Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 965
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 964

Følg bodybuilding.dk på

Utroligt dårligt bænkpres

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

Jeg er begyndt at blive bekymret for mit bænkpres. Det ligger mildest talt ikke særlig højt. Jeg har vurderet nogle forskellige årsager til dette med mig selv, men kan kun tænke på at min højde gør skubbe-øvelser svære.

Jeg benytter mig af træningsprogrammet StrongLifts 5x5.

Jeg har altid hørt at man kan bænke mere end man kan ro og dippe mere end man kan pull-uppe, men mit 5x5 Pendlay row er næsten fem kilo over mit 5x5 bænkpres og jeg kan kun dippe 1x5, mens jeg kan pull-uppe 5x5 med 1,25 kilo på.

Mine spørgsmål er da:

- Hvorfor er jeg så svag i bryst- og tricepsregionen?
- Hvad gør jeg for at rette op på det?

Håber på noget kompetent hjælp!

Venlig hilsen, Adin.
Beefcake.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: Brabrand, Aarhus

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 192.50

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Prøv at upload en video hvor du udfører et bænkpres. Det er højst sandsynligt teknikken der er gal.
Welcome my son, welcome to the machine.
Brugeravatar

Reputation point: 45

Geografisk sted: Tiergarten

Styrkeliste
- Squat: 35.00

Hvis dine stats under din brugeravatar, er dine nuværende, ser jeg intet underligt i det.

Din ryg burde altid være stærkere end end dit pres.

Desuden stinker din bænkpres teknik næsten med sikkerhed.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Jyllinge

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK
Gundsø Vægttrænings Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 280.00

Jeg ville blive glad, hvis min teknik er skyld i mængden af kilo på stangen.
Jeg synes jeg følger de råd jeg har læst/hørt om, at man skal grave vingerne ned i bænken, skabe en bue i ryggen med benene, beholde røven på bænken og spænde i hele kroppen. Min grebsbredde er med enten lille- eller langefingeren på ringene på OL-stangen. Jeg forsøger så vidt muligt at presse i en lige linje og holde stangen over brystet/lidt over mavemusklerne.

Nogle hints vedrørende teknik?
Beefcake.
Brugeravatar

Styrkeliste

Adin skrev:Jeg ville blive glad, hvis min teknik er skyld i mængden af kilo på stangen.
Jeg synes jeg følger de råd jeg har læst/hørt om, at man skal grave vingerne ned i bænken, skabe en bue i ryggen med benene, beholde røven på bænken og spænde i hele kroppen. Min grebsbredde er med enten lille- eller langefingeren på ringene på OL-stangen. Jeg forsøger så vidt muligt at presse i en lige linje og holde stangen over brystet/lidt over mavemusklerne.

Nogle hints vedrørende teknik?

Prøv at filme dit bænkpres, det kan godt være du ved hvordan du gør, men måske ikke gør det korrekt alligevel ;)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Adin dine stats er meget normale vil jeg sige. Mine BOR er også stærkere end mit bænkpres.
Mine dips er ca. det samme som chinups.
Mine stats er ca.
bænk: 90
Squat: 120
Dødløft: 150
Ligger ikke langt fra dig.
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Adin dine stats er meget normale vil jeg sige. Mine BOR er også stærkere end mit bænkpres.
Mine dips er ca. det samme som chinups.
Mine stats er ca.
bænk: 90
Squat: 120
Dødløft: 150
Ligger ikke langt fra dig.

Er der stor forskel?

Jeg har ikke bænket i 1 år og har kun trænet bænk i 14 dage nu, (grundet en skade og anvisning fra fysio), alligevel er mit bænk højere end mit BOR. Jeg har ganske vidst heller ikke trænet så meget på det sidste, men er det virkelig så normalt at kunne tage mere i BOR end i bænk?

(Det er ikke min mening at stjæle tråden, Adin!)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

KurotoraSan skrev:Er der stor forskel?

Jeg har ikke bænket i 1 år og har kun trænet bænk i 14 dage nu, (grundet en skade og anvisning fra fysio), alligevel er mit bænk højere end mit BOR. Jeg har ganske vidst heller ikke trænet så meget på det sidste, men er det virkelig så normalt at kunne tage mere i BOR end i bænk?

(Det er ikke min mening at stjæle tråden, Adin!)

Nej det er 5-10kgs forskel eller sådan noget. Grundet mit seneste fokus på presseøvelserne er det dog ved at udligne sig lidt.

Har bare altid virket logisk for mig at ryggen som helhed er meget større og derfor også stærkere?
Kan da være jeg er er helt ude i hampen?
Jeg har dog også altid været svag i presseøvelser grundet svage triceps hvilket kunne forklarer min forskel.
Selv armbøjninger var engang et problem.
Brugeravatar

Styrkeliste

Ganske givet er ryggen som helhed større end dit bryst, men triceps er også større end biceps.
Beefcake.
Brugeravatar

Styrkeliste

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Nej det er 5-10kgs forskel eller sådan noget. Grundet mit seneste fokus på presseøvelserne er det dog ved at udligne sig lidt.

Har bare altid virket logisk for mig at ryggen som helhed er meget større og derfor også stærkere?
Kan da være jeg er er helt ude i hampen?
Jeg har dog også altid været svag i presseøvelser grundet svage triceps hvilket kunne forklarer min forskel.
Selv armbøjninger var engang et problem.

Det er mit klare indtryk at folk generelt er stærkere i bænkpres end i BOR(her tænker jeg med korrekt form, dvs. overkroppen næsten vandret og med træk til nedre bryst/øvre mave. Man ser mange rundt omkring i centrene som næsten står helt oprejst på trods af DO-greb, da vægten de prøver at håndtere er en tand højere end den burde være.)

En af grundene til jeg tror det er sådan, er at der er en tendens til at forfordele brysttræning for rygtræning. Samtidig så kan man ikke komme uden om at bænkpres nok er en af de tre mest brugte (hvis ikke dén mest brugte) øvelse i centrene rundt omkring. Man skal en del længere ned af listen før man finder BOR, hvorfor at folk naturligt grundet deres fokus vil være bedre til bænkpres. Man kan så diskutere om ikke det burde være omvendt, da folk i dagligdagen generelt nok ville have mere glæde af en stærk ryg end et stærkt bryst, men det er så en anden sag. Rent muskelmæssigt tror jeg dog ikke at der er noget i vejen for at man er bedre til træk end til pres, det er ene og alene et spørgsmål om fokus og prioritering. Selv ligger mine 1RMs i bænk på ~130kg og omtrent ~100kg i rows vil jeg skyde på.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

Jeg har haft de samme tanker mens jeg sad og funderede over tingene.
Dog har jeg stadig bænket 80x3 og row'et 80x5. Formen i begge løft var halvstrict. En lille smule bounce i bænken og en lillesmule cheat i rows. Jeg var ikke ligeså presset i mine rows.
Dette sagt har jeg altid fokuseret ligeligt på front/bagside. Det har altid været vigtigt.
Mine venner derimod har være udelukkende fokuseret på fronten og har derved stor ubalance ved de 2 løft som du nævner thomas.
MEN når alt kommer til alt er det så ikke bedst at der er nogenlunde balance mellem de 2. (Måske med lidt større styrke i ryg øvelser?)
Brugeravatar

Styrkeliste

Lige endnu et supplerende spørgsmål. Jeg ser en masse styrkelister, hvor folks bænkpres er næsten lig med eller over deres squat. Er dette normalt eller er de bare nogle bench-monkeys?
Beefcake.
Brugeravatar

Styrkeliste

Adin skrev:Lige endnu et supplerende spørgsmål. Jeg ser en masse styrkelister, hvor folks bænkpres er næsten lig med eller over deres squat. Er dette normalt eller er de bare nogle bench-monkeys?

De har shirts på og en mave på størrelse med en yoga-bold, så deres ROM er på ca. 10 cm

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Kenny Nickelman=GUNS skrev:Jeg har haft de samme tanker mens jeg sad og funderede over tingene.
Dog har jeg stadig bænket 80x3 og row'et 80x5. Formen i begge løft var halvstrict. En lille smule bounce i bænken og en lillesmule cheat i rows. Jeg var ikke ligeså presset i mine rows.
Dette sagt har jeg altid fokuseret ligeligt på front/bagside. Det har altid været vigtigt.
Mine venner derimod har være udelukkende fokuseret på fronten og har derved stor ubalance ved de 2 løft som du nævner thomas.
MEN når alt kommer til alt er det så ikke bedst at der er nogenlunde balance mellem de 2. (Måske med lidt større styrke i ryg øvelser?)

Ja det kan jo ikke været meget tættere med dine løft så! Jeg vil altid mene at man som udgangspunkt skal træne de forskellige dele af kroppen ligeligt, så det er en fin tommelfingerregel. Dermed ikke sagt at der ikke er plads til at øge fokus på visse områder hvis man har noget der halter, men det klare udgangspunkt må være ingen forfordeling. Samtidig ser jeg dog ingen grund til at man bevidst holder sig tilbage i den ene øvelse, for at sikre at man ikke bliver stærkere i sine træk kontra sine pres eller visa versa. Man ender heldigvis ikke med gorilla-looket, bare fordi at der er lidt misforhold mellem ens pres og træk :-)
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Styrkeliste

Alex789 skrev:
Adin skrev:Lige endnu et supplerende spørgsmål. Jeg ser en masse styrkelister, hvor folks bænkpres er næsten lig med eller over deres squat. Er dette normalt eller er de bare nogle bench-monkeys?

De har shirts på og en mave på størrelse med en yoga-bold, så deres ROM er på ca. 10 cm

Er en bench-shirt det samme princip som en squat-suit?
Beefcake.
Brugeravatar

Styrkeliste

Nu ved jeg ikke hvilke styrkelister du henviser til, men jeg antager at det er herinde. Grunden er nok at mange af os havde en forkærlighed for diskopump inden vi rigtig fik blod på tanden og satte os lidt ind i tingene. Det ved jeg i hvert fald var gældende for mig, hvilke også forklarer hvorfor min bænkpres er næsten lige så høj som mit squat. Når man tænker over det er det ganske fjollet, at der er omtrent 10kgs forskel, når nu jeg vader rundt på mine ben til daglig.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Styrkeliste