Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1259
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1256

Følg bodybuilding.dk på

Svimmelhed og kvalme

Udskriv emne

Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader

Ja så overskriften sige rhar jeg nogen gange svimmelhed, kvalme og det sortner for øjnene når jeg træner ?
Jeg træner forholdsvis tung. Men det er slet ikke altid det er der, ca. 1 gang om måneden.

Min kost og vandbehov er dækket godt ind.

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 93.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg havde det på akkurat samme måde og trænede bare videre.
Det resulterede i biceps curl en sen eftermiddag og jeg gik så ud som et lys. (Besvimede)

Har senere været til scanning (har et dårligt hjerte) om træning havde nogen form for indflydelse på at jeg gik ud, kunne han ikke udtale sig om.
Men jeg fik at vide at jeg blot skulle træne mens der var andre og det lød meget mærkeligt at det skete.

Du kan sagtens få disse symptomer uden at der er tale om en decideret defekt som fx en hjertefejl.

Hvor længe har du trænet?

Er det noget som er kommet ud af det blå, eller noget du har haft fra starten?

Er det kun i forbindelse med vægttræning? du har det ikke når du laver tungt fysisk arbejde eller dyrker anden sport?

Spiser du nok? du siger sikkert ja, og at du spiser "helt vildt meget", men hvor meget er det i kcal/dagen, ved du det? og er det alle uges dage, eller kun når det lige passer ind?

Hvordan træner du, nu du siger du træner tungt, er det 2-5 gange om ugen på dagsformen, med svingene vægte afhængigt af om der skal bænkpresses om kap med en af vennerne? eller er der styr på dagene, program, volumen og intensitet?

Sortner for øjnene? er der skruet op fra drama'en her eller taler vi rent faktisk om at du går fra at kunne se, til at gardinerne ligesom trækker for og du nær besvimer?

Kvalme og svimmelhed havde jeg en masse af da jeg startede, også rysteture. Det har dog aldrig sortnet for øjnene, hence, jeg har aldrig følt at jeg var ved at besvime sådan helt ukontrolleret - tæt på at segne om af træthed efter et sæt, helt klart. Jeg tror jeg havde det sådan her i perioder, specielt i de første par år oplevede jeg det meget, dog med en konstant nedadgående frekvens.

Jeg siger ikke at der ikke kan være noget galt med dig, bevares, jeg er jo ikke LÆGE. Jeg siger bare at du måske også skal se på en række andre parametre, før du drager dine konklusioner.

PS hvis du er en pige er det vist meget normalt at du har en række af disse symptomer ca. 1 gang om måneden.
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 220.00
- Dødløft: 310.00

Logbog: Vis logbog

dgaa1991 skrev:Ja så overskriften sige rhar jeg nogen gange svimmelhed, kvalme og det sortner for øjnene når jeg træner ?
Jeg træner forholdsvis tung. Men det er slet ikke altid det er der, ca. 1 gang om måneden.

Min kost og vandbehov er dækket godt ind.

Det lyder som klassisk iltmangel til hjernen. Hvis du træner tungt og holder vejret i pressefasen, reducerer du blodgennemstrømningen i halspulsårerne. Og så kan iltmangel opstå.

-- Martin
Brugeravatar

Reputation point: 695

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00

Karim skrev:Du kan sagtens få disse symptomer uden at der er tale om en decideret defekt som fx en hjertefejl.

Hvor længe har du trænet?

Er det noget som er kommet ud af det blå, eller noget du har haft fra starten?

Er det kun i forbindelse med vægttræning? du har det ikke når du laver tungt fysisk arbejde eller dyrker anden sport?

Spiser du nok? du siger sikkert ja, og at du spiser "helt vildt meget", men hvor meget er det i kcal/dagen, ved du det? og er det alle uges dage, eller kun når det lige passer ind?

Hvordan træner du, nu du siger du træner tungt, er det 2-5 gange om ugen på dagsformen, med svingene vægte afhængigt af om der skal bænkpresses om kap med en af vennerne? eller er der styr på dagene, program, volumen og intensitet?

Sortner for øjnene? er der skruet op fra drama'en her eller taler vi rent faktisk om at du går fra at kunne se, til at gardinerne ligesom trækker for og du nær besvimer?

Kvalme og svimmelhed havde jeg en masse af da jeg startede, også rysteture. Det har dog aldrig sortnet for øjnene, hence, jeg har aldrig følt at jeg var ved at besvime sådan helt ukontrolleret - tæt på at segne om af træthed efter et sæt, helt klart. Jeg tror jeg havde det sådan her i perioder, specielt i de første par år oplevede jeg det meget, dog med en konstant nedadgående frekvens.

Jeg siger ikke at der ikke kan være noget galt med dig, bevares, jeg er jo ikke LÆGE. Jeg siger bare at du måske også skal se på en række andre parametre, før du drager dine konklusioner.

PS hvis du er en pige er det vist meget normalt at du har en række af disse symptomer ca. 1 gang om måneden.

Jeg har trænet i ca 3-4 år efterhånden. jeg går meget op i at trække vejret korret under mine øvelser, min træningsplan er fast 4 dage om ugen, lige for tiden jeg træner hårdt og har ikke venner med da det går ud over træningen (Forskellige meninger om hvordan/hvor meget der skal trænes)
jeg spiser lige for tiden helt vildt meget = ja. så meget at jeg tager ca 500-800 g, på om ugen.
det har altid været der og når det sortner skal jeg end og sidde fordi det hele sløre med pletter/gardiner. (Så intet drama her) har flere gange blevet nød til at stoppe min træning :S

Styrkeliste

dgaa1991 skrev:Jeg har trænet i ca 3-4 år efterhånden. jeg går meget op i at trække vejret korret under mine øvelser, min træningsplan er fast 4 dage om ugen, lige for tiden jeg træner hårdt og har ikke venner med da det går ud over træningen (Forskellige meninger om hvordan/hvor meget der skal trænes)
jeg spiser lige for tiden helt vildt meget = ja. så meget at jeg tager ca 500-800 g, på om ugen.
det har altid været der og når det sortner skal jeg end og sidde fordi det hele sløre med pletter/gardiner. (Så intet drama her) har flere gange blevet nød til at stoppe min træning :S

Korrekt i forhold til hvad? Korrekt i forhold til at opnå et godt opspænd under udførslen? Mit indtryk er, at mange holder vejret i hele pressefasen under fx tunge squat og dødløft og først ånder ud i "toppen" af løftet. Det er sikkert vældig godt sådan løfteteknikmæssigt, men det lægger altså et stort pres på kredsløbet. Jeg har også en tendens til at blive svimmel og utilpas under træningen, men det hjælper at få trukket vejret dybt og undgå at holde vejret for længe.

Men hvis du er bekymret, så tag til lægen og få et tjek.
Brugeravatar

Styrkeliste

Etrius skrev:
dgaa1991 skrev:Jeg har trænet i ca 3-4 år efterhånden. jeg går meget op i at trække vejret korret under mine øvelser, min træningsplan er fast 4 dage om ugen, lige for tiden jeg træner hårdt og har ikke venner med da det går ud over træningen (Forskellige meninger om hvordan/hvor meget der skal trænes)

Korrekt i forhold til hvad? Korrekt i forhold til at opnå et godt opspænd under udførslen? Mit indtryk er, at mange holder vejret i hele pressefasen under fx tunge squat og dødløft og først ånder ud i "toppen" af løftet. Det er sikkert vældig godt sådan løfteteknikmæssigt, men det lægger altså et stort pres på kredsløbet. Jeg har også en tendens til at blive svimmel og utilpas under træningen, men det hjælper at få trukket vejret dybt og undgå at holde vejret for længe.

Men hvis du er bekymret, så tag til lægen og få et tjek.

jeg tror jeg vil prøve på at forbedre åndedræts teknikken og så se om der sker en forskel før :)
Mange tak for hjælpen.

Styrkeliste

Kan være jeg har overset det i din forklaring, men kan du fortælle om det sker under løftet, efter eller bare på et tilfældigt tidspunkt.

Reputation point: 15

Geografisk sted: Virum

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 230.00

Kostplan: Ingen kostplan

Nygren skrev:Kan være jeg har overset det i din forklaring, men kan du fortælle om det sker under løftet, efter eller bare på et tilfældigt tidspunkt.

Ja det er jo egentligt temmelig relevany. men du har ikke overset noget.
hvis jeg f.eks har kørt et sæt med 5-8 reps så kommer det ca 5 sekunder efter jeg er færdig med løftet.
og det er ikke nogle specielle øvelser. når det er rigtig slemt er det de sidste 3 reps der fremkalder en vild kvalme

Styrkeliste

Flyttet
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

dgaa1991 skrev:
Nygren skrev:Kan være jeg har overset det i din forklaring, men kan du fortælle om det sker under løftet, efter eller bare på et tilfældigt tidspunkt.

Ja det er jo egentligt temmelig relevany. men du har ikke overset noget.
hvis jeg f.eks har kørt et sæt med 5-8 reps så kommer det ca 5 sekunder efter jeg er færdig med løftet.
og det er ikke nogle specielle øvelser. når det er rigtig slemt er det de sidste 3 reps der fremkalder en vild kvalme

Nu er jeg ikke læge, men jeg har dog haft undervisning i fysiologi med fokus på mennesket og idræt. Det lyder unægteligt som et klassisk problem med iltmangel under hård træning. Når det kun sker under træning og så sjældent som én gang i måneden, tror jeg ikke, at du skal bekymrer dig om noget.

Prøv at bruge pausen mellem sættene til at få iltet blodet godt. Træk vejret dybt flere gange og lad være med at hyggesnakke, så du begynder på næste sæt lettere stakåndet. :mrgreen: Når du så står klar med vægtene, tager du nogle dybe indåndinger igen og udfører øvelsen. Hvis du kører tunge løft, må du ikke holde vejret for længe. Det kan i dit tilfælde være den udløsende faktor.

Men igen, jeg har ikke nogen kompetencer til at diagnosticere dig, så tag en snak med din læge. :mrgreen: Vedkommende kan hurtigt tjekke om du fx har arvelig betinget højt blodtryk eller andre kredsløbsproblemer. Det gør ikke ondt. :mrgreen: Det er ikke rart at gå rundt med uvished.

-- Martin
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Skader

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster