Hej Biiver, kan du fortælle lidt om dig selv? (Navn, by, alder, uddannelse, arbejde, træningserfaring mm.)
Hej Mads. Det kan jeg da i hvert fald – og tak for interviewet
Jeg hedder Jacob og kommer oprindeligt fra Humlebæk i Nordsjælland, hvor jeg har levet hele min barndom. I 2009 flyttede jeg til Østerbro idet jeg gerne ville ind til byen og den beslutning har jeg været glad for lige siden.
Jeg er 22 år og studerende på Copenhagen Business School, hvor jeg læser BA Interkulturel Markedskommunikation, som er en relativt bred bachelor inden for kommunikation og marketing. Når den er klaret til næste sommer, er det min plan at tage en kandidat i erhvervsøkonomisk kommunikationsledelse. Når jeg ikke studerer, arbejder jeg som personlig træner og i TDC’s marketingsafdeling, hvor jeg sidder i Retail Communication/Trade Marketing, som beskæftiger sig med markedsføring i de fysiske salgskanaler.
Hvorfor begyndte du at træne og hvordan har din træning udviklet sig gennem årene?
Jeg har altid dyrket sport. Indtil jeg var omkring 14 år spillede jeg fodbold i den lokale boldklub. Jeg var dog ikke blandt de bedste, så det blev aldrig til mere end at være blandt de bedste på andetholdet. Derefter startede jeg til badminton, som havde en dimension, jeg savnede i fodbold – du styrer 100 % selv resultatet. Det er udelukkende op til dig selv. Jeg spillede dog også double, så det var ikke kun en individuel sportsgren for mig, men der er stadig langt til de 11 mand plus udskiftere. Jeg spillede i cirka 3 år, rykkede hurtigt fra D- til A-rækken, men var ikke dygtig nok til at rykke op i mesterrækken. Jeg havde en udmærket slagteknik, men var ikke eksplosiv nok i hverken slag, eller bevægelsen på banen. Derfor anbefalede min træner, at jeg skulle i gang med styrketræning. Jeg startede derfor i det lokale fitnesscenter – FitForLife – hvor jeg fik et standard fullbody-program i maskiner af instruktøren. Dermed var jeg med mine 68 kg kropsvægt klar til at gå i gang efter en fedtprocentmåling, der sagde 25 %.
Jeg er typen, der sætter sig ind i tingene og det jeg gør, gør jeg fuldt ud. Derfor begyndte jeg at læse om styrketræning og kost for at optimere mine resultater – både på nettet, men også i bibliotekets mange bøger om relevante emner. På daværende tidspunkt fandt jeg en hjemmeside, der hed bodyzone.dk. Den garvede bruger kan måske genkende dette navn, men ellers kan man ved et besøg på siden se, at der er fusioneret med bodyforum.dk – resultat: bodybuilding.dk.
Der er ”…allerede nu over 1000 aktive brugere”. Det er efterhånden nogle år siden og der er sket meget siden. Jeg fandt dermed hurtigt ud af at fullbody var udmærket som begynder, men at tiden var bedre brugt med frie vægte. Dermed var mit første møde med squat, bænkpres og dødløft nært forestående. Tre øvelser, jeg skulle bruge mere tid på end jeg i min vildeste fantasi kunne forestille mig.
Efter 1-2 måneders træning i maskinerne, begyndte jeg i sensommeren 2006 på nogle nøje udvalgte frivægtsøvelser. Jeg blev hurtigt grebet af denne form for træning og brugte et stigende antal timer på dette eller at læse om selv samme. Kort efter droppede jeg badminton og begyndte at gå mere op i styrketræningen, som fra 4. november 2006 blev logført på netop bodybuilding.dk – i en logbog, hvor alle træninger indtil dags dato i øvrigt fremgår.
De første år brugte jeg på at opbygge grundstyrken i et roligt tempo. Derfra har jeg efterhånden prøvet en håndfuld forskellige programmer – hovedsageligt med fokus på styrke. Jeg har med succes kørt bl.a. modificeret HST, Sheiko Beginners 1, 2 og CMS, SmolovJr i bænk. Derudover har jeg stort set altid modificeret eller lavet mine programmer. I en lang periode kørte jeg med stor fremgang 2-split opdelt mellem træk (ryg, ben, biceps) og pres (bryst, skulder, triceps). Mit hovedfokus har altid været styrke, men de første 2 år af min træningskarriere hhv. cuttede og bulkede jeg i perioder for at opbygge en mængde muskelmasse og minimere fedtmassen. Ligesom at jeg hurtigt begyndte at føre logbog, har jeg fra start periodevis registreret elementer, som kunne optimere mine resultater: kropsmål (cm, kg, fedtprocent), makronutrienters fordeling (stikprøve), effekten af diverse repranges, programmer, øvelser mv. samt evalueret efter hver cyklus, så jeg hele tiden kan bygge videre på fundamentet.
Da jeg flyttede til Østerbro i maj 2009, blev jeg anbefalet at kigge forbi et lokalt træningscenter kaldet The Gym. Stedet og menneskene omkring centeret var ambitiøse, målrettede og venlige, så jeg meldte mig hurtigt ind. Jeg var på dette tidspunkt gået fra 2-3 ugentlige træninger i 2006 til over denne årrække at træne 6 gange om ugen. Træningen var styrkefokuseret og jeg havde i april 2009 haft min debut som styrkeløfter til DM Junior, hvor jeg blev nr. 2 med 560 kg fordelt på 215 i squat, 115 i bænk og 230 i dødløft. I 2009 havde jeg yderligere 3 stævner, som jeg vandt. I løbet af denne periode hjalp den ene af centerets ejere mig i stigende grad – Jørgen Bertelsen – indtil vi efter TSK Cup 2009 blev enige om at han skulle styre min træning. Siden da er det gået rigtig hurtigt og med mange timers hårdt arbejde og utallige løft, kan jeg se tilbage på 2010, hvor jeg blev Danmarksmester for både juniorer og seniorer, fik bronze i dødløft til VM Junior med 277,5 kg og til TSK Cup lavede 700 kg sammenlagt fordelt på 280 kg i squat, 150 kg i bænk og 270 kg i dødløft. Alt i alt en stor succes.
Dermed kan fortællingen om udviklingen i min træning indtil videre afsluttes med at jeg i dag er personlig træner, på landsholdet i styrkeløft, vejer omkring 75 kg med en fedtprocent, der er markant lavere end da jeg startede. Men det sidste punktum i denne historie er endnu ikke sat
Hvad er dine 1rm’s i de 3 store?
Jeg vil tillade mig at dele denne lidt op grundet forholdet mellem udstyr/raw og træning/stævne.
I udstyr har jeg lavet:
Squat: 280 kg til stævne og 290 kg til træning. Derudover 3x260 kg
Bænk: 150 kg til stævne og 155 kg til træning. Derudover 3x140 kg.
Dødløft: 277,5 kg til stævne og 290 kg til træning. Derudover 3x270 kg
Kører sjældent rigtig tungt rå og teknikken er møntet på at lave mest muligt i udstyr, men jeg kan fortælle hvad jeg har lavet og give nogle estimater:
Squat: har lavet 195 kg og bør med lidt rå træning squatte omkring 210 kg
Bænk: har lavet 125 kg og 3x115 kg – begge med pause
Dødløft: har ikke lavet 1’er siden Nordland 2009 (237,5 kg). Vil skyde på jeg kan lave 250 kg.
Du har udviklet dig til at være en af de bedste danske styrkeløftere i nyere tid – hvordan er det pludselig at være gået fra at være alm. motionist til at være en af landets bedste indenfor sin sport?
Det tænker jeg ikke vanvittigt meget over. Der er noget mere opmærksomhed omkring min træning, jeg har en træner og der er nogle større rammer, jeg skal tilpasse mig, men mit hovedfokus er at blive den bedst mulige styrkeløfter i forhold til mit potentiale. At jeg indtil videre har oplevet succes i form af fremgang og de muligheder samt oplevelser, der medfølger, er jeg taknemmelig for. Det har krævet og kræver hårdt arbejde gennem flere år – mange timer om ugen, hver uge, måned efter måned. Det betyder dog blot at jeg bliver endnu mere glad for resultaterne. Men jeg er ambitiøs og målrettet – jeg vil gerne forbedre mig, så jeg arbejder videre i håbet om at blive bedre og komme tættere på at udnytte mit potentiale fuldt ud.
Har styrkeløft ændret på personen Jacob Beermann?
Gennem de mange hårde timers træning, lærer jeg meget om mig selv. Om min krop – både fysisk og psykisk. Jeg har altid været ambitiøs og målrettet med alt, jeg foretager mig. Det har ikke ændret sig, men styrkeløft har givet mig mulighed for at udvikle blandt andet den side af mig selv. Det kræver stor viljestyrke at fastholde en meget skemalagt træningsprogram. Man er ikke lige veloplagt alle dage, man kan have down-perioder, men netop i de svære tider er det vigtigt at vise styrke. Elitesport sætter de involverede på en stor prøve, men der er stor læringsværdi i de mange udfordringer. Jeg har tilegnet og udviklet værdier, som jeg også kan bruge i mit privat- og arbejdsliv.
Hvor meget fylder styrkeløft/træning i dit liv pt.?
Styrkeløft udgør en stor del af mit liv pt. Jeg er 20-25 timer om ugen i træningscenteret, så det er en anstændig mængde tid. Derudover har jeg mine to jobs og omkring 12 timers undervisning på CBS med tilhørende læsning, så jeg har også andet at se til udover styrkeløft. Det kunne dog være sjovt at se hvor meget en periode med 100 % fokus på styrkeløft kunne resultere i. Intet arbejde og ingen skole. Men det ville kræve økonomisk støtte at kunne skabe plads til det.
Jeg elsker at træne. At mærke musklerne arbejde, pulsen stige og kroppen blive presset. Derfor nyder jeg også at bruge de mange timer i centeret, hvor det sociale også har stor betydning. Eftersom jeg primært træner i mindre foreningsbaserede centre, kender alle hinanden og den støtte, morskab, stemning og de venskaber, det resulterer i, sætter jeg stor pris på. Derudover finder jeg helt generelt en stor glæde i træningen.
Hvad er din stærkeste, og svageste side?
Min stærke side må være, at jeg er målrettet, ambitiøs og viljestærk. Når jeg har sat et mål, arbejder jeg systematisk og målrettet for at nå det. Jeg er arbejdsom og stiller store krav til mig selv. Elementer, som jeg mener, er nødvendige hvis man konstant vil udvikle sig. Jeg sætter mål på kort og lang sigt, så jeg altid har noget konkret at arbejde mod. Jeg vil også mene at min lyst til at lære giver mig fordele, da det ofte giver fordele at kunne forene teori og praksis.
I forhold til konkrete løft er der vidst ingen tvivl om at squat og dødløft er mine to stærkeste sider. Derudover er jeg god til at præstere, når det gælder. Til stævner er jeg fokuseret og koncentreret.
Min svage side er blandt andet det mentale. Jeg er en meget følsom person og kan hurtigt lade negativitet gå mig på. Jeg engagerer mig meget i det jeg laver og har derfor mange følelser involveret. I de hårde peaking-perioder frem mod stævner, når kroppen bliver presset maksimalt oplever jeg hvordan det mentale overskud formindskes. Så kan jeg nogle gange blive slået kortvarigt ud af kurs og har brug for at snakke om det, som går mig på. Det er dog ikke noget, der påvirker mig i forhold til at præstere til stævner, men alligevel noget jeg arbejder på.
Med hensyn til konkrete løft er min bænkpres svagest. Jeg arbejder dog hårdt på at forbedre den og det går jævnt fremad.
Har du nogle personer du ser specielt op til? Både indenfor og udenfor træningsverdenen?
Generelt har stort set alle noget fornuftigt at byde på – både træningsmæssigt og privat. Jeg tror på at tage lidt fra hver og sammensætter det, så det giver mening for en selv. Mange af mine venner har nogle personlighedsmæssige elementer, som jeg beundrer dem meget for og at omgås dem er med til at udvikle mig som person.
Jørgen Bertelsen, som er min træner og fra i år også landstræner, betyder meget for min træning og mig som person. På nogle punkter er vi meget ens ligesom vi på andre punkter er helt forskellige. Jeg lærer noget af ham hver gang vi træner sammen – både træningsmæssigt og personligt. Jeg beundrer hans holdning til livet og hans mentalitet, som ikke nærer meget respekt for janteloven. Han er meget ambitiøs og målrettet. Sammenholdt med hans dybe teoretiske viden og store praktiske erfaring, udgør han en særdeles kompetent træner og en person, som er fantastisk at være i selskab med.

Hvordan havnede du på bb.dk og hvad har det betydet for din træning?
Som skrevet tidligere, fandt jeg kort tid efter min træningsdebut bodyzone.dk som senere blev til bodybuilding.dk. Det betød, at jeg kun kortvarigt trænede i maskiner og i stedet hurtigt kom i gang med at bruge frivægte og optimere træningen, kosten og andre relevante faktorer som søvn og alkoholindtag. Derudover gav det mig mulighed for at drage på andres erfaringer og dermed undgå at begå de samme fejl, som de folk tidligere selv havde lavet. Jeg begyndte relativt hurtigt at føre logbog, hvilket gav mig muligheden for at se tilbage på træningen for at finde frem til hvad der virker.
Det var faktisk også via bb.dk at jeg fandt The Gym, som har udgjort en markant ændring i min træning. Anne og Bertel har skabt et inspirerende miljø, hvor folk træner hårdt på sine meget forskellige mål og samtidig har det godt socialt.
Hvordan ser dine planer ud for nærmeste, og fjerneste fremtid?
Siden slutningen af februar er jeg startet på peaking-perioden i udstyr frem mod DM for juniorer i starten af april. Det bliver årets første stævne for mig og vil primært fungere som test frem mod NM Junior i Sverige i slutningen af april. Det er de umiddelbare planer for den nærmeste fremtid. Senere i år skal jeg forhåbentligt repræsentere Danmark til EM Junior og VM Junior, hvor jeg i givet fald håber på at gøre god figur.
I en fjernere fremtid…lad os sige næste år, er der EM Junior på hjemmebane (i Herning), hvor det kunne være fantastisk at lave et godt resultat med venner og bekendte blandt tilskuerne i mit sidste år som junior. Derudover er der selvfølgelig også et VM Junior næste år og i en endnu fjernere fremtid bliver jeg senior, hvor jeg har en lang række år til at udvikle styrken og lave nogle gode resultater.
Hvad er dine mål for 2011, og hvordan vil du forsøge at opnå disse?
Tjah, mit mål er umiddelbart at gøre det bedst muligt til de internationale stævner, hvor jeg håber at få æren af at repræsentere Danmark. Hvis jeg kan gøre mig gældende på totalen samlet set, så er det selvfølgelig hovedmålet og ellers vil et godt delmål være disciplinmedaljer – behøver jeg at nævne det nok kun gælder squat og dødløft?
Et mere håndgribeligt mål er: 295-160-295 = 750 kg (squat-bænk-dødløft = total).
Siden sidste stævne i november 2010 har træningen bestået af raw grundtræning for at forbedre mine svage punkter, så fundamentet til årets peak-perioder forhåbentligt er bedre end nogensinde. Det har budt på bl.a. 4 uger med meget langsom excentrisk fase i alle øvelser, 4 uger med excentriske overloads i de tre store, ugentlige repouts, generelt højere repranges og mere cardio. Op til VM sidste år vejede jeg 77,5 kg og som de fleste er bekendte med, er vægtklasserne blevet ændret, så jeg stiller op i -74 i stedet for -75. Derfor har jeg også brugt grundtræningen på at tabe mig, så jeg nu er lettere (forleden en morgenvægt på 74,9 kg).
Kan du prøve at beskrive en typisk trænings- og offday?
Mine træningsdage ser typisk lidt forskellige ud afhængigt af om jeg har fri/ferie, skal arbejde eller har undervisning. Hvis jeg har undervisning sover jeg typisk længe, har undervisning en håndfuld timer og træner om eftermiddagen fra kl. 16-17, hvorefter turen går hjemad til noget aftensmad. Hvis jeg skal arbejde, er det typisk inden for almindelig kontortid, så der er træningen først ved kl. 18-19 efter aftensmad ved 17-tiden. Når jeg har fri eller ferie, sover jeg længe – dvs. til 10-tiden – og deler gerne træningen op i to pas, hvor det første ligger ved 12-tiden og det andet ved 18-tiden med godt med mad og afslapning imellem.
Det er klart, at diverse praktiske gøremål, arbejde, undervisning mv. afgør hvornår på dagen træningen ligger, men skal jeg træne ifølge planen, træner jeg.
Hvordan ser din kost ud på en normal (trænings)dag?
Jeg har et stille og roligt forhold til mad. Jeg spiser generelt sundt og varieret. Jeg tæller ikke kalorier til hverdag, men laver en stikprøve engang imellem for at følge med i antallet af kalorier, fordelingen af makronutrienter mv.
Om end jeg ikke følger en kostplan, ser det rimelig fornuftigt ud. Nedenstående kunne være et eksempel på en træningsdag:
Morgenmad: havregrød med rosiner
Mellemmåltid: bolle med pålæg, gulerod
Frokost: 3 stk rugbrød med pålæg
Mellemmåltid: proteinbar, frugt
PWO-shake
Aftensmad: kød, ris, rodfrugter
Natmad: hytteost, nødder
Hvad er din livret?
Jeg er generelt glad for mad. Jeg vil hellere spise noget lækker mad end slik. Sushi er lækkert, men det er krydret mad fra det asiatiske køkken også. Af de knapt så sunde ting, er hjemmelavet burger, pizza eller kage også dejligt.

Hvad indtager du af kosttilskud?
Hver dag indtager jeg 2g Bodylab fiskeolie, 1 stk. Bodymin multivitamin og mineralpille, 1 stk. Bodyman D-vitamin og i perioder Bodylab Kreatin.
Efter træning drikker jeg en shake med omkring 30g Bodylab Whey 80 og 30g Bodylab Carbs.
Derudover benytter jeg mig sjældent af kosttilskud og foretrækker rigtig mad, hvis jeg kan komme til det.
Hvor ser du dig selv om 10 år?
Træningsmæssigt: Jeg er stadig styrkeløfter, markant stærkere, mere atletisk og muligvis i en højere vægtklasse. Det er svært at spå om kropsvægt, løft, total mv., men hvis jeg kan holde mig skadesfri, bør jeg kunne gå stille og roligt frem.
Privat: Om 10 år….puha. Der er jeg 32 år. Så er jeg i hvert fald ”færdiguddannet” og har fast arbejde – enten inden for kommunikation eller marketing…medmindre jeg er blevet selvstændig med andet. Derudover kan jeg da forestille mig, at jeg enten har eller er i gang med at stifte familie – det må tiden vise.
9 skarpe fra skuffen:
Kylling eller oksekød? Oksekød
Regular eller light? Light
Bryster eller røv? Røv, nej bryster! Eller…jeg tager begge.
Sommer eller vinter? Sommer. Er klart mere til varme og solskin end kulde og sne om end jeg nok ville blive træt af at bo i et land, hvor der primært var den ene årstid. Jeg er egentlig udmærket tilfreds med det skift i årstider, vi oplever her i Danmark.
Film eller bog? Bog. Det afhænger selvfølgelig af formålet, men en god bog er afslappende og berigende. Det er også en fantastisk måde at tilegne sig viden på. Gennem studiet læser jeg selvfølgelig en del faglitteratur, men når tiden er der – gerne i sommerferien – læser jeg gerne privat. En god film skal dog også nydes engang imellem.
Hyggeaften eller bytur? Hyggeaften. Jeg kan godt lide at gå ud, men det er sjældent – nogle få gange på et år.
Stærk og tyk eller slap og cuttet? Stærk og cuttet...en skønne dag
Biceps eller abs? Abs. Men nærmere i form af en rock-solid core end en udsultet sixpack fra Fight Club.
Squat eller dødløft? ARGH! Begge

Video: