Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65717 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049581 indlæg i 100422 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1412
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1410

Følg bodybuilding.dk på

Fordi det er der - livet, bjerget og træning


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





Fordi det er der - livet, bjerget og træning

Ny artikel af Brian Henneberg, der er i det filosofiske hjørne:
https://www.bodylab.dk/shop/fordi-det-er-2792c1.html

Jeg har altid tænkt, når folk berettede om store præstationer i bjergene, at de sgu da for fanden bare kunne lade være med at klatre derop til at starte med. Hvorfor overhovedet give sig i kast med et så vanvittigt projekt og risikere alt?

Det spørgsmål havde bjergbestigeren George Mallory et godt svar på da han i 1920’erne blev spurgt om, hvorfor han ville bestige Mount Everest. Mallory svarede angiveligt: ’Fordi det er der’.


God læsning (:

Billede

Kom med din kommentar til artiklen i denne tråd.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Fin artikel. Gav mig lige det sidste skub, til at få læst noget Svend Brinkmann.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 6. aug 2013, 13:11
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Interessant artikel Mussetrussen.

Supplerende
Woody Allen about meaning and truth of life on Earth

https://www.youtube.com/watch?v=2MsuqvLIttk
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



-
Sidst rettet af Franz Biberkopf 17. apr 2023, 18:14, rettet i alt 1 gang.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev:
Er livet meningsløst?
Vi har alle vores egne personlige bjerge der skal bestiges. Er man drevet af en gal klatrelyst er der tale om et reelt fysisk bjerg. For andre er bjerget 1800 tunge træningspas der skal udføres over en otte års periode for at opbygge drømmefysikken. For nogle er det ultimative mål at opbygge en familie med gode trygge rammer, mens andre igen dedikerer deres liv til at skabe en virksomhed eller en række kunstværker.


Det næves flere gange i artiklen at lave børn og stifte familie kan være kilde til mening i tilværelsen, men fra moralsk perspektiv har jeg store kvaler med det. Det er umanerlig fejt at skubbe problemet i vores oplyste tidsalder, som jeg ser det. Min ufaglærte ikkeintellektuelle mor på 65 år har dog jeg intet problem med. Jeg så også for nylig du anmeldte en bog, om at finde mening, der blev suppleret af et billede hvor forfatteren selv sidder med hans barn i skødet *suk*. Det har jeg et problem med. Det kunne være fint på et tidspunkt at høre om du har et perspektiv på det?

Jordan Peterson der anerkender tilværelsens lidelsesfulde natur, siger også til den moderne generation af kvinder få børn, for jeres egens skyld. Lægger ikke skjul på motivet.

Jeg mener denne meget veltalende spoken word artist siger det ganske godt:
https://www.youtube.com/watch?v=5zxqhbfuAUg

rsz_13702374_10157286992375691_71367835_o.jpg


Tror du undervurderer hvor stærk vores biologiske drive til reproduktion egentlig er. Og jeg mener det er selvisk af helvede til at nægte de fremtidige generationer samme glæde som du selv har nydt godt af, i form af livet.
 
Reputation point: 70
 
Indlæg: 359
Tilmeldt: 15. jun 2016, 20:56
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 131.00
- Squat: 172.00
- Dødløft: 187.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



-
Sidst rettet af Franz Biberkopf 17. apr 2023, 18:09, rettet i alt 1 gang.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev:
Er livet meningsløst?
Vi har alle vores egne personlige bjerge der skal bestiges. Er man drevet af en gal klatrelyst er der tale om et reelt fysisk bjerg. For andre er bjerget 1800 tunge træningspas der skal udføres over en otte års periode for at opbygge drømmefysikken. For nogle er det ultimative mål at opbygge en familie med gode trygge rammer, mens andre igen dedikerer deres liv til at skabe en virksomhed eller en række kunstværker.


Det næves flere gange i artiklen at lave børn og stifte familie kan være kilde til mening i tilværelsen, men fra moralsk perspektiv har jeg store kvaler med det. Det er umanerlig fejt at skubbe problemet i vores oplyste tidsalder, som jeg ser det. Min ufaglærte ikkeintellektuelle mor på 65 år har dog jeg intet problem med. Jeg så også for nylig du anmeldte en bog, om at finde mening, der blev suppleret af et billede hvor forfatteren selv sidder med hans barn i skødet *suk*. Det har jeg et problem med. Det kunne være fint på et tidspunkt at høre om du har et perspektiv på det?

Jordan Peterson der anerkender tilværelsens lidelsesfulde natur, siger også til den moderne generation af kvinder få børn, for jeres egens skyld. Lægger ikke skjul på motivet.

Jeg mener denne meget veltalende spoken word artist siger det ganske godt:
https://www.youtube.com/watch?v=5zxqhbfuAUg

rsz_13702374_10157286992375691_71367835_o.jpg


Det er da et perspektiv at have på tingene, men også et perspektiv der ender alt liv som vi kender det, hvis vi fører den ide ud i livet. Der har været store filosoffer der mente noget lignende. Buddhismen roder med nogle af de samme ting. Arthur Schopenhauer ville være ganske enig. Livet vil livet for livets skyld og er ligeglad med vores lidelse. Den eneste måde at stoppe hjulet på er ved at knuse sit begær, knuse sine drifter, knuse sit behov for at få børn, knuse sit behov for at anskaffe sig ting, knuse sit behov for at forelske sig, alt det lort som mennesker bruger deres liv på at jagte, og som altid ender med at forårsage lidelse. Enhver forelskelse, ethvert bryllup, ethvert barn der fødes, ender jo altid som en tragedie. Elskende der skal skilles. Død, sygdom, savn. Lidelse. Sådan er det.

Det er dog også en tanke som andre filosoffer har gjort op med, og en tanke jeg selv har gjort op med, selvom jeg var ret enig da jeg var omkring 16-20 år. Og jo, der er intet der har ændret sig. Alt ender som en tragedie ja. Det er korrekt. Men Nietzsche mener f.eks. at det er den svage mands holdning at tænke sådan. Nietzsche beundrede Schopenhauer i sin ungdom, men tog et større opgør med ham da han blev ældre. Schopenhauer ville stoppe livet fordi det var lidelse. Nietzsche siger at den stærke formår at omfavne livet på trods af lidelse. Og hvorfor? Fordi der ikke er andet. Hvis man vil forkaste alt liv fordi det indeholder lidelse, jamen så værsgo. Farvel og tak. Det er ikke svært at dø. Så kan man passende tilslutte sig hinsidestræberne, de kristne, som vil bort fra livet og lidelsen og som drømmer om himmerige. Så lad de stærke arve jorden. Lad dem leve som finder mål og mening med menneskelivet og lad livsfornægterne fare. Det er hårde ord, men at stoppe med at få børn. Ha. Der er nærmest ikke noget der giver mere mening end at få børn. For mennesker giver det mening fordi det føles som mening. Og det er den eneste form for mening der findes i verden. Mening er et menneskeligt begreb og føler vi noget giver mening, jamen så giver det pr. definition mening, da det er os selv der opfinder både behovet for mening og det der så skaber mening. Og ser vi på naturen, jamen så er reproduktion måske det største mål af alle. Alle arters ultimative, og måske eneste mål, er reproduktion. Ikke at få børn, jamen hej hej end of evolution. Hej hej genetisk blindgyde. Dur ikke, væk. Resten af livet er skide ligeglad med om nogle individer nægter af få børn. Det var slutningen på deres geners eksistens. De levedygtige og livsduelige fortsætter ufortrødent.

I denne artikel: http://www.bodybuilding.dk/apropos.php?page=29 gennemgår jeg den franske filosof Albert Camus' syn på livet. Hans ultimative spørgsmål til sig selv var: er livet værd at leve? Er selvmord den eneste løsning? Hans konklusion var også, at selvmord og barnløshed ikke var løsningen. At stoppe livet fordi det gør ondt og fordi vi ved vi taber kampen og ender med at lide, ha, det er igen den svage mands løsning. Den stærke omfavner livet og motherfucking lever det og elsker så hårdt at det gør ondt og får børn og knokler hver dag i sit ansigts sved, kæmper til sidste blodsdråbe mod en overmagt, i en kamp han ved han vil tabe, for at gå down in a blaze of glory og stick it to the man aka livet. Fuck dig, vi giver aldrig op. Vi lægger os ikke ned, vi stopper ikke selvom vi ved at alt ender med død og ødelæggelse og tragedie. Det er her vi finder storhed som mennesker. I det at vi vælger den ulogiske løsning. Vi vælger at fortsætte på trods. I trods. Mod en skæbne intet menneske burde vælge frivilligt. Vi vælger at få børn i trods. Og moralsk set, er det fucking smukt.

I see in your eyes the same fear that would take the heart of me. A day may come when the courage of men fails,when we forsake our friends and break all bonds of fellowship, but it is not this day. An hour of wolves and shattered shields, when the age of men comes crashing down, but it is not this day! This day we fight!!
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Artiklen minder om mig selv på gymnasiet. Der gik jeg og overtænkte alt ting og når man gør det giver ingen ting mening.
Vi er vel bare væsner der lever, af og, for kemiske reaktioner i hjernen, i bund og grund.

Men jeg kan ikke se om det er en artikel omkring 1) meningsløshed, 2) Overtænkning eller 3) at forfatter gerne vil have lov til at tage alt for selvescenesættene fitness selfies. :lol: Generelt har jeg svært ved at fange budskabet i den.

EDIT: Dog vil jeg mene at bedriften sammenligningen imellem at blive buff og bestige et bjerg er utrolig snæver. Den ene er at sætte alt over styr, overvinde sig selv og bjerget samt kæmpe indædt for at opnå en vild bedrift. Den anden er at møde op i fitness 4 gange om ugen og træne lidt imens at man smalltalker med Tonnitattoo, i ti år. Det er ligesom at fitnessmiljøet ikke har opfattet at grunden til at almindelige mennesker ikke gør det, ikke er fordi de er for dovne eller fordi det kræver for meget men mere fordi det er en så ligegyldig bedrift i deres øjne.
Brugeravatar
 
Reputation point: 285
 
Indlæg: 1835
Tilmeldt: 10. aug 2011, 16:26
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Mussetrussen skrev:Det er da et perspektiv at have på tingene, men også et perspektiv der ender alt liv som vi kender det, hvis vi fører den ide ud i livet. Der har været store filosoffer der mente noget lignende. Buddhismen roder med nogle af de samme ting. Arthur Schopenhauer ville være ganske enig. Livet vil livet for livets skyld og er ligeglad med vores lidelse. Den eneste måde at stoppe hjulet på er ved at knuse sit begær, knuse sine drifter, knuse sit behov for at få børn, knuse sit behov for at anskaffe sig ting, knuse sit behov for at forelske sig, alt det lort som mennesker bruger deres liv på at jagte, og som altid ender med at forårsage lidelse. Enhver forelskelse, ethvert bryllup, ethvert barn der fødes, ender jo altid som en tragedie. Elskende der skal skilles. Død, sygdom, savn. Lidelse. Sådan er det.

Det er dog også en tanke som andre filosoffer har gjort op med, og en tanke jeg selv har gjort op med, selvom jeg var ret enig da jeg var omkring 16-20 år.


Først må jeg bekende at jeg selv interesserer mig meget lidt for Schopenhauer, en prævidenskabelig metafysiker fra 1900 tallet, i den kontinental-filosofiske tradition, men langt mere for hvad moderne empiricister og analytiske filosoffer har at sige om de menneskelige grundvilkår, hvilket jeg implicit kommer ind på.

Schopenhauer (1788 – 1860) gjorde betragtninger om verdens dybere beskaffenhed, som ikke altid er rar læsning, fraråder jeg faktisk unge mennesker at læse, da hans store metafysiske system i bestræbelserne på netop at forklare verden, alt for let bliver et filter at se verden igennem, en spændetrøje og opskrift på fortvivlelse. Nu moderer jeg selv forum for filosofi og etik, hvor den problematik kommer til udtryk når deprimerede teenagere finder vej dertil. Det kan ske at andre filosofisk uerfarne brugere begynder at tage deprivationalisme for seriøst (der er en integreret del af hans system), som essentielt antager at enhver temporær nydelse blot er afhjælpningen af en forudgående negativ tilstand. Positive oplevelser kan ikke have selvstændig struktur. Enhver bevægelse synes dermed at være bestræbelse på at afhjælpe lidelse. Det syn finder jeg dybt problematisk, da det for eksempel kan fastholde teenagere i deres depression, da synet overnormaliserer lidelse, i et omfang så teenagere tror det er normalt, at opleve det som lidelsesfuldt at komme op af sengen for at lave morgenmad, hvor de i stedet bør søge behandling.

Deprivationalisme når heller ikke langt da mange af mine venner forsker i hjernens struktur, selvom de anerkender at det er balancekunst at leve 'lykkeligt'.

Schops asketiske leve-anvisninger eller buddhisme er åbenlyst ikke noget universalmiddel, det fungerede åbenlyst ikke for den lidende Nietzche.

Tager lige dit indlæg i etaper.
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev:
Mussetrussen skrev:Det er da et perspektiv at have på tingene, men også et perspektiv der ender alt liv som vi kender det, hvis vi fører den ide ud i livet. Der har været store filosoffer der mente noget lignende. Buddhismen roder med nogle af de samme ting. Arthur Schopenhauer ville være ganske enig. Livet vil livet for livets skyld og er ligeglad med vores lidelse. Den eneste måde at stoppe hjulet på er ved at knuse sit begær, knuse sine drifter, knuse sit behov for at få børn, knuse sit behov for at anskaffe sig ting, knuse sit behov for at forelske sig, alt det lort som mennesker bruger deres liv på at jagte, og som altid ender med at forårsage lidelse. Enhver forelskelse, ethvert bryllup, ethvert barn der fødes, ender jo altid som en tragedie. Elskende der skal skilles. Død, sygdom, savn. Lidelse. Sådan er det.

Det er dog også en tanke som andre filosoffer har gjort op med, og en tanke jeg selv har gjort op med, selvom jeg var ret enig da jeg var omkring 16-20 år.


Først må jeg bekende at jeg selv interesserer mig meget lidt for Schopenhauer, en prævidenskabelig metafysiker fra 1900 tallet, i den kontinental-filosofiske tradition, men langt mere for hvad moderne empiricister og analytiske filosoffer har at sige om de menneskelige grundvilkår, hvilket jeg implicit kommer ind på.

Schopenhauer (1788 – 1860) gjorde betragtninger om verdens dybere beskaffenhed, som ikke altid er rar læsning, fraråder jeg faktisk unge mennesker at læse, da hans store metafysiske system i bestræbelserne på netop at forklare verden, alt for let bliver et filter at se verden igennem, en spændetrøje og opskrift på fortvivlelse. Nu moderer jeg selv forum for filosofi og etik, hvor den problematik kommer til udtryk når deprimerede teenagere finder vej dertil. Det kan ske at andre filosofisk uerfarne brugere begynder at tage deprivationalisme for seriøst (der er en integreret del af hans system), som essentielt antager at enhver temporær nydelse blot er afhjælpningen af en forudgående negativ tilstand. Positive oplevelser kan ikke have selvstændig struktur. Enhver bevægelse synes dermed at være bestræbelse på at afhjælpe lidelse. Det syn finder jeg dybt problematisk, da det for eksempel kan fastholde teenagere i deres depression, da synet overnormaliserer lidelse, i et omfang så teenagere tror det er normalt, at opleve det som lidelsesfuldt at komme op af sengen for at lave morgenmad, hvor de i stedet bør søge behandling.

Deprivationalisme når heller ikke langt da mange af mine venner forsker i hjernens struktur, selvom de anerkender at det er balancekunst at leve 'lykkeligt'.

Schops asketiske leve-anvisninger eller buddhisme er åbenlyst ikke noget universalmiddel, det fungerede åbenlyst ikke for den lidende Nietzche.

Tager lige dit indlæg i etaper.


Enig. Jeg er selv overbevist om at mit ungdomssløvsind/min weltzschmertz/min ungdomsdepression, som varede fra jeg var 15-20 år, blev fastholdt og forlænget af læsning af f.eks. Schopenhauer og grungemusikkens forkærlighed for selvmedlidenhed og selvdestruktion. Det er ikke sundt at rende rundt og lege den unge Werthers lidelser.
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Selvom man kan argumentere for at alt er ligegyldigt, vi mennesker delvis er nogle bakterier der alle sammen dør og det samme gør jorden. Så har vi mennesker stadigvæk evnen til at være lykkelige, også til trods for den forståelse. Det er en tilstand og så længe vi er underlagt den tilstand kan det være ligegyldigt hvor ligegyldigt det hele i virkeligheden er. I 2012 offentliggjorde Harvard det nok mest omfattende studie i verden. Studiet var 75 år lang og havde til opgave at finde de vigtigste kriterier for at leve et sundt og lykkeligt liv. På toppen af denne liste var "meaningful connections".

Det er nemlig min overbevisning, at så længe man har et anstændigt "market value", er en del af et meningsfuld fællesskab og får sex, så vil man være lykkelig uanset. Forudsat man selv og ens nærmeste er raske. Det er det eneste "udfra" stimuli vi alle sammen behøver.
 
 
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)
Kostplan: Vis kostplan



-
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster