vel ca. én gang hver 14. dag pt...

:mrgreen:

Ej, det er 3 gange om ugen :)
Store ben er godt.
Brugeravatar

Reputation point: 209

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00

Comedian skrev:
NicoN skrev:

Woop skrev forkert! Mente self. face pulls :mrgreen: :oops:

Bay skrev:
NicoN skrev:

Med hvor stor volume, frekvens og intensitet kører du dine øvelser?

Der bliver kørt ryg 2 gange om ugen.
I sideøvelserne kører jeg 5 sæt á 6 reps. I dødløft kører jeg 5 sæt á 3 reps.
Der er dog nogle ændringer nogle dage som fx. har jeg en dødløft dag hvor det er i udstyr med 80-90% og så har jeg en hvor det er rå med kun 60-70%. Det her program er dog kun fordi det er op til stævne. 'Normalt' kører jeg ikke lige så tit i udstyr, og heller ikke så få reps i dødløft, men mere 6'ere.
Løft med udstyr (stævne/træning):
Squat: 200 kg/175 kg
Bænk: 115 kg/115 kg
Dødløft: 205 kg/210 kg

BLIVE STÆRKERE END NOGENSINDE, SAMT SE GODT UD !!!!
2 IN 1
Brugeravatar

Geografisk sted: Tårnby ... TSK

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 217.50
- Dødløft: 222.50

Jeg har i snit 1-2 dage i ugen hvor jeg træner øvre ryg. De ligger som regel på mine Sheiko offdage, jeg bruger chin-ups 5x5, bent over rows 5x10, for det meste med god form og relativt lave kg.
De seneste 14 dage har gået med at have stop fokus på holdningskorrigerende øvelser så som straight arm pulldowns, scapular pushups osv. da min fysioterapeut mener jeg har meget dårlig kropsholdning og dette kan være en grund til jeg tit har problemer med øvre ryg.
Fordi jeg kan!
Brugeravatar

Træner her: Studie 7

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.30
- Squat: 10.20
- Dødløft: 1.10

Jeg træner semi-fullbody 6-7 dage i ugen, og inkluderer en rygøvelse på de fleste af disse dage. Det er dog 100 % random hvilken øvelsen jeg vælger. Har et meget stort arsenal jeg vælger imellem. Pullups, powershrugs, band pullaparts, facepulls med bands, yates rows, pendley rows, dumbell rows, t-bar rows, hang cleans etc.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Thomas Jagd skrev:Jeg træner semi-fullbody 6-7 dage i ugen, og inkluderer en rygøvelse på de fleste af disse dage. Det er dog 100 % random hvilken øvelsen jeg vælger. Har et meget stort arsenal jeg vælger imellem. Pullups, powershrugs, band pullaparts, facepulls med bands, yates rows, pendley rows, dumbell rows, t-bar rows, hang cleans etc.

Kan du poste dit program Thomas ?
Brugeravatar

Styrkeliste

ckp2906 skrev:
Thomas Jagd skrev:Jeg træner semi-fullbody 6-7 dage i ugen, og inkluderer en rygøvelse på de fleste af disse dage. Det er dog 100 % random hvilken øvelsen jeg vælger. Har et meget stort arsenal jeg vælger imellem. Pullups, powershrugs, band pullaparts, facepulls med bands, yates rows, pendley rows, dumbell rows, t-bar rows, hang cleans etc.

Har ikke noget decideret program. Det er mere en struktur jeg følger, og det hele er bestemt efter dagsformen. I grove træk ser det sådan her ud:

Pas 1:

Bænkpres et varierende antal sæt af 1-5 reps efter dagsformen
Dødløft et varierende antal sæt af 1-5 reps efter dagsformen
En rygøvelse vilkårlig valgt 4-5 sæt af 5-12 reps

Pas 2:

Overhead presses (enten pushpresses eller military presses) et varierende antal sæt af 1-5 reps efter dagsformen
Squat (enten front squat eller olympisk squat) et varierende antal sæt af 1-5 reps efter dagsformen

Normalt kører jeg alle mine presseøvelser op til et topsæt indenfor 1-5 reps, og laver så nogle backoff sæt. I squat og dødløft er de fleste pas lette eksplosive pas. Vil tro jeg i snit har et tungt dødløft pas og et tungt squat pas pr. uge, hvor det følger samme struktur som presseøvelserne. Men jeg kører tungt i presseøvelser hver dag, alle ugens dage.

Oveni det laver jeg lidt diskopumper pjat, laterals, curls og lidt grebstræning og diverse.

Men det hele følger en struktur som er meget dagsforms dikteret. Jeg kan godt køre bænkpres 2 dage i streg, mens jeg andre kører overhead øvelser 2 dage i streg. Så intet er skrevet i sten. Men ovenstående er en grov skitsering af hvordan det ser ud. Antallet af sæt er også meget afhængig af dagsform og hvordan jeg har det. Nogen gange har jeg kørt push presses i over en time, og andre gange er det kun op til et topsæt, og så stopper jeg. Hvis jeg føler mig træt og brugt, og hvis jeg kan mærke at jeg har akkumuleret træthed i kroppen, så hjælper det som regel at tage 1-2 dage helt fri fra træningen, og så starte langsomt op igen, og være tilbage i gear igen efter 2-3 dages progressiv træning.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
ckp2906 skrev:

Har ikke noget decideret program. Det er mere en struktur jeg følger, og det hele er bestemt efter dagsformen. I grove træk ser det sådan her ud:

Pas 1:

Pas 2:

Overhead presses (enten pushpresses eller military presses) et varierende antal sæt af 1-5 reps efter dagsformen
Squat (enten front squat eller olympisk squat) et varierende antal sæt af 1-5 reps efter dagsformen

Normalt kører jeg alle mine presseøvelser op til et topsæt indenfor 1-5 reps, og laver så nogle backoff sæt. I squat og dødløft er de fleste pas lette eksplosive pas. Vil tro jeg i snit har et tungt dødløft pas og et tungt squat pas pr. uge, hvor det følger samme struktur som presseøvelserne. Men jeg kører tungt i presseøvelser hver dag, alle ugens dage.

Oveni det laver jeg lidt diskopumper pjat, laterals, curls og lidt grebstræning og diverse.

Men det hele følger en struktur som er meget dagsforms dikteret. Jeg kan godt køre bænkpres 2 dage i streg, mens jeg andre kører overhead øvelser 2 dage i streg. Så intet er skrevet i sten. Men ovenstående er en grov skitsering af hvordan det ser ud. Antallet af sæt er også meget afhængig af dagsform og hvordan jeg har det. Nogen gange har jeg kørt push presses i over en time, og andre gange er det kun op til et topsæt, og så stopper jeg. Hvis jeg føler mig træt og brugt, og hvis jeg kan mærke at jeg har akkumuleret træthed i kroppen, så hjælper det som regel at tage 1-2 dage helt fri fra træningen, og så starte langsomt op igen, og være tilbage i gear igen efter 2-3 dages progressiv træning.

Interessant. Hvis man postede sådan noget herinde ville de fleste rage og linke til " back to basics "
Brugeravatar

Styrkeliste

ckp2906 skrev:
Thomas Jagd skrev:
ckp2906 skrev:

Pas 1:

Pas 2:

Interessant. Hvis man postede sådan noget herinde ville de fleste rage og linke til " back to basics "

nej det tror jeg egentlig ikke du skal tro...
jeg er ret sikker på, at flere vil kunne lide denne form for træning.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Xander93 skrev:
ckp2906 skrev:Hey, når jeg kører db rows og bb rows, kan jeg ikke mærke det i ryggen ? HAr prøvet at squeeze alt jeg kan. Gør jeg noget forkert?

Samme her :)

Jeg havde samme problem med DB rows indtil jeg begyndte 5/3/1, hvor jeg begyndte at køre den med meget højere volumen end jeg havde været vant til. En 5x10-15 reps fungerede rigtigt godt for mig :)
PLUS ESSE QUAM SIMULTATUR
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Træner full body to gange om ugen (rugby sæsonen er i gang - derfor den lille indsats i vægtlokalet).

Dag 1 (mandag):
Træk (snatch). Oftest er det råtræk (power snatch) op til 1RM i uge 1 og 3x3 råtræk fra hæng/klods i uge2.
Vertikalt træk. Lille variation i øvelsesvalg. Jeg kører pull downs for tiden. 2 tunge set på omkring 6-8 reps. Når jeg engang bliver mindre fed og ulækker bliver det kropshævninger i stedet.

Dag 2 (onsdag):
Frivend (power clean). Op til 1RM den ene uge. 3x3 fra hæng/klods den næste uge.
Horisontalt træk. Større variation i øvelsesvalg. For tiden er det Chest Supported Row. 5x5-10 reps. Med CSR og cable rows er fokus på kontrol af skulderbladene og 'squeeze' dem sammen - gerne isometrik i nogle sekunder. Med BOR, DB row og div. 'row-agtige' øvelser i pull-down maskinen gælder det i højere grad bare om at få hevet i pinden.

Derudover en masse face pulls - her, der og alle vegne.

Fun fact: Overkroppen spiller som regel mere ind i OL-løft fra hæng/klods end fra gulv.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: 2300 Kebab

Træner her: AK Thor
IK 99

TJ - hvad gør du mht. progression?
Hvis man altid kører på dagsform og f.eks. har en længere periode hvor man ikke har så meget energi, kommer man vel ingen vegne (tværtimod).
Venlig hilsen Thomas

Træner her: AK Thor

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Mcfeast skrev:TJ - hvad gør du mht. progression?
Hvis man altid kører på dagsform og f.eks. har en længere periode hvor man ikke har så meget energi, kommer man vel ingen vegne (tværtimod).

Progressionen er netop på dagsformen. Det sjove er, at jeg kan sætte bitte små PR's på en eller anden måde, i noget der ligner 75 % af mine træningspas. Jeg gør det, at jeg går ind på min liste over rep rekorder (tracker alle mine PR´s fra 1RM til omkring 8RM,i alle relevante øvelser), og ser om der er noget der ser realistisk ud at slå. Det kunne eksempelvis være et stykke tid siden jeg har kørt op til en top 5RM i pushpress, og jeg forsøger derfor at slå den. Det behøver ikke være mere end 1kg ekstra. Fremgang er fremgang. Og det er ikke nødvendigvis påkrævet at være et failure sæt. Ofte er der stadigvæk lidt i tanken. Hvis jeg under opvarmningen kan mærke, at jeg føler mig slap, og at det er 100 % urealistisk at sætte en ny PR, så går jeg bare efter workload, og kører en masse submaksimale sæt. Derudover kan man ikke bruge ens energiniveau til en flyvende hattefis. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har følt mig træt og udmattet inden træning, og så alligevel har endt med at lave en lille PR hist og her. Andre gange har jeg følt mig frisk, og har alligevel ikke været specielt stærk. Træthed og lavt energiniveau er ikke nødvendigvis et godt mål for ens styrkemæssige dagsform.
Redaktør

Styrkeliste

Næste

Tilbage til Styrketræning