Smertebeskrivelse
Smerten er lokeret under højre skulderblad, nede ved bunden af skulderbladet (se billede nedenfor). Det er en kronisk smerte, der nogle gange er meget prominent, mens det andre gange ikke gør ondt og blot kan mærkes svagt. Jeg kan bedst beskrive det som at det mærker som da man var barn og fik "vokseværk". Jeg eller min fys kan ikke fremprovokere smerten ved fx belastning på rotatormanchetten i de forskellige retninger, og jeg kan heller ikke fremprovokere smerten ved nogle øvelser, udover ved front squat (mere om det nedenfor).
Historie
Jeg startede på en øvelse jeg ikke havde prøvet før, navngiveligt front squat, tilbage i oktober 2012, og startede blidt ud med blot at øve teknik uden at placere vægtskiver på stangen før efter nogle uger. I slutningen af november oplever jeg så smerten beskrevet ovenfor, der bliver direkte udløst under front squat. Dvs smerten bliver gradvist værre sæt efter sæt. Der er ingen andre øvelser der udløser smerten.
Jeg tænker ikke videre over det og træner i gennem smerten de efterfølgende 2-3 træningspas, hvorefter jeg stopper med at inkludere front squat i træningen, da smerten ikke går i sig selv. Smerten bliver ca 20-30% mildere efter jeg stopper med front squat. Smerten fortsætter dog, og bliver ikke bedre. Jeg får ikke set en fysiterapeut før februar 2013 pga tidsmangel, og smertegraden forbliver uændret i perioden december til februar.
Behandling med fys
Ved diagnostisk analyse har min fys ikke umiddelbart kunne finde ud af præcis hvad der er årsag til smerten. Jeg blev bedt om at holde mig fra rygtræning i en uge og se om det gjorde en forskel, hvilket det viste sig at gøre. Smerten har fortaget sig endnu mere efter blot en uge, og er nu ca 50% af det den var oprindeligt. Jeg fortsætter uden rygtræning i 2 uger yderligere, for at se om det blot kan fixes ved at fjerne den hårde belastning der kan forekomme i det område under rygøvelser. De omtalte rygøvelser er navngiveligt pulldowns med underhåndsgreb, samt cable rows. Jeg kører ikke andre øvelser til ryggen pt.
Håber lidt på at der er nogle herinde der kan sige lidt mere om problemet, for selv hvis smerten forsvinder helt i løbet af de næste par uger uden rygtræning, så aner jeg ikke hvad der har udløst smerten i første omgang. Det er det jeg håber på at finde ud af ved at spørge herinde, således at jeg kan undgå at komme ud for det samme i fremtiden.
På forhånd tak