Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1346
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1342

Følg bodybuilding.dk på

Smerte i bunden under skulderbladet

Udskriv emne

Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader

Jeg går allerede til fysiterapeut med dette problem, men siden fyssen ikke rigtigt kommer frem til noget konkret tænkte jeg lige at jeg ville spørge herinde. Det kan jo være der er nogle der oplevet samme og fundet en løsning :)

Smertebeskrivelse
Smerten er lokeret under højre skulderblad, nede ved bunden af skulderbladet (se billede nedenfor). Det er en kronisk smerte, der nogle gange er meget prominent, mens det andre gange ikke gør ondt og blot kan mærkes svagt. Jeg kan bedst beskrive det som at det mærker som da man var barn og fik "vokseværk". Jeg eller min fys kan ikke fremprovokere smerten ved fx belastning på rotatormanchetten i de forskellige retninger, og jeg kan heller ikke fremprovokere smerten ved nogle øvelser, udover ved front squat (mere om det nedenfor).

shoulderbladepain.png
shoulderbladepain.png (29.12 KiB) Vist 8643 gange

Historie
Jeg startede på en øvelse jeg ikke havde prøvet før, navngiveligt front squat, tilbage i oktober 2012, og startede blidt ud med blot at øve teknik uden at placere vægtskiver på stangen før efter nogle uger. I slutningen af november oplever jeg så smerten beskrevet ovenfor, der bliver direkte udløst under front squat. Dvs smerten bliver gradvist værre sæt efter sæt. Der er ingen andre øvelser der udløser smerten.

Jeg tænker ikke videre over det og træner i gennem smerten de efterfølgende 2-3 træningspas, hvorefter jeg stopper med at inkludere front squat i træningen, da smerten ikke går i sig selv. Smerten bliver ca 20-30% mildere efter jeg stopper med front squat. Smerten fortsætter dog, og bliver ikke bedre. Jeg får ikke set en fysiterapeut før februar 2013 pga tidsmangel, og smertegraden forbliver uændret i perioden december til februar.

Behandling med fys
Ved diagnostisk analyse har min fys ikke umiddelbart kunne finde ud af præcis hvad der er årsag til smerten. Jeg blev bedt om at holde mig fra rygtræning i en uge og se om det gjorde en forskel, hvilket det viste sig at gøre. Smerten har fortaget sig endnu mere efter blot en uge, og er nu ca 50% af det den var oprindeligt. Jeg fortsætter uden rygtræning i 2 uger yderligere, for at se om det blot kan fixes ved at fjerne den hårde belastning der kan forekomme i det område under rygøvelser. De omtalte rygøvelser er navngiveligt pulldowns med underhåndsgreb, samt cable rows. Jeg kører ikke andre øvelser til ryggen pt.

Håber lidt på at der er nogle herinde der kan sige lidt mere om problemet, for selv hvis smerten forsvinder helt i løbet af de næste par uger uden rygtræning, så aner jeg ikke hvad der har udløst smerten i første omgang. Det er det jeg håber på at finde ud af ved at spørge herinde, således at jeg kan undgå at komme ud for det samme i fremtiden.

På forhånd tak :)
Sidst rettet af Acid 16. feb 2013, 21:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Muscle House Gym

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe dig, men jeg vil meget gerne følge lidt med her, evt. høre hvad din fysio finder frem til.

Jeg håber heller ikke min lille historie "ødelægger" din tråd. Jeg har længe villet oprette en lignende tråd.

Da jeg var 18 (2009) og havde trænet ca. ½ år lå jeg og kørte dumbbell press. Jeg følte mig ret stærk og tænkte jeg ville køre mig helt død. Jeg var ved 15 reps og følte der var mere kraft endnu, men pludselig faldt min venstre arm ned mod jorden med en smerte omk. skulderbladet til følge. Min læge diagnoserede det som en fibersprængning, men han undersøgte slet ikke min krop og sagde to ugers pause ville gøre det.

Jeg stoppede herefter med hård brysttræning men smerten blev ved med at være under skulderbladet, skiftevis fra venstre til højre side. Jeg besluttede derfor at stoppe i centret og køre BW træning derhjemme. Efter 3 måneder hoppede jeg tilbage i centret. Smerterne var forsvundet, men begyndte at dukke frem igen i starten af 2011 da jeg startede med bænkpres igen. Nogle gange sætter det sig også i nakken. Siden har det været et helvede uden lige. Træning én måned med efterfølgende skadespause i min. 14 dage. Jeg har prøvet at holde månedslange pauser, trænet med meget lav vægt osv. Men uanset hvad bliver det ved med at bryde ud. Hverken i 2011 eller 2012 har jeg kunnet træne kontinuerligt i længere tid af gangen.

Særligt en øvelse som chin ups kan være lidt hård, men ellers har jeg ikke bemærket nogen øvelser der tricker det mere end andre.

Pt. er jeg tilknyttet fysio, kiropraktor og læge, og jeg håber virkeligt de kan finde ud af noget. Mit problem er ligesom dit, at ingen af dem er i stand til at stille en diagnose selvom de sagtens kan mærke at der er noget galt, og røntgenbilleder viser intet unormalt. De siger jeg ikke behøver at stoppe med at træne, hvilket jeg er glad for, men jeg fatter ikke at der ikke kan gøres noget ved det. Jeg har bl.a. fået nogle af de "sædvanlige fysioterapeutøvelser" jeg skal udføre, da smertespørgsmålet for mit vedkommende måske skal findes i en forkert holdning eller "gangart" generelt.

Når du fysisk rører ved kroppen, under skulderbladet, kan du så ligesom "ælte" kroppen så der kommer nogle små "crunch" lyde? Min kiropraktor og fysio kan i hvert fald sagtens fremprovokere smerten.

Det jeg bekymrer mig over er at du siger at smerten har stået på i mange måneder, præcis ligesom mit der heller ikke bare forsvinder. Jeg kan umiddelbart ikke give nogle gode råd, men synes virkeligt du skal lytte til din krop. Har du haft stress eller noget?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

Altså jeg har ingen problemer med brystøvelser overhovedet, så tvivler på at vores skader er relaterede.

KurotoraSan skrev:Når du fysisk rører ved kroppen, under skulderbladet, kan du så ligesom "ælte" kroppen så der kommer nogle små "crunch" lyde? Min kiropraktor og fysio kan i hvert fald sagtens fremprovokere smerten.

Nej, det kan jeg ikke påstå.

KurotoraSan skrev:Det jeg bekymrer mig over er at du siger at smerten har stået på i mange måneder, præcis ligesom mit der heller ikke bare forsvinder. Jeg kan umiddelbart ikke give nogle gode råd, men synes virkeligt du skal lytte til din krop. Har du haft stress eller noget?

Har ikke haft noget nævneværdigt stress som sådan.
Brugeravatar

Ok, det er jeg så glad for på dine vegne.

Min skade er heller ikke brystrelateret, da smerterne kommer tilfældigt, ligegyldig hvilken øvelse. Men hvis din fysio finder ud af noget vil jeg gerne høre vedkommendes diagnose. :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

KurotoraSan skrev:Ok, det er jeg så glad for på dine vegne.

Min skade er heller ikke brystrelateret, da smerterne kommer tilfældigt, ligegyldig hvilken øvelse. Men hvis din fysio finder ud af noget vil jeg gerne høre vedkommendes diagnose. :)

Skal nok opdatere denne tråd når der sker noget nyt :)

Du må også meget gerne skrive hvis der sker noget nyt i din sag, og ellers ønsker jeg dig god bedring. Der er ikke noget værre end skader, og slet ikke når man bare gerne vil træne.
Brugeravatar

Bare lige en lille update hvis nogle skulle være interesserede :)

Efter ikke at have trænet ryg i 3 uger mærker jeg sjældent smerten til dagligt. I perioder titter den frem, men kun 30% i forhold til da den var værst.

Nu hvor smerten har fortaget sig så meget som den har er det nemmere for mig at analysere hvilke øvelser der holder smerten i gang.

Jeg tror smerten er relateret til når jeg har armen over hovedet. Jeg kørte cable rows i dag uden det fremprovokerede smerten. Jeg har kørt pulldowns hvor jeg, under selve øvelsen, kunne mærke det svagt i skulderbladet, og dagene efter kunne mærke en svag kronisk smerte der.

Jeg har også kunnet mærke det meget svagt under skulderpres og military press, men det har ikke givet nogle kroniske smerter efterfølgende som pulldowns har.

Så jeg tænker pt at pulldowns er den øvelse der har holdt smerten i live efter den opstod ved front squat.
Brugeravatar

Bliver nødt til at bumpe tråden, da jeg stadig har ondt. Har haft dette problem i snart et år nu!!! Smerten er dog primært i musklen nær rygsøjlen nu (helt til venstre af det jeg markerede med rødt i billedet i første post).

Har set en anden fys siden der mente det skyldtes noget andet (skæv hofte), som jeg fixede for ca 4 måneder siden. Imidlertid har det ikke gjort noget for skulderbladet.

Jeg kan mærke at hvis jeg spænder højre latisimus dorsi, og derved låser skulderbladet fast, som forsvinder smerten ca halvt. Udover det ved jeg ikke hvad jeg kan gøre.

Er snart ved at være desperat. Gider ikke spilde penge og tid på flere fysiterapeuter når der ingen garantier er for at problemer bliver løst. Er heller ikke i Danmark pt, så vil helst undgå at skulle punge ekstra meget ud i udlandet.

Kunne endda overveje Poul Haacker når jeg kommer tilbage til DK, på trods af at han er i den anden ende af landet. Men hvis jeg kan undgå at skulle til den anden ende af landet for det, så vil jeg jo helst det. Og samtidigt vil jeg jo allerhelst en løsning jeg kan starte på her og nu, og ikke først engang i januar når jeg er tilbage i DK.
Brugeravatar

Tilbage til Skader

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster