Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1295
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1292

Følg bodybuilding.dk på

Lyskesmerte ved squat

Udskriv emne

Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader

Hej fellas

Jeg døjer for tiden med smerte i specielt højre lyske i forbindelse med squatten. Det mærkes specielt, når jeg går dybt. Jeg har for år tilbage haft længerevarende problemer med lysken, da jeg dengang spillede fodbold, men det gik over med tiden og for cirka 1 år siden var der også lidt i forbindelse med squat, hvilket dog hurtigt gik over igen.

Jeg har søgt på emnet og fundet frem til, at det kan skyldes manglende styrke i maven (?) eller at benmuskulaturen udvikler sig for hurtigt i forhold til senen, som sidder i lysken, og jeg tror på at sidstnævnte er meget sandsynligt, da jeg er vendt tilbage fra en længere pause. Jeg har således opnået relativt hurtig styrke- og muskelmasse fremgang. Jeg træner dog selvfølgelig med en fornuftig tilgang.

Mit spørgsmål går så på, om i har nogle idéer til, hvad jeg kan gøre for at behandle det? Jeg har den seneste måned jævnligt udført Joe Defrancos Agile 8 (mobility drills) og i øvrigt dele heraf som opvarmning før hvert træningspas (Jeg kan varmt anbefale det), men jeg synes ikke rigtig at have mærket nogen fremgang.

På forhånd tak for hjælpen.
Jeg' lissom bowling, du ved at jeg ta'r kegler
Jeg' den sorte passager, gi'r dig bølgegang, når du sejler!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg døjer selv med problemet, da jeg er begyndt at lave dybe squats, men efterhånden som lysken bliver trænet til det synes jeg det bliver bedre. Ved ikke hvad man kan gøre ellers? Nogle der kender noget til det?
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Ingen logbog

Som skrevet i tråden lige oven over, har det hjulpet mig at varme ordenligt op, også kører Joe defrancos agile 8 - dog uden øvelserne men foamroller :)
IF you cant' squat everyday, lift heavy everyday then you are not OVERTRAINED, you are UNDERTRAINED!

Geografisk sted: Thisted

Det er næsten en måned siden jeg oprettede emnet, og jeg har siden da haft et par uger, hvor jeg slet ikke mærkede noget til det, men det er desværre kommet igen her de seneste 4 dage :(

(bump)
Brugeravatar

Styrkeliste

Har du ændret noget på din træning de sidste par uger??
Jeg har haft problemet en periode, det startede fordi jeg satte min squat frekvens gevaldigt op på en gang. Løsningen for mig var to besøg hos en fys.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har de sidste 3 uger også haft smerter i højre lyske - netop ved, og efter, squat. Har forsøgt mig med lidt selvmassage og af kæresten, hvilket har hjulpet lidt. Er også intersseret i emnet, derfor BUMP :)

Lithium skrev:Har du 100 procent styr på din teknik ?

100%? Næppe. Det er der vel meget, meget få mennesker som har.
Jeg vil dog påstå, at min teknik er relativt pæn. Samtidig vil jeg slet ikke afvise, at det er noget teknikmæssigt, som fremprovokerer irritationen i lysken
Brugeravatar

Styrkeliste

Nu jeg tænker over det, kunne det faktisk passe ret godt med, at irritationen gik væk, da jeg over et par uger hovedsageligt lavede box squats, hvorefter det er kommet tilbage nu, hvor jeg laver almindelig squat. Det kunne altså kraftigt tyde på noget teknikmæssigt, - eller eventuelt kan det skyldes at jeg går en del dybere i squat uden boks eller en blanding heraf.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg får det heller ikk ved box squat, men det os fordi jeg laver helt dybe, ligesom i arnolds tid osv :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Bump.

Er der så andet at gøre end at få tjekket sin teknik?
Brugeravatar

Styrkeliste

rask skrev:Nu jeg tænker over det, kunne det faktisk passe ret godt med, at irritationen gik væk, da jeg over et par uger hovedsageligt lavede box squats, hvorefter det er kommet tilbage nu, hvor jeg laver almindelig squat. Det kunne altså kraftigt tyde på noget teknikmæssigt, - eller eventuelt kan det skyldes at jeg går en del dybere i squat uden boks eller en blanding heraf.

Når man læser om emnet, kommer det op at når man går dybere ned i squat og får smerter i lysken, kan det skyldes at ens adductors-muskel er for stram og skal strækkes ud over en længere periode (tilvendes belastningen). På den måde vil man kunne komme længere ned i squatten.

Udtræk: squatting groin pain
Billede

Evt. læs dette;

http://www.crossfitmarin.com/blog/?p=1724

Jeg er dog ikke ekspert på området, men det kunne være en årsag.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

Hvis det er dine adductorer så start med at stille dig smallere og træne dem med meget let vægt og meget høje reps på en inderlårsmaskine. Ja du må nok bryde ind i dit center om natten og gøre det i mørket for at ingen skal se det og du undgår at blive til grin, men det kan hjælpe. Med høje reps mener jeg 30+

Grunden til box squats ikke generer dig er sandsynligvis at du ikke får samme shurtige vending i bunden. Dermed bliver peak belastning på det irriterrede område mindre.

Lad være med at være dum og lav en øvelse der giver dig problemer, prøv de ting der er foreslået og kør boxsquats i en periode for så langsomt at komme tilbage til dine frie squats.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Tak for svarene.

Jeg ved ikke hvad adductorer er, så jeg kan ikke svare på, om det er der den er gal. Jeg kan ikke rigtig lokalisere irritationen bedre end: "i lysken".

Jeg har ikke adgang til en inderlårsmaskine, da jeg træner old school stil i homegym med frie vægte udelukkende. Jeg kan dog prøve at se om jeg kan efterligne bevægelse med et elastik i powerracken.

I dag mærkede jeg faktisk også lidt i den forreste del af højre lyske ved de 2 første sæt dødløft. Jeg ved dog ikke engang om det er samme problem, som det første, der er beskrevet.

Udover de dynamiske mobilitetsøvelser, har jeg også jævnligt (= flere gange om ugen) lavet statiske stræk, fordi jeg netop tænkte, at det kunne være smidigheden, som gav mig problemer i bunden af squatten.

Udstræk, som jeg umiddelbart synes strækker, der hvor irritationen er, er:
Billede
samt det, som allstars har postet.

Jeg HADER, at jeg gang på gang må undvære mine squats, så jeg vil meget gerne høre fra jer, hvis i har flere gode råd eller eventuelt en videre kommentar til hvad der er skrevet ovenfor.
Brugeravatar

Styrkeliste

bump
Brugeravatar

Styrkeliste

Du må sgu lige levere en lille indsats selv. Hvis du ikke ved hvad adductorerne er så brug google.

Det lyder 100% som anterior femoral glide. Du skal trække dine hoftebøjere agressivt hele tiden. hvis de også er svage skal du også styrketræne dem (start stille og roligt). Du skal aktivere dine ballemuskler konstant. Søg på mike robertson og glutes.
Det kan godt fikses med en fokuseret indsats over nogle uger/måneder.

Til sidst: hvis du fortsætter med øvelser der gør ondt og tror du stadig kan fikse det ved at lave lidt udstrækning så tager du fejl.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Denne artikel vil sikkert være ret så hjælpsom: http://www.elitefts.com/documents/healing_the_hips.htm

(Jeg "lider" i øvrigt af hvad jeg vil skyde på er AFG, da jeg har samme symptomer som dig)
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste

Nice drenge, takker.

Jeg har nu brugt en masse tid på at læse om hoftemobilitet og glute aktivering, og jeg må sige, at jeg er nærmest rystet over, at jeg med mit kendskab til træning slet ikke har kendt noget til alt det her, eftersom det er så essentielt både for min hverdag og min træning.

poul hansen skrev:Det lyder 100% som anterior femoral glide. Du skal trække dine hoftebøjere agressivt hele tiden. hvis de også er svage skal du også styrketræne dem (start stille og roligt). Du skal aktivere dine ballemuskler konstant. Søg på mike robertson og glutes.
Det kan godt fikses med en fokuseret indsats over nogle uger/måneder.

^^ Skal der stå strække?
Artiklen som flamingopikken har linket til foreslår nemlig at man IKKE laver statiske udstræk men derimod masser dynamiske.

I artiklen fremgår det endvidere, at man skal blive ved med at træne og så have fokus på glute aktivering i squats, dødløft, GMs osv. - den anbefaling må da siges at være noget anderledes end din Poul?
Jeg vil så også sige, at umiddelbart synes jeg ikke det virker så sjovt at træne videre mens der er irritation i lysken.

Endelig vil jeg også gerne spørge om:
Alt jeg har læst indtil nu har haft en SL-orienteret tilgang til Anterior Femoral Glide, men hva med kardiovaskulær træning? Jeg spiller gerne tennis og løber ved siden af min styrketræning - kan jeg fortsætte med det?

Jeg er selvf. 100% motiveret til at lave en fokuseret indsats for at bearbejde mit problem, da jeg gerne vil undgå at der går for lang tid, hvor jeg ikke kan lave squats osv., men jeg er som nævnt meget i tvivl om, hvordan jeg skal gribe træningen an.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg har i mere end et år døjet med lænde- og rygsmerter og det er lige gået op for mig, at det højest sandsynligt kan linkes til lyskesmerterne.

Jeg har snakket med 3 forskellige læger, 2 forskellige kiropraktere og 2 forskellige fysioterapeuter med rygspeciale, hvoraf den seneste godt nok har givet mig god vejledning i genoptræning af ryggen, hvilket har hjulpet meget,
MEN er der nogen er der har nogen foreslag til, hvordan jeg kan få professionel hjælp?

Jeg er dog ikke sikker på, at de to symptomer kan forbindes, men uanset hvad ville det være rart med noget professionel vejledning til de her lyskesmerter.
Brugeravatar

Styrkeliste

Bump, eftersom jeg de sidste to uger har rendt med det samme problem og troet at mine lysken bare skulle have lidt tid. til TS - er der sket nogen fremgang?

Når det så er sagt, er der nogle øvelser man kan lave midlertidigt, som erstatning?

Reputation point: 15

Er interesseret i at vide hvad du fandt ud af rask? - Har samme problem som dig i lysken, i mine squats når de bliver dybe - kan sagtens erstatte med ben pres men er ved og nå maximum grænsen for hvad maskinen kan trække nede i centret.

Virkede Poul's forslag? Ved han er utrolig klog på området omkring træning - Vil gerne give det et forsøg, men hvis du ikke kunne mærke nogle resultater kunne det godt virke lidt nytteløst og begynde på det, og burde måske opsøge en fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

DonKahle skrev:Er interesseret i at vide hvad du fandt ud af rask? - Har samme problem som dig i lysken, i mine squats når de bliver dybe - kan sagtens erstatte med ben pres men er ved og nå maximum grænsen for hvad maskinen kan trække nede i centret.

Virkede Poul's forslag? Ved han er utrolig klog på området omkring træning - Vil gerne give det et forsøg, men hvis du ikke kunne mærke nogle resultater kunne det godt virke lidt nytteløst og begynde på det, og burde måske opsøge en fysioterapeut.

God fornøjelse. Han har ikke været online siden 2012.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:
DonKahle skrev:Er interesseret i at vide hvad du fandt ud af rask? - Har samme problem som dig i lysken, i mine squats når de bliver dybe - kan sagtens erstatte med ben pres men er ved og nå maximum grænsen for hvad maskinen kan trække nede i centret.

Haha... Han kunne ikke klare presset og blev diskopumper, aint nobody got time for legday
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

DonKahle skrev:
toto_G4M3R skrev:

Haha... Han kunne ikke klare presset og blev diskopumper, aint nobody got time for legday

Jeg ved det er noget tid siden denne tråd var aktuel, men alligevel..
Jeg er fysioterapeutstuderende og har selv døjet med/døjer stadig med samme smerter. Jeg har jo heldigvis fysioterapeuter omkring mig rigtig meget af tiden, og spurgte derfor nogle af dem der vidste lidt mere end mig. Jeg fik af vide, at det sagtens kunne være stabiliteten, både i core samt omkring hoften. Løsningen vil i dette tilfælde være, at lave coretræning samt at pause fra squat nogle uger (afhængigt af skadens omfang), og dernæst starte op med væsentligt færre kilo end man benyttede sig af tidligere.

- I øvrigt så jeg længere oppe, at nogen snakkede om dynamiske stræk. Jeg ved ikke hvad der præcist menes, men hentydes der til stræk hvor man "hugger" i lysken, så vil jeg godt lige fraråde det med det samme, inden nogen pådrager sig en grim forværring af deres lyskeskader. Rolige lange stræk til smertegrænsen. I det hele tage skal man ikke gå over smertegrænsen - aldrig.

Styrkeliste
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Tilbage til Skader

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster