Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69650 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1510
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1508

Følg bodybuilding.dk på

Rugbrødsmader og havregryn, feder mere end fedt

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Nick9000 skrev:Det ville i sandhed være mørke tider på bb.dk, hvis ikke vi havde incognito til at skyde alt den broscience til jorden.

En 40-40-20 fordeling er det mest optimale

Det kommer der virkelig an på hvad man vejer, hvis 2 g. protein pr. kg. kropsvægt er det optimale, så er der jo alt for mange proteiner hvis det skal passe med kcal.
I live for this!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Svendborg

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Foodman skrev:Apropo fructose....

http://www.alanaragonblog.com/2010/01/2 ... -alarmism/

Rigtig god artikel, og fantastisk efterfølgende diskussion hvor fructose-dommedags-profeterne overhovedet ikke er i stand til at argumentere for deres sag.

Min egen helt personlige mening er, at fructose hysteriet er endnu et eksempel på folks tendens til at give mystiske ting / farlige konspirationer skylden for deres elendighed...
Hele den rabiate ide med at man bliver fed af at spise for meget og lave for lidt er åbenbart gået lidt af mode? :lol:

Beklager hvis det var lidt off topic :)

Der er ikke nogen som har sagt, at man bliver direkte fed af frutose, blot at det er en mdvirkende faktor, da én gram frutose indeholder forholdsvis mange kalorier og derfor burde undgåes ligesom sukker og for meget fed/usundmad mad.
Sidst rettet af alllstar 19. feb 2010, 14:46, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

Nick9000 skrev:Det ville i sandhed være mørke tider på bb.dk, hvis ikke vi havde incognito til at skyde alt den broscience til jorden.

haha, tak for tilliden

Men nu skal du passe på, for 40% er godt nok også tæt på at falde under broscience

(med mindre der var noget ironi gemt den fordeling, jeg ikke lige fattede)
Følg min blog:
Kropblog.dk (nu med liv igen ;o)

Kontakt mig for bud på personlig træning, træningsvejledning og kostvejledning
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Kostplan: Ingen kostplan

Rigtig god artikel, og fantastisk efterfølgende diskussion hvor fructose-dommedags-profeterne overhovedet ikke er i stand til at argumentere for deres sag.

Min egen helt personlige mening er, at fructose hysteriet er endnu et eksempel på folks tendens til at give mystiske ting / farlige konspirationer skylden for deres elendighed...
Hele den rabiate ide med at man bliver fed af at spise for meget og lave for lidt er åbenbart gået lidt af mode? :lol:

Det handler mere om at godtnok skal du have f.eks. 2500kcal om dagen for at være i ligevægt, men vi ved jo også godt at du kan ikke indtage de 2500kcal lige inden du går i seng, og så er det fint for du har jo kun fået til dit ligevægts indtag.

På samme måde kan man diskutere hvor mange og hvilken slags kalorier man skal have, og det er nok almindeligt accepteret at man ikke skal få særligt meget af sin energi fra ren fruktose fremfor f.eks. glucose fra stivelse eller lignende.

Det jeg ser som et problem er at den måde vi BØR spise på har egenligt ikke rigtigt ændret sig, til trods for alle de poppede diæter der dukker op. Det er bare blevet nødvendigt at være mere kritisk fordi vi i modsætning til under størstedelen af vores evolution har adgang til næsten enhver form for mad. Samtidig er adgangen til hurtig energi i form af glukose og fruktose blevet langt lettere, og optræder i langt større mængder af vores mad end før.

Derfor mener jeg også skoler bør gøre mere ud af at uddanne børnene i hvordan de skal spise, og forældrene har et ansvar for at være forsvarlige med den kost de giver børnene.

K.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Ingen logbog

Du kan da ikke bare sige at dette gælder for alle der træner?

OT; Angående en kulhydratkur kan man læse artikelen her http://www.alun.dk/slank/kulhydrat-til-fedt.html#, hvor der bliver ydere beskrevet hvilke kulhydrater man skal spise.
Brugeravatar

Styrkeliste

alllstar skrev:

OT; Angående en kulhydratkur kan man læse artikelen her http://www.alun.dk/slank/kulhydrat-til-fedt.html#, hvor der bliver ydere beskrevet hvilke kulhydrater man skal spise.

Aldrig, aldrig, aldrig henvise til alun. Det er ikke broscience. Det er langt, langt værre.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM skrev:
alllstar skrev:

Aldrig, aldrig, aldrig henvise til alun. Det er ikke broscience. Det er langt, langt værre.

Hmm okay, lyder til det ikke er den bedste hjemmeside? :hihi:
Brugeravatar

Styrkeliste

:delete: , der kan snart ikke koges mere suppe på den.
Den sidste tosse er ikke født endnu ...

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

wireframed skrev:

Det handler mere om at godtnok skal du have f.eks. 2500kcal om dagen for at være i ligevægt, men vi ved jo også godt at du kan ikke indtage de 2500kcal lige inden du går i seng, og så er det fint for du har jo kun fået til dit ligevægts indtag.

På samme måde kan man diskutere hvor mange og hvilken slags kalorier man skal have, og det er nok almindeligt accepteret at man ikke skal få særligt meget af sin energi fra ren fruktose fremfor f.eks. glucose fra stivelse eller lignende.

Det jeg ser som et problem er at den måde vi BØR spise på har egenligt ikke rigtigt ændret sig, til trods for alle de poppede diæter der dukker op. Det er bare blevet nødvendigt at være mere kritisk fordi vi i modsætning til under størstedelen af vores evolution har adgang til næsten enhver form for mad. Samtidig er adgangen til hurtig energi i form af glukose og fruktose blevet langt lettere, og optræder i langt større mængder af vores mad end før.

Derfor mener jeg også skoler bør gøre mere ud af at uddanne børnene i hvordan de skal spise, og forældrene har et ansvar for at være forsvarlige med den kost de giver børnene.

K.

Helt enig at at hurtige carbs er et problem for den almene befolkning, min pointe var mere at fructose ikke er så slemt som det bliver gjort til rundt omkring på teh interwebs :)
Hvis folk kun indtog sukker ved at tygge sukkerør eller spise sukkerroer, så ville det nok heller ikke være så tilbøjelige til at indtage lige så meget som fra haribo og cola :D
Brugeravatar

alllstar skrev:
StefanM skrev:
alllstar skrev:

Hmm okay, lyder til det ikke er den bedste hjemmeside? :hihi:

Prøv lige at kigge lidt rundt på siden og læs nogle af de artikler, så vil du finde ud af hvorfor.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym
Aalborg Styrkeløfter Klub

Det forstår jeg ikk incognito, du mener altså at alt over 2gr. protein pr. kropskg er ligegyldig? Hvordan kan Dr. John Berardi så bliver ved med og fastholde at man ska spise dobbelt så mange proteiner end det du skriver?
http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/20_pounds_in_20_weeks&cr=

I artiklen får personen 360gr. protein, selvom 140gr. sku være "max".. Ifølge et andet indlæg i denne tråd sku de resterende proteiner blive "oxideret". Nogen vil sikkert mene alt overskud vil blive omdannet til fedt (selvom det er noget fis, da det er en besværlig process for kroppen og kulhydrater er en langt lettere kilde til opbevarelse til fedt).

Nu ved jeg godt han er en af scribenterne på t-muscle og at han i den artikel jeg linker til gør reklame for sin bog, men han er (sammen med Dr. Lonnie Lowery) en af de få som kan smide fakta på bordet med studier osv. Og den artikel er ikk det eneste sted han siger man ska spise så mange proteiner..

Lige til topicstarter, så mener jeg Charles Poliquin også har sagt det er bedst og spise protein + fedt om morgenen. Og er der nogen af jer der tør modsige hva Poliquin siger? I don't think so! :D

Tha K skrev:Det forstår jeg ikk incognito, du mener altså at alt over 2gr. protein pr. kropskg er ligegyldig? Hvordan kan Dr. John Berardi så bliver ved med og fastholde at man ska spise dobbelt så mange proteiner end det du skriver?
http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/20_pounds_in_20_weeks&cr=

I artiklen får personen 360gr. protein, selvom 140gr. sku være "max".. Ifølge et andet indlæg i denne tråd sku de resterende proteiner blive "oxideret". Nogen vil sikkert mene alt overskud vil blive omdannet til fedt (selvom det er noget fis, da det er en besværlig process for kroppen og kulhydrater er en langt lettere kilde til opbevarelse til fedt).

Nu ved jeg godt han er en af scribenterne på t-muscle og at han i den artikel jeg linker til gør reklame for sin bog, men han er (sammen med Dr. Lonnie Lowery) en af de få som kan smide fakta på bordet med studier osv. Og den artikel er ikk det eneste sted han siger man ska spise så mange proteiner..

Lige til topicstarter, så mener jeg Charles Poliquin også har sagt det er bedst og spise protein + fedt om morgenen. Og er der nogen af jer der tør modsige hva Poliquin siger? I don't think so! :D

I det konkrete tilfælde er der tale om et case study, med en persoon der har mulighed for at gøre nogle hidsige begynder gains. Det er ikke en situation der er sammenlignelig med en diæt der er mere steady state agtig.
Der er lavet MANGE undersøgelser, også på trænede atleter, der dokumenterer at et proteinindtag over ca 20g/kg/dag ikke gør noget positivt for proteinsyntesen. Der findes muligvis særlige tilfælde (krudt, begyndergains, etc.) som gør at man kan udnytte mere, men det er ikke reglen.

For the record er det ikke en specielt "besværlig" proces at lagre fedt. Det ville have været ret upraktisk for stenalder mennesker, hvis det var et reelt problem... Det ville have været nogle lange vintre...
Følg min blog:

Redaktør

Styrkeliste

Tha K skrev:Lige til topicstarter, så mener jeg Charles Poliquin også har sagt det er bedst og spise protein + fedt om morgenen. Og er der nogen af jer der tør modsige hva Poliquin siger? I don't think so! :D

http://jap.physiology.org/cgi/content/a ... /73/5/1986
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129150/

Lige hvad der først kom op på google, har ikke rigtig tid til at skrive noget langt..

Jeg vil dog gerne være mand for at sige noget af det Poliquin skriver imod.
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Bnaz skrev:http://jap.physiology.org/cgi/content/a ... /73/5/1986

Lige hvad der først kom op på google, har ikke rigtig tid til at skrive noget langt..

Nr. 2 link er super interessant og læse ! Men begger links indikerer oxidering på én aminosyre, hva med de andre? Er udemærket klar over at Leucine er den aminosyre som har mest inflydelse på PS, men vil det sige at fordi at den "stærkeste" aminosyre bliver oxideret så bliver PS mere begrænset da det vil medføre til ringere PS? Og hvad med Isoleucine og valine som også er BCAA og EAA?

@incognito

begyndergains osv. er forståeligt nok med lidt mere protein indtagelse end det man anbefaler til folk der har trænet i længere tid, men ligefrem en SÅ overdrevet indtagelse af protein? :-k Vi snakker om protein indtage på over 5gr. protein pr. kropskg i modsætning til 1,5-1,8gr. protein pr. kropskg..

Tha K skrev:
Bnaz skrev:http://jap.physiology.org/cgi/content/a ... /73/5/1986

Nr. 2 link er super interessant og læse ! Men begger links indikerer oxidering på én aminosyre, hva med de andre? Er udemærket klar over at Leucine er den aminosyre som har mest inflydelse på PS, men vil det sige at fordi at den "stærkeste" aminosyre bliver oxideret så bliver PS mere begrænset da det vil medføre til ringere PS? Og hvad med Isoleucine og valine som også er BCAA og EAA?

@incognito

begyndergains osv. er forståeligt nok med lidt mere protein indtagelse end det man anbefaler til folk der har trænet i længere tid, men ligefrem en SÅ overdrevet indtagelse af protein? :-k Vi snakker om protein indtage på over 5gr. protein pr. kropskg i modsætning til 1,5-1,8gr. protein pr. kropskg..

Selv under særligt gunstige omstændigheder, som ved brug af krudt eller begyndergains er jeg MEGET skeptisk i forhold til om man kan udnytte mere end 3 g/kg/dag.

En anden faktor der er i spil er at t-nation er et kommercielt site, hvilket ofte skinner igennem i anbefalingerne af brug af tilskud i deres artikler.
Følg min blog:

Redaktør

Styrkeliste

Andars skrev:Jeg troede efterhånden teorien om at "kulhydrater feder" var på vej væk, men det er ikke så lang tid siden jeg hørte en i mit center der sagde: "Du må aldrig spise kulhydrater, det bliver du fed af".

Til trådstarter: Tjek denne artikel http://www.bodybuilding.com/fun/venuto1.htm.

Hvor vil du hen med det link? Alle er forskellige hva vækst af muskel og reducering af fedt angår, nogen har bedre respons på insulin end andre så derfor er det vel op til individet om de bedre kan reducere fedt via en ketogenisk tilstand eller ved lavt fedt indtag. Jeg har personligt bedst erfaring med og reducere fedt% i ketose og bygge muskler når jeg får kuldhydrater..

Desuden har jeg fundet ud af at jeg kan holde mere på min muskelmasse når jeg tilføjer ekstra L-Leucine i min kost, det er ihvertfald mine erfaringer fra denne cut hvor jeg får 15-20gr. Leucine fordelt over 3-4 portioner i løbet af dagen sammen med et måltid/shake.

http://www.slideshare.net/biolayne/optimal-protein-intake-and-meal-frequency-to-support-maximal-protein-synthesis-and-muscle-mass

Er der nogle links til noget af alt dette baggrunds stof?

Især det med insulin og at kulhydrat øger fedt optagelsen, lød ret intressant :hihi:

Noget andet er: man skal ikke undervurdere den sundhedsmæssige effekt der er i at have fuldkorn, grove grøntsager og frugt som en del af kosten.

problemet er ikke nødvendigvis mængden eller timingen af kulhydraterne, men kilden. Der er stor forskel, også sundhedsmæssigt på en flok gulerødder, nogen friske bær og noget groft fuldkorn og så den samme mængde kulhydrater som f.eks hvidt brød eller sodavand.

Og jeg ser det lidt som et problem at mange af de mest kulhydratforskrækkede udelukker så fantastiske fødevarer som netop fuldkorn, bær med mere.
Naturvidenskab er sjovt!

http://hufysik.blogspot.dk/
Brugeravatar

Reputation point: 235

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00

Lad Dannyboyyy være, hans indlæg bærer tydelig præg af ketosis tilstande (hans hjerne får ikke nok kulhydrat) :)
Brugeravatar

Reputation point: 145

Man lærer ikke om kildekritik i skolen længere?
Milk and squats baby!
Drikker allerede masser af mælk, så når jeg engang lærer at squatte bliver jeg uovervindelig.

Traning at Iron Sport: http://www.xtranormal.com/watch/5740579/
Brugeravatar

Geografisk sted: Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 200.00

John Berardi taler om Syre/Base balance (kroppens buffer system klarer fint dette eller dør vi, derudover er deres base anbefalinger grebet ud af den blå luft),
mener Massive eating er det bedste fordi man ikke lagrer fedt når man minimerer insulin i besteme perioder af dagen (kroppen lagrer fedt lige så effektivt uden insulin som med. Det er lavet et studie hvor insulin produktionen blev blokeret og fedtindlagringen var IDENTISK i isochaloriske grupper),
mener mere end 1,8g protein pr kg kropsvægt øger protein syntesen (nej, videnskaben er stærk her og læs the big protein debate med Berardi og Lemon mener jeg det er på t-nation for at se Berardi få stryg).

Charles Poliquin er så meget et alternativt fuckface at jeg kan garantere du kan linke til samtlige af Q&A artiklerne på t-nation de sidste 2 år hvor han snakker om ernæring og jeg kan finde minimum 3 ting der er stik imod konsensus eller bare viser manden har misforstået et emne fuldstændigt.
Han er heldig at han træner meget dygtige atleter og det sjældent er de bliver tager for doping (men det sker dog regelmæssigt), det gør ham ikke til en kilde til sandheden.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Anyone who wants to put on muscle and lose fat should be on 30-45 grams of fish oil per day. That's just three tablespoons of fish oil. It would be a pain in the ass with capsules though because that's around 45 capsules per day, but it's easy with a straight oil.

FInd en eneste valid reference på at mere en 4gram fiskeolie er mere gavnligt end 2.4gram pr dag. Bare kom i gang på pubmed!
Det kan dog siges uden tvivl: 30-40gram fiskeolie er sundhedskadeligt og potentielt livsfarligt. Fiskeolie er thrombocyt hæmmende. Thrombocytterne er blodpladerne der gør blødninger stoppes. Linnéa har haft en kvinde inde der spiste 8gram om dagen, denne pateint blev ved med at bløde efter en simpel blodprøve, forestil jer en person på 30-40gram! Derudover er fiskeolie vanvittigt følsomt over for oxidering. De frie radikaler kan med andre ord gå amok. Cancer anyone?
There was a study published four years ago that showed that if the US government issued three grams of fish oil per day to American citizens, then the amount of cancer and heart disease would go down by 50% within one year. Most readers don't care about cancer and heart disease, but they may care about this: the biggest limiting factor in naturally training people to getting lean and adding muscle is the consumption (or lack thereof) of omega-3s.

Reference? 50% nedsættelse af cancertilfælde og hjerte kar sygdomme?
1. Cell membrane health: EPA and DHA insure that cell membranes remain healthy. This means that the membranes are flexible and contain larger numbers of insulin receptors that are more receptive and responsive to circulating insulin. This results in decreased fat storage in the adipocytes (fat cells).

Hmm, fleksible cellemembraner er godt for insulinsensitiviteten. Det er derfor man skal spise polyumættede fedtsyrer. Fiskeolie hjælper også på insulinsensitivitet i doser på op til 3.4gram, derfra er der ingen øget effekt set, igen led alt i vil på pubmed, der er intet...
Umættede fedtsyrer fra planteolier så der er god balance mellem mættet og umættet fedt og cholesterol er godt.
Stabilitet i cellemembranen sikres af cholesterol og så vidt jeg erindrer også mættet fedt. Hvis cellemmebranen består af for meget umættet fedt og epa dha som Charles siger er THA SHIZZLE! gør cellemembranen bliver mere skrøbelig og udsat for oxidativt stress. Angribes en celle af oxidativt stress er risikoen for kræft og celledød højere.
Dette er BASIC SHIT, som Charles ignorerer/ikke fatter en skid af.
10. Fish oils increase serotonin levels (the happy neurotransmitter). Therefore, fish oils will decrease incidence of depression, anxiety, panic attack, and reduce carbohydrate cravings.

Yeah det hjælper imod risikoen for depression, i doser på 3-4gram, der er ikke vist øget effekt ved højere doser. Begynder der at danne sig et mønster her?
Brugeravatar

Mht den thrombocyt hæmmende effekt. Hvad så ved et naturligt indtag af fiskeolie? hvis jeg kører en stor lækker nyrøget makrel og en flok sild i maven ryger der en del fisk ned.
Naturvidenskab er sjovt!

http://hufysik.blogspot.dk/
Brugeravatar

Reputation point: 235

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00

Øøhh hvad? Dvs. når jeg spiser 250gr. laks som indeholder ca. 27gr. fedt som er jævnt fordelt mellem mættede og umættede fedtsyrer så får jeg for meget på én gang?

Jeg har endda under en kur sidste år indtaget op til 25 fiskeolie piller om dagen i 1 måned, hvorpå jeg tog kolesterolprøver bagefter og HDL var steget, LDL sænket samt mit triglycerid var på et ekstrem minimum. Så vidt jeg ved er jeg ikk død eller har skidt blod ud :-s

Og lige til den med Poliquin så var det sq også lidt af en joke/ironi, kom nu ind i kampen man #-o
Christian Thibadeau siger også at man ska indtage ligeså meget fiskeolie som ens fedt%, altså det er der sq da ikk nogen der tror på?

Tha K skrev:Øøhh hvad? Dvs. når jeg spiser 250gr. laks som indeholder ca. 27gr. fedt som er jævnt fordelt mellem mættede og umættede fedtsyrer så får jeg for meget på én gang?

Jeg har endda under en kur sidste år indtaget op til 25 fiskeolie piller om dagen i 1 måned, hvorpå jeg tog kolesterolprøver bagefter og HDL var steget, LDL sænket samt mit triglycerid var på et ekstrem minimum. Så vidt jeg ved er jeg ikk død eller har skidt blod ud :-s

Og lige til den med Poliquin så var det sq også lidt af en joke/ironi, kom nu ind i kampen man #-o
Christian Thibadeau siger også at man ska indtage ligeså meget fiskeolie som ens fedt%, altså det er der sq da ikk nogen der tror på?

Har du været udsat for et traume under dit fiskeolie indtag? Jeg skriver intet om spontane blødninger, jeg skriver bare at blødningstiden forlænges kraftigt med et så højt indtag og at cellemembranerne bliver mere ustabile, ikke mindre som Poliquin skriver. Med andre ord, manden ved ikek hvad han taler om. Det er basic stuff enhver diætist eller professionsbatchelor i ernæring vil vide.

fedt som er jævnt fordelt mellem mættede og umættede fedtsyrer så får jeg for meget på én gang?
Der er ikke særligt meget omega3 fedt i laks, der er derimod i vildlaks en del umættede fedtsyrer. Husk umættde fedtsyrer og omega 3 fedtsyrer er ikke det samme. Alle omega3 fedsyrer er umættede fedtsyrer, men alle umættede fedtsyrer er IKKE omega3 fedtsyrer, selv ikke dem fra fisk...
Desuden, spiser du dambrugs laks er der ikke en skid umættede fedtsyrer i og næsten ingen omega 3, du kunne lige så godt spise oksekød eller lignende.
Derudover ved du vel også at fiskeolie påvirker kroppen over tid, der er ingen voldsom AKUT effekt af højt fiskeolie indtag. Det anbefales almindeligvis at man spiser fisk 2 gange om ugen. Det ville man ikke anbefale hvis det var farligt ;)
Jeg ved du kommer med laks eksemplet for at komme med en pointe/tage pis på mig, det afslører desværre du ikke kender særligt meget til emnet :) Så du må prøve igen med noget andet, hvis du skal vise hvor dum jeg er og hvor klog du er ;)

Du bruger Berardi og Poliquin som argument og linker til t-nation, jeg og de andre i tråden fattede ikke din ironi, så lidt brug af smileys er vist på sin plads.
Brugeravatar

Blackmoore skrev:Mht den thrombocyt hæmmende effekt. Hvad så ved et naturligt indtag af fiskeolie? hvis jeg kører en stor lækker nyrøget makrel og en flok sild i maven ryger der en del fisk ned.

Man skal virkeligt være vild med fisk for at få problemer af at spise fisk.
Problemet og fordelen ved fiskeolie er at det er så koncentreret så der er et potentiale for overdosering.
FIsk et par gange om ugen bør ikke være nogen risiko.

Ifølge Sveriges lægeforbund (lsf mener jeg det er) er det kun set hos folk der spiser tilskud.
Brugeravatar

poul hansen skrev:Problemet og fordelen ved fiskeolie er at det er så koncentreret så der er et potentiale for overdosering.

Nu må du undskylde hvis det står mellem linjerne, og jeg bare ikke har fattet det. Jeg er lidt sløv lige nu efter en alkoholrig weekend :) Jeg indtager 10-15 ml (1 teske) levertran hver morgen. Udover det spiser jeg omtrent 100 gram makrel dagligt. I ny og næ supplerer jeg med 1-3 piller af omega-3.

Det er, så vidt jeg kan forstå, et alt for højt indtag af fiskeolie - eller hvad? Jeg blev en smule forvirret af følgende:

Poul Hansen skrev:Fiskeolie hjælper også på insulinsensitivitet i doser på op til 3.4gram, derfra er der ingen øget effekt set..

Poul Hansen skrev: Linnéa har haft en kvinde inde der spiste 8gram om dagen, denne pateint blev ved med at bløde efter en simpel blodprøve

For resten, super posts du kommer med - meget forklarende og ikke mindst lærerigt! :thumpup:
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Haha poul, jeg kom med lakse eksemplet fordi jeg lige vidste det var en rigtig fed fisk :lol:
Nu ska du ikk tro jeg forguder t-nation og nogen af deres skribenter, nogen gange synes jeg de har fat i noget og andre gange er de jo helt væk. Men man har vel selv lov til og være lidt rationel og tænke bare en smule logisk :wink: Når jeg skriver som jeg gør, (ihvertfald i dette indlæg), har det sq ikk været med henblik på og få nogen til og se dum ud, men for og få afklaret noget for mig selv! :)

Jeg selv indtager på daglig basis lidt fiskeolie, hørfrøolie, olivenolie, mandler og avocado, så føler da selv jeg har en sund fornuft hva sund fedt angår. Så det ikk fordi jeg propper mig med fiskeoliepiller :D

Nu håber jeg der var nok smiley's i mit indlæg til at der ikk sku opstå nogen misforståelser :P

flamingopikken skrev:
poul hansen skrev:Problemet og fordelen ved fiskeolie er at det er så koncentreret så der er et potentiale for overdosering.

Nu må du undskylde hvis det står mellem linjerne, og jeg bare ikke har fattet det. Jeg er lidt sløv lige nu efter en alkoholrig weekend :) Jeg indtager 10-15 ml (1 teske) levertran hver morgen. Udover det spiser jeg omtrent 100 gram makrel dagligt. I ny og næ supplerer jeg med 1-3 piller af omega-3.

Det er, så vidt jeg kan forstå, et alt for højt indtag af fiskeolie - eller hvad? Jeg blev en smule forvirret af følgende:

Poul Hansen skrev:Fiskeolie hjælper også på insulinsensitivitet i doser på op til 3.4gram, derfra er der ingen øget effekt set..

Poul Hansen skrev: Linnéa har haft en kvinde inde der spiste 8gram om dagen, denne pateint blev ved med at bløde efter en simpel blodprøve

For resten, super posts du kommer med - meget forklarende og ikke mindst lærerigt! :thumpup:

Makrel indholder forskellige mængeder omega 3, afhængig af hvor den kommer fra og også hvornår på året den er fanget. Den som kommer fra Atlanten har det højeste indhold (cirka 2,9 g/100g fisk) og er også en makrel med relativt stabil normalvariation. Man anser at mænd som spiser lidt over 100g makrel daglig, får sit behov af omega 3 dækket. (3,1g dgl. er anbefalet)

Jeg er ikke sikker på hvor meget omega 3 der er per 100g levertran, men mener at det producenterne selve anbefaler, er 1 spsk dgl. for at være dækket ind - det burde jo så indebære at det giver cirka 3g/15ml.

Med dit daglige indtag af levertran og makrel, tror jeg ikke at du behøver spise fisk olie kapsler oveni. Som med så meget andet, kan man indtage det med måde. Op til en bestemt mængede, ses der store fordele, men at indtage langt over denne mængede, behøver ikke nødvendigvis betyde at man får ENDNU mere fordele og til sidst kommer bivirkningerne også.

Kvinden jeg havde i modtagelsen, var ikke ved at bløde ihjel, så slemt var det ikke. Men når jeg havde taget bloddyrkningerne, blev hun bare ved med at bløde igennem forband efter forband - de fleste stopper på et enkelt, hun stoppede først på det tredje. Hun sagde at "sådan havde det været i de sidste par år" og at hun troede det var noget som kom med alderen. Jeg havde så kort inden læst nyhedsbrevet fra svensk lægeforbund om at man set forlænged blødningstid hos patienter som indtog store mængeder fiskolie som tilskud. Derfor spurgte jeg hende om hun indtog den slags, hvilket hun så fortalt at det gjorde hun; 8 kapsler dgl.

Det er jo ikke akutte forgiftninger der er tale om, men kun at man ikke bare skal proppe sig med fiskolie i store mængeder fordi en lille mængede er bevist god. M a o behøver man ikke være bange hvis man spiser 200g makrel til aftensmad en dag og samtidig indtager dagligt tilskud af olie. Spiser du dog 200g makrel hver dag, kunne du nok droppe tilskudet.

En portion på 250g laks er næppe en fare, da laks kun indholder cirka 1,5g omega 3/100g. M a o får du bare lige over dit dagsbehov i den portion.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: 2200

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00

Linealba:

Super, mange tak for den fyldestgørende forklaring! :thumpup: :) Jeg vil prøve at stile efter de 3 gram dagligt fremover.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00